Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-986/10-4/KOM
Data
2011.02.07
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
audycja
audycja
czynności podlegające opodatkowaniu
czynności podlegające opodatkowaniu
prawa autorskie
prawa autorskie
Istota interpretacji
opodatkowanie wkładu finansowego wniesionego przez koproducenta w produkcję filmu
Wniosek ORD-IN
505 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2010 r. (data wpływu 28 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu finansowego wniesionego przez koproducenta w produkcję filmu - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wkładu finansowego wniesionego przez koproducenta w produkcję filmu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 19 stycznia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 04 stycznia 2011 r. znak IPPP2/443-986/10-2/KOM (skutecznie doręczone 10.01.2011r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (producent) zawarł umowę koprodukcyjną z drugą firmą (Koproducent) w związku z realizacją filmu fabularnego. Z tytułu wspomnianej umowy, Koproducent jest zobowiązany do wniesienia wkładu finansowego (300 000 zł) składającego się na budżet produkcji filmu, który jest warunkiem uznania go za koproducenta i wspólnie z Producentem prowadzi produkcję, a także nabywa współudział (proporcjonalny do wniesionego wkładu) w autorskich prawach majątkowych do filmu oraz proporcjonalny (w tym przypadku 9,09%) udział w zyskach z dystrybucji filmu. Planowane zakończenie produkcji filmu - marzec 2011. Poniżej przedstawiamy szczegółowe warunki umowy związane z wkładem koproducenckim i przekazaniem praw autorskich.
Artykuł 1
- Producent zobowiązuje się wyprodukować film fabularny pod tytułem roboczym „……” na warunkach określonych niniejszą umową (zwaną dalej „Umową”) sfinansowany z wkładów finansowych i rzeczowych, które zostaną wniesione w produkcję przez Producenta wraz z innymi koproducentami i Koproducentem, przystępujących do Umowy jako Koproducenci Filmu.
- Zobowiązanie Producenta obejmuje wyprodukowanie filmu fabularnego zatytułowanego roboczo „……” (zwanego dalej Filmem ) o następujących założeniach:
Tytuł Filmu:…….., Reżyser: …….. Scenariusz: …………….. Operator obrazu: ………… Format: 35 mm, format: 1:1,85 Wersja: barwna Długość filmu: około 110 minut Udźwiękowienie: Dolby Digital Surround Zakończenie produkcji: 11.03.2011r. Koszt produkcji Filmu (budżet) wynosi 3 300 200 PLN netto
Strony ustalają następujący sposób finansowania Filmu:- Producent wnosi do produkcji Filmu wkład własny w wysokości 1 680 100 zł (w tym dotacja PISF w wysokości 1 500 000 zł) oraz wkład finansowy i w formie aportu rzeczowego innych koproducentów określony w Artykule 5 pkt 3(a) w koszty produkcji Filmu o łącznej wartości 3 000 200 PLN netto (słownie trzy miliony dwieście PLN netto) - posiadający tzw. „Udział we Współwłasności Filmu” wynoszący 90,91%
- Koproducent - z wkładem finansowym w koszty produkcji Filmu o wartości 300 000 PLN (słownie: trzysta tysięcy PLN) posiadający tzw. „Udział we Współwłasności Filmu” wynoszący 9,09 %
- Koproducent nie jest uprawniony do przekazywania Udziału we Współwłasności przenoszenia praw do Udziału zastawiania lub obciążania Udziału w jakiejkolwiek części lub formie na rzecz osób trzecich bez uprzedniej pisemnej zgody Producenta.
- Film stanowi współwłasność Koproducentów. Autorskie prawa majątkowe do Filmu przysługują Koproducentom stosownie do zasad określonych Umową. Szczegółowe zasady eksploatacji Filmu, podział uprawnień między Stronami, w tym zakresie określają odpowiednie postanowienia Umowy (...).
Artykuł 6
Prawa do Filmu i prawa do opracowań - Film zarówno w postaci ukończonej jak i nieukończonej stanowi współwłasność Koproducentów. Autorskie prawa majątkowe do Filmu w rozumieniu art. 70 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych przysługują wspólnie Koproducentom jako współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających niezmienionym proporcjom wkładów wniesionych w produkcję Filmu ustalonych w art. 1.3. Umowy, tj. Producent i pozostali koproducenci - 90,91% (dziewięćdziesiąt procent i 91/100),Koproducent – 9,09% (dziewięć procent i 9/100).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wkład finansowy Koproducenta w produkcję filmu oraz tym samym nabycie przez niego współudziału w prawach autorskich podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, producent filmu nabywa autorskie prawa majątkowe w sposób pierwotny z chwilą powstania utworu, z tą samą chwilą współudział autorskich praw do filmu nabywa również koproducent, który zgodnie z art. 5 pkt 5 ustawy o kinematografii jest współautorem stworzonego dzieła. - art. 5 pkt 5 ustawy o kinematografii określa, że koproducent filmu, to podmiot, który wspólnie z producentem organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za produkcję filmu, który współfinansuje produkcję filmu oraz nabywa współudział w autorskich prawach majątkowych,
- przepis art. 5 pkt 6 ustawy o kinematografii wskazuje, że producent filmu to osoba fizyczna osoba prawna lub jednostka organizacyjna, która podejmuje inicjatywę faktycznie organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji filmu,
- zgodnie z art. 8 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy (prawo autorskie powstaje w sposób pierwotny na rzecz twórcy). Nabycie praw autorskich następuje ex lege wraz ze stworzeniem utworu i jest rezultatem nie aktu prawnego, lecz aktu realnego określonych czynności faktycznych,
- zgodnie z art. 89 ustawy o prawie autorskim, współtwórcami utworu audiowizualnego są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie,
- zgodnie z art. 70 w/w ustawy domniemywa się, że producent utworu audiowizualnego nabywa na mocy umowy o stworzenie utworu albo umowy o wykorzystanie już istniejącego utworu wyłączne prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości.
Z powyższego wynika, że jeśli nabycie przez producenta i koproducenta do stworzonego utworu audiowizualnego następuje w sposób pierwotny, a nie w wyniku świadczenia, to: - Nabycie przez koproducentów praw autorskich do filmu oraz związanych z tym udziałów w zysku nie następuje w wyniku świadczenia wykonanego przez producenta w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nabycie praw autorskich przez koproducentów (skoro następuje pierwotnie) nie spełnia przesłanki odpłatności za prawa autorskie, lecz jest warunkiem uznania podmiotu za koproducenta.
- Skoro nabycie przez koproducentów praw autorskich do filmu następuje w sposób pierwotny, zaś wkłady wniesione stanowią warunek uznania za koproducenta, to oznacza to, że nabycie praw koproducentów do filmu jako nie stanowiące usługi (art.8 ust. 1 ustawy o VAT) i jako że nie jest odpłatne (art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT) - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług.
W podobnej sprawie dotyczącej opodatkowania wkładów finansowych koproducentów powstała interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 08.04.2010r. o sygnaturze ILPP1/443-52/10-2/Al.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Zgodnie z wyżej wskazanymi regulacjami, przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Stwierdzić zatem należy, iż aby transakcja podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi spełniać warunki: - zaistnienie samego świadczenia,
- świadczenie musi być dokonywane na czyjąś rzecz,
- świadczenie musi mieć charakter odpłatny.
Art. 5 pkt 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 132, poz. 1111 ze zm.), określa, że koproducent filmu to podmiot, który wspólnie z producentem organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za produkcję filmu lub który współfinansuje produkcję filmu oraz nabywa współudział w autorskich prawach majątkowych. Przepis art. 5 pkt 6 cyt. powyżej ustawy stanowi natomiast, że producent filmu to osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 33 § 1 Kodeksu cywilnego, która podejmuje inicjatywę, faktycznie organizuje, prowadzi i ponosi odpowiedzialność za kreatywny, organizacyjny i finansowy proces produkcji filmu. Z kolei, z przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Dz. U. Nr 90, poz. 631 ze zm.) wynika, że prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych w rozdziale 6 zawiera przepisy szczególne dotyczące utworów audiowizualnych. Z przepisu art. 69 ww. ustawy wynika, że współtwórcami utworu audiowizualnego są osoby, które wniosły wkład twórczy w jego powstanie, a w szczególności: reżyser, operator obrazu, twórca adaptacji utworu literackiego, twórca stworzonych dla utworu audiowizualnego utworów muzycznych lub słowno muzycznych oraz twórca scenariusza. Przepis art. 70 ust. 1 cyt. ustawy stanowi zaś, że domniemywa się, że producent utworu audiowizualnego nabywa na mocy umowy o stworzenie utworu albo umowy o wykorzystanie już istniejącego utworu wyłączne prawa majątkowe do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości. Na zamówienie producenta tworzone jest jedno dzieło współautorskie, czyli utwór audiowizualny. Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowę koprodukcyjną z Koproducentem, której przedmiotem jest wspólna produkcja filmu. Przedmiotowa umowa zobowiązuje Koproducenta do wniesienia wkładu finansowego i gwarantuje mu nabycie współudziału w autorskich prawach majątkowych do filmu oraz proporcjonalny udział w zyskach z dystrybucji filmu. Na mocy umowy film staje się wspólną własnością Wnioskodawcy i Koproducenta, a autorskie prawa majątkowe przysługują koproducentom w częściach odpowiadających ich wkładowi w produkcję. Umowa określa pola eksploatacji do korzystania i rozporządzania przez koproducentów filmem w postaci ukończonej i nieukończonej. Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wystąpiły wszystkie konieczne elementy świadczenia opodatkowanego podatkiem VAT określone w art. 8 Ustawy o VAT. Świadczeniem w tym przypadku jest wtórne przeniesienie przez Producenta praw do filmu na Koproducenta i ma ono charakter odpłatny, bowiem zgodnie z umową Koproducent ponosi określony koszt, wkład finansowy. Producent, bowiem na mocy cyt. art. 70 ustawy o prawach autorskich i pokrewnych, nabywa na mocy domniemania wyłączne prawa majątkowe do eksploatacji filmu jako całości, a następnie odpowiedni procent tych praw przenosi na Koproducenta. Nie można zgodzić się ze Spółką, iż nie świadczy usług odpłatnych na rzecz Koproducenta. Wnioskodawca nabywa prawa do filmu i przenosi je w części (tj. określone prawa do niej) na partnera w zamian za wkład finansowy. Reasumując, przeniesienie określonych praw do filmu przez Spółkę na rzecz Koproducenta w zamian za wkład finansowy, jest odpłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym wkład finansowy Koproducenta i nabyte przez niego współudziały w prawach autorskich podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w tej kwestii należy uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawcę interpretacji zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14m mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną. Stosownie do art. 14e § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Zawiadomienie o zmienionej interpretacji indywidualnej doręcza się podmiotowi, któremu w danej sprawie interpretacja została wydana.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|