Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1450/10-2/SJ
z 26 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1450/10-2/SJ
Data
2010.11.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
gmina
koszt
koszt
koszt kwalifikowany
koszt kwalifikowany
odliczanie podatku naliczonego
odliczanie podatku naliczonego
odliczenia
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
projekt
projekt
samorząd terytorialny
samorząd terytorialny


Istota interpretacji
Czy Gmina, która jest podatnikiem podatku VAT czynnym, w związku z realizacją projektu pn. „Muzeum w przestrzeni”, ma możliwość prawną do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego?



Wniosek ORD-IN 452 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2010 r. (data wpływu 6 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Muzeum w przestrzeni ” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Muzeum w przestrzeni ”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, jest podatnikiem podatku VAT czynnym – prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in.: z usługami dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków.

Gmina wystąpiła do Zarządu Województwa z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „Muzeum w przestrzeni ”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa V. Infrastruktura społeczna, Działanie V.4 Infrastruktura kultury.

Nadrzędnym celem projektu, zgodnie z założeniami zawartymi we wniosku, jest wykreowanie produktu kulturalnego opartego na tradycji oraz materialnych i niematerialnych pamiątkach historycznych i kulturowych, trwale promującego Gminę i region .

Celami głównymi projektu są:

  1. Stymulacja rozwoju gospodarczego gminy.
  2. Uatrakcyjnienie wizerunku gminy i regionu.
  3. Promocja i zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego.
  4. Aktywizacja kulturalna społeczności lokalnej.


Przedmiotowy projekt realizuje cele strategiczne wyróżnione w planie rozwoju lokalnego Gminy na lata 2007-2013, czyli:

  1. zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i gospodarczej Gminy oraz wspieranie przedsiębiorczości na terenie Gminy – poprzez stworzenie warunków do rozwoju nowych usług z zakresu obsługi ruchu turystycznego i usług okołoturystycznych,
  2. pielęgnacja kultury i dziedzictwa cywilizacyjnego oraz rozwój sportu, rekreacji i turystyki na terenie Gminy – poprzez inwestycje w infrastrukturę rekreacyjną i turystyczną oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego.


W efekcie realizacji projektu powstaną niezbędne podstawy do stworzenia produktów turystycznych zdolnych przyciągać turystów spoza regionu, a nawet spoza kraju. Projekt stwarza także nowe możliwości pracy dla mieszkańców gminy i gmin ościennych, a ponieważ w większości są to gminy wiejskie, realizacja projektu poprawi warunki dla prowadzenia działalności pozarolniczej ich mieszkańcom. Przedmiotem ww. projektu jest budowa zintegrowanego, w formie szlaku, systemu atrakcji pozwalających zagospodarować pozostałości po bitwie z 1914 r. i dzięki ich udostępnieniu rozszerzyć ofertę kulturalną instytucji kultury. Atrakcje te pozwolą przyciągnąć turystów, gdyż jest to unikatowy w skali województwa produkt kulturowy.

W ramach projektu przewidziano budowę w mieście , składającego się z pawilonu ekspozycyjnego wyposażonego w salę multimedialną, przestrzeń ekspozycyjną i zaplecze (sanitariaty, szatnia, recepcja). Innowacyjny jest charakter ekspozycji, gdyż będzie ona w formie rekonstrukcji okopów z I wojny w skali 1:1. Teren Parku obejmuje także rekonstrukcję 100 mb okopów na powietrzu, aby udostępnić grupom rekonstrukcji historycznej teren do odtwarzania bitew z l i II wojny światowej. W sąsiedztwie Parku powstaną parkingi, przewiduje się renowację cmentarza wojennego z 1914 r.

Z cmentarza prowadzić będzie ścieżka edukacyjna pozwalająca podziwiać pozostałe w lesie okopy i leje po pociskach. Ścieżka i cmentarz zostaną oznakowane tablicami z obszerną informacją dotyczącą Bitwy . Wymienione atrakcje zostaną zintegrowane w szlak tematyczny, umożliwiający poznawanie dziedzictwa kulturowego przy okazji aktywnego wypoczynku. Atrakcje zostaną odpowiednio oznakowane, aby zapewnić dogodny dojazd. Aby odpowiednio wypromować projekt, zarówno wśród turystów, jak i mieszkańców przewidziano organizację Dni Kultury i Pamięci, będących kontynuacją i rozszerzeniem konferencji dotyczących Bitwy W trakcie 3 dni odbędzie się konferencja oraz rekonstrukcja starcia niemiecko-rosyjskiego. Imprezie towarzyszyć będą występy artystyczne amatorów, a sama Impreza odbywać będzie się co roku, aby przygotować zarówno grupy rekonstrukcyjne, jak i wypromować obchody setnej rocznicy Bitwy . w 2014 r. Realizacja Projektu pozwoli rozwiązać trapiące Gminę problemy, jakimi są brak impulsów do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości, niska atrakcyjność inwestycyjna gminy, brak promocji walorów i atrakcji Gminy, niedostatek obiektów kultury. Powstanie szlaku jest niezwykle istotne dla społeczności wiejskiej, gdyż pozwoli uzyskiwać dochody pochodzące z poza rolnictwa np.: z agroturystyki, organizacji czasu wolnego. Powstała infrastruktura pozwoli także zaspokoić zapotrzebowanie społeczności lokalnej, której aktywność w sferze kultury, czy sportu napotyka stale na przeszkody w zbyt małych zasobach lokalowych. Powstanie tematycznego szlaku nawiązującego do wydarzeń z I wojny światowej pozwoli zbudować wizerunek regionu atrakcyjnego turystycznie oraz wypromować gminę, jak i województwo.

Po zakończeniu realizacji projektu pomiędzy Gminą, a Miejskim Ośrodkiem Kultury w (samorządowa instytucja kultury) zostanie podpisana umowa użyczenia.

W myśl przepisów art. 710 i następnego ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę użyczenia używający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatnie użyczenie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Dalej wskazuje się na zapis, że jeżeli umowa nie określa sposobu używania rzeczy, biorący może rzeczy używać w sposób odpowiadający jej właściwościom i przeznaczeniu. Bez zgody użyczającego biorący nie może oddać rzeczy użyczonej osobie trzeciej do używania. Powyższy zapis pozwala zachować zasadę trwałości projektu tzn. że wybudowana infrastruktura Parku będzie na stanie majątkowym Gminy, a samorządowa instytucja kultury, tj. Miejski Ośrodek Kultury będzie nią władał. Na chwilę obecną Gmina wywiązuje się jedynie z zapisów art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że obowiązkiem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty gminy, z czego m.in.: sprawy turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz sprawy promocji gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, która jest podatnikiem podatku VAT czynnym, w związku z realizacją projektu pn. „Muzeum w przestrzeni”, ma możliwość prawną do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto należy zauważyć, iż Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty, czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powoływanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o oznaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, które w szczególności obejmują m.in.: sprawy turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz sprawy promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy).

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe dotyczące realizacji zadania pn. „Muzeum w przestrzeni” należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, ponieważ Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami oraz pomiędzy Gminą, a jej jednostką organizacyjną działającą na zasadach instytucji kultury – Miejskim Ośrodkiem Kultury, będzie zawarta niepieniężna umowa cywilnoprawna. W związku z czym, w sytuacji, kiedy np. za wstęp do Parku pobierze opłatę MOK, nie jest to jednoznaczne z Gminą, ponieważ MOK jest odrębnym podmiotem, będącym podatnikiem podatku VAT.

Tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, z tytułu realizacji opisanego wyżej zadania, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W konsekwencji, Gmina nie będzie miała prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni ().

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy).

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 10 i pkt 18 powołanej ustawy stanowi, iż zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy – w szczególności zadania te obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina – jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną, będąca podatnikiem podatku VAT czynnym – wystąpiła do Zarządu Województwa . z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „Muzeum w przestrzeni”, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa V. Infrastruktura społeczna, Działanie V.4 Infrastruktura kultury. Nadrzędnym celem projektu, zgodnie z założeniami zawartymi we wniosku, jest wykreowanie produktu kulturalnego opartego na tradycji oraz materialnych i niematerialnych pamiątkach historycznych i kulturowych, trwale promującego Gminę i region. Celami głównymi projektu są: stymulacja rozwoju gospodarczego gminy, uatrakcyjnienie wizerunku gminy regionu, promocja i zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego, aktywizacja kulturalna społeczności lokalnej.

Przedmiotowy projekt realizuje cele strategiczne wyróżnione w planie rozwoju lokalnego Gminy na lata 2007-2013, czyli:

  1. zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej i gospodarczej Gminy oraz wspieranie przedsiębiorczości na terenie Gminy – poprzez stworzenie warunków do rozwoju nowych usług z zakresu obsługi ruchu turystycznego i usług okołoturystycznych,
  2. pielęgnacja kultury i dziedzictwa cywilizacyjnego oraz rozwój sportu, rekreacji i turystyki na terenie Gminy – poprzez inwestycje w infrastrukturę rekreacyjną i turystyczną oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego.


W efekcie realizacji projektu powstaną niezbędne podstawy do stworzenia produktów turystycznych zdolnych przyciągać turystów spoza regionu, a nawet spoza kraju. Projekt stwarza także nowe możliwości pracy dla mieszkańców gminy i gmin ościennych. Przedmiotem ww. projektu jest budowa zintegrowanego, w formie szlaku, systemu atrakcji pozwalających zagospodarować pozostałości po bitwie . z 1914 r. i dzięki ich udostępnieniu rozszerzyć ofertę kulturalną instytucji kultury. Atrakcje te pozwolą przyciągnąć turystów, gdyż jest to unikatowy w skali województwa produkt kulturowy.

Jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu realizacji projektu zostanie podpisana niepieniężna umowa użyczenia pomiędzy Gminą, a samorządową instytucją kultury – Miejskim Ośrodkiem Kultury. Wybudowana infrastruktura Parku będzie na stanie majątkowym Gminy, a Miejski Ośrodek Kultury będzie nią władał.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy oraz – w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • posiadania przez podatnika prawa do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nieodpłatnie użyczenie Miejskiemu Ośrodkowi Kultury powstałej infrastruktury w ramach realizacji przedmiotowego projektu, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie będzie miał w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne przekazanie we władanie w wyniku umowy użyczenia powstałej infrastruktury odbędzie się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż nabywane towary i usługi w ramach realizacji zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji inwestycji.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu indentyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach () – art. 87 ust. 2 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Wobec powyższego, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Muzeum w przestrzeni”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj