Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-628/10-2/AM
z 15 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-628/10-2/AM
Data
2010.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zakres regulacji


Słowa kluczowe
cele statutowe
cele statutowe
jednostka organizacyjna
jednostka organizacyjna
obowiązek podatkowy
obowiązek podatkowy
oświata
oświata
podatnik
podatnik
rada rodziców
rada rodziców
składanie deklaracji
składanie deklaracji
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
Czy Rada Rodziców jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy Rada Rodziców ma obowiązek składania do Urzędu Skarbowego zeznań o wysokości dochodu? Czy dochody Rady Rodziców korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Rady przedstawione we wniosku z dnia 08.09.2010 r. (data wpływu 24.09.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • podmiotu opodatkowania - jest prawidłowe,
  • obowiązku składania rocznych zeznań podatkowych - jest prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Rady wydatkowanych na cele statutowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24.09.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotu opodatkowania, obowiązku składania rocznych zeznań podatkowych, możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest Radą Rodziców, została utworzona przy Szkole Podstawowej. Do kompetencji Rady Rodziców należy gromadzenie środków z dobrowolnych składek rodziców, organizacja imprez na rzecz dzieci, reprezentacja rodziców, współpraca z Radą Pedagogiczną, wspomaganie działań statutowych szkoły. Okazjonalnie Rada Rodziców organizuje festyny podczas których gromadzi środki i przeznacza je na działania statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Rada Rodziców jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy Rada Rodziców ma obowiązek składania do Urzędu Skarbowego zeznań o wysokości dochodu...
  3. Czy dochody Rady Rodziców korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Rada Rodziców nie jest odrębnym podatnikiem (od Szkoły) podatku dochodowego od osób prawnych.

Ad. 2

W związku z tym, że Rada Rodziców nie jest odrębnym od Szkoły podatnikiem, nie ma obowiązku składania zeznań do właściwego Urzędu Skarbowego.

Ad. 3

Dochody gromadzone przez Radę Rodziców i przeznaczane na cele statutowe Szkoły są zwolnione od podatku od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • podmiotu opodatkowania za prawidłowe,
  • obowiązku składania rocznych zeznań podatkowych za prawidłowe,
  • możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Rady na cele statutowe za prawidłowe.

Ad. 1

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Zgodnie z art. 1 ust. 2 przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca - Rada Rodziców została utworzona przy Szkole Podstawowej. Do kompetencji Rady Rodziców należy gromadzenie środków z dobrowolnych składek rodziców, organizacja imprez na rzecz dzieci, reprezentacja rodziców, współpraca z Radą Pedagogiczną, wspomaganie działań statutowych szkoły.

Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez rady rodziców wymaga odniesienia się do przepisów ustawy o systemie oświaty.

Rada Rodziców działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Zgodnie z zapisami art. 53 ust. 1 powołanej ustawy w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki.

Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki. Do kompetencji rady rodziców zgodnie z art. 54 ust. 2 powołanej ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy:

  1. Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
      1. Programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
      2. Programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
    1. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki,
    2. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.

    Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 września 2000 r. sygn. akt I SA 943/00), rada rodziców jest organem społecznym reprezentującym rodziców uczniów, ale tylko wewnątrz systemu oświaty, powołanym przepisem art. 53 ustawy o systemie oświaty. Na podstawie art. 57 ust. 1 tej ustawy jest ona upoważniona do występowania z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły, ale tylko do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły.

    W kontekście powyższego należy stwierdzić, że Rada Rodziców utworzona przez rodziców uczniów szkoły podstawowej, jako ich reprezentant, jest wyłącznie wewnętrznym organem Szkoły. Rada Rodziców zatem, będąc społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym Szkoły, nie jest podmiotem gospodarki narodowej i nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym.

    Rada Rodziców nie ma osobowości prawnej i nie jest odrębną od Szkoły jednostką organizacyjną. W tej sytuacji nie może więc być uznana za podatnika podatku dochodowego w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Reasumując, Wnioskodawca - Rada Rodziców, nie jest odrębnym od Szkoły podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Ad. 2

    W myśl art. 25 ust. 1 podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

    Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

    Jak wykazano powyżej, Rada Rodziców jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty. Wnioskodawca, jako wewnętrzny organ szkoły, nie może samodzielnie występować w obrocie prawnym, nie ma bowiem osobowości prawnej i nie jest samodzielną, odrębną od Szkoły jednostką organizacyjną. Nie może więc być uznany za odrębnego od Szkoły podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w rozumieniu powołanego wyżej art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    W związku z powyższym należy stwierdzić, iż Rada Rodziców, będąca wewnętrznym organem Szkoły nie ma obowiązku składania do Urzędu Skarbowego zeznań o wysokości dochodu (straty).

    Ad. 3

    W myśl art. 54 ust. 8 ustawy o systemie oświaty Rada Rodziców w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin działalności Rady Rodziców.

    Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Rada Rodziców została utworzona przy Szkole. Do kompetencji Rady Rodziców należy gromadzenie środków z dobrowolnych składek rodziców, organizacja imprez na rzecz dzieci, reprezentacja rodziców, współpraca z Radą Pedagogiczną, wspomaganie działań statutowych szkoły. Okazjonalnie Rada Rodziców organizuje festyny podczas których gromadzi środki i przeznacza je na działania statutowe. Szkoła, której organem jest Rada Rodziców, jest jednostką budżetową a organem prowadzącym Szkołę jest Miasto.

    Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się z podatku jednostki budżetowe. A zatem Szkoła, przy której funkcjonuje Rada Rodziców będąca jednostką budżetową realizującą zadania na podstawie swojego statutu jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

    Zgodnie z przeprowadzoną powyżej analizą posiadania podmiotowości prawnopodatkowej Wnioskodawcy w podatku dochodowym od osób prawnych, Rada Rodziców stanowi wewnętrzny organ Szkoły i nie jest odrębnym od niego podatnikiem.

    Zatem zwolnienie dotyczące dochodów Szkoły od podatku, na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmuje również dochody uzyskane poprzez aktywność Rady Rodziców, gromadzącej fundusze na cele wspierania działalności statutowej Szkoły.

    Reasumując, dochody gromadzone przez Radę Rodziców i przeznaczone na cele statutowe Szkoły są wolne od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj