Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-978/10/KO
z 4 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-978/10/KO
Data
2011.03.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
nauczyciel
nauczyciel
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
w zakresie usług w postaci korepetycji pisemnych z różnych dziedzin nauki w formie opracowań naukowych pisemnych przeznaczonych dla celów edukacyjnych i dydaktycznych świadczonych dla uczniów, studentów, słuchaczy i pracowników naukowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010r. (data wpływu 16 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie usług w postaci korepetycji pisemnych z różnych dziedzin nauki w formie opracowań naukowych pisemnych przeznaczonych dla celów edukacyjnych i dydaktycznych świadczonych dla uczniów, studentów, słuchaczy i pracowników naukowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie usług w postaci korepetycji pisemnych z różnych dziedzin nauki w formie opracowań naukowych pisemnych przeznaczonych dla celów edukacyjnych i dydaktycznych świadczonych dla uczniów, studentów, słuchaczy i pracowników naukowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Od 1 lutego 2005r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na ogólnych zasadach. Wnioskodawca posiada wykształcenie wyższe z uprawnieniami do wykonywania zawodu nauczyciela. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w postaci korepetycji pisemnych z różnych dziedzin nauki w formie opracowań naukowych pisemnych przeznaczonych do celów edukacyjnych i dydaktycznych na poziomie średnim i wyższym. Odbiorcami usługi są uczniowie, studenci, słuchacze i pracownicy naukowi.

Opracowania pisemne wykonywane są jednorazowo na indywidualne zamówienie osoby zainteresowanej i nie są przez Wnioskodawcę dalej odsprzedawane, a po uregulowaniu należności za usługę zostają usunięte. Wnioskodawca przyszłego klienta dokładnie informuje, że otrzymane opracowanie naukowe i inne materiały mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie do celów edukacyjnych i dydaktycznych mających za zadanie zapoznanie się z daną problematyką jak również w sposób nie naruszający obowiązujących przepisów prawa.

Usługami uzupełniającymi są natomiast: korekty tekstów pod kątem stylistycznym, gramatycznym i technicznym oraz usługi doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania dla osób prywatnych jak również i podmiotów gospodarczych.

Na podstawie otrzymanej opinii z dnia 23 lutego 2005r. wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych uznał, że główny przedmiot mojej działalności mieści się w grupowaniu: PKD 80.42.B „Kształcenie ustawiczne dorosłych i pozostałe formy kształcenia, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Została również wydana opinia przez ww. Urząd iż: usługi polegające na wykonywaniu opracowań pisemnych w celach edukacyjnych i dydaktycznych, przygotowanych indywidualnie i jednorazowo dla danej osoby, które nie będą odsprzedawane, lecz po uregulowaniu należności usuwane, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 80.42.20-00.00 „Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" Jako potwierdzenie klasyfikacji załączam do pisma opinię.

W dniu 18 kwietnia 2005r. Wnioskodawca otrzymał postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Z postanowienia wynika, że główny przedmiot działalności Wnioskodawcy mieści się w grupowaniu PKWiU 80.42.20-00.00 „Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zostały zwolnione od podatku jako wymienione pod pozycją 7 załącznika nr 4 do ustawy. Usługi uzupełniające prowadzonej działalności, czyli usługi w zakresie korekty tekstów i doradztwa sklasyfikowano w grupowaniu PKWiU 74.85.15 i PKWiU 74.14 i na mocy przepisów obowiązuje opodatkowanie wg podstawowej stawki podatku VAT 22% na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Pytanie dotyczy stosowania właściwych stawek podatku VAT dla głównego przedmiotu działalności firmy Wnioskodawcy wg nowej klasyfikacji PKWiU 2008 tj.: wykonywanie opracowań naukowych pisemnych (do celów edukacyjnych i dydaktycznych na poziomie ponadgimnazjalnym i wyższym) w związku z posiadanymi uprawnieniami do wykonywania zawodu nauczyciela...

Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na nową ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, która będzie obowiązywała od 1 stycznia 2011r. Art. 1 Dz. U. 226 poz. 1476 ust. 8 pkt 27 tj. (usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli;) wykonywana dotychczas usługa tj.: „wykonywanie opracowań naukowych pisemnych (do celów edukacyjnych i dydaktycznych na poziomie ponadgimnazjalnym i wyższym) przygotowanych indywidualnie i jednorazowo dla danej osoby, które nie będą odsprzedawane, lecz po uregulowaniu należności usuwane" mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane" zgodnie z ww. ustawą i są zwolnione od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca posiada wykształcenie wyższe z uprawnieniami do wykonywania zawodu nauczyciela. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w postaci korepetycji pisemnych z różnych dziedzin nauki w formie opracowań naukowych pisemnych przeznaczonych do celów edukacyjnych i dydaktycznych na poziomie średnim i wyższym. Odbiorcami usługi są uczniowie, studenci, słuchacze i pracownicy naukowi.

Opracowania pisemne wykonywane są jednorazowo na indywidualne zamówienie osoby zainteresowanej i nie są przez Wnioskodawcę dalej odsprzedawane, a po uregulowaniu należności za usługę zostają usunięte. Wnioskodawca przyszłego klienta dokładnie informuje, że otrzymane opracowanie naukowe i inne materiały mogą zostać wykorzystane tylko i wyłącznie do celów edukacyjnych i dydaktycznych mających za zadanie zapoznanie się z daną problematyką jak również w sposób nie naruszający obowiązujących przepisów prawa.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Na podstawie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/We Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347 str. 1 ze zm.) państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Zgodnie ze stanowiskiem ETS zajętym w wyroku C-445/05 z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie Werner Haderer nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi czy też jednocześnie większej liczbie osób.

W świetle powyższego zwolnienie od podatku VAT przysługuje w sytuacji, w której nauczyciel prowadzi działalność edukacyjną na własny rachunek i odpowiedzialność (tj. działa we własnym imieniu). Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji świadczone na podstawie umowy pomiędzy nauczycielem a uczniem (studentem). Przy czym zgodnie z orzecznictwem ETS tak samo należy traktować usługę świadczoną na rzecz jednej, jak i kilku osób.

Co więcej ETS uznał, że brak jest podstaw do dokonywania na gruncie VAT rozróżnienia między nauczaniem uczniów bądź studentów a osób, które legitymują się już dyplomem (szkolnym bądź uniwersyteckim) i kontynuują naukę.

Zatem świadczona przez Wnioskodawcę ww. usługa w postaci korepetycji pisemnych z różnych dziedzin nauki w formie opracowań naukowych pisemnych przeznaczonych dla celów edukacyjnych i dydaktycznych świadczonych dla uczniów, studentów, słuchaczy i pracowników naukowych jest zwolniona od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zauważa się co następuje: z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji – PKWiU ex 80 i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Jednocześnie należy zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług, według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Organy podatkowe nie są uprawnione do zaklasyfikowania, czy też weryfikacji klasyfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.

Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy w kwestii zakwalifikowania do grupowania PKWiU 85.59.19.0 świadczonych usług nie podlega ocenie w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj