Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-738/10-4/AM
z 26 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-738/10-4/AM
Data
2011.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
darowizna
odliczenia
odliczenia
odliczenie od dochodu
odliczenie od dochodu
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania
pożytek publiczny
pożytek publiczny


Istota interpretacji
Jak oszacować wartość darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Kiedy - (w którym roku podatkowym) Wydawnictwo ma prawo odliczyć od dochodu wartość przekazanej na rzecz Fundacji darowizny? Jak oszacować koszt darowizny podlegający wyłączeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 505 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2010 r. (data wpływu 02.11.2010 r.) oraz piśmie z dnia 05.01.2011 r. (data wpływu 10.01.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-738/10-2/AM z dnia 29.12.2010 r. (data nadania 29.12.2010 r., data doręczenia 31.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny w postaci licencji na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej na rzecz Fundacji będącej organizacją pożytku publicznego – jest prawidłowe,
  • sposobu ustalenia kwoty odliczenia z tytułu darowizny – jest nieprawidłowe,
  • ustalenia momentu odliczenia darowizny – jest prawidłowe,
  • ustalenia kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów z tytułu przekazania darowizny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.11.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny w postaci licencji na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej na rzecz Fundacji będącej organizacją pożytku publicznego, sposobu ustalenia kwoty odliczenia z tytułu darowizny, ustalenia momentu odliczenia darowizny, ustalenia kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów z tytułu przekazania darowizny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również jako Wydawnictwo lub Spółka) oraz Fundacja będąca organizacją pożytku publicznego zawarły umowę darowizny, na mocy której Wydawnictwo zobowiązuje się do przekazania licencji na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej (dalej system) wraz z roczną (rok akademicki) aktualizacją. System składa się z bazy aktów prawnych, orzeczeń i wzorów oraz modułów komentarzowych.

Fundacja jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jak oszacować wartość darowizny podlegającej odliczeniu od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Kiedy - (w którym roku podatkowym) Wydawnictwo ma prawo odliczyć od dochodu wartość przekazanej na rzecz Fundacji darowizny...
  3. Jak oszacować koszt darowizny podlegający wyłączeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako ustawa o CIT) darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie podlegają odliczeniu od podstawy do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu. Szacując wartość darowizny stanowiącą podstawę odliczenia należy odnieść się do art. 18 ust. 1b ustawy o CIT. Zgodnie z powołanym przepisem za wartość darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14. Z kolei zgodnie z art. 14 przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Tym samym, za wartość darowizny, której przedmiotem jest licencja wraz z aktualizacją należy uznać wartość określoną w umowie, która co do zasady powinna odpowiadać wartości rynkowej (wyjątkiem od powyższej reguły jest istnienie tzw. uzasadnionej przyczyny).

Chociaż w art. 18 ust. 1b ustawodawca określając wartość darowizny odnosi się wyłącznie do darowizny w formie towaru, pomijając usługę, którą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) jest przekazanie wartości niematerialnych i prawnych, stwierdzić należy, iż przepis ten winien mieć zastosowanie również i w takim przypadku. W art. 14 mowa jest już o „rzeczach” i „prawach majątkowych” — ustawodawca rezygnuje z użycia pojęcia „towary”.

W konsekwencji, wobec braku osobnego przepisu regulującego wartość usługi będącej przedmiotem darowizny, Wnioskodawca stwierdza, iż ustawodawca posługując się sformułowaniem ‚„towary” w art. 18 ust. 1b nie odnosił się do znaczenia wynikającego z ustawy o VAT, a do przedmiotu darowizny niemającej charakteru pieniężnego. Odmienne wnioski doprowadziłyby wszak do sytuacji, w której to z przepisu określającego wartość darowizny w sposób pośredni wynikałoby, jaki jej przedmiot może podlegać odliczeniom.

Potwierdzeniem stanowiska Wnioskodawcy mogą być wyjaśnienia zawarte w pozycji „Komentarz 2007. Podatek dochodowy od osób prawnych” (pod red. Błystak L., Dauter B., Niezgódka-Medek M. i in.). W Komentarzu tym czytamy: „W sytuacji, gdy przedmiotem darowizny jest określona suma pieniędzy kwota darowizny staje się oczywista. Wówczas gdy są nim towary pod pojęciem „kwota darowizny” rozumie się wartość towaru lub usługi uwzględniającą należny podatek od towarów i usług”.

Podobnie wypowiedział się Naczelnik Urzędu Skarbowego w Biesku-Białej w piśmie z dnia 15 listopada 2004 r. (nr PDOP/423-0013/04) oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w piśmie z dnia 5 września 2007 r. (nr PD-l/423-5/MG/07), stwierdzając: „Zważywszy, że w tej sprawie przedmiotem darowizny jest usługa, pod pojęciem kwoty darowizny rozumie się wartość usługi uwzględniającą należny podatek od towarów i usług (vide art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Dodatkowo Wnioskodawca stwierdza, iż zgodnie z art. 18 ust. 1b ustawy o CIT jeśli Spółka ma prawo odliczyć podatek z tytułu dokonania darowizny za kwotę darowizny należy uznać wartość rynkową usługi powiększoną o podatek VAT jednak wyłącznie w części przekraczającej podatek naliczony podlegający odliczeniu. Przykładowo jeśli spółka dokonuje zakupu towarów w celu darowizny o wartości 122 zł brutto (100zł netto + 22% VAT), natomiast wartość dokonanej darowizny wynosi 200 zł brutto (164zł netto + 22% VAT), wtedy wartość darowizny podlegająca odliczeniu od dochodu kształtuje się na poziomie 164zł + (22%* 164zł - 22%*100 zł) = 178 zł.

W opisanym stanie faktycznym, w ocenie Wnioskodawcy, nie byłoby jednak możliwe oszacowanie podatku naliczonego, który można przypisać do darowizny. Wydawnictwo w związku z utrzymywaniem (maintenance infrastruktury systemu) Systemu i jego aktualizacji (update treści zawartych w Systemie) ponosi bowiem koszty, które nie są uzależnione od liczby aktywowanych i sprzedawanych klientowi dostępów (licencji) do Systemu. Innymi słowy bez względu na wspomnianą ilość aktywowanych i sprzedanych dostępów koszty Wydawnictwa ponoszone są na tym samym poziomie, w związku ze specyfiką produktu, jakim jest wartość niematerialna i prawna w postaci licencji. Tym samym Wnioskodawca wskazuje, iż brak jest bezpośredniej możliwości wyodrębnienia podatku naliczonego wynikającego z faktur kosztowych w związku z przedmiotową darowizną (wyjątkiem będą faktury dokumentujące koszt płyt CD lub DVD jako nośnika udostępnienia systemu i jego miesięcznych aktualizacji oraz ich wysyłki).

W konsekwencji, zdaniem Wydawnictwa, w celu ustalenia podatku naliczonego związanego z przedmiotową darowizną należy obliczyć jaki procent obrotu, w całości obrotów Wydawnictwa, stanowiłby obrót z tytułu dokonania przedmiotowych darowizn (wartość jaką Wydawnictwo uzyskałoby gdyby licencje zostały sprzedane). Według tak ustalonej proporcji następnie należy określić wysokość kwoty podatku naliczonego, która powinna zostać przypisana do obrotu związanego z darowizną. W oparciu o tak ustalony współczynnik Wydawnictwo będzie w stanie ustalić jaka część podatku naliczonego wykazywana w fakturach kosztowych dotyczy przedmiotowej darowizny. O tę część podatku naliczonego Wydawnictwo nie będzie miało prawa do pomniejszenia podstawy opodatkowania.

Reasumując wszystkie powyższe rozważania, zdaniem Wydawnictwa za kwotę darowizny podlegającą odliczeniu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT należy uznać wartość rynkową powiększona o podatek VAT jednak wyłącznie w części przekraczającej podatek naliczony podlegający odliczeniu (ustalony na podstawie opisanej powyżej proporcji).

Ad. 2.

Zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy o CIT odliczenie darowizn stosuje się jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu. Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowym stanie faktycznym za oświadczenie o przyjęciu darowizny należy uznać podpisaną przez obdarowanego umowę darowizny. Tym samym Wydawnictwo będzie mogło skorzystać z odliczenia darowizny, na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w momencie podpisania przedmiotowej umowy przez Fundację W przedmiotowym momencie bowiem dojdzie do faktycznego przekazania prawa do korzystania z licencji i rocznej aktualizacji Systemu.

Za prawidłowością przedmiotowego stanowiska może przemawiać fakt, iż zgodnie z Decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w W. z dnia 20 października 2006 r. jaką otrzymała Spółka w przypadku sprzedaży licencji oraz aktualizacji systemu informacji prawnej powinna ona rozpoznawać przychód w momencie, gdy należności z tytułu zawartych umów stają się wymagalne, a więc z upływem terminu płatności tych należności określonego w wystawionych fakturach. Fakt, iż dostawa towaru odbywa się w kilku okresach sprawozdawczych nie wpływa na moment rozpoznawania dochodu — udzielenie licencji następuje bowiem z chwilą rejestracji Systemu.

Tym samym, stosując analogię, skoro przychód z przedmiotowej transakcji rozpoznawany jest w momencie udzielenia licencji, za datę, w której Wydawnictwo ma prawo do odliczenia darowizny należy uznać moment podpisania przedmiotowej umowy.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej z tym ze kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Tym samym, koszt darowizny w celu oszacowania wyniku podatkowego Wydawnictwa powinien zostać wyłączony z kosztów uzyskania przychodów.

Wydawnictwo w związku z utrzymywaniem (maintenance infrastruktury systemu) Systemu i jego aktualizacji (update treści zawartych w systemie) ponosi koszty, które nie są, uzależnione od liczby aktywowanych i sprzedawanych klientowi dostępów (licencji) do Systemu. Innymi słowy, bez względu na wspomnianą ilość aktywowanych i sprzedanych dostępów koszty Wydawnictwa ponoszone są na tym samym poziomie, w związku ze specyfiką produktu, jakim jest wartość niematerialna i prawna w postaci licencji.

Wobec powyższego, niezależnie do tego czy Wydawnictwo przekazałoby licencje (i w jakiej liczbie) na rzecz organizacji pożytku publicznego, czy też powstrzymywałaby się od tego rodzaju aktywności, wysokość ponoszonych kosztów (wydatków) byłaby, co do zasady identyczna. Wyłącznym kosztem, który Wydawnictwo może przypisać do przedmiotu darowizny jest koszt płyt CD/DVD, na których udostępniany jest System i jego aktualizacje oraz koszt ich wysyłki. W konsekwencji wydatkiem który powinien zostać wyłączony z kosztów uzyskania przychodów jest koszt wysyłki oraz koszt płyt CD/DVD, jako jedyny dodatkowy koszt, który Spółka ponosi w związku z przekazaniem darowizny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • możliwości odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny w postaci licencji na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej na rzecz Fundacji będącej organizacją pożytku publicznego za prawidłowe,
  • sposobu ustalenia kwoty odliczenia z tytułu darowizny za nieprawidłowe,
  • ustalenia momentu odliczenia darowizny za prawidłowe,
  • ustalenia kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów z tytułu przekazania darowizny za prawidłowe.

Ad. 1

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca oraz Fundacja będąca organizacją pożytku publicznego zawarły umowę darowizny, na mocy której Wydawnictwo zobowiązuje się do przekazania licencji na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej (dalej system) wraz z roczną (rok akademicki) aktualizacją. System składa się z bazy aktów prawnych, orzeczeń i wzorów oraz modułów komentarzowych.

Fundacja jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Pod pojęciem darowizny, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), należy rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna jest umową nazwaną, konsensualną i jednostronnie zobowiązującą która umożliwia dokonywanie przysporzeń majątkowych bez ekwiwalentu (patrz: Kodeks Cywilny. Komentarz pod red. E. Gniewka, wyd. CH. Beck, Warszawa 2008, str. 1386 - 1387). Zasadniczą cechą umowy darowizny jest jej nieodpłatność, rozumiana w doktrynie prawa cywilnego jako brak jakiegokolwiek ekwiwalentu ekonomicznego ze strony obdarowanego stanowiącego odpowiednik świadczenia darczyńcy (por. op. cit. str. 1366).

Z przytoczonego przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż aby można było dokonać odliczenia od dochodu darowizny, musi ona spełniać następujące warunki:

  • być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  • obdarowanym musi być organizacja określona w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy lub równoważna organizacja, określona w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 ze zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Stosownie do art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, przepisy o działalności pożytku publicznego nie mają zastosowania do:

  1. partii politycznych;
  2. związków zawodowych i organizacji pracodawców:
  3. samorządów zawodowych;
  4. fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego
  5. fundacji utworzonych przez partie polityczne;
  6. klubów sportowych będących spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej.

Z art. 18 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika ograniczenie dotyczące możliwości odliczenia darowizny od podstawy opodatkowania. Zgodnie z tym przepisem odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

  1. osób fizycznych,
  2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami (art. 18 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Ponadto zgodnie z art. 18c ww. ustawy darowizna pieniężna musi być potwierdzona dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a darowizna przekazana w innej formie musi być potwierdzona dokumentem, z którego wynika jej wartość wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

W odniesieniu do przedstawionych regulacji prawnych i przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż przekazywana przez Wnioskodawcę na rzecz Fundacji licencja na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej stanowi darowiznę, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1. Działanie to nosi bowiem cechy darowizny, jakim jest świadczenie bezpłatne dokonane kosztem Spółki. Spółka przekazując licencję organizacji pożytku publicznego ponosi koszty, nie otrzymując przy tym żadnego odpowiednika w świadczeniu drugiej strony. Jak wskazuje Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego Fundacja jest organizacją o której mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego. Dokumentem potwierdzającym dokonanie darowizny będzie umowa darowizny zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Fundacją.

Reasumując, Wnioskodawca może odliczyć od podstawy opodatkowania wartość darowizny w postaci licencji na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej na rzecz Fundacji, która jest organizacją prowadzącą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu.

W myśl art. 18 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14.

Analizując wyżej wskazane regulacje prawne, wskazać należy, iż jeśli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość tego towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o pdop, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 14 ust. 2 ustawy o pdop).

Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy, zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o pdop, wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych.

Z przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, iż podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a – 16m.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazała, iż celu ustalenia podatku naliczonego związanego z przedmiotową darowizną należy obliczyć jaki procent obrotu, w całości obrotów Wydawnictwa, stanowiłby obrót z tytułu dokonania przedmiotowych darowizn (wartość jaką Wydawnictwo uzyskałoby gdyby licencje zostały sprzedane). Według tak ustalonej proporcji następnie należy określić wysokość kwoty podatku naliczonego, która powinna zostać przypisana do obrotu związanego z darowizną. W oparciu o tak ustalony współczynnik Wydawnictwo będzie w stanie ustalić jaka część podatku naliczonego wykazywana w fakturach kosztowych dotyczy przedmiotowej darowizny. O tę część podatku naliczonego Wydawnictwo nie będzie miało prawa do pomniejszenia podstawy opodatkowania.

Stwierdzić jednak należy, iż wskazane powyżej regulacje w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczące odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn na rzecz organizacji pożytku publicznego, nie dają możliwości stosowania metody proporcji w celu określenia podatku naliczonego związanego z przedmiotową darowizną. Przepisy wskazują wprost, iż jeśli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość tego towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej darowizny.

Podatek naliczony i sposób jego wyliczenia to kwestie, do których odnosi się ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). W związku z powyższym, w przypadku wątpliwości dotyczących powyżej wskazanych kwestii Wnioskodawca może zwrócić się na podstawie art. 14b § 7 ustawy Ordynacja podatkowa z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym za wartość darowizny podlegającej odliczeniu na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy uznać wartość rynkową powiększoną o podatek VAT w części przekraczającej podatek naliczony podlegający odliczeniu ustalony na podstawie proporcji opisanej we wniosku, należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2

Zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca podpisze z Fundacją będącą organizacją pożytku publicznego stosowną umowę darowizny. W momencie zawarcia przedmiotowej umowy Fundacja nabędzie prawo do korzystania z licencji i rocznej aktualizacji systemu. Umowa darowizny będzie dokumentem, który będzie stanowił o przyjęciu darowizny przez obdarowanego.

A zatem Wydawnictwo powinno odliczyć darowiznę w postaci licencji na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej na rzecz organizacji pożytku publicznego, w roku podatkowym, w którym nastąpiło udzielenie licencji tj. podpisanie umowy darowizny. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Ad. 3

Jak wskazuje Wnioskodawca, Wydawnictwo w związku z utrzymywaniem (maintenance infrastruktury systemu) Systemu i jego aktualizacji (update treści zawartych w systemie) ponosi koszty, które nie są, uzależnione od liczby aktywowanych i sprzedawanych klientowi dostępów (licencji) do Systemu. Innymi słowy, bez względu na wspomnianą ilość aktywowanych i sprzedanych dostępów koszty Wydawnictwa ponoszone są na tym samym poziomie, w związku ze specyfiką produktu, jakim jest wartość niematerialna i prawna w postaci licencji.

Wobec powyższego, niezależnie do tego czy Wydawnictwo przekazałoby licencje (i w jakiej liczbie) na rzecz organizacji pożytku publicznego, czy też powstrzymywałaby się od tego rodzaju aktywności, wysokość ponoszonych kosztów (wydatków) byłaby, co do zasady identyczna. Wyłącznym kosztem, który Wydawnictwo może przypisać do przedmiotu darowizny jest koszt płyt CD/DVD, na których udostępniany jest System i jego aktualizacje oraz koszt ich wysyłki.

W myśl przepisu art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.), z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Wydatek na darowiznę nie jest ponoszony w celu osiągnięcia przychodów. Wydatek taki może być poniesiony jedynie celem dokonania przysporzenia majątkowego na rzecz obdarowanego.

Należy zwrócić uwagę, że chodzi w tym przypadku o wydawane przez podatnika darowizny, czyli kosztem nie mogą być koszty wytworzenia tych darowizn oraz koszty ich nabycia. Jednocześnie wobec specyfiki przedmiotu darowizny jakim jest licencja na korzystanie z elektronicznego systemu informacji prawnej, wskazać należy, iż kosztami które można bezpośrednio przypisać do przedmiotu darowizny są wydatki płyt CD/DVD, na których udostępniany jest System i jego aktualizacje oraz koszt ich wysyłki.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż wydatkiem niestanowiącym kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie koszt płyt CD/DVD, na których udostępniany jest System i jego aktualizacje oraz koszty ich wysyłki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj