Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1243/10/RM
z 21 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1243/10/RM
Data
2011.02.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
dotacja
dotacja
kapitał ludzki
kapitał ludzki
środki pomocowe
środki pomocowe
wsparcie pomostowe
wsparcie pomostowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Dot. skutków podatkowych otrzymania dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 06 grudnia 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 08 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 -jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08 grudnia 2010 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji na podjęcie własnej działalności gospodarczej oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w związku z planowanym rozpoczęciem działalności gospodarczej ubiegała się o otrzymanie dofinansowania z Wojewódzkiego Urzędu Pracy wypłacanego za pośrednictwem I. Sp. z o.o. (100% udziałów posiada Powiat). Owe dofinansowanie zostało przyznane na podstawie Umowy na otrzymanie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości w ramach Priorytetu VI PO KL-Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" z dnia 25 sierpnia 2010 r. w kwocie 40.000 PLN oraz na podstawie Umowy o przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego w ramach Priorytetu VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Rynek pracy otwarty dla wszystkich, Działania 6.2 "Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia" z dnia 03 listopada 2010r. w kwocie 7.620 PLN.

Wsparcia finansowe zostały udzielone w oparciu o zasadę de minimis, zgodnie z rozporządzeniem ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 06 maja 2008r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. 2008r., Nr 90, poz. 557 z późn. zm.).

Wnioskodawczyni rozpoczęła działalność gospodarczą w dniu 01 września 2010r. Pierwsza transza 34.000 PLN (tj. 80% z 40.000 PLN) została przelana przez I. Sp. z o.o. na konto Wnioskodawczyni w dniu 28 września 2010. Do dnia złożenia niniejszego wniosku pozostałej kwoty Wnioskodawczyni nadal nie otrzymała.

Środki z otrzymanej dotacji, zgodnie z umową, zostaną przeznaczone na zakup towarów handlowych, środków trwałych oraz zostaną z nich pokryte bieżące koszty (m.in. zapłata za usługi księgowe, itp.).

Wnioskodawczyni najpierw otrzymuje wsparcie a następnie dokonuje zakupów. W momencie otrzymania pieniędzy Wnioskodawczyni nie jest w stanie określić na jakie dokładnie zakupy je przeznaczy (czy to będzie zakup materiału/towaru handlowego, środka trwałego czy zakup związany z bieżącymi kosztami).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak powinno wyglądać rozliczenie otrzymanego wsparcia finansowego dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. czy otrzymane wsparcie finansowe stanowi przychód Wnioskodawczyni z działalności gospodarczej zwolniony z podatku, a odpisy amortyzacyjne dotyczące środków trwałych sfinansowanych z tego wsparcia finansowego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w tej części, w której zostały sfinansowane z dotacji, przy czym bieżące wydatki (towary i usługi), które nie są środkami trwałymi, sfinansowane ze wskazanych środków, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 22 w/w ustawy...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z generalną zasadą, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej zaliczają m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków. Przychodem nie są jednak dotacje związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.). Niemniej jednak, od dnia 1 stycznia 2010 r., środki finansowe otrzymane jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm.) - korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 updof. Zwolnienie to obejmuje środki otrzymane przez podatnika od 1 stycznia 2010 r. m.in. w ramach Działania 6.2 (z wyjątkiem środków otrzymanych na inwestycje w zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zgodnie ze wskazaną dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 updof nie stanowią przychodu podatkowego).

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 56 updof, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r., wyłącza się z kosztów uzyskania przychodów również wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 137 updof. Ponadto, w katalogu kosztów nieuważanych za koszty uzyskania przychodów wymienione zostały odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywane, według zasad określonych w art. 22a-22o updof, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (art. 23 ust. 1 pkt 45 updof).

W konsekwencji, otrzymane przez Wnioskodawczynię wskazane wsparcie finansowe będzie stanowiło przychód Wnioskodawczyni z działalności gospodarczej zwolniony z podatku, natomiast w części odnoszącej się wydatków na inwestycje w zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 updof - nie stanowić będzie przychodu podatkowego dla celów updof. Jednocześnie, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane przez Wnioskodawczynię ze wskazanych dochodów nie będą stanowić dla niej kosztów uzyskania przychodów dla celów updof. Ponadto, w odniesieniu do środków trwałych w całości sfinansowanych wskazanymi środkami odpis amortyzacyjny nie będzie stanowi kosztu uzyskania przychodów, a w przypadku gdy zakup został tylko w części sfinansowany wskazanymi środkami, to kosztem podatkowym nie jest odpis amortyzacyjny od wartości środka trwałego w części pokrytej tymi środkami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj