Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-973/10-4/AJ
z 19 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-973/10-4/AJ
Data
2010.11.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
niepełnosprawni
niepełnosprawni
odliczenie od dochodu
odliczenie od dochodu
przewodnik
przewodnik
ulga rehabilitacyjna
ulga rehabilitacyjna
wydatki na rehabilitację
wydatki na rehabilitację


Istota interpretacji
Czy na podatniku zaliczonym do I lub II grupy inwalidztwa, osoby ociemniałej spoczywa obowiązek dokumentowania odliczeń od dochodu wydatków ponoszonych na opłacenie przewodników, w ramach wydatków na cele lecznicze-rehabilitacyjne w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280, 00 PLN oraz wydatków związanych z koniecznym przewozem własnym środkiem transportu lub obcym na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne w wysokości nieprzekraczajacej w roku podatkowym kwoty 2280,00 PLN.



Wniosek ORD-IN 480 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi rehabilitacyjnej.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 27 października 2010 r. nr ILPB2/415-973/10-2/AJ Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje, iż wniosek będzie podlegał rozpatrzeniu jedynie w zakresie obowiązku dokumentowania wydatków związanych z opłacaniem przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz wydatków związanych z koniecznym przewozem na zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne samochodem osobowym będącym własnością Zainteresowanego, w pozostałej zaś części wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 27 października 2010 r., (skutecznie doręczono dnia 2 listopada 2010 r.).

W dniu 8 listopada 2010 r. Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego – 5 listopada 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 26 ust. 7a pkt 7 ww. ustawy osoba niepełnosprawna albo osoba, na której utrzymaniu jest osoba niepełnosprawna może odliczyć od dochodu wydatki ponoszone na: opłacanie przewodników osób niewidomych I i II grupy inwalidztwa w kwocie nie przekraczającej w roku podatkowym 2.280,00 PLN oraz kosztów poniesionych z tytułu używania samochodu osobowego stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa dla celów leczniczo rehabilitacyjnych w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2.280,00 PLN.

W ocenie Wnioskodawcy poprzez takie sformułowanie zapisów intencją ustawodawcy było zarówno zrekompensowanie kosztów związanych z korzystaniem przez osoby niewidome z pomocy przewodników jak i maksymalne ułatwienie związane z ich odliczeniem poprzez zryczałtowanie ulgi i odstąpienie od dokumentowania wydatków.

Jako osoba ociemniała Zainteresowany nigdy nie płaci wynagrodzenia swoim przewodnikom, zazwyczaj ponosi koszty wyrażając swoją wdzięczność i podziękowanie za okazaną pomoc w formie rzeczowej (kwiaty, czekoladki, drobne upominki, zaproszenie na obiad itp.), jeżeli nie może On skorzystać z pomocy przewodnika zmuszony jest korzystać z usług taksówkarzy.

Dla przemieszczania się własnym pojazdem potrzebna jest pomoc osób trzecich np. załatwienie spraw w urzędach, banku, na poczcie, dalsza podróż, przeprowadzanie niezbędnych badań dla celów leczniczo – rehabilitacyjnych, uczestnictwo w życiu kulturalnym, zakupy w dużych obiektach handlowych.

W związku z opisanym stanem faktycznym Zainteresowany prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie sposobu dokumentowania i przedkładania przez niewidomego podatnika wydatków ponoszonych na przewodników oraz kosztów związanych z tytułu używania własnego samochodu do przewozu na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podatniku zaliczonym do I lub lI grupy inwalidztwa, osobie ociemniałej spoczywa obowiązek dokumentowania odliczeń od dochodu wydatków ponoszonych na opłacanie przewodników, w ramach wydatków na cele leczniczo- rehabilitacyjne w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2.280,00 PLN oraz wydatków związanych z koniecznym przewozem własnym środkiem transportu lub obcym na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 PLN...

Zdaniem Wnioskodawcy, niewidomy podatnik nie ma obowiązku gromadzenia, czy też przedkładania organowi skarbowemu stosownych dokumentów poświadczających ponoszenie na ten cel wydatków - zgodnie z art. 26 ust. 7c powołanej ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14. poz. 176 z późn zm.), a w szczególności:

  • opłacanie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa w kwocie nie przekraczającej w roku podatkowym 2.280,00 PLN,
  • używanie samochodu osobowego stanowiącego własność lub współwłasność osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa dla potrzeb związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi lecznicze - rehabilitacyjne w wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,00 PLN.


Dlatego mając na względzie powyższe, Wnioskodawca podnosi, iż nie uwzględnienie przez urząd skarbowy przedmiotowych odliczeń i żądanie zwrotu z tego tytułu kwoty 3.348 PLN tytułem nadpłaconego podatku od osób fizycznych w dniu 15 kwietnia 2010 r., jest niezasadne.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, iż z powołanego przez organ skarbowy orzecznictwa sądów administracyjnych nie wynika wprost jakoby osoba ociemniała będąca na II grupie renty inwalidzkiej miała obowiązek przedkładania stosownej dokumentacji a to:

  1. w przypadku ulgi z tytułu używania samochodu do przewozu na niezbędne zabiegi rehabilitacyjne zasadnym jest przedłożenie:
    • dokumentacji potwierdzającej korzystanie z zabiegów w roku 2009,
    • dowodów, z których wynikałoby jak często Zainteresowany korzystał z zabiegów, w jakiej odległości od miejsca zamieszkania,
    • wszelkie środki dowodowe uprawdopodobniające korzystanie z zabiegów tj. skierowania lekarskie, karty zabiegowe, zaświadczenia o uczestnictwie w zabiegach itp.,
  2. w przypadku ulg z tytułu opłacania przewodnika osoby niewidomej, aby uprawdopodobnić poniesienie wydatków należałoby na przykład:
    • uściślić w jakich konkretnych sytuacjach, okolicznościach podatnik korzystał z pomocy przewodnika, jak często,
    • czy inne osoby mogą ten fakt potwierdzić,
    • jakiego rzędu kwoty Zainteresowany wydatkował na ten cel (finansując obiady, drobne upominki).

Zdaniem Zainteresowanego, organ skarbowy żądając od Niego wymienionej dokumentacji stosuje nadinterpretację w tym zakresie. Wnioskodawca uważa, iż jako osoba ociemniała nie ma obowiązku dokumentowania tego typu wydatków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29 – 30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a – 4e ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Za wydatki, o których mowa wyżej stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 7) ustawy, uważa się wydatki poniesione na opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa, w kwocie nie przekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł,

Natomiast za wydatki, o których mowa wyżej stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 13) ustawy, uważa się wydatki poniesione na odpłatny, konieczny przewóz na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne:

  1. osoby niepełnosprawnej - karetką transportu sanitarnego,
  2. osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa, oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 - również innymi środkami transportu niż wymienione w lit. a),


Z kolei w myśl postanowień art. 26 ust. 7a pkt 14) za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną zaliczoną do I lub II grupy inwalidztwa albo dzieci niepełnosprawne, które nie ukończyły 16 roku życia, dla potrzeb związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne - w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 7a ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z wyjątkiem wydatków, o których mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14. (ust. 7c).

W myśl art. 26 ust. 7d cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

  1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
  2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo
  3. orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.


Zgodnie z art. 26 ust. 7f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

  1. I grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
    1. całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
    2. znaczny stopień niepełnosprawności,
  2. II grupy inwalidztwa- należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
    1. całkowitą niezdolność do pracy albo
    2. umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Z cytowanego przepisu art. 26 ust. 7a pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że aby wydatki te mogły być odliczone od dochodu muszą dotyczyć m.in. osoby niewidomej I lub II grupy inwalidztwa oraz muszą zostać faktycznie poniesione na opłacenie przewodników. Przy czym kwota w wysokości 2.280 zł stanowi górny limit przysługującej ulgi – nie jest to natomiast kwotą odliczenia przysługująca podatnikowi bezwarunkowo – niezależnie od wysokości faktycznie poniesionych wydatków.

To oznacza, że z woli ustawodawcy do skorzystania z ww. ulgi niewystarczającym jest bycie osobą niewidomą I lub II grupy inwalidztwa ale koniecznym jest również faktyczne korzystanie z usług przewodników i poniesienie związanych z tym wydatków.

Z kolei z analizy wyżej przytoczonych przepisów art. 26 ust. 7a pkt 14) wynika, że aby skorzystać z możliwości odliczenia wydatków związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne w wysokości 2.280 zł, bez posiadania dokumentów stwierdzających ich poniesienie, należy posiadać I lub II grupę inwalidztwa i być właścicielem (współwłaścicielem) samochodu osobowego oraz dojeżdżać nim na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne.

Przepisy art. 26 ust. 7c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią, że wydatki ponoszone przez osoby niewidome z I lub II grupą inwalidztwa oraz osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczone do I grupy inwalidztwa nie wymagają sformalizowanego dokumentu potwierdzającego poniesienie wydatku np. rachunku, faktury, co oznacza, że w toku weryfikacji organowi podatkowemu można przedstawić każdy dowód świadczący o tym, że osoba niepełnosprawna istotnie poniosła wydatki na opłacenie przewodnika lub na dojazd na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne samochodem osobowym, stanowiącym jej własność (współwłasność).

Prawo do odliczenia od dochodu wydatków do wartości kwoty limitowanej poniesionych na opłacenie przewodnika oraz związanych z koniecznym przewozem za zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne samochodem osobowym będącym Jego własnością przysługuje pod warunkiem, że Zainteresowany jest w stanie uprawdopodobnić ich poniesienie.

Sposób udokumentowania organowi tychże wydatków należy już bowiem do inicjatywy dowodowej podatnika. Za takim rozumieniem przepisu art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przemawia zarówno wykładnia literalna (w przepisie jest mowa o "poniesieniu wydatków") jak i celowościowa. Celem, który przyświecał ustawodawcy, przy wprowadzeniu możliwości dokonywania odliczeń wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne, było ułatwienie osobom niepełnosprawnym prowadzenia normalnego życia. Odliczenia mają spełniać rolę bodźca, zachęcającego i ułatwiającego niepełnosprawnym rehabilitację i normalne życie. Wydatki takie muszą więc być poniesione faktycznie.

Wprawdzie z ww. przepisu nie wynika, iż podatnik ma obowiązek udokumentowania wydatków na opłacenie przewodnika oraz związanych z koniecznym przewozem na zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne samochodem osobowym będącym Jego własnością, lecz podatnik powinien liczyć się z koniecznością wykazania uprawnienia do skorzystania z ulgi i w sposób wiarygodny uprawdopodobnić fakt poniesienia spornych wydatków. Organ podatkowy ma bowiem nie tylko prawo ale i obowiązek wyjaśnienia wszystkich okoliczności związanych z zastosowaną w zeznaniu rocznym przez podatnika ulgą podatkową.

Natomiast warunkiem odliczenia wydatków związanych z koniecznym przewozem na zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne innym środkiem transportu, niż własny samochód jest posiadanie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z których wynika kto poniósł wydatek, w jakiej wysokości i na jaki cel.

Wynika to z analizy przepisu art. 26 ust. 7c, w którym wskazano, iż obowiązek udokumentowania wydatków, nie dotyczy jedynie tych wydatków, o których mowa w ust. 7a pkt 7, 8 i 14.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj