Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-982/10/KM
z 22 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-982/10/KM
Data
2010.12.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
odliczenie podatku
podatek naliczony
podatek naliczony
usługi kosmetyczne
usługi kosmetyczne
usługi zwolnione
usługi zwolnione


Istota interpretacji
Czy świadcząc usługi dermatologii kosmetycznej przy pomocy lasera pod nadzorem pielęgniarki, kosmetyczki lub kosmetologa Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie w poz. 9 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymienione są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych i czy w związku z tym będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem (opodatkowanym stawką 7%) urządzenia umożliwiającym wykonywanie tych usług?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku usług dermatologii kosmetycznej i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem tych czynności - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 października 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 2 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwolnienia od podatku usług dermatologii kosmetycznej i prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wykonywaniem tych czynności.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zamierza Pan, jako podatnik podatku od towarów i usług, rozszerzyć dotychczasowy przedmiot działalności (w zakresie usług gastronomicznych) i świadczyć usługi dermatologii kosmetycznej za pomocą sprowadzonego urządzenia medycznego, posiadającego atest według ustawy o wyrobach medycznych oraz europejski certyfikat bezpieczeństwa. Usługi te będą wykonywane „pod szyldem Gabinetu Kosmetycznego”, a nadzór nad urządzeniem będą miały przeszkolone do pracy na tym urządzeniu osoby, t.j. pielęgniarka, kosmetyczka lub kosmetolog.

Zakupione urządzenie medyczne (laser) będzie wykorzystywane do: usuwania przebarwień, piegów, trądziku, destrukcji gruczołów łojowych, terapii antybakteryjnej, foto odmładzania, redukcji zmarszczek, poprawy elastyczności skóry, zamykanie małych i płytkich naczynek, terapia „czerwonej twarzy”, zamykanie dużych naczynek, zamykanie naczynek głębokich, usuwanie nadmiernego owłosienia.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż usługi dermatologii kosmetycznej są sklasyfikowane wg PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 85.14.18 – usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy świadcząc usługi dermatologii kosmetycznej przy pomocy lasera pod nadzorem pielęgniarki, kosmetyczki lub kosmetologa Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdzie w poz. 9 załącznika nr 4 do ww. ustawy wymienione są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych i czy w związku z tym będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem (opodatkowanym stawką 7%) urządzenia umożliwiającym wykonywanie tych usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc usługi dermatologii kosmetycznej przy pomocy urządzenia medycznego, jakim jest laser, pod nadzorem zatrudnionych i przeszkolonych: pielęgniarki, kosmetyczki lub kosmetologa dojdzie świadczenia usług medycznych sklasyfikowanych wg PKWiU z 1997 r. w grupowaniu 85.14.18 – usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe. W związku z powyższym usługi dermatologii kosmetycznej wykonywane przez pielęgniarkę, kosmetyczkę lub kosmetologa korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 - poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto stosownie do art. 86 ust. 2 ww. ustawy warunkiem umożliwiającym odliczenie jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, których następstwem jest określenie podatku należnego. Jeżeli zatem podatnik świadczy usługi zwolnione od podatku, to podatek od towarów i usług zapłacony przy zakupie urządzenia wykorzystywanego do świadczenia usług zwolnionych nie może być odliczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Na podstawie ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2)” - PKWiU ex 85. Użycie przez ustawodawcę symbolu „ex” przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowane przez Pana usługi dermatologii kosmetycznej sklasyfikowane są wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r. w grupowaniu 85.14.18 – usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż o ile faktycznie świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.14.18 - „usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe”, to jako wymienione w poz. 9 zał. nr 4 do ustawy podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stwierdzić należy, że nie będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie przedmiotowego lasera, z uwagi na fakt, iż nie będzie on wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa.

Ponadto informuje się, iż załącznik Nr 4 do ustawy obowiązuje jedynie w terminie do dnia 31 grudnia 2010 r.


Interpretacja dotyczy stanu zdarzenia przyszłego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj