Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-937/10-2/AW
z 12 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-937/10-2/AW
Data
2010.11.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
przedsiębiorstwa
przedsiębiorstwa
składniki majątkowe
składniki majątkowe
zbycie
zbycie
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy czynność polegająca na wniesieniu przez Gminę do Spółki prawa handlowego, która utworzy samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci własności zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wykorzystywanych dotychczas przez Zakład Opieki Zdrowotnej (w sposób opisany w przedmiotowym wniosku) będących uprzednio przedmiotem umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką prawa handlowego, spełnia przesłanki uznania ją za czynność podlegającą wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT, jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu: 23 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwajest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital, zwany dalej „ZOZ”, jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Organem tworzącym ZOZ jest Gmina. ZOZ posiada osobowość prawną i jest wpisany do rejestru publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

ZOZ działa na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 ze zm.) i innych przepisów wydanych na jej podstawie.

Podstawą działania ZOZ jest uchwała Rady Miejskiej w sprawie przekształcenia Zespołu Opieki Zdrowotnej w samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pod nazwą Zakład Opieki Zdrowotnej (…) oraz zatwierdzenia statutu Zakładu Opieki Zdrowotnej, na podstawie której przekształcono Zespół Opieki Zdrowotnej, działający w formie jednostki budżetowej – wpisany na mocy decyzji Wojewody do rejestru zakładów opieki zdrowotnej w samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pod nazwą Zakład Opieki Zdrowotnej (…).

ZOZ prowadzi działalność medyczną w zakresie rehabilitacji ogólnoustrojowej w oddziale dziennym i stacjonarnym oraz rehabilitacji neurologicznej w oddziale stacjonarnym, działalność ta jest powiązana z realizacją zadań dydaktycznych i badawczo-rozwojowych. Uzyskiwane przez ZOZ przychody to przede wszystkim przychody z kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia za świadczenia medyczne wykonywane w ww. zakresie. Pozostałe przychody, to przychody z tytułu umowy zawartej z Ministrem Zdrowia na prowadzenie specjalizacji lekarzy rezydentów, przychody z tytułu umów zawartych z wyższymi uczelniami na prowadzenie praktyk studenckich oraz przychody z najmu.

Zgodnie z art. 53 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje samodzielnie przekazanymi w nieodpłatne użytkowanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym). Na tej podstawie, zgodnie z § 9 statutu ZOZ, fundusz założycielski ZOZ stanowi wydzielone mienie Gminy używane przez ZOZ, tj. jednostkę budżetową przed przekształceniem w samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej z wyłączeniem gruntów i budynków, przekazanych przekształconemu ZOZ na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego w nieodpłatne użytkowanie, stanowiących nieruchomość (grunt i budynki posadowione na gruncie).

Ponadto, ZOZ posiada majątek trwały zakupiony ze środków własnych, z dotacji przekazanej przez Gminę oraz otrzymany w postaci darowizny, są to m. in. programy i zestawy komputerowe, sprzęt i aparatura medyczna oraz pozostałe wyposażenie. Obecnie ZOZ jest podatnikiem podatku VAT. ZOZ samodzielnie prowadzi księgi rachunkowe, sporządza sprawozdanie finansowe, decyduje samodzielnie o podziale zysku, a ujemny wynik finansowy pokrywa we własnym zakresie.

Ponadto, ZOZ samodzielnie pokrywa swoje zobowiązania wobec dostawców towarów i usług, pracowników, ZUS, urzędu skarbowego, PFRON, Gminy z tytułu podatku od nieruchomości, towarzystw ubezpieczeniowych. ZOZ prowadzi także gospodarkę magazynową dotyczy to żywności. Na koniec każdego okresu obrachunkowego prowadzona jest inwentaryzacja leków, ZOZ samodzielnie zatrudnia pracowników na umowę o pracę oraz zleca wykonanie niektórych prac zleceniobiorcom zewnętrznym.

Gmina planuje obecnie likwidację ZOZ w celu utworzenia jednoosobowej spółki Gminy pod firmą Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zwaną dalej „Spółka”. Jedynym udziałowcem Spółki będzie Gmina, głównym celem działalności Spółki będzie zaspokojenie potrzeb społeczności lokalnej w szczególności w zakresie ochrony zdrowia poprzez prowadzenie działalności związanej z rehabilitacją i medycyną sportową oraz promocji zdrowia, a także prowadzenia badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia.

W celu realizacji ww. zamierzenia, Rada Miejska podjęła odpowiednią uchwałę. Zamierzeniem Gminy jest, że Spółka prowadzić będzie działalność w przedmiocie ochrony zdrowia, w takim zakresie w jakim prowadził ją ZOZ oraz ze względu na fakt, iż likwidacja ZOZ nastąpi w celu utworzenia Spółki, planuje się, że działalność Spółki prowadzona będzie w oparciu o składniki majątkowe, wykorzystywane obecnie przez ZOZ, przekazane Spółce na własność aportem (wkładem niepieniężnym) jako zorganizowana część przedsiębiorstwa. Na pokrycie kapitału zakładowego Spółki Gmina wniesie również wkład pieniężny.

W celu wykonania powyższego zamierzenia, Gmina przeprowadzi następujące czynności:

  1. Otwarcie likwidacji ZOZ ustalono na dzień 1 stycznia 2011 r., zakończenie działalności medycznej ZOZ ustalono na dzień 31 marca 2011 r., zakończenie pozostałych czynności likwidacyjnych ZOZ planuje się na dzień 30 czerwca 2011 r.
  2. Ponieważ, zgodnie z art. 53a ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), w przypadku likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej, jego majątek, po zaspokojeniu wierzytelności, staje się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego lub własnością publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, a o jego przeznaczeniu decyduje podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej, z dniem 31 marca 2011 r. majątek likwidowanego ZOZ, po zaspokojeniu wierzytelności, stanie się własnością Gminy. Składniki majątkowe obecnie wykorzystywane przez ZOZ, po jego likwidacji, zostaną wyodrębnione w księgach i na rachunkach Gminy.
  3. Ponadto, zgodnie z art. 60 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zobowiązania i należności ZOZ po jego likwidacji staną się zobowiązaniami i należnościami Gminy.
  4. Planuje się, że Gmina i Spółka zawrą od dnia 1 kwietnia 2010 r. umowę dzierżawy, która trwać będzie do dnia wniesienia aportem do Spółki zorganizowanej części przedsiębiorstwa ZOZ. Przedmiotem dzierżawy będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, na którą składać się będą składniki majątkowe (materialne i niematerialne) wykorzystywane dotychczas przez ZOZ, w szczególności zabudowana nieruchomość oraz ruchomości, które wykorzystywane były przez ZOZ do prowadzonej działalności. Zawarcie umowy dzierżawy, umożliwi Spółce prowadzenie działalności, do jakiej została powołana.
  5. Umowy cywilnoprawne zawarte przez ZOZ w celu wykonywania zadań ZOZ, które mogą być przedmiotem cesji, będą tą drogą przeniesione na Spółkę, więc stroną tych umów stanie się Spółka. Umowy, które nie mogą być przedmiotem cesji zostaną rozwiązane, a Spółka zawrze na nowo umowy w tym przedmiocie w swoim imieniu.
  6. Z dniem 1 kwietnia 2011 r. pracownicy Zakładu staną się w trybie art. 231 Kodeksu pracy, pracownikami Spółki.
  7. Planuje się, że po zakończeniu trwania umowy dzierżawy zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz wycenie rzeczoznawcy, Gmina wniesie do Spółki aport niepieniężny w postaci własności składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, na który składać się będzie przedmiot umowy dzierżawy. Gmina w zamian otrzyma udziały w kapitale zakładowym Spółki. Możliwym jest, że środki pieniężne znajdujące się na rachunku bankowym ZOZ w dniu jego likwidacji, zostaną wniesione do Spółki jako wkład pieniężny.
  8. Planuje się, że osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego ZOZ dalsze, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń, bez istotnego ograniczania ich dostępności, warunków udzielania i jakości, zapewni od dnia 1 kwietnia 2011 r. niepubliczny zakład opieki zdrowotnej utworzony przez Spółkę.

Tak wiec, w wyniku przedstawionych powyżej czynności zlikwidowany zostanie ZOZ, a działalność przez niego dotychczas prowadzoną, kontynuować będzie Spółka (niepubliczny zakład opieki zdrowotnej przez nią utworzony) przy wykorzystaniu składników majątkowych (najpierw dzierżawionych, a następnie przeniesionych w formie aportu) oraz pracowników uprzednio zatrudnionych przez ZOZ.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy czynność polegająca na wniesieniu przez Gminę do Spółki prawa handlowego, utworzonej jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci własności zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wykorzystywanych dotychczas przez Zakład Opieki Zdrowotnej (w sposób opisany w przedmiotowym wniosku) będących uprzednio przedmiotem umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką prawa handlowego, spełnia przesłanki uznania ją za czynność podlegającą wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT, jako zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej „ustawą o podatku VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę należy rozumieć, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT, przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przy czym, ustawa o podatku VAT w art. 2 pkt 27e, wprowadza definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zgodnie z tym przepisem przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tak więc aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą być spełnione łącznie trzy przesłanki:

  1. w istniejącym przedsiębiorstwie istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania,
  2. zespół tych składników jest organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie oraz
  3. zespół tych składników jest finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie.

Ad. 1

Za zorganizowaną część przedsiębiorstwa może być więc uznany zespół składników materialnych i niematerialnych, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Tak więc aby uznać określone składniki materialne i niematerialne za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, muszą one pozostawać między sobą we wzajemnej relacji w taki sposób, że tworzą powiązany funkcjonalnie zespół. Ponadto, zespół ten powinien posiadać potencjalną zdolność do samodzielnego realizowania działań gospodarczych, tj. samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot gospodarczy.

Takie rozumienie potwierdza orzeczenie WSA w Poznaniu z dnia 15 października 2009 r., sygn. akt I SA/Po 490/09, zgodnie z którym, istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

W ocenie podatnika składniki majątkowe (materialne i niematerialne), które będą przedmiotem aportu do Spółki, przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych – realizacji świadczeń zdrowotnych i stanowią niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Potwierdza to fakt, iż planuje się że osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego ZOZ dalsze, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń, bez istotnego ograniczania ich dostępności, warunków udzielania i jakości zapewni od dnia 1 kwietnia 2011 r. niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, utworzony przez Spółkę.

Należy więc stwierdzić, iż Spółka będzie wykonywała działalność medyczną przy wykorzystaniu składników przeniesionych aportem jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, a także przy udziale pracowników zatrudnionych uprzednio przez ZOZ, dla których pracodawcą w trybie art. 231 Kodeksu pracy, będzie Spółka. Składniki majątkowe, których własność zostanie przeniesiona na Spółkę aportem, są bowiem powiązane funkcjonalnie w takim znaczeniu, że nabywca tych składników może kontynuować działalność w zakresie takim, jak dotychczas ZOZ natychmiast po ich wydzieleniu z majątku Gminy. Początkowo działalność Spółki prowadzona będzie w oparciu o składniki majątku dzierżawione od Gminy, docelowo składniki te będą własnością Spółki. W ocenie podatnika więc składniki majątkowe wnoszone do Spółki stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Należy dodać, że intencją jest aby umowy gospodarcze, konieczne do funkcjonowania ZOZ, których stroną obecnie jest ZOZ, zostały przeniesione w drodze cesji na Spółkę. Wyjątkiem będą umowy, które nie mogą być przedmiotem cesji, zostaną one rozwiązane, a Spółka zawierać będzie w tym przedmiocie nowe umowy w swoim imieniu.

Ponieważ zgodnie z art. 53a ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), w przypadku likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej, jego majątek, po zaspokojeniu wierzytelności, staje się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego lub własnością publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, a o jego przeznaczeniu decyduje podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej, Gmina zaspokoi wierzytelności ZOZ.

Ponadto, zgodnie z art. 60 ust. 6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zobowiązania i należności ZOZ po jego likwidacji staną się zobowiązaniami i należnościami Gminy. W ocenie podatnika zaspokojenie wierzytelności ZOZ przez Gminę oraz przejęcie zobowiązań i należności ZOZ przez Gminę nie wpłynie na to, że przekazywane aportem składniki majątkowe nie będą stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przekazywane bowiem składniki nadal stanowić będą przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące dotychczasowe zadania ZOZ.

Na uzasadnienie tej tezy podatnik pragnie powołać orzeczenie WSA w Warszawie sygn. akt III SA/Wa 368/09, zgodnie z którym użyte w art. 6 pkt 1 u.p.t.u. pojęcie „przedsiębiorstwo” obejmuje każdy zespół składników materialnych i niematerialnych służących do realizacji określonych zadań gospodarczych, bez względu na to, czy obejmuje on całość, czy jedynie część majątku określonego podmiotu.

Zgodnie natomiast z tezą orzeczenia WSA w Krakowie sygn. akt I SA/Kr 1595/09, warunek wyłączenia z art. 6 pkt 1 u.p.t.u. będzie spełniony wtedy, gdy przedmiotem transakcji będzie przedsiębiorstwo lub jego część stanowiąca całość mogącą samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą.

Należy więc podkreślić, że wnoszony aportem zespół składników majątkowych powiązany będzie w taki sposób, że jakikolwiek nabywca tego zespołu może kontynuować działalność w zakresie opieki zdrowotnej natychmiast po jego wydzieleniu z majątku Gminy. Działalność ta może być wykonywana samodzielnie, jako niezależne przedsiębiorstwo.

Ad. 2

Aby zespół składników majątkowych tworzył zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinien on stanowić całość wyodrębnioną organizacyjnie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza faktyczne wyodrębnienie lub wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena spełnienia tej przesłanki odbywa się według kryterium roli jaką składniki majątkowe i niematerialne odgrywały w funkcjonującym dotychczas przedsiębiorstwie.

W ocenie podatnika spełniony został warunek wyodrębnienia organizacyjnego, ponieważ składniki majątkowe są obecnie w całości wykorzystywane przez ZOZ, jako osoby prawnej utworzonej przez Gminę i za ich pomocą ZOZ realizuje określone zadania gospodarcze. Po likwidacji ZOZ składniki te zostaną przejęte na własność Gminy i wyodrębnione w księgach i na rachunkach Gminy, zgodnie z art. 53a ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Należy zaznaczyć ponadto, że składniki majątkowe są wyodrębnione także faktycznie, zlokalizowane są bowiem na terenie nieruchomości, z której korzysta ZOZ i wykorzystywane są do prowadzenia działalności ZOZ, ponadto zespół tych składników, zanim będzie przedmiotem aportu, będzie przedmiotem umowy dzierżawy. Należy więc stwierdzić, że zespół składników majątkowych stanowić będzie całość wyodrębnioną organizacyjnie.

Ad. 3

Zgodnie z definicją zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zespół składników majątkowych i niemajątkowych musi być wyodrębniony także pod względem finansowym w ramach przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której podatnik prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, że możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Tak więc, aby mówić o wyodrębnieniu finansowym koniecznym jest spełnienie wymogu możliwości przyporządkowania do części przedsiębiorstwa przychodów i kosztów w ewidencji księgowej. W przedmiotowym stanie faktycznym składniki majątkowe będące przedmiotem aportu (a wcześniej dzierżawy), będą u podatnika wyodrębnione pod względem finansowym – tj. plan kont pozwala na identyfikację przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów, które przyporządkowane będą do tych składników majątkowych i niemajątkowych. Tak więc kryterium wyodrębnienia finansowego będzie w ocenie podatnika spełnione.

Należy zaznaczyć ponadto, że ustawa o podatku VAT nie zna definicji przedsiębiorstwa, więc posiłkowo można stosować przepis art. 551 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jak czytamy w „Komentarzu do kodeksu cywilnego. Księga pierwsza. Część ogólna”, autorstwa Stanisława Dmowskiego i Stanisława Rudnickiego, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Warszawa 2003, wydanie 5, wymienione w art. 551 Kodeksu cywilnego, prawa stanowią składniki majątkowe ujęte przedmiotowo, pod kątem przeznaczenia do prowadzenia przez przedsiębiorstwo działalności gospodarczej. Definicja przedsiębiorstwa jako „zorganizowanych składników materialnych i niematerialnych” określa przedsiębiorstwo przedmiotowo, nie zaś podmiotowo. O tym, jakie konkretnie składniki przedsiębiorstwa stanowią zorganizowaną część jego mienia, decydują względy funkcjonalne i celowościowe. Tak więc, przedsiębiorstwem będzie ww. zespół składników niezależnie od tego kto jest jego właścicielem.

Potwierdza to interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 grudnia 2009 r., nr ILPP1/443-1094/09-5/BP, w której zaznaczono, że składniki materialnie i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze pewnych elementów. Istotnym jest ponadto, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła służyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym stanie faktycznym powyżej opisane warunki zostały spełnione, gdyż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia, tak więc składniki majątkowe i niemajątkowe przynależne ZOZ, pozostają ze sobą w takich relacjach, że trzeba mówić o nich jako o zespole składników. W przedmiotowej sprawie po wniesieniu aportu zostaną zachowane związki funkcjonalne pomiędzy poszczególnymi składnikami masy przedsiębiorstwa, Spółka bowiem będzie prowadzić działalność gospodarczą w takim samym zakresie, co ZOZ. Tak więc, działalność ZOZ kontynuowana będzie przez Spółkę.

Podobny pogląd wyrażony został przez P. Bielskiego w glosie do postanowienia SN z dnia 26 kwietnia 2002 r., IV CKN 1667/00, Rejent 2004, nr 2, poz. 139, teza 5 „Pojęcie zakładu opieki zdrowotnej zdefiniowano (...) w art. 1 ustawy o z.o.z. w sposób przedmiotowy. Definicja ta nie tylko przypomina definicję przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c., ale wręcz należy przyjąć, że jest – podobnie jak definicja zakładu leczniczego, w rozumieniu przepisów o zakładach leczniczych – synonimem pojęcia przedsiębiorstwa w znaczeniu przedmiotowym”.

Tak więc, w ocenie podatnika planowana transakcja polegająca na wniesieniu przez Gminę do Spółki prawa handlowego, utworzonej jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci własności zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wykorzystywanych dotychczas przez Zakład Opieki Zdrowotnej, (w sposób opisany w przedmiotowym wniosku), będących uprzednio przedmiotem umowy dzierżawy pomiędzy Gminą a Spółką prawa handlowego, spełnia przesłanki uznania jej za czynność podlegającą wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z przepisem art. 6 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT, jako aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj