Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1943/10-4/AD
z 1 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1943/10-4/AD
Data
2011.03.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
dofinansowanie
odliczenia
odliczenie częściowe
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
podatnik czynny
pomieszczenia
prawo do odliczenia
projekt
proporcja
sprzedaż opodatkowana
sprzedaż zwolniona
świadczenie usług


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 516 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.) oraz pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 grudnia 2010 r. (data wpływu 9 grudnia 2010 r.) o kserokopię dowodu uiszczenia opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej oraz pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie projektu Województwa pt. „Modernizacja Zamku (…)” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 6.4 Turystyka kulturowa. Przedmiotem projektu jest modernizacja Zamku (Zamek jest obiektem zabytkowym wpisanym do rejestru zabytków z dnia 29 marca 1949 r.). Zakres projektu obejmuje m.in. wymianę stolarki okiennej, wymianę poszycia dachowego, prace konserwatorskie, roboty elewacyjne, roboty rozbiórkowe, prace na dziedzińcu, roboty instalacji odgromowej oraz nadzór autorski, inwestorski i archeologiczny.

Celem ogólnym projektu jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej miasta i regionu a także wzrostu znaczenia kultury i turystyki jako czynników wspierających rozwój społeczno -ekonomiczny regionu.

Właścicielem obiektu jest Samorząd Województwa, a Zainteresowany ma ustanowiony trwały zarząd obiektu.

Wnioskodawca świadczy usługi edukacyjne zgodnie z PKD 2007-8542A (Zakład Kształcenia Nauczycieli) i PKD 2007-5590Z (pozostałe zakwaterowanie – Dom Słuchacza). Poza działalnością edukacyjną prowadzi również działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń. Zainteresowany posiada NIP i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, składa deklaracje VAT-7 z uwagi na wykonywane czynności opodatkowane, tj.:

  • faktury z tytułu umów najmu pomieszczeń,
  • faktury za media dotyczące wynajmowanych pomieszczeń,
  • faktury za rozmowy telefoniczne.

Wnioskodawca zgodnie z art. 86 korzysta z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony stosując stosownie do art. 90 ust. 2 proporcję, która za rok 2009 wynosi 29%.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy za rok 2010 wynosi 33%, a zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i zwolnionych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych podczas realizacji projektu pt. „Modernizacja Zamku (…)” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 6.4 Turystyka kulturowa...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonanych podczas realizacji projektu pt: „Modernizacja Zamku (…)” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 6.4 Turystyka kulturowa, ponieważ będą wykorzystywane do czynności zarówno zwolnionych jak i opodatkowanych, zgodnie z wyliczoną proporcją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie projektu Województwa pt. „Modernizacja Zamku (…)” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 6.4 Turystyka kulturowa. Przedmiotem projektu jest modernizacja Zamku. Zakres projektu obejmuje m.in. wymianę stolarki okiennej, wymianę poszycia dachowego, prace konserwatorskie, roboty elewacyjne, roboty rozbiórkowe, prace na dziedzińcu, roboty instalacji odgromowej oraz nadzór autorski, inwestorski i archeologiczny.

Celem ogólnym projektu jest zwiększenie atrakcyjności turystycznej miasta i regionu a także wzrostu znaczenia kultury i turystyki jako czynników wspierających rozwój społeczno -ekonomiczny regionu.

Właścicielem obiektu jest Samorząd Województwa, a Zainteresowany ma ustanowiony trwały zarząd obiektu.

Wnioskodawca świadczy usługi edukacyjne zgodnie z PKD 2007-8542A (Zakład Kształcenia Nauczycieli) i PKD 2007-5590Z (pozostałe zakwaterowanie – Dom Słuchacza). Poza działalnością edukacyjną prowadzi również działalność gospodarczą polegającą na wynajmie pomieszczeń. Zainteresowany posiada NIP i jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, składa deklaracje VAT-7 z uwagi na wykonywane czynności opodatkowane, tj.:

  • faktury z tytułu umów najmu pomieszczeń,
  • faktury za media dotyczące wynajmowanych pomieszczeń,
  • faktury za rozmowy telefoniczne.

Wnioskodawca zgodnie z art. 86 korzysta z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony stosując stosownie do art. 90 ust. 2 proporcję, która za rok 2009 wynosi 29%.

Zainteresowany wskazał, że proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy za rok 2010 wynosi 33%, a zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i zwolnionych.

Wobec powyższego, Zainteresowany ma możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w części, w której są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie bowiem z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Art. 90 ust. 2 ustawy stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji określają przepisy art. 90 ust. 5-9.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% – podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.


Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży, czyli do zakupów kwalifikowanych jako „zakupy związane ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną”.

Ponadto w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że czynności pozostające poza zakresem działania ustawy o VAT nie mają wpływu na ustalenie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ww. ustawy, bowiem nie stanowią obrotu w rozumieniu ustawy.

Zatem, Wnioskodawca dokonując odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn.: „Modernizacja Zamku (…)”, które będą służyły czynnościom opodatkowanym i zwolnionym od podatku VAT, a których nie można jednoznacznie przypisać do poszczególnych kategorii sprzedaży, powinien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej, zgodnie z art. 90 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych podczas realizacji projektu pn.: „Modernizacja Zamku (…)” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 6.4 Turystyka kulturowa, wykorzystywanych zarówno do czynności zwolnionych jak i opodatkowanych, zgodnie z proporcją wyliczoną na podstawie art. 90 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj