Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-106/11-2/PR
z 23 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-106/11-2/PR
Data
2011.02.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
faktura VAT
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
opakowania zwrotne
opakowania zwrotne
termin
termin


Istota interpretacji
obowiązek wystawienia faktury VAT w związku z niezwróceniem w określonym w umowie czasie opakowań zwrotnych.



Wniosek ORD-IN 293 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2011 r. (data wpływu 24.01.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury VAT w związku z niezwróceniem w określonym w umowie czasie opakowań zwrotnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wystawienia faktury VAT w związku z niezwróceniem w określonym w umowie czasie opakowań zwrotnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Sp. z o.o. (zwana dalej „Spółką”) zajmuje się produkcją, dystrybucją i sprzedażą napojów bezalkoholowych, soków owocowych i warzywnych, wód oraz nektarów opatrzonych zastrzeżonymi znakami towarowymi. Spółka, w odniesieniu do niektórych produktów, dokonuje sprzedaży w opakowaniach zwrotnych, za które pobiera kaucję. Spółka określiła, że pobrane opakowanie zwrotne powinno być Spółce zwrócone nie później niż w ciągu 365 dni od momentu pobrania opakowania. W przypadku, gdy opakowanie zwrotne nie zostanie zwrócone w terminie, Spółka wystawia fakturę VAT. Często zdarza się, że po wystawieniu faktury VAT, opakowania są zwracane Spółce.

Z uwagi na to, że Spółka współpracuje w ogromną liczbą niewielkich punktów sprzedaży detalicznej jak i sklepami wielkopowierzchniowymi, Spółka rozważa zmianę terminu zwrotu kaucjonowanych opakowań zwrotnych w celu uproszczenia procesu administrowania opakowaniami. Spółka chciałaby, aby termin zwrotu opakowań pobranych za kaucją został określony jako dzień zakończenia współpracy z danym klientem przy czym za dzień zakończenia współpracy Spółka uznaje upływ 9-ciu miesięcy od końca miesiąca, w którym dokonano ostatniej dostawy towarów.

Taka definicja dnia zakończenia współpracy wynika z tego, że wielu klientów Spółki prowadzi sprzedaż sezonową, która w większości wypadków prowadzona jest od kwietnia do września (przykładowo - ogródki piwne, smażalnie ryb). Określenie dnia zakończenia współpracy jako 9-ciu miesięcy od końca miesiąca, w którym dokonano ostatniej dostawy towarów pozwoliłoby na objęcie terminem klientów prowadzących działalność sezonową. Jeśliby taki klient nie dokonał zwrotu opakowań zwrotnych we wrześniu jednego roku, miałby jeszcze szansę na zwrot opakowań w kwietniu następnego roku. W przypadku, gdyby nie dokonał zwrotu opakowań albo nie podjął działalności w nowym roku, Spółka uznałaby, że doszło do zakończenia współpracy i zwrot opakowań nie nastąpi. W takiej sytuacji Spółka wystawiłaby fakturę VAT.

W związku z opisanym stanem faktycznym Spółka prosi o potwierdzenie, że w przypadku zmiany terminu, w którym klient byłby zobowiązany do zwrotu opakowań zwrotnych, w przypadku niedokonania zwrotu opakowań przez klienta, faktura VAT powinna być wystawiona nie później niż 7 dnia po dniu, w którym upłynął 9-ty miesiąc od końca miesiąca, w którym dokonano ostatniej dostawy produktów Spółki do tego klienta.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis § 16 Rozporządzenia wskazuje, że fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań wystawia się nie później niż 7 dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Przepis nie determinuje, w jaki sposób powinien być określony dzień zwrotu opakowań - czy jako upływ pewnego terminu czy też jako określona data w przyszłości. Zdaniem Spółki, oba sposoby określenia dnia zwrotu opakowań są dopuszczalne.

Zatem, w ocenie Spółki, określenie terminu zwrotu opakowań jako dzień zakończenia współpracy z odbiorcą opakowań przy czym dzień zakończenia współpracy byłby zdefiniowany jako upływ 9-ciu miesięcy od końca miesiąca, w którym dokonana została ostatnia dostawa do tego klienta jest dopuszczalne.

Wystawienie faktury VAT, w przypadku niedokonania zwrotu w tak określonym terminie, powinno nastąpić w ciągu 7 dni od upływu 9-ciu miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonana została ostatnia dostawa towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka w odniesieniu do niektórych produktów, dokonuje sprzedaży w opakowaniach zwrotnych, za które pobiera kaucję. W celu uproszczenia procesu administrowania opakowaniami Spółka rozważa zmianę terminu zwrotu kaucjonowanych opakowań zwrotnych, określając go jako dzień zakończenia współpracy z danym klientem przy czym za dzień zakończenia współpracy Spółka uznaje upływ 9-ciu miesięcy od końca miesiąca, w którym dokonano ostatniej dostawy towarów. Takie założenie Spółka tłumaczy faktem, iż wielu jej klientów prowadzi sprzedaż sezonową (od kwietnia do września), a określenie dnia zakończenia współpracy jako 9-ciu miesięcy od końca miesiąca, w którym dokonano ostatniej dostawy towarów pozwoliłoby na objęcie terminem klientów prowadzących działalność sezonową. Jeśliby taki klient nie dokonał zwrotu opakowań zwrotnych we wrześniu jednego roku, miałby jeszcze szansę na zwrot opakowań w kwietniu następnego roku. W przypadku, gdyby nie dokonał zwrotu opakowań albo nie podjął działalności w nowym roku, Spółka uznałaby, że doszło do zakończenia współpracy i zwrot opakowań nie nastąpi, w wyniku czego Spółka wystawiłaby fakturę VAT.

Według § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem, jeżeli podatnik sprzedał towar w opakowaniu zwrotnym, pobierając lub określając w umowie za to opakowanie kaucję, wartości opakowania nie uwzględnia się w treści faktury dokumentującej sprzedaż.

Z kolei na mocy § 16 ust. 2 rozporządzenia, fakturę dokumentującą kwotę należności z tytułu niezwrócenia przez odbiorcę opakowań, o których mowa w ust. 1, wystawia się nie później niż siódmego dnia po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowań. Jeżeli w umowie nie określono daty zwrotu opakowań, fakturę wystawia się nie później niż 60. dnia od dnia wydania opakowań.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega pobranie kaucji za opakowania, ale wydanie tych opakowań. Jednakże należy zwrócić uwagę na okoliczność, iż dotyczy to takich sytuacji, w których opakowania nie zostaną zwrócone w określonym umową terminie. Opakowania te, w przypadku nie dokonania ich zwrotu w terminie ustalonym przez strony, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. tak jak dostawa towarów, a ich wydanie należy udokumentować fakturą VAT.

Dokonując rozstrzygnięcia przedmiotowego zagadnienia należy mieć na uwadze regulację zawartą w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), w myśl której strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Powyższa norma wyraża zasadę autonomii woli stron, określającą kompetencje podmiotów prawa cywilnego do swobodnego kształtowania stosunków cywilnoprawnych poprzez czynności prawne, a wśród nich głównie umowy.

Analizując przytoczone powyżej uregulowania należy stwierdzić, iż żaden z przepisów ustawy o VAT ani rozporządzenia nie ogranicza w jakikolwiek sposób terminów zwrotu opakowań zwrotnych, pozostawiając tym samym w tym zakresie pełną swobodę stronom umowy, pozwalając określić termin ten w dowolny sposób w umowie. Na szczególną uwagę w omawianej kwestii zasługuje treść § 16 ust. 2 rozporządzenia, z którego wynika obowiązek udokumentowania niezwróconych opakowań zwrotnych ciążący na dokonującym dostawy towarów wraz z opakowaniami zwrotnymi. Przepis ten wskazując na siedmiodniowy termin na wystawienie faktury, w celu określenia momentu, od którego należy go liczyć odwołuje się bezpośrednio do umowy zawartej pomiędzy stronami. Dopiero ostatnie zdanie w/w regulacji wskazuje na termin 60-dniowy, na wypadek gdyby nie określono wyraźnego terminu zwrotu opakowań pomiędzy stronami w stosownej umowie. W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca zamierza określić w/w termin jako termin upływu 9-ciu miesięcy od końca miesiąca, w którym dokonano ostatniej dostawy towarów na rzecz swoich kontrahentów. Pomimo, iż termin nie jest określony precyzyjnie, dokładną ilością dni jaka musi upłynąć, aby uznać, że dany kontrahent nie zwrócił opakowań, co skutkowałoby obowiązkiem udokumentowania tej czynności podatkiem VAT, takiemu określeniu terminu nie sprzeciwiają się unormowania ustawy o VAT oraz rozporządzenia. Przyjęta przez Spółkę nowa metodyka ustalania końcowego terminu zwrotu opakowań zwrotnych, podobnie jak poprzednia, w rezultacie prowadzi do wyznaczenia konkretnego momentu w czasie, z którym wiążą się określone obowiązki w podatku VAT. Dodać należy, iż w § 16 ust. 2 rozporządzenia ustawodawca nie stawia ograniczeń, wskazując, iż termin określany przez strony w umowie, „nie może być dłuższy niż (…)”, natomiast termin 60-dniowy precyzuje moment, od którego Podatnik ma czas na wystawienie faktury, w sytuacji gdy postanowienia umowy pomiędzy stronami nie przewidują konkretnego terminu.

Reasumując, regulacje ustawy o podatku od towarów i usług oraz w/w rozprowadzenia nie sprzeciwiają się ustaleniu przez Wnioskodawcę w umowie z kontrahentem terminu, w którym klient byłby zobowiązany do zwrotu opakowań zwrotnych, jako terminu dziewięciomiesięcznego liczonego od końca miesiąca, w którym dokonano ostatniej dostawy produktów Spółki na rzecz tego klienta, jednak Zainteresowany po upływie tego terminu zobowiązany będzie udokumentować dostawę opakowań zwrotnych poprzez wystawienie faktury VAT nie później jednak niż 7 dnia po upływie wskazanego w umowie terminu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj