Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1257/10/AT
z 10 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1257/10/AT
Data
2011.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kredyt
kredyt
pośrednictwo
pośrednictwo
pożyczka
pożyczka
umowa pożyczki
umowa pożyczki
usługi finansowe
usługi finansowe
usługi zwolnione
usługi zwolnione


Istota interpretacji
Czy w związku z faktem dotyczącym zmiany w sposobie definiowania usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r., usługi stanowiące element usług pośrednictwa, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych?



Wniosek ORD-IN 948 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 28 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla czynności pośrednictwa finansowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 grudnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla czynności pośrednictwa finansowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W 2011 r., w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będzie Pan świadczył kompleksowe usługi pośrednictwa w świadczeniu usług w zakresie pożyczek pieniężnych, a także kredytów. Jednym z elementów usługi pośrednictwa w zakresie pożyczek pieniężnych jest przygotowanie i przedstawienie oferty, spełniającej stawiane przez klienta warunki. Nie zajmuje się Pan doradztwem w zakresie pozyskania pożyczek lub kredytów. Kolejnym elementem świadczonej usługi jest współpraca z pożyczkodawcą lub kredytodawcą w zakresie przekazanym umocowaniem klienta, zmierzające do zawarcia umowy pożyczki lub kredytu przez pożyczkodawcę lub kredytodawcę ze wskazanym klientem. Za powyższe, wyświadczone usługi, klient będzie ponosił odpłatność na Pana rzecz. Powyższe usługi są usługami pośrednictwa finansowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z faktem dotyczącym zmiany w sposobie definiowania usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r., usługi stanowiące element usług pośrednictwa, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych...


Pana zdaniem, w związku z treścią art. 43 ust. 14 ustawy, który jednoznacznie wyłącza zwolnienie w stosunku do usług stanowiących element usług pośrednictwa, od dnia 1 stycznia 2011 r. opisane we wniosku usługi będą podlegały opodatkowaniu stawką podstawową.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 8 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie dodanego do ustawy o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r., przez art. 1 pkt 8 lit. a) tiret trzeci ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przepisu art. 43 ust. 1 pkt 38, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zaznaczyć należy, że stosownie do treści art. 1 pkt 8 lit. b) ww. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r. do ustawy o podatku od towarów i usług dodane zostały również m.in. przepisy art. 43 ust. 13 – ust. 15.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przy czym, w myśl art. 43 ust. 14 ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.


Ponadto, jak wynika z przepisu art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:


  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.


Uwzględniając powyższe, wskazać należy, że istotne dla zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku usług pomocniczych do usług finansowych jest to, aby określona usługa, stanowiąc odrębną całość, zmierzała do realizacji zasadniczych funkcji usługi finansowej objętej zwolnieniem. Przy czym, z omawianego zwolnienia, od dnia 1 stycznia 2011 r., nie mogą korzystać usługi stanowiące element usługi pośrednictwa.

Z okoliczności sprawy wynika, że w 2011 r., prowadząc działalność gospodarczą, będzie Pan świadczył kompleksowe usługi pośrednictwa w świadczeniu usług w zakresie pożyczek pieniężnych, a także kredytów. Jednym z elementów tej usługi, w zakresie pożyczek pieniężnych, jest przygotowanie i przedstawienie oferty, spełniającej stawiane przez klienta warunki. Nie zajmuje się Pan doradztwem w zakresie pozyskania pożyczek lub kredytów. Świadcząc tą usługę współpracuje Pan z pożyczkodawcą lub kredytodawcą – w granicach umocowania przez klienta – co prowadzi do zawarcia umowy pożyczki lub kredytu przez pożyczkodawcę lub kredytodawcę ze wskazanym klientem. Z powyższego tytułu klient będzie ponosił odpłatność na Pana rzecz. Wskazuje Pan, że usługi te stanowią usługi pośrednictwa finansowego.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, jak również przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że słuszny jest Pana pogląd, iż art. 43 ust. 14 ustawy, od dnia 1 stycznia 2011 r., wyłącza zwolnienie od podatku w stosunku do usług stanowiących element usług pośrednictwa. Zauważyć jednakże należy – co istotne jest z punktu widzenia rozstrzygnięcia wskazanej we wniosku kwestii – iż z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika, aby miał Pan świadczyć takie czynności. Ze złożonego wniosku wynika natomiast, że będzie Pan świadczył kompleksowe usługi pośrednictwa w świadczeniu usług w zakresie pożyczek pieniężnych, a także kredytów, które – jak wskazano we wniosku – stanowią usługi pośrednictwa finansowego. A zatem, w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie, na mocy ww. art. 43 ust. 14 ustawy, tych czynności ze zwolnienia od podatku (wyłączenie dotyczy czynności polegających na świadczeniu usług stanowiących element usług pośrednictwa). Wskazane w zdarzeniu przyszłym czynności od dnia 1 stycznia 2011 r. korzystają ze zwolnienia od podatku, na podstawie powołanego uprzednio art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższych względów stanowisko Pana uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj