Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1183/10-4/ISN
z 19 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1183/10-4/ISN
Data
2010.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
podatnik
podatnik
usługi
usługi


Istota interpretacji
Miejsce świadczenia usług na rzecz podatnika będącego usługobiorcą - art.28b ust. 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 581 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 28 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 października 2010 r. (data wpływu 8 października 2010 r.) o własne stanowisko w sprawie oraz doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dokonując uszlachetniania czynnego na majątku powierzonym, na rzecz kontrahenta z USA, będzie dokonywał płatności należności celno podatkowych do urzędu celnego, w formie depozytu. Za zaangażowanie własnych środków pieniężnych (zamrożenie środków pieniężnych) Spółka ma zamiar podpisać umowę z kontrahentem z USA, dotyczącą prowizji od wartości depozytu złożonego do urzędu celnego, opłat celnych za dokonanie odprawy celnej.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż usługa świadczona przez niego na rzecz kontrahenta z USA, polegająca na zaangażowaniu własnych środków pieniężnych, to usługa zaklasyfikowana wg PKWiU do sekcji J ex (65-67). Usługa pośrednictwa pieniężnego, która jest świadczona przez niego korzysta ze zwolnienia. Usługa doradztwa związana z pośrednictwem między urzędem celnym a kontrahentem z USA to usługa PKWiU 70.22.16 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchami dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Kontrahent z USA spełnia definicję podatnika, wskazaną w art. 28a ustawy, zgodnie z którą za podatnika uznaje się m.in. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, lub działalność odpowiadającej tej działalności bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obecnie miejscem świadczenia usług, a tym samym miejscem opodatkowania, jest kraj usługobiorcy, czyli USA. Tym samym, usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka rozpoznaje ww. świadczenie jako usługę finansową na podstawie art. 28l pkt 5 i usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy rozpoznaje ona usługę na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 21b i stosuje stawkę 0%...

Zdaniem Wnioskodawcy, rozpoznaje on usługę na podstawie art. 28l pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługę finansową, na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, mającego siedzibę poza terytorium Wspólnoty. Stawka 0% wg art. 83 ust. 1 pkt 21b odnosi się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów. Spółka ma zamiar podpisać umowę pośrednictwa z kontrahentem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca dokonując uszlachetniania czynnego na majątku powierzonym na rzecz kontrahenta z USA, będzie dokonywał płatności należności celno podatkowych do urzędu celnego w formie depozytu. Ma on zamiar podpisać umowę z kontrahentem z USA, dotyczącą prowizji od wartości depozytu złożonego do urzędu celnego.

Zainteresowany wskazał, iż usługa świadczona przez niego na rzecz kontrahenta z USA , polegająca na zaangażowaniu własnych środków pieniężnych, to usługa zaklasyfikowana wg PKWiU do sekcji J ex (65-67). Kontrahent z USA spełnia definicję podatnika wskazaną w art. 28a ustawy.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Przedmiotem pytania Wnioskodawcy jest usługa pośrednictwa finansowego polegająca na zaangażowaniu własnych środków pieniężnych, świadczona na rzecz kontrahenta z USA, będącego podatnikiem w myśl art. 28a ustawy.

Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane powyżej zastrzeżenia nie będą mieć zastosowania, zatem miejsce świadczenia usługi wykonywanej przez Spółkę ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.

Reasumując, miejscem opodatkowania świadczonej przez Zainteresowanego usługi finansowej będzie miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, czyli terytorium USA. Zatem nie będzie podlegać ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

W związku z powyższym, kwestia opodatkowania usługi będącej przedmiotem pytania 0% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 21b ustawy, stała się bezprzedmiotowa.

Biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w niniejszej interpretacji stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki, zgodnie z którym w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie art. 28l pkt 5 ustawy, należy uznać za nieprawidłowe. Bowiem przepis ten dotyczy miejsca świadczenia usług m.in. finansowych, wykonywanych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w myśl art. 28a ustawy, natomiast jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku, kontrahent Zainteresowanego spełnia definicję podatnika zgodnie z powołanym przepisem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj