Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1364/10-5/TK
z 23 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1364/10-5/TK
Data
2010.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
zadania inwestycyjne
zadania inwestycyjne


Istota interpretacji
1. Czy Instytut nie ma prawa, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług związanych z realizacją przyznanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego projektu?
2. Jeśli tak, to jak ustalić kwotę podatku do odliczenia, uwzględniając zakres działalności wykonywanej przez Instytut oraz otrzymane dofinansowanie projektu?



Wniosek ORD-IN 620 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu XXX, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) oraz z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn.: „XX” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu pn.: „XX”. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) oraz z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 23 listopada 2010 r.) w zakresie opisu stanu faktycznego i przedstawionego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Instytut ma status jednostki badawczo-rozwojowej, prowadzącej działalność naukową i badawczą. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 października 2008 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.) Instytut otrzymuje z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotację podmiotową na finansowanie działalności statutowej oraz z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotację celową, na finansowanie programu wieloletniego. Instytut realizuje również projekty finansowane z funduszy unijnych. Wyniki tych prac badawczych pozostają w Instytucie. Z uwagi na to, że Ministerstwa jedynie finansują projekty badawcze, to nie występują tu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), czynności (świadczenie usług) podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Instytut nie opodatkowuje podatkiem od towarów i usług wymienionych dotacji traktując je jako przychody niepodlegające opodatkowaniu. Udział przychodów nieopodatkowanych w przychodach ogółem wykazanych w rachunku zysku i strat za rok 2009 wyniósł 0,05%. Wartość zakupów związanych z działalnością statutową i realizacją programów badawczych sfinansowanych dotacją statutową i dotacjami celowymi księgowane są w wartości brutto (czyli podatek VAT nie jest odliczany).

Instytut oprócz wymienionych uprzednio prac naukowo-badawczych prowadzi także inne rodzaje działalności: świadczy usługi naukowo-badawcze dla różnych jednostek organizacyjnych, prowadzi produkcję roślinną w podległych Zakładach Doświadczalnych, wynajmuje pomieszczenia na działalność gospodarczą, organizuje konferencje naukowe itp.

W ewidencji księgowej przyporządkowywane są koszty poszczególnych zakupów do poszczególnych rodzajów działalności: niepodlegającej podatkowi VAT, opodatkowanej i zwolnionej. Jedynie grupa zakupów związanych z kosztami ogólnymi rozliczana jest wskaźnikiem proporcji. Wskaźnik ten za rok 2009 wyniósł 99,914%. Wskaźnik proporcji został ustalony zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - przy określaniu wskaźnika nie są uwzględniane (w mianowniku) przychody niepodlegające podatkowi VAT (przychody z tyt. dotacji podmiotowej i dotacji celowych).

W dniu 30 września 2008 r. Instytutowi, Decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Nr X, przyznane zostały środki finansowe w kwocie ogółem 53 636,00 zł na finansowanie kosztów uczestnictwa w projekcie pt.: „XX”.

Wysokość dofinansowania wynosi w kolejnych latach:

  • w 2008 r. - 17 816,00 zł,
  • w 2009 r. - 20 322,00 zł,
  • w 2010 r. - 15 498,00 zł.

Terminem rozpoczęcia przez Instytut realizacji zadań objętych dofinansowaniem ze środków budżetowych na naukę jest dzień 1 stycznia 2008 r., termin zakończenia projektu przypada natomiast na dzień 30 września 2010 r. Szczegółowe warunki wykorzystania oraz rozliczenia przyznanego finansowania określa rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie współpracy naukowej z zagranicą (Dz. U. Nr 188, poz. 1346 ze zm.).

Projekt „XX” został powołany na podstawie rozporządzenia Rady (WE) z dnia 24 kwietnia 2004 r., które ustanawia wspólnotowy program w sprawie ochrony, opisu, zbierania i wykorzystania zasobów genetycznych w rolnictwie. W dokumencie tym zapisano, że biologiczna i genetyczna różnorodność w rolnictwie stanowi istotny element zrównoważonego rozwoju produkcji rolnej i terenów wiejskich.

Głównym celem projektu jest utworzenie kolekcji podstawowych dla truskawki i maliny, uwzględniających zachowanie cech takich jak: odporność na choroby grzybowe, bakteryjne i wirusowe oraz cechy morfologiczne i użytkowe. Kolekcje są utrzymywane w ramach międzynarodowej sieci ale również wzbogacają krajowe banki genów. W ramach projektu są przeprowadzane charakterystyki fenotypowo-genotypowe zasobów kolekcji, na podstawie której stworzona zostanie ogólnodostępna, europejska baza danych, promująca skolekcjonowany materiał genetyczny i ułatwiająca dalsze studia nad roślinami jagodowymi.

Przewidywanym osiągnięciem w projekcie będzie zharmonizowanie prac instytucji europejskich nad bazą danych dla bioróżnorodności hodowlanej przydatnej dla przyszłych generacji w ramach stworzonej sieci kooperacji. Utworzona sieć pozwoli na upowszechnienie większości danych i racjonalne wykorzystanie zasobów genowych.

Zespół Instytutu będzie uczestniczył w następujących zadaniach projektu:

  1. zebranie danych do kolekcji i zdefiniowanie założeń dla kolekcji podstawowej,
  2. opracowanie listy deskryptów pierwotnych i wtórnych, walidacja danych i przygotowanie paszportów,
  3. ocena odporności roślin na patogeny doglebowe truskawki,
  4. upowszechnienie wiedzy przez media, wykłady, publikacje i strony Web (spotkania z partnerami w projekcie, z producentami, publikacje naukowe i popularnonaukowe oraz wprowadzenie do bazy danych poprzez strony internetowe),
  5. utworzenie sieci współpracy, wymiana partnerska w celu wzbogacenia krajowych zasobów genowych, stworzenie powiązań z największymi grupami hodowców europejskich.


Z powyższego wynika, że zadania projektu są zbieżne z zapisem art. 5 rozporządzenia Rady (WE) , tzn. mają charakter transnarodowy.

Na mocy art. 13, wspomnianego rozporządzenia, wkład wspólnotowy do projektu wynosi 50% całkowitego kosztu działania. Pozostała część środków pochodzi z budżetu państwa.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że efekty wynikające z projektu pn.: „XX” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Instytut nie ma prawa, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług związanych z realizacją przyznanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego projektu pn.: „XX”...
  2. Jeśli tak, to jak ustalić kwotę podatku do odliczenia, uwzględniając zakres działalności wykonywanej przez Instytut oraz otrzymane dofinansowanie projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 8 października 2008 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 ze zm.), finansowanie nauki dotyczy finansowania działań na rzecz realizacji polityki naukowej, naukowo - technicznej i innowacyjnej państwa, a w szczególności badań naukowych, prac rozwojowych i realizacji innych zadań szczególnie ważnych dla postępu cywilizacyjnego. Minister przyznaje środki finansowe na naukę dla jednostek badawczo - rozwojowych na prowadzenie działalności statutowej, czyli na: projekty badawcze, projekty rozwojowe i projekty celowe, inwestycje służące badaniom naukowym i pracom rozwojowym, współpracę naukową z zagranicą, działalność wspomagającą badania, programy lub przedsięwzięcia określane przez Ministra oraz prowadzenie działalności organów opiniodawczych doradczych Ministra, recenzentów i ekspertów, a także działalności kontrolnej.

W opinii Instytutu realizacja ww. projektu jest związana z działalnością statutową, a więc niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał również, iż nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. W związku z powyższym, brak jest podstaw do ustalenia kwoty podatku do odliczenia, uwzględniając zakres działalności wykonywanej przez Instytut oraz otrzymane dofinansowanie projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn.: „XX”.

Projekt ten został powołany na podstawie rozporządzenia Rady (WE) z dnia 24 kwietnia 2004 r., które ustanawia wspólnotowy program w sprawie ochrony, opisu, zbierania i wykorzystania zasobów genetycznych w rolnictwie. W dokumencie tym zapisano, że biologiczna i genetyczna różnorodność w rolnictwie stanowi istotny element zrównoważonego rozwoju produkcji rolnej i terenów wiejskich.

Głównym celem projektu jest utworzenie kolekcji podstawowych dla truskawki i maliny, uwzględniających zachowanie cech takich jak: odporność na choroby grzybowe, bakteryjne i wirusowe oraz cechy morfologiczne i użytkowe. Kolekcje są utrzymywane w ramach międzynarodowej sieci ale również wzbogacają krajowe banki genów. W ramach projektu są przeprowadzane charakterystyki fenotypowo-genotypowe zasobów kolekcji, na podstawie której stworzona zostanie ogólnodostępna, europejska baza danych, promująca skolekcjonowany materiał genetyczny i ułatwiająca dalsze studia nad roślinami jagodowymi.

Zainteresowany wskazał, że efekty wynikające z projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stwierdzić należy, iż skoro w przedmiotowej sprawie nie występuje związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, to nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Instytut nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od zakupu usług związanych z realizacją projektu pn.: „XX”.

Z uwagi na powyższe, pytanie dotyczące sposobu ustalenia kwoty podatku do odliczenia stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj