Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-967/10/BWo
z 28 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-967/10/BWo
Data
2011.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.)


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
skład podatkowy
skład podatkowy


Istota interpretacji
Czy produkcja estrów kwasów karboksylowych musi odbywać się w składzie podatkowym



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2010r. (data wpływu 13 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego w przypadku produkcji estrów kwasów karboksylowych CN 2915 69 90 przeznaczonych do celów opałowych jest – prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku prowadzenia składu podatkowego w przypadku produkcji estrów kwasów karboksylowych CN 2915 69 90, przeznaczonych do celów opałowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje rozpocząć produkcję estrów kwasów karboksylowych. Surowcami do produkcji są:

  • olej fuzlowy kod CN 3824 90 97,
  • frakol kod CN 2905,
  • mieszanina estrów i kwasów karboksylowych kod CN 3824 90 97.

Produkcja polega na wymieszaniu w odpowiednich proporcjach i podgrzaniu do temperatury 1300C mieszaniny estrów: kwasów karboksylowych wraz z frakolem lub olejem fuzlowym. W wyniku tego dochodzi do reakcji pomiędzy tymi substancjami, która prowadzi do powstania estrów.

Produkt: estry kwasów karboksylowych kod CN 2915 69 90.

Produkt będzie sprzedawany firmie wykorzystującej go jako jeden z komponentów wykorzystywanych w produkcji oleju opałowego.

Zaznaczyć należy, iż żaden ze stosowanych surowców ani produkt finalny nie jest węglowodorem.

Surowce i produkt gotowy nie są węglowodorami, jak również produkt nie jest paliwem silnikowym, paliwem opałowym ani dodatkiem lub domieszką do paliw silnikowych lub paliw opałowych, a jedynie jednym z kilku komponentów tworzących olej opałowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym produkcja estrów kwasów karboksylowych musi odbywać się w składzie podatkowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, produkcja estrów kwasów karboksylowych nie musi odbywać się w składzie podatkowym, ponieważ tak surowce jak i produkt finalny nie są ujęte w załączniku nr 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym. Nie dotyczą również treści art. 86 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, ponieważ nie są węglowodorami. Ponadto nie dotyczą poz. 44 zał. Nr 1 do ww. ustawy ponieważ produkt nie jest paliwem silnikowym, paliwem opałowym, ani dodatkiem lub domieszką do paliw silnikowych lub do paliw opałowych. Jest jedynie jednym z kilku komponentów tworzących olej opałowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 3 poz. 11 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Stosownie do art. 2 pkt 1 ww. ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza produkować estry kwasów karboksylowych o kodzie CN 2915 69 90. Produkowany wyrób jak podkreślił Wnioskodawca nie jest węglowodorem. Wyrób ten będzie sprzedawany firmie wykorzystującej go jako jeden z komponentów wykorzystywanych w produkcji oleju opałowego.

Analizując zatem przedmiotowy wyrób w świetle art. 86 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy wyrób ten nie stanowi wyrobu energetycznego, bowiem w pkt 10 ustawodawca wymienił pozostałe wyroby, będące „węglowodorami” z wyłączeniem „torfu”, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN. Tym samym przepis art. 86 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy nie dotyczy wyrobów nie będących węglowodorami. Zatem wyrób będący przedmiotem wniosku nie podlega regulacji zawartej w art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym a tym samym nie jest objęty opodatkowaniem podatkiem akcyzowym.

Załącznik nr 2 do ww. ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG.

Podmioty obowiązane do prowadzenia składu podatkowego oraz warunki jakie winny być spełnione zostały wymienione w Rozdziale 2 - Składy podatkowe w art. 47 do art. 55 ustawy o podatku akcyzowym (…).

Art. 47 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż regulacje dotyczące prowadzenia składu podatkowego odnoszą się co do zasady do produkcji wyrobów akcyzowych w tym również wyrobów energetycznych.

Produkowane estry kwasów karboksylowych o wskazanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 2915 69 90 przeznaczone jako komponent do produkcji olejów opałowych, nie są węglowodorami a tym samym na mocy art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy nie stanowią wyrobu energetycznego.

Zatem mając na uwadze przepisy regulujące prowadzenie składu podatkowego produkcja estrów kwasów karboksylowych o kodzie CN 2915 69 90 nie podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym a tym samym obowiązkowi produkcji w składzie podatkowym.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj