Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-517/12/PK
z 28 lutego 2013 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr IBPP4/4512-204/15/PK w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-517/12/PK
Data
2013.02.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług


Istota interpretacji
określenie miejsca świadczenia usługi w zakresie wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn oraz wykonania mechanicznego montażu oraz wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012r. (data wpływu 15 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2013r. (data wpływu 23 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi w zakresie wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn oraz wykonania mechanicznego montażu oraz wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi w zakresie wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn oraz wykonania mechanicznego montażu oraz wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 stycznia 2013r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 stycznia 2013r. znak IBPP4/443-517/12/PK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dla niemieckiej firmy wykonuje usługi, w zakres których wchodzi montaż mechaniczny oraz wykonanie automatycznego sterowania i okablowania maszyn linii do warzyw. Kontrahent ma stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium Niemiec, nie ma stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski.

Na wymienione linie (zestawy maszyn) składają się w różnej konfiguracji takie maszyny i urządzenia jak: przenośniki, urządzenia rozładowcze, kosze zasypowe, urządzenia separujące, myjka do warzyw, odkamieniacz, polerki szczotkowe do warzyw, obcinaczka szczypioru, sortowniki na grubość, na długość, stoły selekcyjne, wagi maszyny pakujące, urządzenie układające worki, nogi i konstrukcje dla dopasowania wysokości pomiędzy elementami, podesty pod urządzenia oraz dla obsługi.

Maszyny i urządzenia są dostarczane do kraju przez zleceniodawcę - firmę niemiecką na obiekt użytkownika końcowego, gdzie są ustawiane w hali, pomieszczeniu gospodarczym.

Montaż mechaniczny polega na ustawieniu i (lub) poskręcaniu maszyn na podstawie rysunku ich rozmieszczenia, a także wskazówek producentów danych maszyn. Urządzenia wraz z konstrukcjami zostają ustawione bezpośrednio na posadzce, jakie zwykle występują w tego rodzaju obiektach. Część maszyn i konstrukcji zostaje przymocowana do posadzki kotwami śrubowymi.

Wykonanie automatycznego sterowania i okablowania polega na dostarczeniu i montażu panelu sterującego oraz aparatury łączeniowej i sterowniczej, dostarczeniu przewodów i niezbędnego osprzętu oraz wykonaniu połączeń pomiędzy głównym panelem sterującym, a poszczególnymi maszynami, silnikami, siłownikami, czujnikami, a także wykonanie programu sterującego działania linii, zgodnego z algorytmem uzgadnianym z zamawiającym, i (lub) użytkownikiem końcowym oraz uruchomienie.

Powyższe prace Wnioskodawca wykonuję osobiście wraz z swoimi podwykonawcami.

Maszyny, których dotyczą wymienione usługi instalowane są w taki sposób, że ich zdemontowanie i przeniesienie w inne miejsce nie powoduje uszkodzenia ani istotnej zmiany podłoża, na którym są ustawione. Zdemontowanie i przeniesienie w inne miejsce nie spowoduje jakiegokolwiek uszczerbku na funkcjonalności tych maszyn, które po przeniesieniu w inne miejsce mogą być dalej wykorzystywane w działalności gospodarczej.

Przedmiotem wniosku jest jedno świadczenie kompleksowe zaklasyfikowane jako usługa, na które składa się dostawa panelu sterującego oraz aparatury łączeniowej i sterowniczej, przewodów, i niezbędnego osprzętu oraz wykonaniu połączeń zgodnie z opisem zawartym we wniosku, i wykonanie programu sterującego które jest wykonywane w ramach kompleksowej usługi, polegającej na wykonaniu automatycznego sterowania i okablowania zgodnie z opisem zawartym we wniosku oraz na wykonaniu mechanicznego montażu oraz wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn zgodnie z opisem zawartym we wniosku.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy prawidłowym jest zastosowanie się przez Wnioskodawcę do przepisów Ustawy o podatku od towarów i usług - art. 28b ust. 1 przy wystawianiu faktur za wykonane usługi na rzecz kontrahenta będącego podatnikiem, przy jednoczesnym wykluczeniu art. 28b ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. l, art. 28i, art. 28j, art. 28n, tym samym czy Wnioskodawca opisane wyżej prace winien traktować jako związane z nieruchomością i opodatkować w Polsce, czy też jako usługę związaną z uruchomieniem maszyny i wtedy nabywca usługi rozliczy podatek tam gdzie posiada swoją siedzibę czyli w Niemczech...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako miejsce świadczenia usług uznać należy siedzibę usługobiorcy, który jest producentem lub dostawcą maszyny, z siedzibami poza terytorium kraju, co pozwala wykluczyć zastosowanie art. 28b ust. 2-4. Z uwagi na fakt, że wykonane usługi w sposób bezpośredni i podmiotowy związane są z maszynami oraz liniami do warzyw, które stanowią mienie ruchome, nawet jeżeli zostaną przymocowane na czas użytkowania, wyklucza, art. 28e -miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomościami.

Z uwagi na charakter usług nie mają również zastosowania art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j, art. 28n. Zgodnie z art. 28e ustawy o VAT miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Mając na uwadze treść powyższej regulacji o usłudze związanej z nieruchomością można mówić tylko w takim przypadku, gdy dana nieruchomość jest wpisana w istotę świadczonej usługi i jest jej centralnym elementem, tkwi w niej samej, nadając główny sens usłudze i determinując jej treść - innymi słowy, usługa może być wykonana tylko i wyłącznie w bezpośrednim związku z tą, a nie inną nieruchomością. W przypadku usług świadczonych przez wnioskodawcę montaż mechaniczny i wykonanie sterowania, i okablowania maszyn linii do warzyw zapewne pewien związek z nieruchomością będzie występował, ale będzie miał jedynie charakter wtórny i może dotyczyć każdej nieruchomości, gdzie stałoby urządzenie, które montuje wnioskodawca, co jednak nie daje podstaw do zastosowania art. 28e ustawy o VAT.

Usługi świadczone przez wnioskodawcę należy traktować jako świadczone na urządzeniu, które nie stanowi obiektu budowlanego. W związku z tym miejsce ich świadczenia należy określać na zasadach ogólnych, wynikających z art. 28b ustawy o VAT.

Wynik prac wnioskodawcy wiązał się będzie ściśle z maszynami, które będzie musiał uruchomić i okablować a nie z nieruchomością, gdzie te maszyny stoją. Przepisy ustawy o VAT nie wprowadzają legalnej definicji pojęcia „usług związanych z nieruchomościami”, zdaniem Wnioskodawcy pojęcie to należy interpretować w kontekście przytoczonych w przepisie przykładów usług. Analiza tych przykładów prowadzi do wniosku, że za usługi związane z nieruchomościami należy uznać takie usługi, które prowadzą do zmiany stanu prawnego bądź fizycznego nieruchomości. Usługi świadczone przez wnioskodawcę nie dotyczą nieruchomości jako takiej, ale urządzeń - maszyn znajdujących się wewnątrz tej nieruchomości, będą to usługi polegające na montażu panelu sterującego oraz połączeniach elektrycznych pomiędzy silnikami oraz czujnikami i elementami sterowania.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy usługi w postaci wykonaniu sterowania i okablowania maszyn linii do warzyw nie są usługami związanymi z nieruchomościami w myśl art. 28e ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Powyższy przepis wprowadza powszechność opodatkowania podatkiem VAT ww. czynności.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 ustawy).

W art. 28a ustawy wskazano, iż na potrzeby stosowania rozdziału dotyczącego miejsca świadczenia przy świadczeniu usług:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub zobowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy art. 28e, 28f ust. 1, 28g ust. 1 i 1a, 28i, 28j i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Od powyższej reguły ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując m.in. szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami. I tak, stosownie do art. 28e ustawy, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten – jak wynika z jego brzmienia, stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium nie usytuowanie podmiotu, lecz przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą, mają być opodatkowane według jej miejsca położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma postać otwartą.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 47 Dyrektywy 112 Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), który przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomością, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

W Memorandum Wyjaśniającym do artykułu 9 (2) (a) VI Dyrektywy wskazano, że opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Rozwijając powyższą myśl, należy uznać, że wprowadzenie takiego rozwiązania miało przede wszystkim zapewnić realizację podstawowej zasady wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Efekt czynności związanych z nieruchomościami jest bowiem w większości przypadków wykorzystywany w miejscu lokalizacji nieruchomości.

Należy podkreślić jednak, że reguła art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE ma zastosowanie tylko w sytuacjach, w których wynik prac wiąże się z konkretną nieruchomością o ustalonym miejscu położenia. Nieruchomość nie musi być już wyodrębniona jako przedmiot własności (dotyczy to gruntów), nie musi być już wybudowana, choćby w części (dotyczy to budynków), lecz musi być znana chociażby jej lokalizacja.

W wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C -166/05 pomiędzy Rudi Heger GmbH a Finanzamt Graz-Stadt (Austria) dotyczącej sprzedaży praw do dokonywania połowów w austriackiej rzece ETS wskazał m.in., że należy zbadać jeszcze, czy związek łączący owe usługi z tymi nieruchomościami jest wystarczający.

TSUE uznał, że jedynie świadczenie usług, które pozostaje w bezpośrednim związku z nieruchomością, mieścić się będzie zakresie art. 9 ust. 2 lit. a) Szóstej Dyrektywy. W takim związku pozostają wszystkie usługi wymienione w tym przepisie (obecnie we wskazanym art. 47 Dyrektywy 112).

Z powyższego przepisu wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, odniesienie się nie do podmiotu lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą mają być opodatkowane według miejsca jej położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Do zakresu tych usług ustawodawca zaliczył bowiem nie tylko usługi stricte dotyczące prac wykonywanych w nieruchomościach i obrotu nieruchomościami, ale także usługi, których wykonanie polega na przygotowywaniu i koordynowaniu prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego.

W tym miejscu należy rozważyć, co należy rozumieć przez nieruchomość, jak również, jakie usługi należy uznać za związane z nieruchomościami. W związku z brakiem definicji nieruchomości w ustawie o podatku od towarów i usług wydaje się być słuszne posiłkowanie się w tej kwestii przepisami prawa cywilnego.

I tak, zgodnie z art. 46 § 1 ustawy Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Stosownie zaś do art. 47 § Kodeksu cywilnego, część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych. Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

W kontekście rozpatrywanej sprawy zasadnicze znaczenia będzie miało określenie rzeczy składowej nieruchomości. Jak zauważa się w doktrynie, dany przedmiot uzyskuje atrybut części składowej innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), jeżeli zostanie on połączony z tą rzeczą w taki sposób, że będzie istniała:

  1. więź fizykalno-przestrzenna,
  2. więź funkcjonalna (gospodarcza), a połączenie będzie miało
  3. charakter trwały (nie dla przemijającego użytku),

-przy czym przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Wskutek takiego połączenia przedmiot połączony traci samodzielny byt w sensie fizycznym, gospodarczym i prawnym, stanowiąc z pozostałymi składnikami rzeczy jedną całość traktowaną w obrocie jako dobro samoistne (rzecz w znaczeniu techniczno-prawnym).

Stosownie do art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w tej ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Art. 48 odnosi się tylko do nieruchomości gruntowych i stwierdza, że nie są odrębnymi nieruchomościami, a tylko częściami składowymi gruntu, budynki i inne urządzenia trwale z tym gruntem związane. Jest to zaakceptowanie przez ustawodawcę zasady „wszystko, co na gruncie, przynależy do gruntu” (superficies solo cedit). Ustawodawca jeszcze raz powraca do tej zasady w art. 191 Kodeksu cywilnego, stanowiąc w nim swoiste sprzężenie zwrotne dla stosunków prawnorzeczowych: „własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową”.

Zauważyć należy, iż trwałe związanie z gruntem nie występuje, gdy połączenie następuje w celu przemijającego użytku, nawet gdyby było fizycznie (technicznie) trwałe, bo takie rozumienie części składowej wyklucza art. 47 § 3 Kodeksu cywilnego.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przez część składową nieruchomości należy rozumieć taką rzecz, której odłączenie od rzeczy nadrzędnej będzie powodowało zerwanie więzi:

  • fizykalno-przestrzennej,
  • funkcjonalnej (gospodarczej) wynikiem czego będzie uszkodzenie lub istotne zmiany całości lub części składowej.

Oprócz powyższej charakterystyki usługa na nieruchomości polegająca na montażu (instalacji) części składowej nieruchomości winna się cechować pewną trwałością, nieprzemijalności użytku. Przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Przez więź fizykalno-przestrzenna należy rozumieć takie połączenie z rzeczą nadrzędną które ma charakter fizyczny, materialny i być na tyle intensywne, że odłączenie części składowej powoduje jej uszkodzenie lub uszkodzenie całości. Choć art. 47 § 2 k.c. o tym nie wspomina, także uszkodzenie całości lub części musi być istotne (znaczne) (por. Bednarek Małgorzata, Zakamycze 1997, Komentarz do art. 47 Kodeksu cywilnego).

W przypadku więzi funkcjonalnej (gospodarczej) więź fizyczna niekoniecznie musi być tak ścisła (intensywna), że odłączenie części składowej prowadzi do istotnego uszkodzenia całości lub odłączonej części, czyli część składowa jest potrzebna do pełnienia funkcji gospodarczej rzeczy.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisu niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn oraz w zakresie wykonaniu mechanicznego montażu oraz wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn zgodnie z opisem zawartym we wniosku mają charakter usług związanych z nieruchomością, o których mowa w art. 28e ustawy. Jak wynika z wniosku, maszyny na których świadczone są przedmiotowe usług, zostają ustawione bezpośrednio na posadzce w hali jako część składowa linii do warzyw zainstalowanej w konkretnej nieruchomości. Część maszyn i konstrukcji zostaje przymocowana do posadzki kotwami śrubowymi.

Należy zatem stwierdzić, że zostaje utworzona więź fizykalno-przestrzennej jak i funkcjonalna pomiędzy nieruchomości jaką jest hala, a przedmiotowymi maszynami. Należy zauważyć, że przedmiotowa hala bez tych maszyn nie będzie zdolna do pełnienia określonej funkcji, a z drugiej strony maszyny bez ich montażu w danej nieruchomości w odpowiedniej konfiguracji są nie zdatne do pełnienia czynności do których zostały stworzone. Równocześnie odłączenie poszczególnych maszyn i okablowania powoduje rozkomletowanie linii do warzyw zainstalowanej w konkretnej nieruchomości wykonującej konkretne zadania.

W konsekwencji miejscem świadczenia jak i też opodatkowania świadczenia w zakresie kompleksowego wykonania usług, polegających na wykonaniu automatycznego sterowania i okablowania maszyn oraz na wykonaniu mechanicznego montażu oraz wykonania automatycznego sterowania i okablowania maszyn zgodnie z opisem zawartym we wniosku będzie kraj w którym znajdują się maszyny. W sytuacji zatem gdym przedmiotowe usługi będą świadczone na maszynach zainstalowanych w hali znajdującej się na terytorium Polski miejscem świadczenia i opodatkowania usług będzie Polska.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że w sprawie określenia miejsca świadczeń usług w zakresie wykonania mechanicznego oraz automatycznego sterowania i okablowania maszyn wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj