Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1034/10-4/WS
z 8 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1034/10-4/WS
Data
2010.12.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
nagrody
nagrody
osoby zagraniczne
osoby zagraniczne
zawody
zawody
zryczałtowany podatek dochodowy
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
185905, 207280



Wniosek ORD-IN 496 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 9 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2010 r. (data wpływu 18 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej sposobu opodatkowania nagród dla zawodników polskich,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej sposobu opodatkowania nagród dla zawodników zagranicznych oraz braku obowiązku składania deklaracji rocznych.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 8 listopada 2010 r. nr ILPB2/415-1034/10-2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 8 listopada 2010 r., skutecznie doręczono dnia 10 listopada 2010 r., zaś w dniu 18 listopada 2010 r. (data nadania 15 listopada 2010 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem. Jego celem jest działalność na rzecz rozwoju sportu. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności sportowej Zainteresowany organizuje zawody kolarskie z udziałem ekip polskich i zagranicznych. Zgodnie z regulaminem nagród za wyniki w zawodach zawodnicy otrzymują nagrody rzeczowe i pieniężne. Wartość przyznanych nagród w euro w momencie przelewu bank przelicza na PLN zgodnie z kursem banku i taką podstawę Wnioskodawca przyjmuje jako wartość netto do wyliczenia podatku od nagród, których wartość przekracza 760,00 PLN. Jako płatnik Zainteresowany pobiera podatek zryczałtowany w wysokości 10% od zawodników polskich i 20 % od zawodników zagranicznych. Jeśli wartość jest poniżej 760,00 PLN Wnioskodawca nie pobiera podatku zryczałtowanego.

Przedstawiony powyżej stan faktyczny dotyczy roku 2010.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postępuje zgodnie z przepisami naliczając podatek zryczałtowany w wysokości 10% od zawodników polskich i 20 % od zawodników zagranicznych, jeśli wartość tych nagród przekracza 760,00 PLN. Jaką w związku z tym należy złożyć deklarację roczną (informację) o zryczałtowanym podatku dochodowym w szczególności od należności osób zagranicznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, postępuje On słusznie naliczając podatek zryczałtowany w wysokości 10% dla zawodników polskich, 20% dla zawodników zagranicznych. Wnioskodawca uważa, iż nie musi składać deklaracji rocznej (informacji) o zryczałtowanym podatku dochodowym, w szczególności od należności osób zagranicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w części dotyczącej sposobu opodatkowania nagród dla zawodników polskich,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej sposobu opodatkowania nagród dla zawodników zagranicznych oraz braku obowiązku składania deklaracji rocznych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł, zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z analizy ww. przepisów wynika, że nagrody (wygrane) rzeczowe i pieniężne, przekazane lub wypłacone uczestnikom zawodów stanowią dla tych zawodników przychód. Jest on jednak zwolniony z opodatkowania jeżeli jednorazowa wartość wygranej lub nagrody nie przekracza kwoty 760 zł. W przypadku przekroczenia tej kwoty, Wnioskodawca jako płatnik będzie musiał pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%.

Równocześnie należy wskazać, iż na tle wspomnianych przepisów, nie sumuje się wartości wypłaconych wygranych lub nagród pieniężnych, a ich łączna wartość jeśli przekroczy kwotę 760 zł nie będzie podlegała opodatkowaniu. Zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% pobierany jest od każdej wygranej lub nagrody z osobna.

Na podstawie art. 41 ust. 4 powołanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej jako płatnicy są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4–5a i 13 oraz art. 30a ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 5.

Z brzmienia ww. przepisu wynika, że na płatniku ciąży obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego, po spełnieniu warunków wskazanych w wyżej wspomnianych artykułach.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Dodatkowo w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio – (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca przekazuje nagrody nie tylko zawodnikom polskim ale również zagranicznym.

Zgodnie z art. 30 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisy ust. 1 pkt 2, 4-5a i 7a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania przez podatnika jego miejsca zamieszkania dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji.

Zatem, gdy umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska nie zwalnia przedmiotowej wygranej lub nagrody z obowiązku podatkowego, Wnioskodawca powinien zgodnie z ww. art. 41 ust. 4 oraz art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobrać i odprowadzić na zasadach przytoczonych powyżej zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości wygranej ponad kwotę 760 zł.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej jako płatnicy, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

W myśl art. 42 ust. 4 ww. ustawy, na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wspomnianej imiennej informacji (IFT-1/IFT-1R). W przypadku zaprzestania przez Wnioskodawcę prowadzenia działalności przed końcem lutego roku następującego po roku podatkowym, powinien on przekazać te informacje w terminie do dnia zaprzestania działalności (art. 42 ust. 3).

Zgodnie z treścią art. 42 ust. 6 ww. ustawy informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.

Z analizy ww. przepisów wynika, że co do zasady, na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek imiennego przesłania informacji sporządzonych według ustalonego wzoru, urzędowi skarbowemu właściwemu w sprawach opodatkowania osób zagranicznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym o przedmiotowych nagrodach.

Obowiązek ten istnieje również, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Wnioskodawca nie będzie obowiązany do poboru podatku.

Reasumując, z tytułu przyznanych nagród za wyniki w zawodach, przekraczających wartość 760 zł, Wnioskodawca, jako płatnik zobowiązany jest pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%. W tej samej wysokości Zainteresowany powinien pobrać podatek od zawodników zagranicznych, w sytuacji gdy umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska nie zwalnia przedmiotowej nagrody z obowiązku podatkowego.

Jednocześnie, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym Zainteresowany obowiązany jest przesłać do urzędu skarbowego roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-8AR). Ponadto w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym Wnioskodawca powinien przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a (zawodnikom zagranicznym), oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również w sytuacji gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w art. 42 ust. 4.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj