Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-89/13-2/IG
z 5 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży peletu mieszanego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT przy sprzedaży peletu mieszanego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji peletu. Jak dotąd, przedsiębiorstwo produkowało dwa rodzaje peletu:

  1. Pelet z biomasy owocowej, wyłącznie wytłoczyn z jabłek, tj. z tego, co pozostaje z jabłek po wyciśnięciu z nich soku,
  2. Pelet z trocin drzew iglastych i liściastych (nabywane od tartaków).

Obecnie planowane jest rozszerzenie produkcji na trzeci produkt, tj. na pelet produkowany w 55% z biomasy owocowej, o której mowa w pkt 1 powyżej, oraz w 45% z trocin drzew, o których mowa w pkt 2 powyżej (pelet mieszany).

Proces produkcji peletu polega na wysuszeniu surowca, rozdrobnieniu go (opcjonalnie, w razie potrzeby), a ostatecznie sprasowaniu do postaci granulatu.

Pelet mieszany, będący przedmiotem niniejszego zapytania, będzie produkowany w taki sposób, że biomasa owocowa oraz trociny będą suszone i ewentualnie rozdrabniane odrębnie (tj. każde z surowców osobno), a następnie będą mieszane ze sobą i już jako mieszanka prasowane do postaci produktu finalnego (granulatu). Fizyczne wyodrębnienie produktów składowych (biomasy owocowej i trocin) w produkcie finalnym (granulacie) będzie niemożliwe.

Pismem z dnia 10 stycznia 2013 roku, Urząd Statystyczny wyjaśnił Wnioskodawcy, że pelet mieszany, tj. produkowany w 55% z biomasy owocowej oraz w 45% z trocin drzew klasyfikowany jest wg PKWiU w pozycji 10.39.30.0 „Materiały roślinne, odpady, pozostałości i produkty uboczne" – czyli tak samo jak jego główny surowiec (biomasa owocowa - wytłoczyny z jabłek).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż peletu mieszanego, wyprodukowanego w 55% z biomasy owocowej i w 45% z trocin, będzie podlegać stawce VAT przewidzianej w art. 41 ust. 2 (abstrahując od treści art. 146a pkt 2) w związku z poz. nr 26 Załącznika nr 3 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż peletu mieszanego, wyprodukowanego w 55% z biomasy owocowej i w 45% z trocin, będzie podlegać stawce VAT przewidzianej w art. 41 ust. 2 (abstrahując od treści art. 146 a pkt 2) w związku z poz. nr 26 Załącznika nr 3 ustawy.

W praktyce podatkowej prezentowany jest jednolity pogląd co do tego, że pelet produkowany z biomasy owocowej podlega stawce VAT 7% (do 31.12.2013 roku - 8%) ponieważ jest klasyfikowany wg PKWiU pod numerem 10.39.30.0 „Materiały roślinne, odpady, pozostałości i produkty uboczne", a ze względu na to, że nie zawiera alkoholu, mieści się tym samym w pozycji nr 26 Załącznika nr 3 ustawy. Taka stawka jest powszechnie stosowana przez producentów tego typu peletu, a praktyka ta jest powszechnie uznawana przez organy statystyczne i podatkowe. Tak orzekł m.in. Minister Finansów (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach) w interpretacji indywidualnej z dnia 8 kwietnia 2011 roku znak: IBPP2/443-167/11/ICz: http://interpretacje-podatkowe.org/stawki-podatku/ibpp2-443-167-11-icz.

Taką też informację można znaleźć na oficjalnej stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego: http://gus-pkd.pl

Żaden przepis ustawy o podatku od towarów i usług nie wyjaśnia problematyki tzw. świadczeń złożonych, czyli konieczności sklasyfikowania towaru (lub usługi), na który składa się dwa lub więcej świadczeń (towarów lub usług), opodatkowanych różnymi stawkami.

W praktyce orzeczniczej, tak polskiej, jak i europejskiej, wykształciły się jednak pewne zasady, którymi w takich sytuacjach należy się kierować, a są to:

  • jednemu produktowi (usłudze) można przyporządkować tylko jedną stawkę VAT,
  • o ile to możliwe (racjonalne ekonomicznie i prawnie), poszczególne świadczenia powinny być klasyfikowane odrębnie,
  • w przypadku świadczeń, których części składowych nie da się (racjonalnie) zaklasyfikować odrębnie, należy całość zaklasyfikować możliwie najbardziej racjonalnie biorąc przy tym pod uwagę m.in. takie kryteria jak: ilość, wartość, waga przydatności gospodarczej, istotność poszczególnych składników, etc., przy czym zawsze istotne znaczenie mają okoliczności indywidualne.

W przedmiotowej sprawie, nie ma wątpliwości, że produkt finalny jest niepodzielny, a więc musi zostać mu nadana jedna stawką VAT. Dalej, ponieważ pelet (rozumiany jako produkt opałowy wyprodukowany z odpadów roślinnych) nie jest w ogóle klasyfikowany (ani przez ustawę o VAT, ani przez PKWiU) jako taki, więc jedynym możliwym do przyjęcia kryterium klasyfikacyjnym peletów jest nadanie im kategorii tożsamej z surowcem, z którego są produkowane. W konsekwencji, w przypadku peletów mieszanych z dwóch rodzajów surowców, dla dokonania klasyfikacji produktu finalnego, najlogiczniejszym wydaje się przyjęcie kryterium ilościowego. W przypadku takim jak przedmiotowy, gdy przeważa jeden składnik (przekracza 50% całości), wówczas cały produkt powinien być zaklasyfkowany tak, jak ten dominujący składnik, czyli w tym przypadku PKWiU w pozycji 10.39.30.0 „Materiały roślinne, odpady, pozostałości i produkty uboczne", co w konsekwencji prowadzi do zastosowania do tego produktu stawki przewidzianej w art. 41 ust. 2 w związku z poz. 26 Załącznika nr 3 ustawy (taką też logiką pokierował się Urząd Statystyczny w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Art. 2 pkt 6 ustawy, stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Podkreślić należy, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o VAT jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU).

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W grupowaniu 10.39.30.0 tej klasyfikacji mieszczą się „Materiały roślinne, odpady, pozostałości i produkty uboczne”.

Grupa towarów o kodzie 10.39.30.0 - „Materiały roślinne, odpady, pozostałości i produkty uboczne”, wchodzi w skład głównego grupowania 10.3 – „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Pod poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.3, tj. „Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane, z wyłączeniem produktów o zawartości alkoholu powyżej 1,2%”.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „Towar (grupa towarów)”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Natomiast, z objaśnienia „1)” do powyższego załącznika wynika, że wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W załączniku nr 10 do ustawy „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%” pod poz. 19 ex. 10.3 ustawodawca ograniczył zastosowanie stawki 5% wyłącznie do czterech pozycji z całego grupowania 10.3, tj.

Owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane - wyłącznie:

  1. ziemniaki zamrożone (PKWiU 10.31.11.0),
  2. soki z owoców i warzyw (PKWiU 10.32),
  3. warzywa zamrożone (PKWiU 10.39.11.0),
  4. owoce i orzechy zamrożone, gotowane lub nie, z wyłączeniem orzechów (ex 10.39.21.0).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że przedmiotem działalności firmy jest produkcja peletu. Obecnie Wnioskodawca planuje rozszerzenie produkcji na pelet produkowany w 55% z biomasy owocowej oraz w 45% z trocin drzew (pelet mieszany). Pelet mieszany będzie produkowany w taki sposób, że biomasa owocowa oraz trociny będą suszone i ewentualnie rozdrabniane odrębnie (tj. każde z surowców osobno), a następnie będą mieszane ze sobą i już jako mieszanka prasowane do postaci produktu finalnego (granulatu). Fizyczne wyodrębnienie produktów składowych (biomasy owocowej i trocin) w produkcie finalnym (granulacie) będzie niemożliwe. Urząd Statystyczny wyjaśnił Wnioskodawcy, że pelet mieszany, tj. produkowany w 55% z biomasy owocowej oraz w 45% z trocin drzew klasyfikowany jest wg PKWiU w grupowaniu 10.39.30.0 „Materiały roślinne, odpady, pozostałości i produkty uboczne" – czyli tak samo jak jego główny surowiec (biomasa owocowa - wytłoczyny z jabłek).

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny wskazać należy, iż pelet, sklasyfikowany pod symbolem PKWiU 10.39.30.0 „Materiały roślinne, odpady, pozostałości i produkty uboczne” korzysta z obniżonej 8% stawki podatku - na podstawie art. 146a ust. 2 ustawy, w związku z poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka stawka podatku VAT winna być zastosowana, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Reasumując, sprzedaż peletu mieszanego sklasyfikowanego przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 10.39.30.0 będzie podlegać 8% stawce VAT przewidzianej w art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z poz. 26 załącznika nr 3 do ustawy, o ile nie jest produktem o zawartości alkoholu powyżej 1,2%.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj