Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-119/10-2/AD
z 21 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-119/10-2/AD
Data
2010.10.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
azbest
azbest
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
dofinansowanie
dofinansowanie
gmina
gmina
inwestycje
inwestycje
ochrona środowiska
ochrona środowiska
odliczenia
odliczenia
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
świadczenie usług
świadczenie usług
zadania
zadania


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT realizując ww. zadanie?



Wniosek ORD-IN 378 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania pn. „Opracowanie gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją zadania pn. „Opracowanie gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – od dnia 1 lutego 2009 r. Zainteresowany składa wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zadania pn. „Opracowanie gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy”.

W Gminie brak jest sporządzonego programu ich usuwania, brak informacji o zagrożeniach oraz metodach przeciwdziałania pogarszaniu stanu atmosfery w zakresie zanieczyszczenia pyłem azbestowym. Pracami objęte będzie sporządzenie programu gospodarki wyrobami/odpadami azbestowymi na terenie Gminy w oparciu o przeprowadzoną w ramach zadania szczegółową inwentaryzację wraz z oceną stanu technicznego zasobów azbestowych z uwzględnieniem nr ewidencyjnych działek i obrębów. Założenia programu będą określać cele, charakterystykę i opis planowanych działań wraz z ich kosztami, harmonogramy wariantowych realizacji programu z możliwymi źródłami finansowania i monitoring realizacji programu. Zdobyta wiedza o faktycznie posiadanych zasobach wyrobów/odpadów azbestowych oraz o ich stanie, ocena sytuacji ekologicznej, możliwości wystąpienia potencjalnych lub faktycznych zagrożeń dla środowiska umożliwi dalsze działania mające na celu polepszenie standardu jakości powietrza poprzez wyeliminowanie azbestu z otoczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość prawną odzyskania podatku VAT realizując ww. zadanie...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie posiada on prawnej możliwości odzyskania podatku VAT realizując przedmiotowe zadanie. Przepisy ustawy o podatku VAT stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi w przypadku kiedy spełnione są dwa warunki:

  1. Beneficjent jest podatnikiem podatku VAT oraz,
  2. Zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanej.

Zainteresowany spełnia pierwszy warunek odliczenia podatku VAT natomiast nie spełnia warunku drugiego, ponieważ wydatki poniesione na realizację przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a tym samym nie posiada prawnej możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, na podstawie zapisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy – w szczególności zadania te obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Składa wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie zadania pn. „Opracowanie gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy”.

W Gminie brak jest sporządzonego programu ich usuwania, brak informacji o zagrożeniach oraz metodach przeciwdziałania pogarszaniu stanu atmosfery w zakresie zanieczyszczenia pyłem azbestowym. Pracami objęte będzie sporządzenie programu gospodarki wyrobami/odpadami azbestowymi na terenie Gminy w oparciu o przeprowadzoną w ramach zadania szczegółową inwentaryzację wraz z oceną stanu technicznego zasobów azbestowych z uwzględnieniem nr ewidencyjnych działek i obrębów. Założenia programu będą określać cele, charakterystykę i opis planowanych działań wraz z ich kosztami, harmonogramy wariantowych realizacji programu z możliwymi źródłami finansowania i monitoring realizacji programu. Zdobyta wiedza o faktycznie posiadanych zasobach wyrobów/odpadów azbestowych oraz o ich stanie, ocena sytuacji ekologicznej, możliwości wystąpienia potencjalnych lub faktycznych zagrożeń dla środowiska umożliwi dalsze działania mające na celu polepszenie standardu jakości powietrza poprzez wyeliminowanie azbestu z otoczenia. Ponadto, Zainteresowany wskazał, że wydatki poniesione na realizację przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca – jednostka samorządu terytorialnego, realizując projekt wykonuje jedno z zadań własnych Gminy, a wydatki poniesione w ramach realizacji zadania nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

Reasumując, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „Opracowanie gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj