Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-549/12/LG
z 21 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012r. (data wpływu 3 grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania momentu uprawniającego do zastosowania zwolnienia z akcyzy odnośnie energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wskazania momentu uprawniającego do zastosowania zwolnienia z akcyzy odnośnie energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X.S.A. posiada koncesję na dystrybucję i handel energią elektryczną. W celu realizacji obowiązków wynikających z art. 9a ust. 1 ustawy Prawo energetyczne Spółka nabywa świadectwa pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (zwane dalej: świadectwami).

W związku z realizacją swoich obowiązków związanych z dokonanym w poprzednich kwartałach obrotem energią elektryczną Spółka składa do Urzędu Regulacji Energetyki wnioski o umorzenie praw majątkowych wynikających z przedmiotowych świadectw. We wnioskach tych Spółka wskazuje za sprzedaż w jakim kwartale danego roku umorzone mają być przedmiotowe świadectwa. Wniosek Spółki składany jest po kwartale w którym sprzedana była energia w związku ze sprzedażą której Spółka wystąpiła o umorzenie. Na podstawie wniosków Spółki Prezes Urzędu Regulacji Energetyki wydaje decyzje u umorzeniu przedmiotowych świadectw.

W związku z umorzeniem świadectw pochodzenia energii z odnawialnych źródeł na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym Spółka ma prawo do zwolnienia z akcyzy. Zgodnie z art. 30 ust. 2 zwolnienie stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectw.

Od sprzedaży energii będącej przedmiotem wystąpienia przez Spółkę o umorzenie świadectw pochodzenia energii Spółka już zapłaciła podatek akcyzowy, który został uznany za koszt uzyskania przychodu w tym roku.

Spółka planuje wystąpić do Prezesa URE w grudniu tego roku oraz styczniu następnego roku ze wnioskami o umorzenie świadectw pochodzenia energii w związku ze sprzedażą energii w bieżącym roku.

Spółka przewiduje iż z uwagi na procedury administracyjne Spółka otrzyma decyzje Prezesa URE umarzające przedmiotowe świadectwa w miesiącu styczniu i lutym roku następnego.

Spółka rozlicza podatek akcyzowy związany ze sprzedażą w okresach miesięcznych. Podatek należny za miesiąc będzie przekraczać kwotę zwolnienia wynikającą z ewentualnego umorzenia świadectw pochodzenia energii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może obniżyć kwotę akcyzy należnej w rozliczeniu za miesiąc otrzymania decyzji o umorzeniu czy za miesiące następne?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzemieniem art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Spółka ma prawo pomniejszyć kwotę akcyzy należnej nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe. W związku z powyższym Spółka może obniżyć kwotę akcyzy należnej w rozliczeniu za okres w którym Spółka otrzyma decyzję Prezesa URE o umorzeniu świadectw pochodzenia energii ze źródeł odnawialnych lub za okresy następne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 30 ust. 1 i 2 ustawy z 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, zwalnia się od akcyzy energię elektryczną wytwarzaną z odnawialnych źródeł energii, na podstawie dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, w rozumieniu przepisów prawa energetycznego.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się nie wcześniej niż z chwilą otrzymania dokumentu potwierdzającego umorzenie świadectwa pochodzenia energii, poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe.

Jednocześnie w myśl art. 24 ust. 1 ustawy w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

  1. upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
  3. nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca posiada koncesję na dystrybucję i handel energią elektryczną oraz nabywa świadectwa pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. Następnie składa do Urzędu Regulacji Energetyki wnioski o umorzenie praw majątkowych wynikających z tych świadectw. Wnioski te składane są po kwartale w którym nastąpiła sprzedaż energii. Wnioskodawca otrzymując decyzje o umorzeniu ww. świadectw pochodzenia energii ma wątpliwość czy jest uprawniony do obniżenia kwoty akcyzy w rozliczeniu za miesiąc otrzymania tej decyzji czy w następnych miesiącach.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy wynika, że zwolnienie energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł następuje poprzez obniżenie akcyzy należnej od energii elektrycznej za najbliższe okresy rozliczeniowe ale nie wcześniej niż z chwilą potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia energii. Zatem przesłanką determinującą możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy, zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy, jest posiadanie dokumentu potwierdzenia umorzenia świadectwa pochodzenia.

Tak więc podatnik może skorzystać z niniejszego zwolnienia w danym okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii.

Tym samym zwolnienia energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii Wnioskodawca będzie mógł dokonać w deklaracji za miesiąc, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii składanej do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii lub w miesiącach następnych.

Zatem w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia kwoty akcyzy należnej w deklaracji składanej w miesiącu następującym po miesiącu, w którym otrzymał dokument potwierdzający umorzenie świadectwa pochodzenia energii lub w miesiącach następnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj