Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-582/07/11-S/DP
z 14 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-582/07/11-S/DP
Data
2011.03.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek liniowy
podatek liniowy
stosunek pracy
stosunek pracy
usługi świadczone na rzecz pracodawcy
usługi świadczone na rzecz pracodawcy
zatrudnianie (zatrudnienie)
zatrudnianie (zatrudnienie)


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może korzystać z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy?



Wniosek ORD-IN 958 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 29 września 2010 r. sygn. akt I SA/Ol 621/10 (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) - stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. (data wpływu 22 listopada 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 listopada 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej podatkiem liniowym.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca, od dnia 1 kwietnia 2006 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą – w formie spółki jawnej. Placówkę Partnerską prowadzi na podstawie umowy o współpracę z Bankiem. Z umowy zawartej z Bankiem wynika, iż: Partner zobowiązuje się do stałego pośredniczenia przy pozyskiwaniu przez Bank Klientów w zakresie oferowanych przez „M.” produktów oraz obsłudze tych klientów w ramach prowadzonej przez Pana Placówki Partnerskiej na zasadach określonych w umowie. W zamian Bank zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia zgodnie z zasadami określonymi w załączniku do umowy. Ponadto Wnioskodawca zobowiązany jest przy wykonywaniu umowy do działania wyłącznie w ramach uprawnień udzielonych w zawartej umowie oraz do składania oświadczeń woli w imieniu Banku w ramach odrębnego pełnomocnictwa. Partner nie jest upoważniony do zawierania w imieniu Banku umów i aneksów do nich w zakresie produktów skierowanych do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą lub wykonujących wolny zawód. Partner nie ma prawa do udzielania jakichkolwiek pełnomocnictw do działania w imieniu Banku.

Jednocześnie Wnioskodawca jest zatrudniony przez Bank na podstawie umowy o pracę. Jako pracownik Banku wykonuje następujące czynności wymienione w zakresie czynności: koordynowanie funkcjonowania placówki, w tym kierowanie pracownikami zatrudnionymi na stanowisku ds. sprzedaży usług bankowych; rozliczanie gotówki w skarbcu; analizę bieżącego zapotrzebowania placówki na gotówkę, na podstawie doświadczenia i przewidywanych terminarzami zapadalności kredytów i wymagalności depozytów operacji gotówkowych klientów placówki; nadzorowanie obliczania stanu gotówki na koniec każdego dnia i przekazywanie informacji o stanie gotówki do Departamentu Rachunkowości; zgłasza zasiłek lub odprowadza z (do) oddziału zasilającego; przygotowuje odprowadzenie lub przyjęcie zasiłku z (do) oddziału zasilającego; rejestruje w systemie bankowym operacje wykonywane w związku z obsługą klientów „M.”; obsługuje klientów w zakresie otwierania, zmiany lub wypowiadania umów rachunków bankowych i kredytowych dla firm oraz wykonuje operacje na tych rachunkach, reprezentuje Bank w ramach działalności operacyjnej – zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem; pełni funkcje koordynatora w związku z realizowanym w Banku programem przeciwdziałania procederowi prania pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (Program PPP) poprzez udzielanie wymaganych informacji Koordynatorowi Obszaru BD lub Analitykowi Obszaru BD oraz odpowiedzi na pytania w przypadku zewnętrznych kontroli w PP w zakresie realizacji Programu PPP.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca może korzystać z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy może On korzystać z opodatkowania dochodów na podstawie art. 30c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem w wyżej opisanej sytuacji nie występują zastrzeżenia z art. 9a ust. 3 ww. ustawy. Czynności wykonywane z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy są inne niż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy.

W dniu 13 lutego 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał interpretację indywidualną Nr ITPB1/415-582/07/DP stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2007 r. jest nieprawidłowe. Uznano bowiem, że niektóre czynności (zwłaszcza polegające na obsłudze klientów) wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, są tożsame z czynnościami wykonywanymi przez Niego w ramach stosunku pracy. Powyższe, w świetle art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyklucza możliwość opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej 19% podatkiem dochodowym.

Nie zgadzając się z treścią rozstrzygnięcia, Wnioskodawca, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, wniósł w dniu 7 maja 2008 r. (data nadania) skargę na ww. interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Postanowieniem z dnia 13 października 2008 r. sygn. akt III SA/Wa 1650/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny przekazał sprawę do rozpoznania według właściwości miejscowej Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie.

Wyrokiem z dnia 11 grudnia 2008 r. sygn. akt I SA/Ol 483/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę.

Wnioskodawca złożył skargę kasacyjną zaskarżając powyższy wyrok w całości. Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 20 lipca 2010 r. sygn. II FSK 516/09 uchylono zaskarżony wyrok w całości i przekazano sprawę do ponownego rozpatrzenia Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie.

Wyrokiem z dnia 29 września 2010 r. sygn. akt I SA/Ol 621/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

W dniu 13 grudnia 2010 r. wpłynął do tutejszego organu odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 29 września 2010 r. sygn. akt I SA/Ol 621/10.

Biorąc pod uwagę rozstrzygnięcia zawarte w wydanych w niniejszej sprawie orzeczeniach – stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Na podstawie art. 30c ust.1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:


  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym


  • w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacania zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.


Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stanie prawnym obowiązującym w 2008 r. była wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W wydanym w niniejszej sprawie wyroku Naczelny Sąd Administracyjny, powołując się na reguły wykładni językowej odczytał użyty w ww. przepisie zwrot normatywny „świadczenie usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom (…), które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy” jako odnoszący się do świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Przy tym zwrot ten należy odnieść do czynności faktycznie wykonywanych przez pracownika, powierzonych mu przez pracodawcę w ramach umowy o pracę.

Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z dnia 29 września 2010 r. sygn. akt I SA/Ol 621/10 wskazał, że „dla właściwej oceny przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego określenia czynności w ramach działalności gospodarczej jako „stałe pośredniczenie przy (…) obsłudze (…) klientów w ramach prowadzonej przez Partnera Placówki Partnerskiej”, konieczne było doprecyzowanie, jakie czynności pojęcie to obejmowało.

Wykonując ww. wyrok w zakresie uzupełnienia stanu faktycznego, tutejszy organ wezwał Wnioskodawcę do wyczerpującego przedstawienia opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, poprzez dokładny opis usług wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.). W złożonym uzupełnieniu wskazano, iż w ramach prowadzonej placówki partnerskiej obsługa klientów polega na: dostarczaniu klientom ofert, materiałów reklamowych oraz pełnej dokumentacji przekazanej przez „M.”, a dotyczącej oferowanych przez bank produktów, informowaniu klientów o produktach. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie miał prawa otwierania, zmiany lub wypowiadania umów rachunków bankowych i kredytowych dla firm oraz wykonywania operacji na tych rachunkach.

Prowadzenie placówki partnerskiej polegało na świadczeniu usług pośrednictwa finansowego. Obsługa klientów w ramach prowadzonej placówki partnerskiej sprowadzała się do pośredniczenia między bankiem a klientem. Jeżeli klient zdecydował się otworzyć rachunek bankowy, czynność ta i późniejsza obsługa rachunku, były już wykonywane przez pracowników banku.

Na podstawie treści wniosku (po jego uzupełnieniu) stwierdzić zatem należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zatrudniony jest na podstawie umowy o pracę w „B.” S.A., gdzie jako pracownik Banku wykonuje m.in. czynności takie jak: obsługa klientów w zakresie otwierania, zmiany lub wypowiadania umów rachunków bankowych i kredytowych dla firm oraz wykonuje operacje na tych rachunkach. Natomiast w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie miał prawa otwierania, zmiany lub wypowiadania umów rachunków bankowych i kredytowych dla firm oraz wykonywania operacji na tych rachunkach. Obsługa klientów w ramach prowadzonej placówki partnerskiej polega na: dostarczaniu klientom ofert, materiałów reklamowych oraz pełnej dokumentacji przekazanej przez „M.”, a dotyczącej oferowanych przez bank produktów, informowaniu klientów o produktach. Prowadzenie placówki partnerskiej polegało na świadczeniu usług pośrednictwa finansowego, obsługa klientów w ramach prowadzonej placówki partnerskiej sprowadzała się do pośredniczenia między bankiem a klientem.

Z wniosku wynika także, że pozostałe czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach stosunku pracy nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż w świetle art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., przy tak określonym zakresie wykonywanych czynności, uzyskanie przychodu z tytułu świadczenia usług w ramach Placówki Partnerskiej Banku nie pozbawi Wnioskodawcy prawa do opodatkowania dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pomimo, iż jest on pracownikiem tego banku. Warunkiem do zastosowania tej formy opodatkowania było złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia 2008 roku pisemnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym podkreślić należy, że wykazanie czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę ramach stosunku pracy nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej spoczywa na podatniku, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia sporu w tej kwestii. Interpretację indywidualną wydaje się bowiem wyłącznie w oparciu o stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez Wnioskodawcę, natomiast w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ prowadzi postępowanie dowodowe w celu dokładnego ustalenia stanu faktycznego, który rzeczywiście zaistniał.

Pogląd wyrażony w indywidualnej interpretacji będzie zatem wiążący dla organów podatkowych tylko w sytuacji gdy strona w ewentualnym postępowaniu podatkowym lub kontrolnym wykaże że czynności wykonywane w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej nie odpowiadały czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj