Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-1129/10-2/TW
z 7 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-1129/10-2/TW
Data
2011.01.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Wyłączenia w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
części
części
pojazd mechaniczny
pojazd mechaniczny
przychody ewidencjonowane
przychody ewidencjonowane
przychód
przychód
ryczałty
ryczałty


Istota interpretacji
Czy do końca roku 2010, począwszy od roku 2007 Wnioskodawca może pozostać na zryczałtowanym podatku dochodowym?



Wniosek ORD-IN 308 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2010 r. (data wpływu 7 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie naprawy i sprzedaży ogumienia do pojazdów mechanicznych (zakład wulkanizacyjny). Rozlicza się z urzędem skarbowym w formie zryczałtowanego podatku dochodowego osiąganego przez osoby fizyczne według dwóch stawek: 8,5% - usługi i 3% w zakresie handlu. Jest również podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Osiągany przez jego firmę obrót jest ewidencjonowany przy użyciu kasy fiskalnej dla osób fizycznych i faktur VAT dla podmiotów gospodarczych.

Firma w okresie od 2007 r. do 2009 r. osiągnęła następujące obroty:

  • 2007 r. usługi 8,5% - 138.475,56 zł; sprzedaż 3% - 508.575,76 zł,
  • 2008 r. usługi 8,5% - 131.228,33 zł; sprzedaż 3% - 372.944,65 zł,
  • 2009 r. usługi 8,5% - 141.699,89 zł; sprzedaż 3% - 406.668,76 zł.

Obroty w poszczególnych latach nie przekroczyły kwoty 150.000 euro.

Wątpliwości Wnioskodawcy powstały na skutek zmiany ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie wyłączenia ze zryczałtowanej formy opodatkowania podatników prowadzących działalność w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych (art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) od stycznia 2007 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) PKWiU 50.30. „Usługi w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych” są podstawą do celów podatkowych.

Polska klasyfikacją działalności nie podaje pełnego katalogu precyzującego co to są części i akcesoria motoryzacyjne.

Rozważając powyższe przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, w celu ustalenia kiedy przedsiębiorca może skorzystać z ryczałtu ewidencjonowanego, Wnioskodawca stwierdza, iż od 2007 r. prowadzi kompleksową obsługę klienta, sprzedaje opony, które zakłada na felgę i pompuje. Do chwili obecnej nieprawidłowo rozliczał się z podatku dochodowego. Przy dokonaniu korekty za zeszłe okresy w przypadku przejścia na zasady ogólne, kwota podatku dochodowego może ulec zmianie na korzyść Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do końca roku 2010, począwszy od roku 2007 Wnioskodawca może pozostać na zryczałtowanym podatku dochodowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, do końca 2010 r. powinien płacić podatek zryczałtowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. brzmieniem przepisu art. 8 ust. 1 pkt 3f ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy definiuje pojęcie – towary handlowe jako towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Analizując powyższe przepisy wskazać należy, iż generalnie przychody z handlu nie stanowią podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wyłączeniu podlegają wyłącznie przychody z handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Skoro wyłączeniu z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, podlega cała grupa wyrobów mieszcząca się w określeniu o charakterze ogólnym „części i akcesoria do pojazdów mechanicznych”, to mieszczące się w tej grupie pojazdy samochodowe, oraz części zamienne i akcesoria do tych pojazdów – również podlegają przedmiotowemu wyłączeniu z opodatkowania w formie zryczałtowanej.

W związku z powyższym, w sytuacji, gdy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych (opon i felg) – to osiągnięcie przychodu z tego tytułu wyklucza z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi – chyba, że jest zwolniony z tego obowiązku – i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Reasumując, prowadzenie działalności polegającej na sprzedaży detalicznej opon i felg do samochodów pozbawia Wnioskodawcę od 2007 r. możliwości opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj