Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-107/10-6/ŁM
z 22 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB4/423-107/10-6/ŁM
Data
2010.10.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
opłata notarialna
opłata notarialna
przekształcanie podmiotów
przekształcanie podmiotów
usługi doradcze
usługi doradcze
zakład budżetowy
zakład budżetowy


Istota interpretacji
Czy spółka z o.o. koszty poniesione w związku z likwidacją i przekształceniem zakładu budżetowego, np. opłaty notarialne, doradztwo prawne i finansowe, koszty administracyjne itp., będzie mogła zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodu?



Wniosek ORD-IN 492 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 23.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z likwidacją i przekształceniem zakładu budżetowego:

  • w przypadku gdy wydatki poniesie Spółka – jest prawidłowe,
  • w przypadku gdy wydatki poniesie Zakład budżetowy – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem w dniu 21 października 2010 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia wartości początkowej środków trwałych wniesionych aportem do Spółki,
  • możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych,
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z likwidacją i przekształceniem zakładu budżetowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym, powołanym uchwałą Rady Gminy X. Głównym zadaniem statutowym jest zaopatrzenie w wodę oraz odbiór i oczyszczanie ścieków. Na mocy porozumień międzygminnych zakład świadczy w/w usługi na terenie trzech gmin - X, Y i Z.

Obecnie rozważana jest zmiana formy prowadzenia działalności na spółkę z o.o. z udziałem w/w trzech Gmin. Gmina X jako macierzysta wniesie aportem cały majątek zakładu oraz będące jej własnością budynki i budowle - infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna. Gminy Y i Z w zamian za udziały w Spółce wniosą aportem własne budynki i budowle stanowiące infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną. Zakład posiada majątek trwały ruchomy zakupiony z własnych środków, otrzymany nieodpłatnie z Gminy oraz sfinansowany dotacją celową. Użytkuje również nieodpłatnie środki trwałe - infrastrukturę wod. - kan. na mocy zawartych z Gminami umów użytkowania, budynki i budowle nie występują w ewidencji środków trwałych zakładu, ewidencję i umorzenie prowadzą właściciele - Gminy. Na budynki biurowe i gospodarcze ustanowiony jest trwały zarząd Gminy X.

Procedura likwidacji zakładu budżetowego w celu przekształcenia go w spółkę z o.o. przeprowadzona będzie w oparciu o art. 22 i 23 ustawy z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej.

W piśmie z dnia 21 października 2010 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Wnioskodawca wyjaśnił, iż koszty opłat (notarialnych, doradztwa prawno-finansowego, administracyjnych itp.) związanych z przekształceniem ponosi dotychczasowy zakład budżetowy lub spółka – w zależności od daty poniesienia konkretnego kosztu. Do dnia likwidacji zakładu budżetowego – zakład budżetowy, od dnia powstania spółki z o.o. – spółka. W tym przypadku w/w koszty stanowić będą koszty uzyskania przychodu w sensie podatkowym, gdyż istnieje związek między poniesieniem kosztów, a osiągnięciem przychodów z prowadzonej działalności, a powstała spółka z o.o. kontynuuje działalność po zakładzie budżetowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W jaki sposób prawidłowo należy ustalić wartość początkową środków trwałych wniesionych aportem do Spółki powstałej z likwidacji zakładu budżetowego do celów podatku dochodowego od osób prawnych...
  2. Jak prawidłowo naliczać amortyzację środków trwałych do kosztów uzyskania przychodów w spółce z o.o...
  3. Czy spółka z o.o. koszty poniesione w związku z likwidacją i przekształceniem zakładu budżetowego, np. opłaty notarialne, doradztwo prawne i finansowe, koszty administracyjne itp. będzie mogła zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodu...


Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie trzecie. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego i drugiego został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami wydanymi w dniu 22 października 2010 r. nr ILPB4/423-107/10-4/ŁM oraz nr ILPB4/423-107/10-5/ŁM.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 93 i art. 93a w zw. z art. 93b Ordynacji podatkowej, osoba prawna zawiązana w wyniku przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Kwestia kosztów uzyskania przychodów uregulowana jest w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Wykładnia stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W związku z powyższym, istnieje niezaprzeczalny związek między poniesieniem kosztów związanych z przekształceniem zakładu budżetowego, np. opłat notarialnych, doradztwa prawnego i finansowego, kosztów administracyjnych itp. a osiągnięciem w przyszłości przez spółkę przychodów z prowadzonej działalności. Co za tym idzie, koszty takie Spółka będzie mogła zaliczyć do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe - w przypadku gdy wydatki poniesie Spółka,
  • nieprawidłowe - w przypadku gdy wydatki poniesie Zakład budżetowy.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Ponoszone koszty należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Zatem, każdy wydatek celowo poniesiony z zamiarem uzyskania przychodu, poza wyraźnie wskazanymi w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, powinien być uznany za koszt uzyskania przychodów. Do tak zdefiniowanych kosztów ustawodawca zalicza zarówno takie wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów w danym momencie, w związku z art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ww. ustawy, jak i te, których nie można w ten sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia.

Obowiązkiem podatników, jako odnoszących ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż rozważana jest zmiana formy prowadzenia działalności z zakładu budżetowego na spółkę z o.o. W związku z powyższym, poniesione zostaną koszty: opłat notarialnych, doradztwa prawnego i finansowego, kosztów administracyjnych itp. Koszty opłat związanych z przekształceniem ponosi dotychczasowy Zakład budżetowy lub spółka – w zależności od daty poniesienia konkretnego kosztu. Do dnia likwidacji zakładu budżetowego – zakład budżetowy, od dnia powstania spółki z o.o. – spółka.

Wnioskodawca ponadto wskazał, iż istnieje niezaprzeczalny związek między poniesieniem kosztów związanych z przekształceniem zakładu budżetowego, a osiągnięciem w przyszłości przez Spółkę przychodów z prowadzonej działalności.

Reasumując, wydatki związane z przekształceniem Zakładu budżetowego, a dotyczące opłat notarialnych, doradztwa prawnego i finansowego, kosztów administracyjnych itp., będą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, że zostaną przez Nią poniesione.

Natomiast w sytuacji, gdy powyższe koszty zostaną wydatkowane przez Zakład budżetowy do dnia przekształcenia, powinny zostać zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów tego Zakładu.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj