Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-945/10/PK
z 8 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-945/10/PK
Data
2011.03.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
stawka
stawka
usługi medyczne
usługi medyczne
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
opodatkowanie usług porządkowo – czystościowych



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2010r. (data wpływu 8 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług porządkowo – czystościowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług porządkowo – czystościowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółdzielnią Inwalidzką świadczącą kompleksowe usługi porządkowo – czystościowe o różnorodnym charakterze głównie w placówkach budżetowych tj. szpitale czy przychodnie. Jako oferent jest uczestnikiem postępowań o udzielenie zamówień publicznych prowadzonych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo Zamówień Publicznych, których świadczeniem różnego rodzaju usług polegających na wykonywaniu kompleksowych usług porządkowo-czystościowych, dezynfekcyjnych, dezynsekcyjnych i deratyzacyjnych, transportu wewnętrznego oraz czynności pomocniczych w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej sklasyfikowanych w PKWiU wg symbolu 85 - dział „usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej” (PKWiU 2004) o 86.90 „pozostała usługi w zakreśla opieki zdrowotnej, gdzie indziej nie sklasyfikowane” wykonywanej przez salowe i sanitariuszy tj.:

  • transport pacjentów leżących na badania (w obecności pielęgniarki)
  • pomoc przy rozdawaniu posiłków pacjentom na oddziale
  • mycie naczyń po posiłkach
  • opróżnianie, wynoszenie, mycie i dezynfekcja kaczek i basenów
  • pomoc przy toalecie pacjentów na oddziale
  • wykonywanie pozostałych prac związanych z utrzymaniem czystości i dezynfekcji w pomieszczeniach kuchenek oddziałowych
  • transport czystej pościeli, bielizny operacyjnej ze wskazanego miejsca (pralnia szpitalna) do oddziałów szpitalnych
  • transport brudnej pościeli, bielizny, odzieży, materacy, kołder, poduszek do wskazanego miejsca (pralnia szpitalna, magazyn)
  • pomoc przy transporcie leków z magazynu medycznego do oddziałów szpitalnych
  • zaopatrzenie i stałe uzupełnianie dostępności podstawowych materiałów i sprzętu sanitarno-higienicznego (ręcznik jednorazowego użytku, mydło w płynie, papier toaletowy, worki foliowe)
  • transport posiłków z kuchni szpitalnej do oddziałów (kuchenek oddziałowych)
  • transport termosów i naczyń z oddziałów do kuchni szpitalnej,
  • transport ziemiopłodów i produktów spożywczych z/do magazynu do/z kuchni,
  • transport materiałów i sprzętu do/z wskazanego miejsca na terenie szpitala,
  • transport zwłok z oddziałów do miejsca wskazanego przez zamawiającego na terenie szpitala;
  • transport odpadów komunalnych i medycznych w odpowiednio zabezpieczonych workach do/z wskazanych miejsc na terenie szpitala;
  • wyładunek leków, sprzętu medycznego i płynów infuzyjnych dostarczanych przez dostawców do apteki szpitalnej
  • mycie i dezynfekcja wózków po każdym transporcie;
  • transport pacjentów (leżących) na badania (w obecności pielęgniarek);
  • transport i odbiór odzieży pacjentów do/z depozytu szpitalnego;
  • wykonywanie prac pomocniczych pod nadzorem uprawnionego personelu w aptece szpitalnej;
  • wykonywanie prac o charakterze gospodarczo-usługowym wg wskazań kierownika apteki szpitalnej (prace transportowe, porządkowo-dezynfekcyjne, przyjmowanie leków w opakowaniach zbiorczych, zgłaszanie potrzeb gospodarczych apteki służbom administracyjnym szpitala.

Usługi te zostały zakwalifikowane przez GUS w PKWIU z 2004 roku pod nr 85.14.18 jako „usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane” w załączniku nr 4 poz. 9 jako usługi zwolnione. Zgodnie z Indywidualną Interpretacją Urzędu Skarbowego nr …. z dnia 22 stycznia 2007 roku jaką otrzymał Wnioskodawca usługi te są zwolnione z podatku „(…) Z uwagi więc na fakt, iż w poz. 9 ww. załącznik nr 4 do ustawy nie znalazły się inne - poza usługami weterynaryjnymi - ograniczenia zwolnienia, oraz w związku z punktem 2 objaśnień do załącznika nr 3 należy stwierdzić, iż ze zwolnienia podmiotowego korzystają te usługi w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego, które mieszczą się w PKWIU 85 ...” i ich zakres mieści się w załączniku nr 4 poz. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 z późniejszymi zmianami). Podobną interpretację wydał Dolnośląski Urząd Skarbowy PP II 443/1/402/432/05 w dniu 30 grudnia 2005 roku i Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP3/443-517/09-2/KB w dniu 13 lipca 2009r.

W znowelizowanej ustawie o podatku VAT, przewiduje się od 1 stycznia 2011r. zmiany dotyczące stawek podatku VAT. W obecnie obowiązującej ustawie załącznik nr 4, który zawiera wykaz usług zwolnionych od podatku zostaje przeniesiony do treści art. 43 ust. 1 punkt 19 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług po nowelizacji z dnia 29 października 2010r., w którym ustalono zwolnienie dla osób wykonujących inne zawody, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej, stąd nasze pytanie:

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia prawidłowo kwalifikuje wykonywane przez nią usługi medyczne przez zatrudnionych sanitariuszy i salowe do usług ujętych w art. 43 ust. 1 punkt 19 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług po nowelizacji z dnia 29 października 2010 roku (DZ.U. Nr 226, poz. 1476)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią VI Dyrektywy art. 13.A. 1 (b,c): „Bez naruszenia innych postanowień wspólnotowych, państwa członkowskie zwalniają z podatku następującą działalność na warunkach, które określą w celu zapewnienia właściwego i bezpośredniego zastosowania takich zwolnień i zapobieżenia wszelkim oszustwom, unikania opodatkowania i ewentualnym nadużyciom:

  • opieka szpitalna i medyczna oraz transakcje ściśle z nią związane, wykonywana przez instytucje prawa publicznego lub- na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego - przez szpitale, centra medyczne i diagnostyczne i inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.
  • świadczenie opieki przez personel medyczny i paramedyczny w ramach wykonywania zawodu zgodnie z definicjami stosowanymi w zainteresowanych krajach członkowskich".

W przekonaniu Wnioskodawcy świadczy on usługi w zakresie ochrony zdrowia dla pacjenta na rzecz szpitala i fakt ten daje możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT. Usługa Wnioskodawcy jest usługą pomocniczą przy pacjencie i wyrok ETS z 6 listopada 2003 roku w sprawie C-45/01 Christoph-Domter-Stlftung fur Kllnische Psychologie obejmuje Wnioskodawcę.

Sąd orzekł, że „pojęcie opieki medycznej podlegającej zwolnieniu z podatku VAT obejmuje świadczenie wszelkich usług, o których mowa w art. 13 A(1)(c) VI Dyrektywy VAT, w tym usług para-medycznych wykonywanych przez osoby nie będące lekarzami, takich jak usługi psychoterapeutyczne wykonywane przez wykwalifikowanych psychologów”. W tej sprawie organy podatkowe niemieckie odmówiły zwolnienia z VAT usług wykonywanych na rzecz pacjentów przez wykwalifikowanych psychologów zatrudnionych przez prywatną fundację charytatywną.

Rozstrzygając tę sprawę ETS stanął na stanowisku, iż przepis art. 13A (1)(c) VI Dyrektywy VAT, pomimo iż dotyczy zwolnień podatkowych, stanowiących wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, nie powinien być interpretowany zawężająco, gdyż jego ratio legis stanowi zamiar zmniejszenia kosztów opieki medycznej oraz zwiększenie jej dostępności. Sąd orzekł, że „ze wzglądu na zasadę neutralności opodatkowania VAT nie jest dopuszczalne zróżnicowanie sytuacji prawno-podatkowej podmiotów świadczących te usługi określone usługi medyczne w zależności od tego czy funkcjonują jako jednostki publicznej służby zdrowia, czy też jako podmioty prawa prywatnego”. ETS podkreślił także, iż przedmiotowe zwolnienie z VAT ma zastosowanie niezależnie od tego, czy pacjenci korzystający z określonych usług medycznych otrzymują z tego tytułu zwrot poniesionych wydatków z ich ubezpieczenia zdrowotnego (za opracowaniem M. Bernata, Monitor Podatkowy 2003,Nr 12 s. 5)

Wg wiedzy Wnioskodawcy usługi które wykonuje, są usługami medycznymi pomocniczymi przy pacjencie. Zarówno Pierwsza Dyrektywa Rady jak i Szósta Dyrektywa Rady EWG ograniczają dopuszczalność zwolnienia od podatku z zakresie lub, w warunkach porównywalnych do tych mających zastosowanie do organów podlegających prawu publicznemu, przez szpitale, ośrodki lecznicze lub diagnostyczne i inne uprawnione zakłady o podobnym charakterze”.

Podobne stanowisko zostało zawarte w dniu 9 lutego 2009r. i zostało opublikowana w piśmie Ministerstwa Finansów nr PT3/812/275/823/WCX/08/186, które jest urzędową interpretacją przepisu art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy o VAT. Minister Finansów stwierdził, że działalność podatnika polegająca na wykonywaniu i dostawie protez dentystycznych, w sytuacji, gdy protezy te wykonywane są przez podatnika lub zatrudnione u niego osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (techników dentystycznych), powinna być zwolniona z podatku VAT. Nie ma przy tym znaczenia forma organizacyjna prowadzonej przez podatnika działalności ww. zakresie (osoba prawna, jednostka organizacyjna, nie mająca osobowości prawnej czy osoba fizyczna), ani okoliczność czy podatnik prowadzący działalność jako osoba fizyczna sam posiada kwalifikacje technika dentystycznego, czy jedynie zatrudnia pracowników posiadających takie uprawnienia.

Potwierdzeniem powyższej interpretacji jest wyrok NSA z dnia 23 marca 2010r., sygn. I FSK 211/09

„Na podstawie obowiązującego od 1 stycznia 2008r. art. 43 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlega świadczenie usług przez techników dentystycznych w ramach wykonywania ich zawodu, a także dostawa protez dentystycznych lub sztucznych zębów przez techników dentystycznych, zarówno wtedy, gdy czynności te są przez tych techników wykonywane na własny rachunek, jak również, gdy są one przez nich wykonywane w ramach zatrudnienia w spółce kapitałowej lub osobowej.”

Zatem zwolnienie VAT nie zależy od prawnej formy podatnika świadczącego usługi medyczne lub paramedyczne. Jedynie dwa warunki powinny być spełnione: muszą to być usługi medyczne oraz usługi te muszą być wykonywane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje zawodowe.

Zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie zwolnienia podatkowego możliwe jest w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej i innych podmiotów, o których mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej, wykonujących czynności zakwalifikowane do kategorii świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1-14 tej ustawy jak i do podmiotów które na zlecenie szpitali usługi te wykonują. By zachować równość podmiotów nie można stwierdzić, że te same usługi wykonywane przez te same osoby zatrudnione w ZOZ są zwolnione z podatku VAT, a zatrudnione w podmiocie prywatnym opodatkowane.

W art. 43 ust 1 pkt 19c znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, wymienione są inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 Nr 14 poz. 89 z późniejszymi zmianami):

  • ilekroć w przepisach ustawy mowa jest o osobie wykonującej zawód medyczny, należy przez to rozumieć osobę, która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny”...

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1999 roku w sprawie „kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w publicznych zakładach opieki zdrowotnej” (Dz. U. Nr 30 poz. 300) pracownik zatrudniony na stanowisku sanitariusza szpitalnego powinien posiadać:

  • Wg taryfikatora kwalifikacyjnego (załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1999r. poz. 300) w wykazie pracowników działalności podstawowej lp. 62 sanitariusz - wykształcenie co najmniej podstawowe oraz kurs kwalifikacyjny i co najmniej 6-miesięczny staż pracy w zawodzie;

Program kursu kwalifikacyjnego dla sanitariuszy szpitalnych dostępny na stronach Ministerstwa Zdrowia: http://www.mz.gov.pl/wwwm2z/index...mr=b2ms=0ml=plmi=0mx=0mt=my=288ma=05937 powinien zawierać następujące elementy:

  • założenia organizacyjno-programowe w tym czas kształcenia (sugerowane minimum 240 godzin, w tym 80 godz. zajęć teoretycznych i 160 godzin zajęć praktycznych);
  • plan nauczania;
  • wykaz umiejętności będących przedmiotem kształcenia;
  • obowiązkowa literatura

Program kursu nie podlega zatwierdzeniu przez Ministra Zdrowia ale na wniosek organizatora Departament Nauki Szkolnictwa Wyższego Ministra Zdrowia wyraża opinię o programie kursu.

  • Wg Taryfikatora kwalifikacyjnego (załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1999r. poz. 300) w wykazie pracowników działalności podstawowej lp. 63 starsza: salowa, pomoc laboratoryjna - wymagania podstawowe wykształcenie oraz przeszkolenie w miejscu pracy i 3 miesięczny staż pracy w zawodzie.
  • Wg Taryfikatora kwalifikacyjnego (załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 29 marca 1999r. poz. 300) w wykazie pracowników działalności podstawowej lp. 64 sanitariusz (noszowy), salowa, fasowaczka ,pomoc laboratoryjna, pomoc apteczna - wymagania: podstawowe wykształcenie oraz przeszkolenie w miejscu pracy.

Wg wiedzy Wnioskodawcy od pracowników wykonujący przedstawione w materiale czynności ustawodawca wymaga odpowiednich kwalifikacji zawodowych i stażu pracy; szpital zlecając usługi tzw. współpielęgnacji pacjenta stawia wymagania, by personel był odpowiednio przeszkolony i posiadał stosowne kwalifikacje:

Miejski Szpital Zespolony w O.

3.2) spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1 pkt 1-4 Ustawy, tzn.:

  1. posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania.
  2. posiadają wiedzę i doświadczenie
  3. c)dysponują odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia
  4. znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia.

3.43) W zakresie warunku określonego w pkt 3.2.C wymagane jest złożenie oświadczenia, że osoby, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, posiadają wymagane uprawnienia, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień, wraz z oświadczeniem należy dołączyć wykaz osób które będą uczestniczyć w realizacji zamówienia z podaniem ich kwalifikacji zawodowych , doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, oraz informacją o podstawie dysponowania wymienionymi osobami. Dla oceny spełniania warunku zamawiający weźmie pod uwagę ilość pracowników z uprawnieniami sanitariuszy którymi dysponuje Wykonawca, wymagane są min. 42 osoby z uprawnieniami sanitariusza lista osób z uprawnieniami sanitariusza powinna zawierać nr szkolenia oraz nazwę szkoły.

Samodzielny Zespól Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej w O.

1.3.1. Zamawiający uzna warunek za spełniony jeżeli wykonawca będzie dysponował: 2)osobami o następujących kwalifikacjach:

c} min. 25 sanitariuszy szpitalnych,

1.3.2. Ocena spełniania warunku zostanie dokonana na podstawie niżej wymienionych dokumentów:

  1. Oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik nr 9,
  2. Wykazu osób w zakresie punktu 1.3.1. podpunkt 2), które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia wraz z podaniem informacji na temat ich kwalifikacji zawodowych i wykształcenia, niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności

Uniwersytecki Szpital Kliniczny

w B.

H) Warunki udziału w postępowaniu oraz opis sposobu oceny spełnienia tych warunków.
2) dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia. Wykonawca przedstawi wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia, niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informację o podstawie do dysponowania tymi osobami. Zamawiający uzna ten warunek za spełniony, jeżeli w przedstawionym wykazie:
a) co najmniej 32 osoby, które będą uczestniczyć w wykonaniu zamówienia, będą posiadały zaświadczenie o ukończeniu kursu kwalifikacyjnego dla sanitariuszy szpitalnych - przy ww. osobach należy podać nazwę organizatora kursu;

W zakresie usług opieki medycznej, zwolnieniu mają podlegać te usługi, których celem jest profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia (świadczone przez uprawnione do tego podmioty). W naszym przekonaniu, usługi wykonywane przez naszą firmę służą szeroko rozumianemu ratowaniu zdrowia. Tak więc, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 19 lite ustawy o podatku od towarów i usług po nowelizacji z dnia 29 października 2010r (Dz. U. 226, poz.1476), usługi wpółpielęgnacji, wykonywane przy pacjencie przez osoby będące sanitariuszami i salowymi, jako osoby wykonujące inne zawody medyczne związane ściśle z ochroną zdrowia, powinny być zwolnione od podatku od towarów i usług.

Wymienione usługi w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit c ustawy o podatku od towarów i usług, po nowelizacji z dnia 29 października 2010 roku (Dz. U. 226, poz. 1476), naszym zdaniem, są usługami przez nas wykonywanymi

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia i takim właśnie świadczeniem są usługi medyczne, będące przedmiotem niniejszej interpretacji, dla których prawodawca nie dokonał odwołania do statystyk publicznych.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jednym z nich jest zwolnienie od podatku usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej (art. 43 ust. 1 pkt 18) oraz usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez:

  1. lekarzy i lekarzy dentystów,
  2. pielęgniarki i położne,
  3. osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.),
  4. psychologów (art. 43 ust. 1 pkt 19).

Trzeba tutaj zauważyć, że pierwsze z wymienionych zwolnień odnosi się do usług świadczonych przez zakłady opieki zdrowotnej. Natomiast drugie zwolnienie dotyczy usług w zakresie opieki medycznej mających na celu profilaktykę, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawę zdrowia świadczone przez ww. osoby.

Stosownie do art. 1 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (j.t. z 2007r. Dz. U. Nr 14, poz. 89 ze zm.) zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia.

Zakład opieki zdrowotnej może być również utworzony i utrzymywany w celu:

  1. prowadzenia badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia;
  2. realizacji zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych i promocją zdrowia.

Na jego materialną istotę składa się „zespół osób” oraz „środki majątkowe”, które zostały specjalnie wyodrębnione organizacyjnie. Organizacyjne wyodrębnienie zespołu osób i majątku dokonane zostało w pewnym, określonym przez ustawodawcę celu, tj. „udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia” (M. Dercz, T. Rek, Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej. Komentarz, ABC, 2010, wyd. II). Podstawowym celem działalności ZOZ-ów jest niewątpliwie udzielanie świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia, ZOZ może być utworzony i utrzymywany również w celach naukowo-badawczych jak i dydaktycznych.

Z opisu stanu faktycznego nie wynika aby Wnioskodawca miał status ZOZ-u tym samym nie może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Określając krąg podmiotów objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, ze zm.).

W myśl art. 18d ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o osobie wykonującej zawód medyczny, należy przez to rozumieć osobę, która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do udzielania świadczeń zdrowotnych, oraz osobę legitymującą się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny. W świetle powyższego zwolnienie, o którym mowa w art. art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c nie ma zastosowania do kompleksowych usług porządkowo-czystościowych świadczonych w szpitalach czy przychodniach.

Mając na uwadze, iż dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie przewidziano preferencyjnej stawki podatku będzie ona podlegała opodatkowaniu stawką 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Dodatkowo należy zauważyć, że interpretację przywołane przez Wnioskodawcę we wniosku do tyczą indywidualnej sprawy oraz dotyczą nieobowiązującego stanu prawnego tym samym nie były brane pod uwagę przy rozstrzygnięciu niniejszej sprawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj