Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1242/10/AJ
z 30 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1242/10/AJ
Data
2010.12.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
fundusz unijny
odzyskanie podatku
odzyskanie podatku
stowarzyszenia
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Czy można zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla dostawy krajowej wyżej wymienionego pojazdu?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.), uzupełniony dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy samochodu osobowego dla jednostki straży pożarnej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 21 grudnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy samochodu osobowego dla jednostki straży pożarnej.


W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest dealerem samochodowym samochodów. W listopadzie 2010 r., zgodnie z zamówieniem, sprzedano samochód osobowy dla Komendy Państwowej Straży Pożarnej, przeznaczony na cele operacyjne. Przedmiotowy samochód Spółka zakupiła od importera z 22% stawką podatku od towarów i usług i we własnym zakresie dokonała przystosowania pojazdu dla potrzeb jednostki przeciwpożarowej i na cele ochrony przeciwpożarowej. Samochód został wyposażony w radiostację, osprzęt sygnalizacyjny i oznakowanie oraz posiada dodatkowe badanie techniczne stwierdzające, że jest to pojazd specjalny uprzywilejowany (homologacja).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy można zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla dostawy krajowej wyżej wymienionego pojazdu...


Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, można zastosować 7% stawkę podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przedmiotowy samochód stał się automatycznie samochodem specjalistycznym, tzn. zastosowane zostało sformułowanie „Fabrycznie oznakowany”. Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka wskazała, że została wydana interpretacja indywidualna o sygnaturze IPPP2/443-1892/08/08-2/ASi z dnia 28 stycznia 2009 r., w której w podobnej sytuacji, uznano za prawidłowe zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Co do zasady stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 tejże ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 tej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do zapisu ust. 10 tego artykułu, stawkę, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.


Z treści powołanych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej - 7% - stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:


  1. dostawa jest dokonana na terytorium kraju dla jednostek ochrony przeciwpożarowej,
  2. towar będący przedmiotem dostawy jest wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do tej ustawy,
  3. towar będący przedmiotem dostawy jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej,


Ustawodawca w poz. 129 załącznika nr 3 do ustawy wymienił następujący sprzęt przewozowo – samochodowy:


  1. pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,
  2. sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.


Z powyższego zapisu wynika, że zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług przysługuje w przypadku dostawy na rzecz straży pożarnej:


  1. pożarniczych samochodów specjalnych,
  2. pożarniczych samochodów specjalistycznych (gaśniczych, rozpoznawczych, drabin samochodowych, technicznych, chemicznych, dźwigów podnośników, cystern, sanitarek),
  3. fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów straży pożarnej.


Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (t.j. w Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz.908 ze zm.) przez „pojazd specjalny” należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

„Pojazd uprzywilejowany” to pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego (art. 2 pkt 38 powołanej powyżej ustawy).

„Pojazd używany do celów specjalnych” – pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego ,Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną;

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonała dostawy samochodu na potrzeby Komendy Państwowej Straży Pożarnej. Przed dostawą, we własnym zakresie, wyposażyła go w radiostację, osprzęt sygnalizacyjny i oznakowanie. Pojazd posiada dodatkowe badanie techniczne stwierdzające, że jest to pojazd specjalny uprzywilejowany.

Należy podkreślić, iż ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do ustawy nie wymienia dokumentów, które podatnik powinien posiadać w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku przy dostawie na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów wymienionych w poz. 129 załącznika Nr 3 do ustawy. Jednakże w świetle powołanych przepisów konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia i charakteru samochodu będącego przedmiotem sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dokumentem takim może być zaświadczenia o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydane przez stację kontroli pojazdów, stanowiące podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego samochodu przystosowanego dla potrzeb jednostki straży pożarnej, który - jak wskazano we wniosku, posiada dodatkowe badanie techniczne stwierdzające, że jest to pojazd specjalny uprzywilejowany, korzysta z obniżonej, 7% stawki podatku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj