Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1010/10/DP
z 25 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1010/10/DP
Data
2011.01.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działy specjalne produkcji rolnej
działy specjalne produkcji rolnej
księga przychodów i rozchodów
księga przychodów i rozchodów
księgi rachunkowe
księgi rachunkowe
podatek liniowy
podatek liniowy
pozarolnicza działalność gospodarcza
pozarolnicza działalność gospodarcza
źródła przychodu
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest dla nowo rozpoczynanej pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży hurtowej pozostałych maszyn i urządzeń prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów i opodatkowanie dochodów 19% podatkiem liniowym, przy równoczesnym prowadzeniu działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej, w stosunku do której, (ze względu na wielkość przychodów) prowadzone są księgi rachunkowe, a dochody opodatkowane 19% podatkiem liniowym?



Wniosek ORD-IN 998 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad rozliczania dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczania dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca od kilku lat w ramach działów specjalnych produkcji rolnej prowadzi fermę drobiu. W związku z przekroczeniem kwoty przychodów w 2008 r. od 1 stycznia 2009 r. zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje za pomocą ksiąg rachunkowych, a dochód z tego tytułu opodatkowuje 19% podatkiem liniowym.

W październiku 2010 r. Wnioskodawca zarejestrował pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej pozostałych maszyn i urządzeń. Składając wniosek o wpis do ewidencji działalności wskazano, że do działalności tej prowadzona będzie podatkowa księga przychodów i rozchodów, a w zawiadomieniu do urzędu skarbowego zaznaczono 19% podatek liniowy (art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy prawidłowe jest dla nowo rozpoczynanej pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży hurtowej pozostałych maszyn i urządzeń prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów i opodatkowanie dochodów 19% podatkiem liniowym, przy równoczesnym prowadzeniu działalności w zakresie działów specjalnych produkcji rolnej, w stosunku do której, (ze względu na wielkość przychodów) prowadzone są księgi rachunkowe, a dochody opodatkowane 19% podatkiem liniowym...


Wnioskodawca uważa, że biorąc pod uwagę fakt, iż uzyskuje dochód z dwóch różnych źródeł (art. 10 ust.1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), t.j.;


  • działy specjalne produkcji rolnej (ferma drobiu),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (hurtowy handel maszynami i urządzeniami),

    może zdarzenia gospodarcze związane z rozpoczętą działalnością gospodarczą w zakresie handlu ewidencjonować za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Do takiego stanowiska skłania Wnioskodawcę zapis art. 43 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi o nie łączeniu dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej z innymi dochodami. Skoro dochodów tych nie należy łączyć, to dla każdego źródła przychodu można wybrać inną formę opodatkowania. Dopóki nie zostaną przekroczone przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej określone w ustawie o rachunkowości zobowiązujące do prowadzenia ksiąg rachunkowych Wnioskodawca może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów.


Natomiast na podstawie art. 9a pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca uważa, że w związku opodatkowaniem dochodu z działów specjalnych podatkiem liniowym, również dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej winien być opodatkowany 19% podatkiem dochodowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a).


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:


  • pkt 3 – pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • pkt 4 – działy specjalne produkcji rolnej.


Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:


  1. zarobkowym celu działalności,
  2. wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  3. prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.


Natomiast w myśl art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że pozarolnicza działalność gospodarcza i działy specjalne produkcji rolnej stanowią dwa odrębne źródła przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast z art. 9a ust. 2 ww. ustawy wynika, że podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (art. 9a ust. 4).


W myśl art. 9a ust. 5 ww. ustawy, jeżeli podatnik:


  1. prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,
  2. jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej,


  • wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.


Zgodnie z art. 9a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy, którzy dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 (działy specjalne produkcji rolnej), ustalają na podstawie prowadzonych ksiąg, mogą wybrać sposób opodatkowania tych dochodów na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w art. 43 ust. 1, pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej w trakcie roku podatkowego - w terminie, o którym mowa w art. 43 ust. 3. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.

Wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 7, dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania (art. 9a ust. 8).

Stosownie do przepisu art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych w sposób określony w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30b i 30e (art. 30c ust. 1).

Zgodnie z przepisem art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Obowiązek prowadzenia księgi dotyczy również osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg (art. 24a ust. 2 pkt 2).

W myśl art. 24 ust. 4 ww. ustawy, obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.), osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, zobowiązane są do prowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro. Wielkość wyrażoną w euro – stosownie do art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości – przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski, na dzień 30 września roku poprzedzającego rok obrotowy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach działów specjalnych produkcji rolnej prowadzi fermę drobiu. Zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje za pomocą ksiąg rachunkowych, a dochód z tego tytułu opodatkowuje 19% podatkiem liniowym. W październiku 2010 r. Wnioskodawca zarejestrował pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej pozostałych maszyn i urządzeń, wybierając formę opodatkowania zasady ogólne – podatek liniowy i ewidencjonując zdarzenia gospodarcze za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Na podstawie cytowanych przepisów uznać należy, że jeżeli osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą przekroczą określone ww. przepisem kwoty, to są zobowiązane do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości. Oznacza to w niniejszej sprawie, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku zaprowadzenia ksiąg rachunkowych dla prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń) w sytuacji gdy przychody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły kwoty określonej art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości. Na powyższe nie ma wpływu wysokość przychodów uzyskanych z działów specjalnych produkcji rolnej.

W konsekwencji stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku zaprowadzenia ksiąg rachunkowych dla prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń) jest słuszne.

Nieprawidłowość stanowiska Wnioskodawcy polega na błędnej interpretacji przepisu art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powołany bowiem przepis dotyczy przychodów z działalności gospodarczej. Nie wyłącza on rozwiązania, w ramach którego prowadzący jednoosobowo pozarolniczą działalność gospodarczą będzie mógł korzystać z opodatkowania dochodów podatkiem dochodowym progresywnym (wg skali podatkowej), a z tytułu prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej - będzie mógł opłacać podatek liniowy, i odwrotnie.

Zatem, opodatkowanie dochodów uzyskiwanych z prowadzonych indywidualnie działów specjalnych produkcji rolnej - podatkiem liniowym, nie pozbawia Wnioskodawcy możliwości wyboru opodatkowania dochodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej (sprzedaż hurtowa pozostałych maszyn i urządzeń) także prowadzonej indywidualnie – podatkiem dochodowym progresywnym (wg skali podatkowej).

W sytuacji gdy wybór formy opodatkowania, t.j. podatek liniowy został już dokonany, zawiadomienie o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania może być dokonane wyłącznie w formie pisemnego oświadczenia złożonego w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87–100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj