Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1127/10/TS
z 30 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1127/10/TS
Data
2010.12.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
fundusze europejskie
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
projekt
projekt
stowarzyszenia
stowarzyszenia
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Odliczenie i zwrot podatku VAT w związku z realizacją projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 16 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją zadania dotyczącego remontu świetlicy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją zadania dotyczącego remontu świetlicy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


OSP ubiega się o wsparcie finansowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. K. i okolica wchodzą w obszar działania Lokalnej Grupy Działania, obejmującej najbardziej atrakcyjne przyrodniczo i krajobrazowo tereny.

W ramach operacji zostanie wykonany remont świetlicy OSP, która później zostanie udostępniona do publicznego użytku. Świetlica we wsi to miejsce, w którym odbywają się spotkania społeczeństwa z różnych okazji, zebrania wiejskie, zajęcia kulturalne, rozrywkowe i sportowe, imprezy okolicznościowe. Świetlica, jak wskazuje Wnioskodawca, powinna służyć jako centrum, w którym odbywają się spotkania strażaków, Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej działającej przy OSP. Świetlica będzie też miejscem na urządzanie wystaw stałych i okolicznościowych, prezentujących historię i dorobek OSP, dzieje miejscowości K., miejsca ważnych wydarzeń dziejowych, walory przyrodnicze i krajobrazowe, osiągnięcia sportowe i artystyczne młodzieży i starszych mieszkańców wsi. Miejscowość K. oddalona jest od siedziby gminy - i miasta o kilkanaście km. Utrudnia to w znacznym stopniu uczestnictwo w kulturze mieszkańcom. Wyremontowanie i przekazanie do użytkowania świetlicy OSP wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i zrównanie szans w dostępie do dóbr kultury, rozrywki, stworzy warunki do kultywowania tradycji tej ziemi. W K., ani w okolicznych wsiach obecnie nie ma odpowiedniego lokalu do takiej działalności. Rolę tę w przyszłości spełniać będzie świetlica OSP. W celu udostępnienia jej szerokim kręgom społeczności lokalnej konieczne jest wykonanie prac remontowych w obiekcie i dostosowanie do potrzeb użytkowników oraz wykorzystanie zgodnie z założonymi celami. W ramach operacji wykonane zostaną prace remontowo-budowlane, polegające na wymianie zużytej instalacji wodnej i kanalizacyjnej w świetlicy i pomieszczeniach towarzyszących, jak kuchnia, przedsionek, korytarz dotyczący pomieszczenia. Wymieniona zostanie instalacja elektryczna w części budynku a także wykonana izolacja stropu, malowanie ścian, nowe posadzki i WC. Po wykonaniu remontu lokal będzie się nadawał do szerokiego wykorzystania. Głównym celem jednak jest utworzenie w świetlicy Strażackiej Izby Tradycji, w której będą prezentowane wystawy z życia OSP, będą również gromadzone pamiątki z działalności OSP. Ponadto będzie miejsce na prezentowanie prywatnych pamiątek i eksponatów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy realizując projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach PROW na lata 2007-2013 Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Taki zakres, jak wskazuje Wnioskodawca, nie będzie występował. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający stowarzyszeniu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabywaniu towarów i usług związanych z opisanymi we wniosku działaniami. Analizując stan faktyczny, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarów i usług, poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia prawnego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy tego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, ubiegający się o wsparcie finansowe z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju, wykona remont świetlicy, która później zostanie udostępniona do publicznego użytku. W ramach operacji wykonane zostaną prace remontowo-budowlane, polegające na wymianie zużytej instalacji wodnej i kanalizacyjnej w świetlicy i pomieszczeniach towarzyszących. Wymieniona zostanie również instalacja elektryczna w części budynku, a także wykonana izolacja stropu, malowanie ścian, nowe posadzki i WC. Po wykonaniu remontu, lokal będzie się nadawał do „szerokiego wykorzystania”, m. in. odbywać się tam będą spotkania społeczeństwa z różnych okazji, zebrania wiejskie, zajęcia kulturalne, rozrywkowe i sportowe, imprezy okolicznościowe. Jak wskazano, wydatki poniesione w ramach zadania nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile dokonane w ramach inwestycji zakupy nie posłużą wykonywaniu czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jej realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj