Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-924/10-9/MP
z 15 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-924/10-9/MP
Data
2011.03.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Podatek od sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
kredyt
kredyt
spłata kredytu
spłata kredytu
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
sprzedaż lokalu
sprzedaż lokalu
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Przychód uzyskany z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, którego nabycie nastąpiło przed dniem 31.12.2006 r. nie może być pomniejszony o kwotę spłaconego kredytu, który Wnioskodawczyni musiała uregulować, w związku ze sprzedażą przedmiotowego lokalu mieszkalnego.



Wniosek ORD-IN 356 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 10.11.2010 r. (data wpływu do tutejszego organu podatkowego 29.11.2010 r.), w piśmie z dnia 01.02.2011 r. (data nadania 02.02.2011 r., data wpływu 03.02.2011 r.) oraz w piśmie z dnia 01.03.2011 r. (data nadania 02.03.2011 r., data wpływu 07.03.2011 r.) stanowiącym odpowiedzi na wezwania z dnia 24.01.2011 r. Nr IPPB4/415-924/10-2/MP (data nadania 24.01.2011 r., data odbioru 27.01.2011 r.) oraz z dnia 17.02.2011 r. Nr IPPB4/415-924/10-4/MP (data nadania 17.02.2011 r., data odbioru 24.02.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.11.2010 r. do tutejszego organu został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wydatkowania środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe, w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków z tytułu odpłatnego zbycia domu oraz w zakresie opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 01.10.2009 r. Wnioskodawczyni sprzedała spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego za kwotę 177.000 zł. Mieszkanie to zakupiła przed dniem 31.12.2006 r., będąc już mężatką, ze środków pochodzących z majątku odrębnego. Wnioskodawczyni wskazała, że ww. lokal mieszkalny znajduje się na terenie Polski. Związek małżeński został zawarty w dniu 14.08.2004 r. i nie została podpisana żadna umowa dotycząca majątków małżonków, tzw. intercyza. Między małżonkami istnieje wspólność ustawowa małżeńska. Środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które Wnioskodawczyni zakupiła z majątku odrębnego nie zostały wniesione umową rozszerzającą wspólność majątkową, ale faktycznie zostały wykorzystane do sfinansowania budowy wspólnego domu.

Wnioskodawczyni poinformowała, iż od 2004 r. mieszka wraz z mężem poza granicami Polski w Irlandii, gdzie znajduje się ich centrum interesów życiowych, tam pracują i rozliczają podatki. Wnioskodawczyni nie osiąga żadnych dochodów w Polsce (jest umowa między państwem, w którym mieszka i pracuje, a Polską o unikaniu podwójnego opodatkowania). Wnioskodawczyni wskazała, iż w sprzedanym mieszkaniu nigdy nie była zameldowana i nigdy nie korzystała z możliwości odliczania odsetek od kredytu w ramach tzw. ulgi odsetkowej. Po sprzedaży zgodnie z przepisami złożyła PIT-23 oraz oświadczenie, że środki uzyskane ze sprzedaży w ciągu dwóch lat przeznaczy na zaspokojenie własnych celów mieszkaniowych. W dniu 07.05.2008 r. wspólnie z mężem podpisała przedwstępną umowę kupna działki budowlanej znajdującej się na terenie Polski, za kwotę 160.000 zł, wpłacając przy tym zaliczkę w wysokości 9.000 zł na rzecz sprzedających oraz koszty notariusza wraz z podatkiem od czynności cywilno-prawnych w wysokości 930 zł. Następnie w dniu 15.09.2008 r. wraz z mężem podpisała umowę kupna działki budowlanej. Na pozostałą do zapłaty kwotę wraz z kosztami agencji oraz notariusza małżonkowie zaciągnęli w sierpniu 2008 r. kredyt bankowy w banku w Polsce w walucie (CHF). Budowę domu rozpoczęto w czerwcu 2009 r. i do dnia zakończenia budowy (stanu surowego domu), wydatki na ten cel były ponoszone zarówno ze środków własnych, jak i środków uzyskanych ze sprzedaży prawa do przedmiotowego lokalu mieszkalnego. W początkowej fazie budowy płacone były firmie budowlanej zaliczki z własnych środków, a fakturę rozliczeniową, która została wystawiona w dniu 06.10.2009 r. na małżonków, Wnioskodawczyni zapłaciła ze środków uzyskanych ze sprzedaży ww. lokalu mieszkalnego (akt notarialny sprzedaży lokalu mieszkalnego z dnia 01.10.2009 r.). W chwili obecnej małżonkowie zmienili plany życiowe, przerwali budowę i zamierzają sprzedać dom. Wnioskodawczyni ma wątpliwości, jak zakwalifikować poniesione koszty, gdyż w Jej rozumowaniu, w przypadku sprzedaży mieszkania nabytego przed 31.12.2006 r. podatek powinien być rozliczany na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r., zgodnie z art. 28 ust. 2, który mówi, iż podatek z odpłatnego zbycia nieruchomości ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu, ale zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie o zamiarze przeznaczenia tego przychodu na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) w powiązaniu z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a), c), e) i takie oświadczenie zostało złożone przez Wnioskodawczynię.

Natomiast podatek z odpłatnego zbycia domu, który został wybudowany w 2009 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem musi obliczyć, opierając się na ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obwiązującym od 01.01.2009 r. - art. 30e ust. 1, 2, 4 pkt 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), tzn. podatek wynosi 19% podstawy obliczenia podatku, gdzie podstawą jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem ze sprzedaży nieruchomości a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, kupiła z tzw. normatywem (tzn. z obowiązkiem spłaty doliczonej do czynszu comiesięcznej raty kredytu, który został zaciągnięty przez spółdzielnię mieszkaniową przy budowie osiedla). W chwili sprzedaży przedmiotowego prawa do lokalu, Wnioskodawczyni była zmuszona do spłaty całego kredytu ciążącego na tym lokalu, gdyż potencjalni kupujący nie byli zainteresowani kupnem obciążonego normatywem lokalu. Kwota spłaty wyniosła 20.000 zł. Kwotę tę Wnioskodawczyni zapłaciła częściowo z otrzymanego od kupujących, przy podpisaniu przedwstępnej umowy sprzedaży mieszkania, zadatku i częściowo z majątku wspólnego.

Z uwagi na braki formalne, pismem z dnia 24.01.2011 r. Nr IPPB4/415-924/10-2/MP (data nadania 24.01.2011 r., data doręczenia 27.01.2011 r.) oraz pismem z dnia 17.02.2011 r. Nr IPPB4/415-924/10-4/MP (data nadania 17.02.2011 r., data doręczenia 24.02.2011 r.) tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Pismem z dnia 01.02.2011 r. (data nadania 02.02.2011 r., data wpływu 03.02.2011 r.) oraz pismem z dnia 01.03.2011 r. (data nadania 02.03.2011 r., data wpływu 07.03.2011 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła powyższe w terminie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Które z wydatków poniesionych na budowę domu Wnioskodawczyni może zaliczyć jako wydatki na własne cele mieszkaniowe w pełnej wysokości, a które tylko w 50% z uwagi na współwłasność...
  2. Czy faktury wystawione tylko na męża Wnioskodawczyni może zaliczyć do swoich wydatków, czy tylko te wystawione na siebie... Jak traktować faktury wystawione na oboje małżonków...
  3. Czy spłacony kredyt (choćby w części - do dnia upływu terminu rozliczenia podatku dochodowego lub w przypadku sprzedaży domu spłacony przez potencjalnego kupującego) zaciągnięty wspólnie z mężem na zakup działki budowlanej Wnioskodawczyni może zaliczyć do swoich wydatków w całości, czy tylko w połowie...
  4. Czy do poniesionych kosztów budowy domu Wnioskodawczyni może zaliczyć wydatki udokumentowane tylko aktem notarialnym (np. zakup działki) lub umową z wykonawcą (np. z architektem w sprawie wykonania projektu domu), czy tyko fakturami... Czy nie ma znaczenia, na którego z małżonków jest wystawiona faktura...
  5. Czy wydatki poniesione na spłatę kredytu (gdy kredyt zaciągnięty jest w walucie obcej), gdzie kwota zwrotu kapitału jest wyższa od otrzymanej pożyczki, Wnioskodawczyni może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu...
  6. Czy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 6c i pkt 6e, do dokumentów potwierdzających poniesienie opłat administracyjnych Wnioskodawczyni może zaliczyć różne opłaty dokonane na podstawie Decyzji wydanych przez Burmistrza Miasta, związane z wymaganymi uzgodnieniami, dotyczącymi budowy oraz poniesione opłaty skarbowe...
  7. Czy Wnioskodawczyni może zaliczyć kwotę 20.000 zł w koszty uzyskania przychodu...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania Nr 7, natomiast odpowiedź na pytania Nr 1, 2, 3, 4, 5 i 6 zostanie rozpatrzona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego został pomniejszony o wyżej wymienioną kwotę, którą musiała zapłacić w imieniu spółdzielni mieszkaniowej bankowi, żeby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku. Spółdzielnia mieszkaniowa, budująca osiedle na początku lat 90, zaciągnęła wysoko oprocentowane kredyty, których spłata (jako dodatkowy składnik czynszu) została rozłożona na lokatorów mieszkań. Częścią takiego kredytu było obciążone mieszkanie Wnioskodawczyni. Z uwagi na konieczność sprzedaży przedmiotowego lokalu Wnioskodawczyni była zmuszona do natychmiastowego uregulowania ciążących na lokalu zobowiązań. Według Wnioskodawczyni, kwotę wydatkowaną na ten cel może zaliczyć w koszty uzyskania przychodów.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1a cytowanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a przytoczonej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Za dochody osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę, która nie posiada miejsca zamieszkania w Polsce uważa się, zgodnie z art. 3 ust. 2b pkt 4 ww. ustawy, w szczególności dochody (przychody) z położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Przepis art. 4a tej ustawy stanowi, iż wymienione wyżej przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1996 r. Nr 29, poz. 129 i z 2000 r. Nr 53, poz. 650), dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z majątku nieruchomego (w tym dochód z gospodarstwa rolnego i leśnego), położonego w drugim Umawiającym się Państwie, może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W związku z powyższym wobec osoby nieposiadającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, która uzyskuje dochody z nieruchomości położonej na terytorium Polski mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z powyższego wynika, że jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. praw majątkowych następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w zacytowanym wyżej przepisie.

Jednocześnie wskazać należy, że dla zastosowania zasad opodatkowania uzyskanych przychodów istotne znaczenie ma data nabycia nieruchomości lub prawa.

Z analizy wniosku wynika, że w dniu 01.10.2009 r. Wnioskodawczyni sprzedała spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego za kwotę 177.000 zł. Mieszkanie to zakupiła przed dniem 31.12.2006 r., będąc już mężatką, ze środków pochodzących z majątku odrębnego.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, kupiła z tzw. normatywem (tzn. z obowiązkiem spłaty doliczonej do czynszu comiesięcznej raty kredytu, który został zaciągnięty przez spółdzielnię mieszkaniową przy budowie osiedla). W chwili sprzedaży przedmiotowego prawa do lokalu, Wnioskodawczyni była zmuszona do spłaty całego kredytu ciążącego na tym lokalu. Kwota spłaty wyniosła 20.000 zł. Kwotę tę Wnioskodawczyni zapłaciła częściowo z otrzymanego od kupujących, przy podpisaniu przedwstępnej umowy sprzedaży mieszkania, zadatku i częściowo z majątku wspólnego.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi kwestia, czy powyższa kwota może stanowić koszt uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży ww. lokalu mieszkalnego.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31.12.2006 r.

Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

Na podstawie art. 28 ust. 2 ww. ustawy, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. pkt 8 lit a) – c) powołanej ustawy ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W myśl art. 28 ust. 2a tejże ustawy, powyższa zasada nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy, którzy w terminie 14 dnia od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Wyjaśnić należy, że pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sądową. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Stosownie do powołanych przepisów należy stwierdzić, że przychód uzyskany ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego może zostać pomniejszony o koszty odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 19 ust. 1 ww. ustawy.

W świetle zatem powyższego, podstawą obliczenia podatku dochodowego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, jak już wskazano powyżej, jest przychód, tj. wartość wyrażona w cenie określonej w umowie pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia (np. pośrednictwo biura nieruchomości).

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu przed 1 stycznia 2007 r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  • na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ww. ustawy, przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a nie mają zastosowania, jeżeli:

  1. budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,
  2. przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:
    1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
    2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptację lub remont budynku albo jego części
    - przeznaczonych na cele rekreacyjne.
  3. przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 2a tej ustawy, przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu powyższego zwolnienia jest wyłącznie przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości na cele i w terminach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że sprzedaż w 2009 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, którego nabycie nastąpiło przed dniem 31.12.2006 r., podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 28 ust. 1 i 2 ww. ustawy. Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) przychód uzyskany ze sprzedaży tej nieruchomości może podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć należy, że Wnioskodawczyni uważa, że zobowiązanie ciążące na przedmiotowym lokalu, w postaci spłaty kredytu, który został zaciągnięty przez spółdzielnię mieszkaniową przy budowie osiedla, powinna zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. nie przewidują jakiejkolwiek możliwości rozliczenia kosztów uzyskania przychodów z odpłatnego zbycia. Przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, której nabycia dokonano przed dniem 01 stycznia 2007 r. podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym. Przychodem tym w myśl art. 19 ust. 1 jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie pomniejszona jedynie o koszty odpłatnego zbycia. W związku z powyższym ustawa o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. nie przewidywała w ogóle możliwości pomniejszenia przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości o koszty uzyskania przychodu.

Reasumując, należy wskazać, iż przychód uzyskany z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, którego nabycie nastąpiło przed dniem 31.12.2006 r. nie może być pomniejszony, wbrew sugestii Wnioskodawczyni, o kwotę spłaconego kredytu, który Wnioskodawczyni musiała uregulować, w związku ze sprzedażą przedmiotowego lokalu mieszkalnego. Zatem stanowisko Wnioskodawczyni, że kwota spłaconego kredytu stanowi koszt uzyskania przychodu z tytułu zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj