Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1037/10-2/ES
z 9 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-1037/10-2/ES
Data
2010.12.09


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
gospodarstwo rolne
grunty
grunty
grunty rolne
grunty rolne
nieruchomości
nieruchomości
nieruchomość rolna
nieruchomość rolna
sprzeczność
sprzeczność
zbycie
zbycie


Istota interpretacji
Czy w związku z planowaną sprzedażą działki rolnej osobie fizycznej posiadającej gospodarstwo rolne Wnioskodawca wraz małżonką mogą skorzystać z artykułu 21 ust 1 pkt 28 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 388 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2010 r. (data wpływu 9 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości rolnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości rolnej oraz podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 28 lutego 2008 r. Wnioskodawca wraz z małżonką otrzymali w drodze darowizny od rodziców działkę rolną, o powierzchni 4,43 ha.

Zainteresowany poinformował, iż nie prowadzi z żoną żadnej działalności gospodarczej. Oświadczył również, iż nie jest i nigdy nie był podatnikiem podatku VAT czynnym z jakiegokolwiek innego tytułu. Ponadto, małżonkowie nie dokonywali sprzedaży żadnych produktów rolnych. Nie dokonywali też żadnego uatrakcyjnienia przedmiotowej działki. Nigdy nie czerpali żadnych korzyści z posiadanego przez nich gruntu. Do chwili obecnej Zainteresowany wraz z małżonką nie sprzedali żadnej działki. Nie ogłaszali nigdzie zamiaru sprzedaży.

W wyniku rozmowy ze znajomymi, którzy wyrazili chęć kupna ziemi rolnej, powiększając tym samym obszar swojego gospodarstwa rolnego, małżonkowie postanowili sprzedać część posiadanej działki, a pozyskane w ten sposób środki finansowe przeznaczyć na wykończenie rozpoczętej budowy domu. W związku z powyższym Zainteresowany i jego żona planują dokonać okazjonalnej sprzedaży, wydzielonej z darowanej im ziemi – działki rolnej o powierzchni 33 arów i sprzedać ją osobie fizycznej będącej w posiadaniu własnego gospodarstwa rolnego.

Ewentualna dalsza sprzedaż posiadanych przez Wnioskodawcę i jego żonę gruntów w przyszłości jest możliwa, jednakże na chwilę obecną nie ma co do niej konkretnych planów. Jeśli sytuacja finansowa zmusi ich do takiej sprzedaży, wówczas będzie ona miała miejsce. Natomiast, na dzień dzisiejszy Wnioskodawca wraz z małżonką nawet nie przystępują do wydzielenia kolejnych działek.

Ponadto Wnioskodawca podkreślił, iż nie posiada i nie posiadał statusu rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zainteresowany nie wykorzystywał i nie wykorzystuje posiadanego gruntu w działalności gospodarczej, jak również w działalności rolniczej, w rozumieniu ww. ustawy. Przedmiotowy grunt Wnioskodawca udostępnia na podstawie umowy użyczenia ojcu (darczyńcy). Użyczenie miało i ma charakter bezpłatny. Ponadto, Zainteresowany nie dokonywał i nie dokonuje zbioru i sprzedaży produktów rolnych, z przedmiotowego gruntu.

Grunt ten położony jest w obszarze o kierunkowym przeznaczeniu: MN, U – obszary rozwoju funkcji mieszkalnictwa jednorodzinnego z usługami nieuciążliwymi. Dla przedmiotowej działki nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, ani też decyzji o ustaleniu lokalizacji celu publicznego, również brak jest aktualnego miejscowego planu zagospodarowania.

Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży nie była wykorzystywana na cele prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, ani na cele działów specjalnych produkcji rolnej i nie znajdowała się w ewidencji środków trwałych.

Tut. Organ informuje, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest zdarzenie przyszłe dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości rolnej.

Natomiast kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntu została rozstrzygnięta odrębnym pismem z dnia 17 listopada 2010 r. nr ILPP1/443-987/10-2/AW.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy w związku z planowaną sprzedażą działki rolnej osobie fizycznej posiadającej gospodarstwo rolne Wnioskodawca wraz małżonką mogą skorzystać z artykułu 21 ust. 1 pkt 28 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w tej sytuacji nie należy płacić podatku dochodowego od osób fizycznych. Co prawda nie minęło jeszcze pięć lat od otrzymania darowizny, która miała miejsce 28 lutego 2008 r., jednakże za zwolnieniem planowanej sprzedaży działki rolnej z podatku dochodowego przemawia art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to działka rolna wchodząca według definicji z zawartej w ustawie o podatku rolnym, w skład gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca dodał, że po sprzedaży działka ta nie straci charakteru działki rolnej, przy czym jest od niej odprowadzany podatek rolny i jest ona sklasyfikowana jako rola IIIa. Przedmiotowa nieruchomość znajduje się jak i po sprzedaży będzie znajdowała się w posiadaniu osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51 poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

   - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Natomiast, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t j. z dnia 20 lipca 2006 r., Dz. U. Nr 136, poz. 969), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

  1. zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  2. muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
  3. grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.


Jak wskazano wyżej, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1

pkt 28 ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio m. in. z aktu notarialnego, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest, aby z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy.

W treści złożonego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż planuje dokonać odpłatnego zbycia należącego do Niego i małżonki gruntu rolnego wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego. W związku z jego sprzedażą grunt ten nie utraci charakteru rolnego, gdyż nabywca kupuje go w celu powiększenia obszaru swojego gospodarstwa rolnego.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w opisanym powyżej zdarzeniu przyszłym w związku z planowaną sprzedażą działki rolnej Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem odpłatne zbycie dotyczyć będzie nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, która w związku z tym zbyciem nie utraci charakteru rolnego.

Ponadto, z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, został złożony przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego współwłaściciela, tj. małżonki Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj