Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-155c/10/ZG
z 15 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-155c/10/ZG
Data
2010.12.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy - inne przypadki


Słowa kluczowe
olej opałowy
olej opałowy
opodatkowanie
opodatkowanie
oświadczenia
oświadczenia
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy


Istota interpretacji
Oświadczenie w przypadku nabywających wyroby osób fizycznych winno zawierać dane nabywcy wyrobów oraz podpis umocowanego, natomiast w przypadku osób prawnych przedmiotowe oświadczenie winno być podpisane zgodnie ze sposobem reprezentacji podmiotu wynikającym z KRS lub przez pełnomocnika osoby prawnej, również umocowanego zgodnie ze sposobem reprezentacji podmiotu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2010 roku (data wpływu 29.09.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości składania oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego sporządzonego w imieniu nabywcy przez osobę upoważnioną - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 września 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości składania oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego sporządzonego w imieniu nabywcy przez osobę upoważnioną.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej paliw płynnych. W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonuje sprzedaży oleju opałowego lekkiego przeznaczonego do celów grzewczych nabywcom - osobom fizycznym i prawnym prowadzącym działalność gospodarczą.

Zgodnie z procedurą obowiązującą w Spółce, pierwszym etapem transakcji sprzedaży oleju opałowego jest złożenie przez nabywcę zamówienia, specyfikującego zapotrzebowanie ilościowe na olej opałowy. Zamówienie składane jest w dwóch formatach: osobiście i telefonicznie. Po złożeniu zamówienia nabywca otrzymuje do podpisania oświadczenie o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, w celu uzupełnienia swoich danych oraz daty złożenia oświadczenia. W przypadku zamówień telefonicznych nabywca uzupełnia ww. oświadczenie przed dostawą w obecności kierowcy, natomiast jeśli składa zamówienie i odbiera osobiście z magazynu Spółki, to wówczas uzupełnia w siedzibie Spółki. Wystawione faktury są następnie archiwizowane wraz z pobranymi uprzednio oświadczeniami w ten sposób, że do każdej faktury sprzedaży oleju z zastosowaniem obniżonej stawki jest dołączane oświadczenie uzyskane od nabywcy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Jak należy postąpić z osobami fizycznymi, które na terenie działania Spółki posiadają domy letniskowe, posiadłości i na stałe zamieszkują w znacznych odległościach (300-600 km) lub poza granicami kraju... W jaki sposób można zweryfikować dane nabywcy, jeśli oświadczenie podpisuje osoba twierdząca, że jest zameldowana pod tym samym adresem co nabywca (ust. 8 pkt 1)... Czy w ich imieniu oświadczenia mogą podpisywać pełnomocnicy... W przypadku osoby prawnej, kto w jej imieniu może podpisać oświadczenie...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku osób, które na terenie działania Spółki posiadają domy letniskowe, posiadłości i na stałe zamieszkują w znacznych odległościach (300-600 km) lub poza granicami kraju, oświadczenia powinny podpisywać osoby upoważnione przez nabywcę nie koniecznie tam zameldowane. Wówczas na oświadczeniu powinny znaleźć się dane i podpis osoby odbierającej olej opałowy.

Natomiast w przypadku sprzedaży oleju opałowego lekkiego osobom prawnym oświadczenie powinny podpisywać osoby pracujące w danej firmie będące przy odbiorze oleju opałowego bez obowiązku uzyskiwania pisemnego pełnomocnictwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Stosownie do art. 89 ust. 5 pkt 1 i pkt 2 ustawy sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży:


  1. osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15;
  2. osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15; oświadczenie to powinno być załączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu potwierdzającego tę sprzedaż.


Z treści wniosku wynika, iż wątpliwości Wnioskodawcy budzi zagadnienie reprezentacji osób fizycznych oraz osób prawnych, w celu prawidłowego złożenia oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów akcyzowych.

Zatem odnosząc się do zagadnienia wskazać należy, iż reprezentacja osób składających oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów akcyzowych w miejsce osób fizycznych i prawnych regulują odrębne przepisy leżące w sferze stosunków cywilnoprawnych, które to przepisy nie są przedmiotem interpretacji w trybie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Tak więc tutejszy organ nie oceniając regulacji w zakresie udzielania pełnomocnictw wskazuje, iż przytoczone przepisy prawa podatkowego dotyczące obowiązku uzyskania oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów na cele opałowe, nie stoją na przeszkodzie w celu ustanowienia pełnomocnika do złożenia przedmiotowego oświadczenia.

Nabywca będący osobą fizyczną może zatem upoważnić do wykonania określonych czynności w swoim imieniu, w tym również upoważnić określoną osobę do odbioru wyrobów będących przedmiotem wniosku.

W takim przypadku dopuszczalne będzie przy zachowaniu warunków zawartych w art. 89 ust. 8-10 ustawy o podatku akcyzowym, złożenie podpisu na oświadczeniu przez osobę upoważnioną do odbioru wyrobów.

W przypadku składania oświadczenia w imieniu nabywcy przez osobę twierdzącą, iż jest zameldowana pod tym samym adresem co nabywca, prawo do weryfikacji jej tożsamości przez sprzedawcę wyrobów wynika z art. 89 ust 9 pkt 1 ustawy, a w przypadku odmowy okazania dokumentu tożsamości przez tę osobę, sprzedawca winien postąpić zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 89 ust. 10 ustawy.

Wskazać w tym miejscu należy, iż w przypadku podpisania oświadczenia w imieniu nabywcy wyrobów akcyzowych oświadczenie winno zawierać dane nabywcy natomiast, podpis składa osoba upoważniona do odbioru wyrobów oraz złożenia przedmiotowego oświadczenia.

Ponadto podkreślenia wymaga, iż złożenie podpisu na oświadczeniu przez nieupoważnioną (nieuprawnioną osobę) do tej czynności, należy traktować jako złamanie warunków uprawniających do zastosowania stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast w przypadku osób prawnych wskazuje się, że w Krajowym Rejestrze Sądowym jest ujawniony sposób reprezentacji osób prawnych jak i osoby mogące je reprezentować. Zatem analizując odpis z KRS można ustalić, jakie osoby są uprawnione do reprezentowania osoby prawnej i jakiego tytułu (członkostwo w zarządzie czy prokura), a także jaki sposób reprezentacji obowiązuje danym podmiocie.

Osoba prawna może także być reprezentowana przez pełnomocnika innego niż wskazanego w KRS. W tym celu konkretnej osobie fizycznej, nabywca będący osobą prawną powinien udzielić pełnomocnictwa.

Analizując oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, podpisane w imieniu osoby prawnej przez pełnomocnika należy sprawdzić treść pełnomocnictwa. Prócz wynikającego z niego zakresu umocowania należy zwrócić uwagę na to czy osoba prawna udzielając je była należycie reprezentowana. W praktyce więc należy zbadać zarówno czy osobie składającej podpis na oświadczeniu udzielono pełnomocnictwa, jak i czy udzielono go skutecznie.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe jak i cyt. wyżej przepisy zauważa się, że aby oświadczenie, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 było skuteczne winno być ono podpisane przez nabywcę, zgodnie ze sposobem reprezentacji osoby prawnej przedstawionym w KRS lub przez osobę upoważnioną, do dokonywania określonych czynności w imieniu osoby prawnej obejmujących swym zakresem również podpisywanie przedmiotowych oświadczeń.

Wskazać należy, iż Wnioskodawca w celu zabezpieczenia swoich interesów winien sprawdzić, czy podpis złożony na oświadczeniu jest zgodny z formą reprezentacji nabywcy.

Podkreślenia wymaga, iż w interesie Wnioskodawcy jest wykazanie np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego, że dla wyrobów nieobjętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, określonych w art. 89 ust. 1 pkt 9, 10 i 15 posiada on prawidłowe oświadczenie o przeznaczeniu tych wyrobów upoważniające do zastosowania stawek akcyzy określonych przepisach. W celu zabezpieczenia swoich interesów Wnioskodawca może np. żądać od nabywcy przedstawienia dokumentów (KRS, pełnomocnictwa) upoważniających osobę(y) do występowania w imieniu nabywcy. W przypadku bowiem oświadczenia podpisanego w imieniu nabywcy przez osoby nieuprawnione może zostać ono zakwestionowane np. w toku kontroli lub postępowania podatkowego jako nieuprawniające do zastosowania przez Wnioskodawcę stawek akcyzy określonych w powyższych przepisach.

Reasumując tutejszy organ stwierdza, iż jak słusznie twierdzi Wnioskodawca, oświadczenie o przeznaczeniu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy, może być złożone przez osobę upoważnioną, niekoniecznie zameldowaną w miejscu odbioru wyrobów. Jednakże wbrew stanowisku Wnioskodawcy, przedmiotowe oświadczenie w przypadku nabywających wyroby osób fizycznych winno zawierać dane nabywcy wyrobów oraz podpis umocowanego, natomiast w przypadku osób prawnych przedmiotowe oświadczenie winno być podpisane zgodnie ze sposobem reprezentacji podmiotu wynikającym z KRS lub przez pełnomocnika osoby prawnej, również umocowanego zgodnie ze sposobem reprezentacji podmiotu, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Końcowo należy wskazać należy, iż niniejsza interpretacja ogranicza się do praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy wynikających z ustanowienia pełnomocnika w sprawie wystawienia oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów. Natomiast w sprawie formy i sposobu potwierdzania upoważnienia do składania oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów wydano odrębne rozstrzygniecie ITPP3/443-155/10/ZG.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj