Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-109/10-3/TK
z 6 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-109/10-3/TK
Data
2010.12.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Energia elektryczna jako przedmiot opodatkowania akcyzą


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
energia elektryczna
energia elektryczna
odnowa
odnowa
opodatkowanie
opodatkowanie
produkcja
produkcja
przedmiot opodatkowania
przedmiot opodatkowania
zużycie
zużycie
źródło energii
źródło energii


Istota interpretacji
Podatek akcyzowy w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej.



Wniosek ORD-IN 382 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej. Pismem z dnia 29 października 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.) uzupełniono wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, pytań oraz stanowiska.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca produkuje biogaz (stawka zerowa akcyzy), jako produkt uboczny oczyszczalni ścieków. Z biogazu wytwarza energię elektryczną, którą zużywa na własne potrzeby. Moc generatora wynosi 0,1 MW. Zainteresowany korzysta ze zwolnienia od akcyzy na mocy § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 159 poz. 1070). Wnioskodawca wskazał, iż w wymienionym w rozporządzeniu § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 jest określony obowiązek prowadzenia ewidencji i przekazywania informacji do naczelnika urzędu celnego, jako warunek korzystania ze zwolnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Zainteresowany ma obowiązek prowadzenia ewidencji wskazanej w § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia...
  2. Czy Spółka ma obowiązek przekazywania oświadczenia wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia...


Zdaniem Wnioskodawcy, korzystając ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159 poz. 1070), nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji określonej w § 3 ust. 1 pkt 1, jak również nie ma obowiązku przekazywania oświadczenia wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Z powyższego wynika, iż zużycie przez Wnioskodawcę wyprodukowanej przez niego energii elektrycznej na potrzeby własne - tj. na potrzeby prowadzonej przez niego oczyszczalni ścieków stanowi czynność opodatkowaną akcyzą, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Należy również podkreślić, iż niezależnie od tego, czy dane zużycie korzysta ze zwolnienia, czy też nie, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070), zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

A zatem w przypadku zużycia przez podmiot, wytworzonej z agregatu prądotwórczego energii, będzie miało zastosowanie ww. zwolnienie, przy zachowaniu warunków, o których mowa powyżej.

Należy wskazać, że dla biogazu, wyprodukowanego w składzie podatkowym i spełniającego wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. b ustawy, ustalono stawkę podatku akcyzowego w wysokości 0 zł. Przepisy przejściowe ustawy (art. 164 ust. 2) uzależniają możliwość zastosowania tej stawki od uzyskania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

W dniu 15 października 2009 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2009/C 247/01) ogłoszona została pozytywna decyzja Komisji Europejskiej dotycząca przyznania Polsce środka pomocy w sprawie Pomoc Państwa N 57/2008 - Polska „Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw”.

Biogaz jest klasyfikowany w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej w pozycji CN 2711. Dla tej grupy wyrobów przeznaczonych do napędu silników spalinowych w stanie gazowym miałaby zastosowanie stawka z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie ustawy. Jednakże zgodnie z art. 164 ust. 1 ustawy do dnia 31 października 2013 r. stosuje się zerową stawkę akcyzy.

W związku z powyższym w odniesieniu do energii, która zostanie wyprodukowana z biogazu przy użyciu generatora o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i zużytej na potrzeby własne Wnioskodawcy, zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa w § 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Przepis § 9 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów nie wymaga dla zastosowania tego zwolnienia spełnienia warunków w postaci prowadzenia specjalnej ewidencji lub składania oświadczeń.

Reasumując, energia elektryczna zużywana na potrzeby własne oczyszczalni ścieków będzie mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego, określonego w treści § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) bez spełnienia wymogów określonych w § 3 tego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj