Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1779/10/KG
z 8 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1779/10/KG
Data
2011.02.08


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
brak prawa do odliczenia
licencja
licencja
patenty
patenty
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
uczelnie publiczne
uczelnie publiczne


Istota interpretacji
Uniwersytet ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu badawczego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010r. (data wpływu 26 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT (w całości) od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT (w całości) od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego pn. „…

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet realizuje projekt badawczy pn. „…”, finansowany na podstawie umowy z dnia 30 grudnia 2009r. z funduszy Unii Europejskiej i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (Poddziałanie 1.1.2.).

W trakcie realizacji projektu zaistniały okoliczności, które spowodowały zmianę stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o interpretację indywidualną w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach ww. projektu z dnia 11 maja 2010 r. (interpretacja Izby Skarbowej o sygn. IBPP4/443-753/10/KG). Okoliczności te wskazują jednoznacznie, iż wyniki które zostaną osiągnięte, doprowadzą do uzyskania patentu i osiągnięcia założonego celu, czyli wdrożenia w gospodarce. A zatem w perspektywie będą dotyczyły sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym Uniwersytet występuje z kolejnym wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Uniwersytet jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT oraz składa deklarację VAT-7.

Bezpośrednim celem projektu pn. „…” jest opracowanie, opatentowanie, próby technologiczne i komercjalizacja przez U technologii produkcji monolitycznego katalizatora do usuwania tlenków azotu z gazów odlotowych elektrowni spalających węgiel z dodatkiem biomasy oraz spalarni śmieci.

Efektem społecznym będzie poprawa stanu środowiska naturalnego. Na podstawie przeprowadzonych w trakcie realizacji projektu badań i wcześniejszych patentów, których właścicielem jest U oczekuje się, że nowy katalizator, na monolicie metalicznym, będzie działał w oparciu o technologię przyjazną środowisku (bez użycia amoniaku), zaś koszt jego stosowania będzie nawet kilkunastokrotnie niższy niż koszt obecnie stosowanych katalizatorów ceramicznych.

Już na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu Wnioskodawca dysponował listami intencyjnymi z dwóch elektrociepłowni zainteresowanych przeprowadzeniem półtechnicznych prób aktywności i trwałości wybranego katalizatora oraz od firm zainteresowanych produkcją proponowanego katalizatora. Obecnie Wnioskodawca dysponuje informacjami o kolejnych firmach zainteresowanych wdrożeniem. Wykonanie powierzone zostanie elektrowni wyłonionej na drodze przetargu.

Pozostałe kategorie wydatków to:

  • wynagrodzenie pracowników biorących udział w badaniach,
  • zakup wyposażenia laboratoryjnego, materiałów i odczynników potrzebnych do badań,
  • usługi badawcze zlecone na zewnątrz w tym studium wykonalności,
  • delegacje i konferencje związane z projektem,
  • audyt zewnętrzny,
  • koszt uzyskania patentów,
  • wydatki na promocję (strona internetowa, międzynarodowa konferencja, materiały promocyjne,
  • koszty ogólne projektu: koszty wyposażenia (zakupu sprzętu, komputerowego i mebli) i utrzymania biura, utrzymania pomieszczeń, w których Projekt jest realizowany oraz zatrudnienie personelu administracyjnego.

Instytucją Pośredniczącą w zakresie przyznawania dofinansowania i rozliczenia Projektów finansowanego w ramach POIG 1.1.2 jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, które nie uczestniczy w badaniach, nie jest odbiorcą efektów prac. Wyniki prac badawczych będą stanowiły własność Uniwersytetu. Uniwersytet figuruje i będzie figurował jako nabywca towarów i usług na wszystkich fakturach dokumentujących zakupy dokonane w ramach realizacji Projektu.

W wyniku realizacji projektu Uniwersytet zobowiązał się do osiągnięcia następujących rezultatów: przygotowania gotowego do zastosowania rozwiązania, opracowania nowego rozwiązania technologicznego, wdrożenia i skomercjalizowania wyników projektu, dokonania zgłoszenia patentowego, zawarcia umowy o przekazaniu praw własności intelektualnej, powstania 10 publikacji naukowych i uzyskania 2 tytułów naukowych oraz współpracy z co najmniej 4 przedsiębiorstwami po zakończeniu realizacji projektu. W chwili obecnej można stwierdzić, iż w wyniku realizacji projektu będzie można odpłatnie udostępnić jego wynikł oraz wdrożyć otrzymany katalizator w energetyce. Spodziewane patenty będą na równych, rynkowych zasadach udostępnione do sprzedaży (np. na zasadzie licencji).

Po zakończeniu realizacji projektu Uniwersytet będzie odpłatnie udostępniał wyniki badań, a więc efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania (w całości) naliczonego VAT od wydatków ponoszonych na realizację opisanego projektu badawczego...

Zdaniem Wnioskodawcy, naliczony podatek VAT od wydatków ponoszonych na realizację projektu badawczego może być w pełni odliczany przez Uniwersytet ze względu na to, iż projekt służy wytworzeniu własności intelektualnej (patentu), która w zamierzeniu ma być następnie przedmiotem sprzedaży opodatkowanej.

Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT (obniżenie podatku należnego o naliczony) w zakresie wszystkich zakupów dokonywanych w ramach opisywanego projektu „…”.

Zakupione materiały i usługi w ramach projektu służyć będą tylko czynnościom opodatkowanym. Sprzedaż dóbr zakupionych lub wytworzonych w ramach projektu opodatkowana będzie podatkiem od towarów i usług, ponieważ istotna jest intencja nabycia, a celem grantu jest opracowanie i opatentowanie katalizatora, a zatem nabyte towary/usługi mają służyć czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę, tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo – prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 – 13.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt badawczy pn. „…”, finansowany z funduszy Unii Europejskiej i budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (Poddziałanie 1.1.2.).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Po zakończeniu realizacji projektu Wnioskodawca będzie odpłatnie udostępniał wyniki badań (uzyskanie patentu i wdrożenie w gospodarce), a więc efekty projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż ostatecznym celem projektu jest uzyskanie ochrony dla wytworzonej własności intelektualnej (np. w formie patentu), a zamiarem Wnioskodawcy w momencie realizacji projektu jest doprowadzenie do komercjalizacji (sprzedaży) tej własności intelektualnej.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Niewątpliwie sprzedaż licencji (patentu) będzie czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie projekt realizowany jest z założeniem, wdrożenie jego efektów (tj. katalizatora na monolicie metalicznym) w gospodarce.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem przysługuje mu na bieżąco prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu pn. „…”, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności wykorzystania towarów i usług zakupionych w celu realizacji projektu do czynności zwolnionych od podatku VAT lub niepodlegających podatkowi VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj