Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-914/10/MCZ
z 11 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-914/10/MCZ
Data
2011.02.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
deklaracja podatkowa
deklaracja podatkowa
nierezydent
nierezydent
obowiązek płatnika
obowiązek płatnika
ograniczony obowiązek podatkowy
ograniczony obowiązek podatkowy
płatnik
płatnik
pobyt czasowy
pobyt czasowy
właściwość miejscowa
właściwość miejscowa


Istota interpretacji
Który naczelnik urzędu skarbowego będzie właściwy do przesłania informacji IFT-1R o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez cudzoziemców wykonujących działalność osobiście?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03 listopada 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 12 listopada 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. ustalenia właściwego urzędu skarbowego do składania informacji IFT-1R o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez cudzoziemców wykonujących działalność osobiście - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie m.in. ustalenia właściwego urzędu skarbowego do składania informacji IFT-1R o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez cudzoziemców wykonujących działalność osobiście.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

  1. Wnioskodawca w związku z zatrudnieniem cudzoziemców, będących nierezydentami podatkowymi w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułów wymienionych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pobiera zryczałtowany podatek dochodowy. Wnioskodawca otrzymał informację od podatników, iż jednocześnie uzyskują dochody w województwie, z tytułu których płatnicy również pobierają zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. W takiej sytuacji, zgodnie z przepisami rozporządzenia z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie właściwości organów podatkowych w brzmieniu obowiązującym do 1 stycznia 2010r., właściwym organem był Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego, do którego wnioskodawca jako płatnik kierował również informacje IFT-1R, i u którego cudzoziemcy dokonywali rocznych rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych.
  2. Ponadto, wnioskodawca zatrudnia cudzoziemców, będących nierezydentami podatkowymi w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie umowy o pracę. Wnioskodawca uzyskał od zatrudnionych cudzoziemców informację, iż jednocześnie uzyskują oni dochody w województwie opodatkowane ryczałtem, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. W tej sytuacji, na podstawie przepisów ww. rozporządzenia, w brzmieniu do 1 stycznia 2010r., wnioskodawca jako płatnik przesyłał informacje PIT-11 do Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego, u którego cudzoziemcy dokonywali rocznych rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Który naczelnik urzędu skarbowego będzie właściwy dla przesłania informacji IFT-1R oraz PIT-11 i jednocześnie będzie właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów cudzoziemców - nierezydentów podatkowych, w sytuacjach wskazanych powyżej...

Ad. I. Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia, w sytuacji gdy podatnik będący nierezydentem uzyskuje dochody (przychody) na terenie więcej niż jednego województwa, od których płatnicy pobierają zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, właściwi miejscowo są naczelnicy urzędów skarbowych, wymienieni w ust. 1, ustaleni ze względu na miejsce zamieszkania albo adres płatnika. Interpretując przepis z punktu widzenia płatnika – wnioskodawcy, jego zdaniem, właściwym naczelnikiem urzędu skarbowego jest Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego. Do niego płatnik kierować będzie informacje IFT-1R, i u tego naczelnika dokonywać będą rocznych rozliczeń cudzoziemcy uzyskujący dochody (przychody) z tak określonych źródeł.

Ad. II. Zgodnie z § 5 ust 3 ww. rozporządzenia, w sytuacji gdy podatnik będący nierezydentem uzyskuje dochody (przychody) na terenie więcej niż jednego województwa, właściwy miejscowo jest Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego, z zastrzeżeniem ust 4. Jako że nie pobiera się zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów ze stosunku pracy, co zdaniem wnioskodawcy wyklucza możliwość zastosowania § 5 ust. 4 rozporządzenia, to w ocenie wnioskodawcy właściwym organem pozostanie Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego i wnioskodawca jako płatnik będzie do niego kierować informacje PIT-11. Również w Trzecim Urzędzie Skarbowym rozliczać będą się cudzoziemcy – nierezydenci, posiadający tak określone źródła dochodów (przychodów).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska wnioskodawcy w zakresie ustalenia właściwego urzędu skarbowego do składania informacji IFT-1R o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez cudzoziemców wykonujących działalność osobiście.

W pozostałym zakresie, tj. ustalenia właściwego urzędu skarbowego do składania informacji PIT-11 o dochodach uzyskanych przez cudzoziemców zatrudnionych na umowę o pracę oraz ustalenia właściwego urzędu skarbowego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dochodów cudzoziemców, będących nierezydentami polskimi, wykonujących działalność osobiście oraz zatrudnionych na umowę o pracę wydano odrębne rozstrzygnięcia.

W świetle art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 15, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym (art. 3 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 3 ust. 2a tej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca przekazuje cudzoziemcom, będącym nierezydentami podatkowymi w rozumieniu art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia z tytułów wymienionych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy i pobiera w związku z tym zryczałtowany podatek dochodowy. Płatnik otrzymał informację od podatników, iż jednocześnie uzyskują dochody w województwie, z tytułu których płatnicy również pobierają zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. W takiej sytuacji, jego zdaniem, będzie on zobowiązany informację IFT-1R przekazać do Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, czyli podlegające ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt i 6-9 oraz z odsetek (w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2011r. - innych niż wymienione w art. 30a ust. 1), z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20 % przychodu;

Stosownie do art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1 (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

W myśl art. 42 ust. 1 tej ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Stosownie do art. 42 ust. 4 ustawy na pisemny wniosek podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, płatnik, w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, jest obowiązany do sporządzenia i przesłania podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imiennej informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2.

Jak stanowi przepis art. 17 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach niektórych zobowiązań podatkowych lub poszczególnych kategorii podatników, płatników lub inkasentów w sposób odmienny niż określony w § 1, uwzględniając w szczególności posiadanie miejsca zamieszkania lub siedziby za granicą, miejsce uzyskiwania dochodów oraz miejsce położenia przedmiotu opodatkowania (art. 17 § 2 Ordynacji).

W myśl postanowień § 5 ust. 2 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 165, poz. 1371 ze zm.) w przypadku uzyskiwanych przez podatników, którzy są nierezydentami polskimi, dochodów (przychodów) innych niż wymienione w ust. 1 lub w pkt 1 – a zatem dochodów (przychodów) innych niż z działalności gospodarczej jak również z tytułu wywozu ładunków i pasażerów, przyjętych do przewozu w polskich portach morskich - właściwi miejscowo są naczelnicy urzędów skarbowych, wymienieni w ust. 1, ustaleni ze względu na miejsce zamieszkania lub adres siedziby płatnika, w przypadku gdy pobór podatku następuje za pośrednictwem płatnika.

Natomiast w świetle § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia, jeżeli podatnik, o którym mowa w ust. 1, uzyskuje dochody (przychody) na terenie więcej niż jednego województwa, od których płatnicy pobierają zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, właściwi miejscowo są naczelnicy urzędów skarbowych, wymienieni w ust. 1, ustaleni ze względu na miejsce zamieszkania albo adres płatnika.

Przywołany ust. 1 § 5 ww. rozporządzenia w pkt 12 wskazuje jako właściwego z uwagi na siedzibę wnioskodawcy (płatnika) Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie właściwym miejscowo do składania przez płatnika informacji IFT-1R o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez cudzoziemców z tytułów wymienionych w art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego.

Wobec tego stanowisko wnioskodawcy ww. zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj