Interpretacja Ministra Finansów
DD9/033/18/BZL/10/976
z 17 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD9/033/18/BZL/10/976
Data
2010.12.17



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
aport
aport
biegły
biegły
wartość nominalna
wartość nominalna
wkłady niepieniężne
wkłady niepieniężne


Istota interpretacji
Czy w przedstawionym stanie faktycznym przy wniesieniu do SPO aportu w postaci akcji polskiej spółki kapitałowej, prawidłowym jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym w przypadku, gdy wartość rynkowa aportu przekracza wartość nominalną objętych w zamian udziałów/akcji, przychodem Podatnika będzie wartość nominalna objętych udziałów/akcji”?



Wniosek ORD-IN 448 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), Minister Finansów zmienia, z urzędu, interpretację indywidualną z dnia 12 listopada 2009 r., Nr IPPB2/415-526/09-2/AK, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów na wniosek Podatnika z dnia 14 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wysokości przychodu z tytułu wniesienia posiadanych akcji w spółkach kapitałowych do spółki kapitałowej z siedzibą w państwie UE, gdyż stwierdza jej nieprawidłowość.


Uzasadnienie


Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), wydał w dniu 12 listopada 2009 r., w imieniu Ministra Finansów, interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wysokości przychodu z tytułu wniesienia posiadanych akcji w spółkach kapitałowych do spółki kapitałowej z siedzibą w państwie UE. Interpretacja wydana została na wniosek Podatnika z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca „(…) zamierza wnieść wkład niepieniężny w postaci akcji polskiej spółki kapitałowej do spółki kapitałowej prawa obcego z siedzibą w państwie członkowskim UE (dalej ”SPO”). Wartość rynkowa aportu przekroczy wartość nominalną udziałów/akcji SPO otrzymanych w zamian przez Podatnika. Różnica między wartością aportu, a wartością nominalną udziałów/akcji SPO otrzymanych przez Podatnika zostanie przekazana na kapitał zapasowy SPO. Podatnik obejmie więc udziały/akcje w SPO o wartości nominalnej niższej aniżeli wartość rynkowa wniesionego aportu.”

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zadał pytanie „Czy w przedstawionym stanie faktycznym przy wniesieniu do SPO aportu w postaci akcji polskiej spółki kapitałowej, prawidłowym jest stanowisko Podatnika, zgodnie z którym w przypadku, gdy wartość rynkowa aportu przekracza wartość nominalną objętych w zamian udziałów/akcji, przychodem Podatnika będzie wartość nominalna objętych udziałów/akcji...”

Zdaniem Wnioskodawcy „(…) Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm. dalej ustawa o PlT) za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się: „nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny”. Zgodnie z postanowieniami art. 17 ust. 2 ustawy o PIT, wartość przychodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT, ustala się, stosując odpowiednio postanowienia art. 19 ustawy o PIT. Artykuł 19 ust. 1 ustawy o PIT stanowi natomiast, że „przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych (…) jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (…).

Zatem zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy o PIT, przychodem z odpłatnego zbycia udziałów/akcji jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia, przy czym w przypadku przychodu z tytułu objęcia udziałów/akcji w spółce w zamian za wkład niepieniężny, jest to wartość nominalna tych udziałów/akcji określona w umowie, pomniejszona o koszty nabycia wkładu niepieniężnego.

Tym samym w przypadku przekazania na kapitał zapasowy SPO nadwyżki wynikającej z różnicy pomiędzy wartością rynkową aportu, a wartością nominalną wydanych udziałów/akcji przychodem z tytułu objęcia udziałów/akcji w zamian za aport będzie ich nominalna wartość, niezależnie od tego, czy wartość ta będzie niższa, czy też równa wartości rynkowej.

Analiza powołanych przepisów jednoznacznie wskazuje, iż ustawodawca przewidując odpowiednie stosowanie art. 19 ustawy o PIT nie dopuścił możliwości ustalania przychodu w wysokości innej niż wartość nominalna. Należy bowiem zauważyć, że gdyby ustawodawca chciał, aby przychód udziałowca miał odpowiadać rynkowej wartości objętych udziałów/akcji, wówczas wyraźnie wskazałby sytuacje, w których art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT nie znajduje zastosowania, a wartość objętych udziałów/akcji określa się według wartości rynkowej.”

Wnioskodawca stwierdził również, że „(…) żaden z przepisów ustawy o PIT nie daje podstaw do twierdzenia, że przychodem wspólnika/akcjonariusza z tytułu objęcia udziałów/akcji w zamian za aport ma być rynkowa wartość obejmowanych udziałów/akcji. Oznacza to, że przychód z tytułu objęcia udziałów/akcji w SPO w zamian za aport należy zawsze ustalać w wysokości wartości nominalnej objętych udziałów/akcji. (…)”

Wydając w imieniu Ministra Finansów, na wniosek Podatnika, interpretację indywidualną Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Organ upoważniony wskazał m.in., „(…) że przychód Wnioskodawcy z tytułu objęcia udziałów/akcji w spółce kapitałowej mającej siedzibę na terenie państwa członkowskiego Unii Europejskiej w zamian za wkład niepieniężny w postaci (akcji polskiej spółki kapitałowej) stanowić będzie nominalna wartość uzyskanych udziałów (akcji). Jednakże dokonując wyceny należy mieć również na uwadze przepis art. 17 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego, w przypadku, gdy wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej, organy podatkowe mogą na podstawie art. 19 tej ustawy oszacować przychód wspólnika wnoszącego wkład, dostosowując wielkość tego przychodu do wartości rynkowej przedmiotu wkładu. W związku z tym należy stwierdzić, że w sytuacji objęcia przez Wnioskodawcę udziałów o wartości nominalnej znacznie niższej od wartości rynkowej wkładu, istnieje możliwość ustalenia przychodu w trybie art. 19 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”


Po zapoznaniu się z aktami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa wyżej, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.

Z powołanych przepisów wynika, że do ustalenia przychodu z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce posiadającej osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny przyjmuje się wartość nominalną tych udziałów lub akcji. Przez pojęcie „wartość nominalna” należy rozumieć wartość istniejącą tylko z nazwy, tytularną, formalną. Użycie przez ustawodawcę pojęcia „wartość nominalna” wyklucza jakąkolwiek możliwość ustalenia wartości udziału w oparciu o ceny rynkowe. Ustawodawca bowiem wyraźnie i jednoznacznie stwierdził, że w takim wypadku brana może być jedynie pod uwagę wartość ściśle już określona w umowie spółki.

Analizując z kolei kwestię „odpowiedniego” stosowania art. 19 ustawy, do którego odsyła ustawodawca w art. 17 ust. 2 ustawy, należy podkreślić, że przepis do którego się odwołano może zostać zastosowany jedynie w zakresie, w jakim da się pogodzić z charakterem instytucji prawnej regulowanej przepisem odsyłającym. Odpowiednie stosowanie może polegać bowiem na zastosowaniu przepisu (lub jego części) wprost, z modyfikacją lub nawet na odmowie zastosowania. W art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy przewidziano, że przychodem z kapitałów pieniężnych jest „nominalna wartość” nabytych udziałów, czyli jak wskazano powyżej, wartość określona w umowie przez strony. Wykluczone jest więc jakiekolwiek ustalanie wartości w oparciu o ceny rynkowe. Odpowiednie stosowanie art. 19 ustawy do którego odsyła art. 17 ust. 2 ustawy, pozwala na stosowanie regulacji wynikającej ze zdania pierwszego art. 19 ust. 1 ustawy, w myśl którego przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Powyższe znajduje potwierdzenie np. w wyroku WSA w Bydgoszczy z dnia 7 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/Bd 699/09.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego i powołanego stanu prawnego, należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną wydaną przez organ upoważniony, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu zmienionej interpretacji – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj