Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1160/12-2/ES
z 7 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29.08.2012 r. (data wpływu 14.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie reklamy produktów leczniczych. Działalność prowadzona przez Spółkę odbywa się na zlecenie tzw. podmiotów odpowiedzialnych, tj. przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.: (t.j. Dz. U. 2010 Nr 220, poz. 1447) lub podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które wnioskują lub uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu reklamowanego produktu leczniczego.

W związku z prowadzoną działalnością, Spółka zawiera z lekarzami i farmaceutami (dalej także: sponsorowany) umowy sponsorskie w ramach których zobowiązuje się do sponsorowania udziału lekarza (farmaceuty) w konferencji kongresie lub na szkoleniu, a lekarz (farmaceuta) zobowiązuje się wziąć w nich osobisty udział i wyraża zgodę na przekazywanie przez Spółkę informacji o sponsorowaniu jego udziału w konferencji (kongresie, szkoleniu). Na podstawie tych umów, Spółka pokrywa wydatki związane z uczestnictwem danego lekarza (farmaceuty) na konferencji, takie jak np

(i) opłaty rejestracyjne za udział w konferencji,

(ii) koszty przejazdu określonym przez Spółkę środkiem transportu i do określonej kwoty,

(iii) koszty hotelu do określonej kwoty, przy czym koszty hotelu nie obejmują drobnych wydatków hotelowych w tym: rozmów telefonicznych, płatnej TV, mini baru, pralni,

(iv) ewentualnie inne, określone kwotowo koszty.


Sponsorowanie dotyczy zawsze konferencji o charakterze naukowym lub edukacyjnym z dziedziny, w której lekarz (farmaceuta) się specjalizuje. Sponsorowanie udziału lekarza (farmaceuty) w konferencji odbywa się w ten sposób, że:

  1. lekarz (farmaceuta) występuje do Spółki z Wnioskiem o sponsoring” (dalej: Wniosek), w którym określa rodzaj i temat konferencji, organizatora oraz miejsce; ponadto, deklaruje, że konferencja ma charakter naukowy i dotyczy tematyki związanej bezpośrednio z wykonywanym przez niego zawodem; dodatkowo, lekarz (farmaceuta) składa w tym wniosku oświadczenie czy jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę (wskazując jednocześnie miejsce i adres pracodawcy) czy też prowadzi własną działalność gospodarczą;
  2. po pozytywnym rozpatrzeniu ww. Wniosku, Spółka podpisuje z lekarzem (farmaceutą) „Umowę sponsorską” (dalej: Umowa), która zawiera wskazane już wcześniej we Wniosku informacje a także określa konkretne wydatki i ich łączną kwotę; Umowa stanowi również, że w związku z pokryciem przez Sponsora kosztów udziału w konferencji, koszt ten stanowić będzie przychód dla sponsorowanego a sponsor tytułem rozliczeń podatkowych wystawi sponsorowanemu PlT-8C zgodnie z obowiązującymi przepisami, chyba że, sponsorowany oświadczy, że prowadzi działalność gospodarczą i przychód ten rozliczy jako przychód z tej działalności wówczas, Sponsor nie wystawia PIT-8C; sponsorowany wyraża też zgodę na zapis dotyczący jego pełnej odpowiedzialności za przekazane Sponsorowi dane dla celów podatkowych; ze względów podatkowych, o których mowa w niniejszym punkcie, Umowa zawiera też oświadczenie sponsorowanego co do rozliczenia się przez niego z uzyskanego przychodu, które składa poprzez zakreślenie jednej z następujących pozycji:
    • prowadzi działalność gospodarczą i otrzymane świadczenie rozliczy jako przychód z działalności gospodarczej (art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. Dz.U. z 2010 Nr 51, poz. 307, dalej: ustawa o PDOF),
    • prowadzi działalność gospodarczą i otrzymane świadczenie rozliczy jako przychód z innych źródeł na podstawie PIT-8C (art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF),
    • nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca informuje, że zawierała również z lekarzami (farmaceutami) Umowy sponsorskie, w których sponsorowany mógł złożyć oświadczenie zakreślając jeden z dwóch boksów (a nie trzech jak wyżej) o następującej treści:

  • prowadzi działalność gospodarczą i samodzielnie rozliczy podatek od przychodu z tytułu niniejszej umowy,
  • nie prowadzi działalności gospodarczej.

    Przy tej wersji Umowy sponsorskiej (z dwoma boksami), sponsorowany dalej w umowie oświadczał, że w przypadku gdy prowadzi działalność gospodarczą, to należny podatek rozliczy samodzielnie;
    (iii) mimo złożenia przez lekarza (farmaceutę) ww. Wniosku i zawarcia ze Spółką ww. Umowy, nie można wykluczyć, że nie weźmie on udziału w konferencji; dlatego Spółka wymaga, aby po konferencji złożył on stosowne oświadczenie o udziale w konferencji i je podpisał.
    (iv) lekarz (farmaceuta), który wziął udział w konferencji składa także dodatkowe oświadczenie w sprawie rozliczenia wartości uzyskanego świadczenia o treści identycznej jak wskazano wyżej w punkcie (ii), z tym, że ostatni boks „nie prowadzi działalności gospodarczej” jest dodatkowo poszerzony o informację w zakresie rozliczenia przez sponsorowanego przychodu jako uzyskanego na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF i ujęcia go indywidualnie w zeznaniu rocznym składanym przez sponsorowanego; ponadto, w oświadczeniu tym sponsorowany podaje także dane niezbędne do wystawienia informacji PIT-8C przez Spółkę, gdyby okazało się, że jest to konieczne na podstawie obowiązujących przepisów podatkowych.


Spółka zawiera ww. Umowy sponsorskie zarówno z lekarzami (farmaceutami) nieprowadzącymi działalności gospodarczej jak i prowadzącymi taką działalność.

W zakresie obowiązku sporządzania informacji PIT-8C do umów sponsorskich, które są zawierane lekarzami (farmaceutami) nieprowadzącymi działalności gospodarczej, Spółka otrzymała w dniu 23 września 2011 roku indywidualną interpretację podatkową (sygn. IPPB2/415-23/10/11-9/S/MK). Wynika z niej, że wartość uzyskanego przez sponsorowanego przychodu stanowi jego przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF. Dalej, Minister Finansów w tej interpretacji stwierdza, że przychód ten może być zwolniony z podatku dochodowego, jednak zakres tego zwolnienia uwarunkowany jest tym, aby otrzymane przez sponsorowanego świadczenia, były poniesione celem uzyskania przychodów i nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, tj. podmiotu pokrywającego (ponoszącego) koszt tego świadczenia, a nie po stronie otrzymującego to świadczenie. Z tego wynika, że przychód lekarzy (farmaceutów) w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym nie będzie zwolniony z podatku dochodowego na podstawie ww. przepisów, gdyż Spółka pokrywając koszty udziału lekarzy (farmaceutów) w konferencjach jednocześnie zalicza ponoszone wydatki do swoich kosztów uzyskania przychodów. Powyższe skutkuje więc tym, że na Spółce ciąży obowiązek wykazania wartości otrzymanych świadczeń przez lekarzy (farmaceutów) i sporządzania informacji PIT-8C.

Spółka nie zgadza się z ww. stanowiskiem Ministra Finansów (została złożona odpowiednia skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i sprawa jest w toku), niemniej jednak postępuje zgodnie z nim i wystawia lekarzom (farmaceutom) nieprowadzącym działalności gospodarczej informacje PIT-8C.

W związku z koniecznością wystawiania przez Spółkę informacji PIT-8C lekarzom (farmaceutom) - co wynika z ww. interpretacji indywidualnej obecnie pojawiły się wątpliwości (i) co do określenia źródła przychodu z tytułu umów sponsorskich zawieranych z lekarzami (farmaceutami) prowadzącymi H:. działalność gospodarczą i wystawienia tym osobom PIT-8C oraz

(ii) co do sposobu udokumentowania i potwierdzenia faktu, iż sponsorowany prowadzi lub nie prowadzi takiej działalności gospodarczej.


Jest to istotne ponieważ Spółka może być zobowiązana - na podstawie art. 42a ustawy o PDOF - do sporządzania informacji PIT-8C. Nie można bowiem wykluczyć, że mimo złożonych przez sponsorowanego oświadczeń, okaże się, że były one błędne.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy źródłem przychodu z tytułu umów sponsorskich zawieranych z lekarzami (farmaceutami) prowadzącymi wyłącznie działalność gospodarczą - jest art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?,
  2. Jeżeli źródłem przychodu z tytułu umów sponsorskich zawieranych z lekarzami (farmaceutami) prowadzącymi wyłącznie działalność gospodarczą jest art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to czy Spółka powinna wystawiać tym osobom informacje PIT-8C?,
  3. Czy źródłem przychodu z tytułu umów sponsorskich zawieranych z lekarzami (farmaceutami) prowadzącymi działalność gospodarczą oraz uzyskującymi jednocześnie przychód na podstawie stosunku pracy z innym podmiotem niż Spółka - jest art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też art. 20 ust. 1 tej ustawy? Czy w takim przypadku Spółka powinna zawsze wystawiać tym osobom informacje PIT-8C?,
  4. Czy Spółka prawidłowo dokumentuje fakt prowadzenia przez lekarza (farmaceutę) działalności gospodarczej, czy też oprócz składanych przez niego oświadczeń, Spółka powinna uzyskać inne dowody, które by to potwierdzały? Jeśli tak, to jakie?

Odpowiedź na pytania Nr 1, 2 i 3 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź na pytanie Nr 4 zostanie udzielona odrębnie.


Ad. 1


Zdaniem Wnioskodawcy źródłem przychodu z tytułu zawieranych ze Spółką Umów sponsorskich przez lekarza (farmaceutę) prowadzącego wyłącznie działalność gospodarczą jest art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Artykuł 10 ust. 1 ustawy o PDOF określa źródła przychodów. W punkcie 3 tego przepisu wymienia się pozarolniczą działalność gospodarczą. Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, jako działalność zarobkowa: (i) wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, (ii) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, (iii) polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PDOF. Dalej, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PDOF, przychodem z działalności gospodarczej jest również „wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125”.

W związku z tym, że odbiorcami świadczeń z tytułu umów sponsorskich są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, to w świetle ww. przepisu, przychód osiągnięty przez te osoby należy zaliczyć do źródła jakim jest działalność gospodarcza. Udział tych osób w konferencji jest bowiem dla nich nieodpłatnym świadczeniem i w konsekwencji wartość tego świadczenia powinna być uwzględniona w rozliczeniach w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Takie stanowisko prezentują też organy podatkowe w wydawanych interpretacjach, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 10 listopada 2010 roku sygn. IPPB1/415-641/10-7/RS stwierdza, że: „Ponieważ odbiorcami tych szkoleń są osoby prowadzące działalność gospodarczą, świadczeń tych nie można uznać za przychód z innych źródeł, ani za przychód z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło. W konsekwencji, pokryte przez Spółkę koszty uczestnictwa stanowią nieodpłatne świadczenie w rozumieniu przepisu art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych, dla osób biorących udział w przedmiotowych szkoleniach. Świadczenie to będzie stanowiło zatem przychód z działalności gospodarczej, który należy obliczyć zgodnie z art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.” Tak samo czytamy w piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 listopada 2008 roku sygn. IPPB2/415-1143/08-4/MG, gdzie na pytanie podatnika dotyczące klasyfikacji nieodpłatnego świadczenia polegającego na sponsorowaniu uczestnictwa lekarzy w konferencjach i kongresach naukowych, w sytuacji gdy lekarze prowadzą działalność gospodarczą stwierdza się ze lekarze prowadzący działalność gospodarczą winni osiągnięty przychód z tytułu nieodpłatnych świadczeń opodatkować łącznie z pozostałymi przychodami z działalności gospodarczej, w oparciu o treść art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”


Ad. 2


Zdaniem Wnioskodawcy nie ma ona obowiązku wystawiania informacji PIT-8C lekarzom (farmaceutom) prowadzącym działalność gospodarczą, z tytułu nieodpłatnego uzyskania przez nich świadczeń na podstawie umów sponsorskich.

Wynika to stąd, że zgodnie z art. 42a ustawy o PDOF, obowiązek sporządzania informacji P1T-8C dotyczy wyłącznie świadczeń, o których mowa w art. 20 ust 1 „z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego. Zatem, literalne brzmienie tego przepisu jednoznacznie wskazuje, że wypłata świadczeń określonych w innych niż ww. przepisach, w tym w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PDOF nie obliguje Spółki do sporządzania informacji PIT-8C.

Takie stanowisko prezentuje też Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w cytowanym już piśmie z dnia 10 listopada 2010 roku, sygn. IPPB1/415-641/10-7/RS. Z wyjaśnień tych wynika, że w związku z klasyfikacją pokrytych przez spółkę kosztów uczestnictwa na szkoleniu osoby prowadzącej działalność gospodarczą do nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PDOF, na spółce nie ciąży obowiązek przekazania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji o wysokości przychodów PIT-8C.


Ad. 3


Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku gdy umowa sponsorska została zawarta z lekarzem, który prowadzi działalność gospodarczą jak i jednocześnie jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę (ale nie jest pracownikiem Spółki lecz innego podmiotu), Spółka powinna sporządzić informację PIT-8C tylko wówczas, gdy lekarz (farmaceuta) złoży oświadczenie, że rozliczy uzyskany z tego tytułu przychód jako „inne źródła”, o którym mowa w art. 20 ustawy o PDOF.

Jeżeli natomiast, lekarz (farmaceuta) złoży oświadczenie, że prowadzi działalność gospodarczą i uzyskany z tytułu umowy sponsorskiej przychód rozliczy samodzielnie (czyli w ramach tej działalności gospodarczej), to Spółka nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C.

Ustawa o PDOF wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza i pkt 9 - inne źródła.

Pozarolnicza działalność gospodarcza została zdefiniowana w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, jako działalność zarobkowa: (i) wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, (ii) polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż (iii) polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych ł prawnych - prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PDOF. Dalej, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 tej ustawy, do przychodów z działalności gospodarczej zalicza się także wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z kolei, za przychody z „innych źródeł”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Należy tutaj zauważyć, że w art. 20 ust. I ustawy o PDOF wskazane zostały jedynie przykłady niektórych przychodów zaliczanych do innych źródeł, natomiast nie jest to katalog zamknięty.

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że kolejność w jakiej zostały wymienione źródła przychodów w art. 10 ustawy o PDOF nie ma znaczenia dla klasyfikacji osiąganych przez podatników przychodów. Przesłanką, jaką należy się w tym przypadku kierować jest jedynie legalna definicja ww. źródeł przychodów zawarta w ustawie o PDOF. Itak, z przytoczonych ww. definicji wynika, że:

  • przychodami z działalności gospodarczej mogą być tylko takie przychody, które nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4-9 tej ustawy oraz, że mieści się w tej działalności także przychód z tytułu otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń (art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o PDOF); zatem, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy wartość świadczenia przekazanego przez Spółkę sponsorowanemu może być zaliczona do innych źródeł, tj. art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy; jeśli może być zaliczona do innych źródeł to znaczy, że przychód ten nie będzie rozliczany W ramach działalności gospodarczej sponsorowanego.
  • przychodami z innych źródeł mogą być tylko takie inne nieodpłatne świadczenia, które nie należą do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o PDOF; zatem, tu także w pierwszej kolejności należy ustalić, czy wartość świadczenia przekazanego przez Spółkę sponsorowanemu może być zaliczona do przychodów określonych w art. 14 ww. ustawy; jeśli może być zaliczona do działalności gospodarczej to znaczy, że przychód ten nie będzie rozliczany przez sponsorowanego jak z innych źródeł.


Literalne brzmienie tych przepisów prowadzi zatem do wniosku, że jeśli dany przychód może być zaliczony do innego niż działalność gospodarcza źródła, to należy go do tego innego źródła przypisać. I odwrotnie, jeśli dany przychód może być zaliczony do działalności gospodarczej, to należy go przypisać do tej działalności a nie do innych źródeł. Zatem, każdy z tych przepisów daje pierwszeństwo do przypisania takiego przychodu drugiemu tytułowi. Mając też dodatkowo na uwadze, że kolejność w jakiej zostały wymienione źródła przychodów w art. 10 ustawy o PDOF nie ma znaczenia dla klasyfikacji osiąganych przez podatników przychodów, prawidłowe przyporządkowanie do danego źródła przychodu nieodpłatnego świadczenia jakie otrzymuje sponsorowany budzi istotne wątpliwości interpretacyjne.

Zdaniem Spółki, w sytuacji, gdy osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i jednocześnie jest związana stosunkiem pracy z innym niż Sponsor podmiotem, to aby prawidłowo ustalić źródło otrzymanego przez tę osobę przychodu należy rozważyć, jaki w danym przypadku jest związek tego świadczenia z każdym z tych źródeł. Spółka, jako podmiot przekazujący takie świadczenie, nie jest w stanie jednoznacznie tego określić. Wydaje się więc, że w takim przypadku decydujące znaczenie dla określenia tego związku i tym samym klasyfikacji źródła przychodu będzie miało oświadczenie złożone przez beneficjenta świadczenia (tj. przez sponsorowanego) co do sposobu opodatkowania uzyskanego przychodu.

Jedynie bowiem podatnik (sponsorowany) posiada wiedzę co do tego, czy świadczenie to zostało uzyskane w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej czy też jest to przychód z innych źródeł. Nie można bowiem wykluczyć sytuacji, że mimo prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług zdrowotnych, otrzymane nieodpłatnie świadczeni nie będzie ściśle z tym źródłem związane i będzie tym samym stanowić przychód z innych źródeł. Dlatego, to właśnie podatnik powinien wskazać Spółce źródło przychodu.

Należy przy tym zwrócić uwagę, że ustawa o PDOF nie wskazuje jak powinien się zachować podmiot wypłacający lub przekazujący takie świadczenia, tzn. czy i jak powinien zweryfikować status podatkowy sponsorowanego i tym samym do którego źródła przychodów je zaliczyć. Dlatego, Spółka dochowując należytej staranności przy określaniu swoich obowiązków jako podmiotu obowiązanego do sporządzania informacji PIT-8C w oparciu o art. 42a ustawy o PDOF, musi opierać się na oświadczeniach składanych przez beneficjentów tych świadczeń.

W konsekwencji stwierdzić należy, że Spółka postępuje prawidłowo, jeśli przypadku lekarzy (farmaceutów) prowadzących działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług zdrowotnych oraz posiadających jednocześnie umowy o pracę (ale z innymi niż Spółka podmiotami):

  • nie wystawia informacji PIT-8C, gdy sponsorowany oświadczył, że prowadzi działalność gospodarczą i uzyskany z tytułu umowy sponsorskiej przychód rozliczy samodzielnie (w ramach tej działalności gospodarczej),
  • wystawia informację PIT-8C, gdy sponsorowany oświadczył, że rozliczy uzyskany z tego tytułu przychód jako „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust 1 pkt 9 ustawy o PDOF zdefiniowany dalej w art. 20 tej ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj