Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-990/10-3/ES
z 23 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-990/10-3/ES
Data
2010.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
beneficjent
beneficjent
Europejski Fundusz Społeczny
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
kapitał ludzki
obowiązek płatnika
obowiązek płatnika
programy
programy
projekt
projekt
refundacja
refundacja
ustawa o finansach publicznych
ustawa o finansach publicznych
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do części wynagrodzeń refundowanej ze środków europejskichoraz w odniesieniu do pozostałej części wynagrodzeń.



Wniosek ORD-IN 366 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 sierpnia 2010 r. (data wpływu 24 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest:

  • prawidłowe - w odniesieniu do części wynagrodzeń refundowanej ze środków europejskich,
  • nieprawidłowe - w odniesieniu do pozostałej części wynagrodzeń.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wskazuje, iż wniosek dotyczy opodatkowania wynagrodzeń uczestników projektu „Subsydiowanie zatrudnienia” Jest to forma aktywizacji zawodowej (linia rozbiórki mięsa i garmażu) w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Beneficjentem jest sp. z o.o. Pracownicy są zatrudnieni przez Beneficjenta na podstawie umów o pracę na stanowiskach produkcyjnych na przykład: rozbieracz-wykrawacz, magazynier itd. oraz administracyjnych na przykład: referent ds. kadrowo-osobowych, specjalista ds. finansowych. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że jako Beneficjent nie naliczył podatku dochodowego od osób fizycznych i ubezpieczenia zdrowotnego. Wypłaca natomiast wynagrodzenia pracownikom bez potrącenia zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Wnioskodawca poinformował również, iż dofinansowanie projektu dla beneficjenta stanowi nie więcej niż 53,26% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom projektu w ramach umów są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy powinny być odprowadzane składki na ubezpieczenie zdrowotne...
    Jeżeli nie są opodatkowane to tylko w części refundowanej, czy odnoszą się do całości wynagrodzenia...
  2. Czy wynagrodzenia wypłacane w ramach tych umów należy wykazywać w PIT-11, jeżeli tak to w której pozycji...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia wypłacane pracownikom projektu na podstawie umowy są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, natomiast w zakresie dotyczącym odprowadzania od wynagrodzeń pracowników składek na ubezpieczenie zdrowotne, wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 23 listopada 2010 r. nr ILPB2/415-…/10-./...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia przedmiotowego uznaje się za:

  • prawidłowe - w odniesieniu do części wynagrodzeń refundowanej ze środków europejskich,
  • nieprawidłowe - w odniesieniu do pozostałej części wynagrodzeń.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146). Powyższy przepis został wprowadzony z dniem 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
    4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    5. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    6. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    7. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

W opisie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca wskazuje, że realizuje projekt „Subsydiowanie zatrudnienia”, współfinansowany (nie więcej niż 53,26% całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu) ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki. Wnioskodawca jako Beneficjent zatrudnia pracowników na podstawie umów o pracę na stanowiskach produkcyjnych na np.: rozbieracz-wykrawacz, magazynier itd. oraz administracyjnych na np.: referent ds. kadrowo-osobowych, specjalista ds. finansowych. Wnioskodawca dodał, iż wypłaca wynagrodzenia pracownikom będącym uczestnikami projektu, o którym mowa powyżej - bez potrącenia zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż wynagrodzenia pracowników będących uczestnikami projektu „Subsydiowanie zatrudnienia” otrzymywane w 2010 r. – w części finansowanej ze środków europejskich - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w związku z wypłatą tej części wynagrodzeń, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek potrącania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do pozostałej części wynagrodzeń wypłacanych pracownikom – uczestnikom projektu, na Spółce jako płatniku ciąży obowiązek naliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wykazania ich na formularzu PIT-11, w Bloku E. wiersz 1 tegoż druku.

Tutejszy organ pragnie nadmienić, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj