Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1420/10-4/BA
z 25 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1420/10-4/BA
Data
2010.11.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
działalność opodatkowana
działalność opodatkowana
opodatkowanie
opodatkowanie
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca jako beneficjentowi środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X Działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonywanymi zakupami udokumentowanymi fakturami VAT?



Wniosek ORD-IN 410 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2010 r. (data wpływu 2 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.) o podpis drugiej osoby uprawnionej do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Przedmiotem jego działalności jest sprzedaż leków i kosmetyków, a więc działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany zamierza rozszerzyć swoją działalność o internetową sprzedaż leków i kosmetyków. w tym celu ubiega się o pozyskanie środków finansowych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw.

W skład wydatków kwalifikowanych finansowanych z przedmiotowych środków wchodzą usługi, wartości niematerialne i prawne, środki trwałe, które Zainteresowany nabywać będzie od innych podatników VAT (zakupy udokumentowane będą fakturami VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy jako beneficjentowi środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, Działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw, przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z dokonywanymi zakupami udokumentowanymi fakturami VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać mu będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych na potrzeby realizowanego projektu, za wyjątkiem zakupów wymienionych w art. 86 ust. 3 oraz w art. 88 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem prawo do odliczenia podatku powstaje wyłącznie w przypadku towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje niewątpliwie w przypadku towarów i usług bezpośrednio wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże należy zauważyć, że związek z czynnościami opodatkowanymi, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, to nie tylko związek bezpośredni, w ramach którego towary i usługi nabywane są bezpośrednio do wykonania czynności opodatkowanych. Związek taki może mieć również charakter pośredni, a więc nie wpływać bezpośrednio na wykonanie czynności opodatkowanej, a jedynie mieć wpływ na całokształt działalności Spółki, a więc pewne pośrednie powiązanie z czynnościami opodatkowanymi w podatku VAT podejmowanymi lub planowanymi przez Zainteresowanego. Powyższe zagadnienie wielokrotnie było rozpatrywane przez sądy administracyjne. Przykładowo, w wyroku WSA w Opolu z dnia 29 marca 2010 r. (sygn. i SA/Op 592/09) Sąd stwierdził: „W ocenie Sądu, nie zawsze istnieje konieczność wskazywania takiego bezpośredniego związku. Sąd w składzie tu orzekającym podziela w tej kwestii pogląd wyrażony w wyroku WSA w Krakowie z dnia 5 lutego 2010 r., sygn. akt i SA/Kr 1358/09, iż ważne jest jednak, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był uchwytny i oczywisty, nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności gospodarczej”. Projekt realizowany przez Zainteresowanego ma na celu poszerzenie zakresu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, poprzez umożliwienie nabywania towarów przez Internet. Ma on zatem przede wszystkim wymiar biznesowy, gdyż służy on stworzeniu nowego produktu (sklepu internetowego), który następnie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Projekt ten zatem w sposób zarówno bezpośredni jak i pośredni ma wpłynąć na zwiększenie obrotu opodatkowanego podatkiem VAT, a zatem na rozszerzenie czynności opodatkowanych. Stanowisko, zgodnie z którym finansowanie realizowanego projektu z otrzymanych dotacji nie wyłącza prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 marca 2010 r. (sygn. IPPP3/443-182/10-4/MG) stwierdzono: „(…) Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz jest inwestorem projektu pn. „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości xxxxxxxx - III etap”. Budowę inwestycji realizuje w ramach działalności statutowej. Inwestycja jest dofinansowana w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych netto bez podatku VAT z programu „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej objętego PROW na lata 2007-2013” oraz na pozostałe koszty inwestycji, dotacją celową z budżetu gminy (...). w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji inwestycji „Budowa sieci kanalizacji sanitarnej pompowniami i przyłączami w miejscowości xxxxxxxx — III etap”. Realizowana inwestycja będzie bowiem wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Dla określenia, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między zakupami, a prowadzoną przez Podatnika działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni (np. zakup materiałów do wytworzenia produktu podlegającego odsprzedaży) lub pośredni (koszty ogólne). Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę we wniosku zdarzeniem przyszłym, Spółka wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a zrealizowany projekt będzie miał związek z rozszerzeniem tej działalności. Oznacza to, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z nabyciem towarów i usług w związku z realizacją projektu – w sposób pośredni – będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną Spółki. Wobec czego przedstawione we wniosku wydatki należy zakwalifikować do ogólnych wydatków dotyczących działalności gospodarczej.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Przedmiotem jego działalności jest sprzedaż leków i kosmetyków, a więc działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zainteresowany zamierza rozszerzyć swoją działalność o internetową sprzedaż leków i kosmetyków. w tym celu ubiega się o pozyskanie środków finansowych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X, Działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw. w skład wydatków kwalifikowanych finansowanych z przedmiotowych środków wchodzą usługi, wartości niematerialne i prawne, środki trwałe, które Zainteresowany nabywać będzie od innych podatników VAT (zakupy udokumentowane będą fakturami VAT). Projekt realizowany przez Wnioskodawcę ma na celu poszerzenie zakresu prowadzonej działalności gospodarczej, poprzez umożliwienie nabywania towarów przez Internet. Ma on zatem przede wszystkim wymiar biznesowy, gdyż służy stworzeniu nowego produktu (sklepu internetowego), który następnie będzie przez Wnioskodawcę wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy, czyli nabywane towary i usługi będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną, tym samym Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X, Działanie IV.3 e -technologie dla przedsiębiorstw.

Należy bowiem zauważyć że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług. Także pokrycie tych wydatków ze środków innych niż własne nie pozbawia Podatnika prawa do odliczenia podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj