Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1045/10-4/KB
z 17 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1045/10-4/KB
Data
2011.01.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
odpady (śmieci)
odpady (śmieci)
przetwarzanie odpadów (śmieci) - recykling
przetwarzanie odpadów (śmieci) - recykling
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Czy na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wykonywanie usługi wywozu odpadów sortowanych dokonywane nieodpłatnie w sytuacji gdy przedsiębiorca dokonuje odpłatnego zbycia surowców pozyskanych z zebranych odpadów, stanowi świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa?



Wniosek ORD-IN 366 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.10.2010 r. (data wpływu 22.10.2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24.11.2010 r. (data wpływu 01.12.2010 r.) na wezwanie z dnia 17.11.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego wywozu odpadów sortowanych za usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22.10.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nieodpłatnego wywozu odpadów sortowanych za usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24.11.2010 r. (data wpływu 01.12.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-1045/10-2/KB z dnia 17.11.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podmiotem realizującym następujące usługi: dostawa wody, odbiór ścieków, wywóz i zagospodarowanie odpadów komunalnych, administrowanie nieruchomościami obcymi na zlecenie, wynajem nieruchomości, zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi, przeglądy i naprawy pojazdów, sprzedaż paliw płynnych oraz usługi budowlane. Wnioskodawca również wykonuje działalność sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) w sekcji G, podklasie 46.77.Z – Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu oraz sekcja E, podklasa 38.32.Z – odzysk surowców z materiałów segregowanych.

Wnioskodawca w dniu 17 grudnia 2009 r. zawarł umowę z Samorządem Województwa, zgodnie z którą zobowiązał się do organizacji systemu zbiórki, segregacji i wywozu odpadów komunalnych na terenach wiejskich gminy Ł. Umowa jest realizowana zgodnie z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013, w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”. Beneficjentowi (tj. Wnioskodawcy) przyznano na warunkach określonych w umowie pomoc w wysokości 200.000,00 PLN, jednak nie więcej niż 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. W celu realizacji projektu Wnioskodawca nabył 15 kompletów pojemników do selektywnej zbiórki odpadów składających się z jednego pojemnika do zbiórki odpadów PET (plastikowe butelki) oraz dwóch pojemników do zbiórki szkła (kolorowego i bezbarwnego). Na potrzeby realizacji projektu Wnioskodawca również nabył samochód ciężarowy przystosowany do wywozu odpadów zgromadzonych w nabytych pojemnikach. Przedmiotem usługi jest więc zarówno udostępnienie pojemników jak i odbiór odpadów w nich zgromadzonych. Wnioskodawca nie ma zawartych umów na wywóz odpadów z mieszkańcami miejscowości objętych realizacją programu. W związku z faktem, iż zbieranie i zagospodarowanie odpadów jest działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. Odpady PET pozyskane poprzez realizację projektu poddawane są procesowi R15 („doczyszczania”) zgodnie z pozwoleniem zintegrowanym na eksploatację instalacji do składowania odpadów. Surowce (PET) są prasowane i w takiej postaci składowane (szkło trafia bezpośrednio do wiat na surowce wtórne, bez procesu doczyszczania MS, zbierane jest w sposób selektywny tj. oddzielnie kolorowe, oddzielnie bezbarwne i tak też jest składowane i sprzedawane) aż do zebrania ilości wymaganej do hurtowego transportu odpadów. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wszystkich rodzajów surowców pozyskanych w drodze zbierania odpadów w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wykonywanie usługi wywozu odpadów sortowanych dokonywane nieodpłatnie w sytuacji gdy przedsiębiorca dokonuje odpłatnego zbycia surowców pozyskanych z zebranych odpadów, stanowi świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności związane ze zbieraniem odpadów z terenów wiejskich, jakkolwiek stanowią nieodpłatnie świadczoną usługę, to jest ona związana z prowadzeniem przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca przystępując do realizacji postanowień umowy o przyznanie pomocy, miał na względzie realizację obowiązków nałożonych na niego przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. Zgodnie z art. 7 ust. 2 wymienionej ustawy posiadacz odpadów jest obowiązany w pierwszej kolejności do poddania ich odzyskowi. Podobnie art. 9 ust 1 stwierdza, iż odpady powinny być w pierwszej kolejności poddawane odzyskowi lub unieszkodliwiane w miejscu ich powstawania. Także art. 10 ustawy również określa sposób postępowania z odpadami: ust. 1 - Odpady powinny być zbierane w sposób selektywny, oraz ust. 2 - Podmiot prowadzący działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych jest obowiązany do selektywnego odbierania odpadów oraz ograniczania ilości odpadów ulegających biodegradacji kierowanych do składowania. Wnioskodawca prowadzi również działalność polegającą na sprzedaży wysortowanych odpadów. Odpady wysortowane (selektywnie zebrane) również podlegają przygotowaniu do sprzedaży, jednak zaangażowanie środków przedsiębiorstwa w przygotowanie ich do zbycia jest dużo mniejsze niż w przypadku zwykłych odpadów komunalnych. Wnioskodawca poprzez realizację programu pozyskuje surowiec, który po niewielkim przygotowaniu (dodatkowe sortowanie odpadów PET oraz belowanie) jest gotowy do zbycia. Zbiórka odpadów z terenów wiejskich pomaga w znaczącym stopniu w budowaniu odpowiedniego, pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy jako podmiotu świadczącego usługi dla ludności. Wnioskodawca prowadzi szereg wymienionych w niniejszym wniosku rodzajów działalności, które są świadczone w oparciu o zatwierdzone cenniki (taryfy), jak również na zasadach całkowicie komercyjnych. Pozytywne postrzeganie Wnioskodawcy przez odbiorców usług przekłada się na pozyskanie nowych klientów i utrzymanie właściwego kontaktu z istniejącymi klientami czyli zarówno pozyskiwanie nowych źródeł przychodów jak i zabezpieczenie istniejących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z Samorządem Województwa, zgodnie z którą zobowiązał się do organizacji systemu zbiórki, segregacji i wywozu odpadów komunalnych na terenach wiejskich gminy Ł.. Umowa jest realizowana zgodnie z Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013, w ramach działania „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej”. Beneficjentowi (tj. Wnioskodawcy) przyznano na warunkach określonych w umowie pomoc w wysokości 200.000,00 PLN, jednak nie więcej niż 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. W celu realizacji projektu Wnioskodawca nabył 15 kompletów pojemników do selektywnej zbiórki odpadów składających się z jednego pojemnika do zbiórki odpadów PET (plastikowe butelki) oraz dwóch pojemników do zbiórki szkła (kolorowego i bezbarwnego). Na potrzeby realizacji projektu wnioskodawca również nabył samochód ciężarowy przystosowany do wywozu odpadów zgromadzonych w nabytych pojemnikach. Przedmiotem usługi jest więc zarówno udostępnienie pojemników jak i odbiór odpadów w nich zgromadzonych. Wnioskodawca nie ma zawartych umów na wywóz odpadów z mieszkańcami miejscowości objętych realizacją programu. W związku z faktem, iż zbieranie i zagospodarowanie odpadów jest działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawca jako podatnik VAT czynny dokonuje obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. Odpady PET pozyskane poprzez realizację projektu poddawane są procesowi R15 („doczyszczania”) zgodnie z pozwoleniem zintegrowanym na eksploatację instalacji do składowania odpadów. Surowce (PET) są prasowane i w takiej postaci składowane aż do zebrania ilości wymaganej do hurtowego transportu odpadów. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż wszystkich rodzajów surowców pozyskanych w drodze zbierania odpadów w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy wykonywanie usługi nieodpłatnego wywozu odpadów sortowanych, w sytuacji gdy Wnioskodawca dokonuje odpłatnego zbycia surowców pozyskanych z zebranych odpadów, stanowi świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. A zatem, usług nieodpłatnego wywozu odpadów świadczonych przez Wnioskodawcę nie można uznać za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, ponieważ Wnioskodawca w ramach przedsiębiorstwa prowadzi również działalność polegającą na sprzedaży zebranych i wysortowanych odpadów. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że zbiórka odpadów z terenów wiejskich pomaga w budowaniu odpowiedniego, pozytywnego wizerunku Spółki, co również przesądza o związku świadczonych usług z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Reasumując, wykonywanie usług wywozu odpadów sortowanych dokonywane nieodpłatnie w sytuacji gdy Wnioskodawca dokonuje odpłatnego zbycia surowców pozyskanych z zebranych odpadów, stanowi świadczenie usług związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj