Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-559/12/PK
z 21 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2012r. (data wpływu 26 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2012r. (data wpływu grudnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych sprzedawanych z własnego placu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych sprzedawanych z własnego placu. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 grudnia 2012r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie obrotu złomem metali, stalą, metalami kolorowymi, węglem, koksem oraz olejami, smarami i naftą.

Siedziba Wnioskodawcy znajduje się w B., natomiast jego oddział w A. Wnioskodawca jest zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem węglowym i podatnikiem podatku akcyzowego.

Wnioskodawca posiada pisemne potwierdzenie powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b ustawy.

Wnioskodawca zamierza nabywać wyroby węglowe w Kopalni, a następnie przewozić je własnym transportem lub za pośrednictwem przewoźnika. Towary będą przewożone bądź bezpośrednio do odbiorcy trzeciego, któremu Wnioskodawca sprzeda wyroby bądź też bezpośrednio na plac w obrębie oddziału Wnioskodawcy w A.

Odbiorca trzeci będzie pośredniczącym podmiotem węglowym lub też podmiotem zużywającym wyroby węglowe na cel zwolniony w trybie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy.

Wyroby węglowe przewożone na plac w obrębie oddziału w A Wnioskodawca będzie następnie zbywał do podmiotu trzeciego z siedzibą w T., prowadzącego koksownię w A. Oddział Wnioskodawcy oraz miejsce prowadzenia koksowni przez podmiot trzeci będą znajdowały się w tej samej miejscowości pod tym samym adresem (przez co należy rozumieć tą samą ulicę oraz ten sam numer), lecz w różnych strefach położonych w obrębie nieruchomości.

Transakcje pomiędzy Kopalnią a Wnioskodawcą oraz pomiędzy Wnioskodawcą, a podmiotem trzecim, będą odbywały się w ramach krajowej sprzedaży wyrobów węglowych i będą dokonywane na podstawie zamówień, w których wyszczególnione będą ilości oraz ceny wyrobów. Poszczególne transakcje sprzedaży krajowej będą dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez Kopalnię na rzecz Wnioskodawcy oraz przez Wnioskodawcę na rzecz osoby trzeciej.

Podczas rozładunku i ważenia wyrobów węglowych na placu oddziału Wnioskodawcy w B. obecny będzie przedstawiciel podmiotu trzeciego.

Następnie w ciągu kilkunastu godzin od momentu rozładowania przedmiotowych wyrobów węglowych podmiot trzeci przy użyciu własnych koparek czy też, fadrom będzie przewoził (przemieszczał) wyroby z części placu Wnioskodawcy na część placu należącego do podmiotu trzeciego w obrębie, którego prowadzona będzie koksownia.

Wedle wiedzy Wnioskodawcy koparka czy też fadroma może jednorazowo przewieźć ok. 3 ton wyrobów węglowych. Podmiot trzeci podczas jednej transakcji będzie nabywał od 25 do 50 ton wyrobów węglowych.

W przypadku gdy Wnioskodawca będzie nabywał wyroby węglowe bezpośrednio w Kopalni, a następnie będzie przewoził je swoimi środkami transportu lub też za pośrednictwem przewoźnika, na plac w obrębie swojego oddziału w B., będzie miało miejsce jedno przemieszczenie towaru, w związku z czym Kopalnia zobowiązana będzie do wystawienia 4 egzemplarzy dokumentów dostawy wypełnionych w następujący sposób:

  • w poz. 1 i 2 - dane Kopalni,
  • w poz. 3 - 4 - dane Kopalni,
  • w poz. 5 - dane miejsca faktycznego odbioru wyrobów w Kopalni,
  • w poz. 9 i 10 - dane Wnioskodawcy (siedziby w B.),
  • w poz. 11 - dane miejsca faktycznego odbioru wyrobów w Kopalni.

W przypadku gdy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wyrobów węglowych składowanych na placu w obrębie swojego oddziału w A, podmiotowi trzeciemu z siedzibą w T., ale do miejsca wskazanego przez ten podmiot trzeci tj. koksowni w A, położonej w tej samej miejscowości pod tym samym adresem co adres oddziału Wnioskodawcy, a przewóz towaru z części placu Wnioskodawcy, na część placu podmiotu trzeciego, będzie organizował podmiot trzeci za pomocą koparek czy tez fadrom, które będą kilkakrotnie przewoziły wyroby węglowe nabyte w ramach jednej transakcji sprzedaży, będzie miało miejsce jedno przemieszczenie towarów, w konsekwencji którego Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia 4 egzemplarzy dokumentów dostawy wypełnionych w następujący sposób:

  • w poz. 1 i 2 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.),
  • w poz. 3 i 4 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.),
  • w poz. 5 - dane oddziału Wnioskodawcy w A.,
  • w poz. 9 i 10 - dane siedziby podmiotu trzeciego w T.,
  • w poz. 11 - dane koksowni podmiotu trzeciego w A.

Mogą się zdarzyć sytuacje, w których po nabyciu przez Wnioskodawcę wyrobów węglowych z Kopalni i przewiezieniu ich do oddziału Wnioskodawcy w B., ale przed fizycznym rozładowaniem towarów, kontrahent Wnioskodawcy podejmie decyzję o nabyciu tego towaru, w skutek czego towar ten bez jego fizycznego rozładowania, zostanie bezpośrednio przewieziony z oddziału Wnioskodawcy w B. do tegoż kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie nabywał wyroby węglowe bezpośrednio w Kopalni, a następnie, będzie przewoził je swoimi środkami transportu lub też za pośrednictwem przewoźnika, na plac w obrębie swojego oddziału w B., będzie miało miejsce jedno przemieszczanie towaru, upoważniające Kopalnię do wystawienia 4 egzemplarzy dokumentów dostawy wypełnionych w następujący sposób:
    • w poz. 1 i 2 - dane Kopalni,
    • w poz. 3 i 4 - dane Kopalni,
    • w poz. 5 - dane miejsca faktycznego odbioru wyrobów w Kopalni,
    • w poz. 9 i 10 - dane Wnioskodawcy (siedziby w B.),
    • w poz. 11 - dane miejsca faktycznego odbioru wyrobów w Kopalni?
  2. Czy w przypadku gdy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wyrobów węglowych składowanych na placu w obrębie swojego oddziału w A, podmiotowi trzeciemu z siedzibą w T., ale towar ten będzie dostarczany do koksowni podmiotu trzeciego w A. położonej w tej samej miejscowości pod tym samym adresem co adres oddziału Wnioskodawcy w A., a przewoź towaru z części placu Wnioskodawcy na część placu podmiotu trzeciego, będzie organizował podmiot trzeci za pomocą koparek czy też fadrom, które będą kilkakrotnie, ale w sposób ciągły, przewoziły wyroby węglowe nabyte w ramach jednej transakcji sprzedaży, będzie miało miejsce jedno przemieszczenie towarów, w konsekwencji którego Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia 4 egzemplarzy dokumentów dostawy wypełnionych w następujący sposób:
    • w poz. 1 i 2 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.)
    • w poz. 3 i 4 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.),
    • w poz. 5 - dane oddziału Wnioskodawcy w A,
    • w poz. 9 i 10 - dane siedziby podmiotu trzeciego w T.,
    • w poz. 11 - dane koksowni podmiotu trzeciego w A?
  3. Czy nabycie przez Wnioskodawcę w Kopalni wyrobów węglowych w okolicznościach opisanych w pytaniu nr 1, jak również zbycie przedmiotowych wyrobów podmiotowi trzeciemu z siedzibą w T., ale dostarczonych do koksowni tego podmiotu w A. (tj w miejscowości oraz pod adresem tożsamym z adresem oddziału Wnioskodawcy), o którym mowa w pytaniu nr 2, jako krajowe transakcje sprzedaży będą podlegały zwolnieniu od akcyzy w trybie art. 31a ust. 1 i 3 ustawy?
  4. Czy przewożenie wyrobów węglowych pomiędzy oddziałem Wnioskodawcy w A, a koksownią podmiotu trzeciego położoną w A tj. w miejscowości oraz pod adresem tożsamym z adresem oddziału Wnioskodawcy, przy użyciu koparek lub fadrom, należy traktować jako przemieszczanie w rozumieniu ustawy?
  5. Czy przewiezienie wyrobów węglowych z Kopalni do oddziału Wnioskodawcy w A (pierwsze przemieszczenie), a następie przewiezienie całego ładunku, bez jego fizycznego rozładowania, do kolejnego kontrahenta (drugie przemieszczenie), będzie stanowiło dwa odrębne przemieszczenia towarów?
  6. Ile dokumentów dostawy należy wstawić w sytuacji opisanej w punkcie 5?
  7. Czy w przypadku faktycznego przewożenia wyrobów węglowych na płac w obrębie oddziału Wnioskodawcy w A, a następnie zbycia przedmiotowych towarów, w treści, dokumentów dostawy w poz. nr 10 lub poz. nr 2 dotyczących adresu, należy wskazać adres siedziby Wnioskodawcy w B. czy też adres oddziału Wnioskodawcy w A?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku gdy Wnioskodawca będzie nabywał wyroby węglowe bezpośrednio w Kopalni, a następnie będzie przewoził je swoimi środkami transportu lub też za pośrednictwem przewoźnika, na plac w obrębie swojego oddziału w A., będzie miało miejsce jedno przemieszczanie towaru, w związku z czym w ocenie Wnioskodawcy Kopalnia zobowiązana będzie do wystawienia 4 egzemplarzy dokumentów dostawy wypełnionych w następujący sposób:

  • w poz. 1 i 2 - dane Kopalni,
  • w poz. 3 i 4 - dane Kopalni,
  • w poz. 5 - dane miejsca faktycznego odbioru wyrobów w Kopalni,
  • w poz. 9 i 10 - dane Wnioskodawcy i siedziby w B.),w poz. 11 - dane miejsca faktycznego odbioru wyrobów w Kopalni.

Natomiast w przypadku gdy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wyrobów węglowych składowanych na placu w obrębie swojego oddziału w A, podmiotowi trzeciemu z siedzibą w T., ale do miejsca wskazanego przez ten podmiot trzeci, tj. koksowni w A., położonej w tej samej miejscowości pod tym samym adresem co adres oddziału Wnioskodawcy, a przewóz towaru z części placu Wnioskodawcy, na część placu podmiotu trzeciego, będzie organizował podmiot trzeci za pomocą koparek czy tez fadrom, które będą kilkakrotnie przewoziły wyroby węglowe nabyte w ramach jednej transakcji sprzedaży, będzie miało miejsce przemieszczenie towarów, w konsekwencji którego Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia 4 egzemplarzy dokumentów dostawy wypełnionych w następujący sposób:

  • w poz. 1 i 2 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.),
  • w poz. 3 i 4 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.),
  • w poz. 5 - dane koksowni podmiotu trzeciego w A.,
  • w poz. 9 i 10 - dane siedziby podmiotu trzeciego w T.,
  • w poz. 11 - dane koksowni podmiotu trzeciego w A..

Tym samym nie będzie potrzeby wystawiania odrębnego dokumentu dostawy dla każdorazowego przewiezienia 3 ton towaru przez daną koparkę czy też fadromę, gdyż wystarczy jeden dokument dostawy dla całej partii wyrobów wyszczególnionych w danej fakturze VAT (obejmującej od 25 do 50 ton).

W ocenie Wnioskodawcy przewożenie wyrobów węglowych pomiędzy oddziałem Wnioskodawcy w A., a koksownią podmiotu trzeciego położoną w A., tj. w miejscowości oraz pod adresem tożsamym z adresem oddziału Wnioskodawcy, przy użyciu koparek lub fadrom, należy traktować jako przemieszczanie towarów w rozumieniu ustawy.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym pośredniczącym podmiotem węglowym i podatnikiem podatku akcyzowego. Dlatego tez posiada pisemne potwierdzenie powiadomienia Naczelnika Urzędu Celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b ustawy. W przedstawionych zdarzeniach przyszłych przemieszczaniu wyrobów węglowych będą towarzyszyły wystawiane przez Kopalnię lub Wnioskodawcę dokumenty dostawy. Stąd też zostaną spełnione warunki do zwolnienia Wnioskodawcy od zapłaty akcyzy w trybie art. 31a ust. 3 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę zarówno nabycie przez Wnioskodawcę w Kopalni wyrobów węglowych jak również zbycie przedmiotowych wyrobów podmiotowi trzeciemu z siedzibą w A. (tj. w miejscowości oraz pod adresem tożsamym z adresem oddziału Wnioskodawcy), jako dwie odrębne krajowe transakcje sprzedaży, będę podlegały zwolnieniu od akcyzy w trybie art. 31a ust. 1 i 3 ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy przewiezienie wyrobów węglowych z Kopalni do oddziału Wnioskodawcy w A., a następie przewiezienie całego ładunku, bez jego fizycznego rozładowania, do kolejnego kontrahenta Wnioskodawcy, który podejmie decyzję o nabyciu towaru dopiero po faktycznym jego przywiezieniu do oddziału Wnioskodawcy w A., ale przed jego rozładunkiem, będzie stanowiło dwa odrębne przemieszczenia towarów, gdyż w momencie wypełniania dokumentów dostaw oraz w momencie faktycznego odbioru towaru w Kopalni, Wnioskodawca nie będzie znał kolejnego odbiorcy wyrobów węglowych. I tym samym do wystawienia pierwszego dokumentu dostawy zobowiązana będzie Kopalnia, natomiast do wystawienia drugiego dokumentu dostawy zobowiązany będzie Wnioskodawca. Dokumenty te będzie należało wystawie wg zasad przedstawionych na stronach 2 załączników nr 2 i 3 niniejszego wniosku.

W ocenie Wnioskodawcy w przypadku faktycznego przewożenia wyrobów węglowych na plac w obrębie oddziału Wnioskodawcy w A., a następnie zbycia przedmiotowych towarów kolejnemu kontrahentowi, w treści dokumentów dostawy w poz. nr 10 lub poz. nr 2 dotyczących adresu, należy wskazać adres siedziby Wnioskodawcy w B., a nie adres oddziału Wnioskodawcy w A..

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wyrobami węglowymi – stosownie do zapisu ust. 1 pkt 1a powyższego artykułu - są wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ww. ustawy.

W załączniku tym wymieniono:

  • w poz. 19 pod kodem CN ex 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych,
  • w poz. 20 pod kodem CN ex 2702: węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych,
  • w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00: koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika, iż oznaczenie „ex” - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Stosownie do art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.[30]), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.[31]), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.[32]);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 ,,produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych" w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do art. 31a ust. 3 ustawy warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 30 sierpnia 2010r. (Dz. U. Nr 160 poz. 1075 ze zm.) w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy. Rozporządzenie określa wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 2 stycznia 2012r., dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy – w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31 ust. 2 ustawy.

W myśl § 2 ust. 6a rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 5 lit. a, dokument dostawy jest wystawiany w czterech egzemplarzach, z których:

  1. pierwszy jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego albo dla podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, do których są przemieszczane wyroby węglowe;
  2. drugi jest dołączany do przemieszczanych wyrobów węglowych i po potwierdzeniu ich odbioru przez pośredniczący podmiot węglowy albo podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jest niezwłocznie zwracany pośredniczącemu podmiotowi węglowemu, który wystawił dokument dostawy;
  3. trzeci jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wydaje wyroby węglowe;
  4. czwarty jest przeznaczony dla pośredniczącego podmiotu węglowego, który wystawił dokument dostawy

Stosownie do powyższych przepisów należy stwierdzić, że sprzedaż wyrobów węglowych, uznanych za wyroby akcyzowe, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Niemniej sprzedaż wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotom wymienionych i zużywających wyroby węglowe na cele określone w art. 31a ust. 2 ustawy korzystaj ze zwolnienia z podatku akcyzowego. Przy czym zwolnienie to zostało uwarunkowane pewnymi wymogami formalnymi gdzie jednym z nich jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako pośredniczący podmiot węglowy. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zamierza nabywać wyroby węglowe w Kopalni, a następnie przewozić je własnym transportem lub za pośrednictwem przewoźnika. Towary będą przewożone bądź bezpośrednio do odbiorcy trzeciego, któremu Wnioskodawca sprzeda wyroby bądź też bezpośrednio na plac w obrębie oddziału Wnioskodawcy w A.. Odbiorca trzeci będzie pośredniczącym podmiotem węglowym lub też podmiotem zużywającym wyroby węglowe na cel zwolniony w trybie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy.

Wyroby węglowe przewożone na plac w obrębie oddziału w A. Wnioskodawca będzie następnie zbywał do podmiotu trzeciego z siedzibą w T., prowadzącego koksownię w A.. Oddział Wnioskodawcy oraz miejsce prowadzenia koksowni przez podmiot trzeci będą znajdowały się w tej samej miejscowości pod tym samym adresem (przez co należy rozumieć tą samą ulicę oraz ten sam numer), lecz w różnych strefach położonych w obrębie nieruchomości.

Transakcje pomiędzy Kopalnią a Wnioskodawcą oraz pomiędzy Wnioskodawcą, a podmiotem trzecim, będą odbywały się w ramach krajowej sprzedaży wyrobów węglowych i będą dokonywane na podstawie zamówień, w których wyszczególnione będą ilości oraz ceny wyrobów. Poszczególne transakcje sprzedaży krajowej będą dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi przez Kopalnię na rzecz Wnioskodawcy oraz przez Wnioskodawcę na rzecz osoby trzeciej.

Następnie w ciągu kilkunastu godzin od momentu rozładowania przedmiotowych wyrobów węglowych podmiot trzeci przy użyciu własnych koparek czy też, fadrom będzie przewoził (przemieszczał) wyroby z części placu Wnioskodawcy na część placu należącego do podmiotu trzeciego w obrębie, którego prowadzona będzie koksownia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą właściwego wypełnienia poz. 1-5 i 9-11 dokumentu dostawy wyrobów węglowych.

W poz. 1 i 2 tego dokumentu należy wykazać dane który podmiotu który wystał dokument. Z wyjaśnień do „Wzoru dokumentu dostawy wyrobów węglowych”, stanowiącego załącznik nr 1a do ww. rozporządzenia wynika, że w dokumencie tym w poz. 1 i 2 należy wpisać „Odpowiednio: pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2011r. Nr 108, poz. 626, Nr 120, poz. 690, Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1208, Nr 232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1707)”.

Zatem w sytuacji gdy Wnioskodawca nabędzie wyroby węglowe bezpośrednio od kopalni i je przewiezie na własny plac składowy dokument dostawy wystawi kopalnia. Mając na uwadze, że kopalnia jest pośredniczącym podmiotem węglowym dokonującym sprzedaży wyrobów węglowych w poz. 1 i 2 dokumentu dostawy wykazane zostaną dane kopalni.

W poz. 3 i 4 winien być określony podmiot wydający wyroby węglowe. Z ww. wyjaśnieniu wynika, że w pozycjach tych należy wpisać „Podmiot, który wydaje wyroby węglowe do przemieszczenia. W przypadku gdy podmiotem wydającym wyroby węglowe jest podmiot wystawiający dokument dostawy, należy wpisać nazwę, nazwisko i imię oraz adres podmiotu wymienionego w pkt 1 i 2”.

Mając na uwadze, że wyrób jest odbierany bezpośrednio z kopalni należy w tych pozycjach wykazać jej dane.

Poz. 5 dokumentu dostawy została przeznaczona na podanie miejsca wydania do przemieszczenia wyrobów węglowych. Zatem winny się tam znaleźć dane miejsca faktycznego odbioru wyrobów w Kopalni.

W poz. 9 i 10 dokumentu dostawy należy wpisać dane podmiotu odbierającego. Zgodnie z ww. objaśnieniem w pozycję te wpisuje się „Odpowiednio: pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym, do którego są dostarczane albo który zwraca wyroby zwolnione.”

Mając na uwadze opis stanu zdarzenia przyszłego będą to dane Wnioskodawcy.

W poz. 11 „Adres miejsca odbioru wyrobów węglowych” należy wpisać adres miejsca, w którym następuje odbiór wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot zwolniony, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym. Ponadto, należy zauważyć, że adres siedziby/miejsca zamieszkania podmiotu odbierającego jest wymagany w poz. 10. Zatem pojęcie „adres miejsca odbioru wyrobów węglowych” nie należy utożsamiać z pojęciem „adres siedziby/miejsca zamieszkania podmiotu odbierającego wyroby węglowe”. Z analizy dokumentu dostawy wyrobów węglowych wynika, że w poz. 11 należy wpisać adres miejsca, w którym następuje fizyczny odbiór wyrobów węglowych przez podmiot odbierający lub pełnomocnika działającego w jego imieniu (np. przewoźnika).

W sytuacji, gdy Wnioskodawca odbiera wyroby węglowe własnym środkiem transportu lub przez niego zorganizowanym miejsce faktycznego dostarczenia wyrobów węglowych będzie adres faktycznego miejsca odbioru w kopalni z której wyrób węglowy jest wydawany bezpośrednio odbiorcy. W konsekwencji, jak to podano we wniosku, w pozycji 11 dokumentu dostawy należy wskazać adres faktycznego miejsca odbioru w kopalni.

Odnośnie sytuacji sprzedaży wyrobów węglowych przez Wnioskodawcę na rzecz koksownia która ma miejsce na placu oddziału Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności należy się zastanowić czy w tym przypadku mamy do czynienia z przemieszczeniem wyrobów węglowych albowiem jak zauważył Wnioskodawca dokument dostawy jest wystawiany w sytuacji gdy dochodzi do przemieszczania wyrobów węglowych. Pojęcie to nie zostało zdefiniowane w przepisach o podatku akcyzowym więc należy przyjąć jego potoczne znaczenie które oznacza „przenieść kogoś, coś lub przesunąć coś na inne miejsce”. Jak wynika z wniosku Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wyrobów węglowych składowanych na placu w obrębie swojego oddziału, podmiotowi trzeciemu do miejsca wskazanego przez ten podmiot trzeci w tej samej miejscowości pod tym samym adresem co adres oddziału Wnioskodawcy, a przewóz towaru z części placu Wnioskodawcy, na część placu podmiotu trzeciego, będzie organizował podmiot trzeci za pomocą koparek czy też fadrom, które będą kilkakrotnie przewoziły wyroby węglowe nabyte w ramach jednej transakcji sprzedaży.

Należy stwierdzić, że w opisanej sytuacji dojdzie do przemieszczenia wyrobów węglowych albowiem zostaną one przeniesione jednego miejsca na inne co w przypadku korzystania ze zwolnienia z podatku, w tej specyficznej sytuacji, przemieszczenia konkretnej partii towaru, w określonej dacie odbioru, za pomocą koparek lub fadron z jednej części placu na drugi, winno być udokumentowane jednym dokumentem dostawy.

Uwzględniając powyższe wyjaśnienia dotyczące wypełniania dokumentu dostawy, w dokumencie tym należy wykazać następujące dane:

  • w poz. 1 i 2 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.),
  • w poz. 3 i 4 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.),
  • w poz. 5 - dane koksowni podmiotu trzeciego w A.,
  • w poz. 9 i 10 - dane siedziby podmiotu trzeciego w T.,
  • w poz. 11 - dane koksowni (adres) podmiotu trzeciego w A..

Mając zatem na uwadze, że przemieszczeniu wyrobów węglowych pomiędzy tymi podmiotami będzie towarzyszył dokument dostawy, transakcje opisane we wniosku będą spełniały przesłanki do zastosowania zwolnienia z akcyzy, a tym samym powinny podlegać zwolnieniu, chyba że w trakcie kontroli podatkowej wykazane zostaną inne okoliczności uniemożliwiające zastosowania zwolnienia.

W sytuacji gdy przewiezienie wyrobów węglowych z Kopalni do oddziału Wnioskodawcy w A., a następie przewiezienie całego ładunku, bez jego fizycznego rozładowania, do kolejnego kontrahenta Wnioskodawcy, który podejmie decyzję o nabyciu towaru dopiero po faktycznym jego przywiezieniu do oddziału Wnioskodawcy w A., ale przed jego rozładunkiem, będzie stanowiło dwa odrębne przemieszczenia towarów.

Jak wynika z wniosku w momencie wypełniania dokumentów dostaw oraz w momencie faktycznego odbioru towaru w Kopalni, Wnioskodawca nie będzie znał kolejnego odbiorcy wyrobów węglowych.

W sytuacji zatem gdy w momencie nabycia wyrobów węglowych w kopalni przez Wnioskodawcę nie zna on dokładnego przeznaczenia tych wyrobów a mianowicie nie ma wiedzy który konkretnie kontrahent odkupi od niego dane wyroby winni być wystawiony przez kopalnie jeden dokument dostawy dotyczący transakcji pomiędzy kopalnią a Wnioskodawcą, w którym, miejscem odbioru będzie lokalizacja wskazana przez Wnioskodawcę (w tym przypadku oddział Wnioskodawcy).

Następnie w momencie podjęcia decyzji przez kontrahenta Wnioskodawcy o nabyciu danego transportu wyrobów węglowych Wnioskodawca wystawia dokument dostawy dla przemieszczenia tych wyrobów z oddziału Wnioskodawcy do miejsca wskazanego przez kontrahenta.

Tym samym w tak opisanej sytuacji będziemy mieli do czynienia z dwoma przemieszczeniami, które każde z osobna winny być udokumentowane dokumentem dostawy, jednym wystawianym przez kopalnie drugim przez Wnioskodawcę.

W tym miejscy wskazać jednak należy, iż w polach 1-4 oraz 9-10 powinny być wskazane odpowiednio nazwy podmiotów uczestniczących w przedmiotowych transakcjach z adresem ich siedzib.

Podsumowując:

  1. w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie nabywał wyroby węglowe bezpośrednio w Kopalni, a następnie, będzie przewoził je swoimi środkami transportu lub też za pośrednictwem przewoźnika, na plac w obrębie swojego oddziału, będzie miało miejsce jedno przemieszczanie towaru, upoważniające Kopalnię do wystawienia 4 egzemplarzy dokumentów dostawy wypełnionych w następujący sposób:
    • w poz. 1 i 2 - dane Kopalni,
    • w poz. 3 i 4 - dane Kopalni,
    • w poz. 5 - dane miejsca faktycznego odbioru wyrobów w Kopalni,
    • w poz. 9 i 10 - dane Wnioskodawcy (siedziby w B.),
    • w poz. 11 - dane miejsca faktycznego odbioru wyrobów w Kopalni;
  2. w przypadku gdy Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży wyrobów węglowych składowanych na placu w obrębie swojego oddziału, podmiotowi trzeciemu , ale towar ten będzie dostarczany do koksowni podmiotu trzeciego położonej w tej samej miejscowości pod tym samym adresem co adres oddziału Wnioskodawcy, a przewoź towaru z części placu Wnioskodawcy na część placu podmiotu trzeciego, będzie organizował podmiot trzeci za pomocą koparek czy też fadrom, które będą kilkakrotnie, ale w sposób ciągły, przewoziły wyroby węglowe nabyte w ramach jednej transakcji sprzedaży, będzie miało miejsce jedno przemieszczenie towarów, w konsekwencji którego Wnioskodawca zobowiązany będzie do wystawienia 4 egzemplarzy dokumentów dostawy wypełnionych w następujący sposób:
    • w poz. 1 i 2 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.),
    • w poz. 3 i 4 - dane Wnioskodawcy (ze wskazaniem siedziby w B.),
    • w poz. 5 - dane oddziału Wnioskodawcy w A.,
    • w poz. 9 i 10 - dane siedziby podmiotu trzeciego w T.,
    • w poz. 11 - dane koksowni podmiotu trzeciego w A.;
  3. ww. nabycie przez Wnioskodawcę w Kopalni wyrobów węglowych jak również zbycie przedmiotowych wyrobów podmiotowi trzeciemu, będzie podlegało zwolnieniu od akcyzy w trybie art. 31a ust. 1 i 3 ustawy;
  4. przewożenie wyrobów węglowych pomiędzy oddziałem Wnioskodawcy, a koksownią podmiotu trzeciego położoną w miejscowości oraz pod adresem tożsamym z adresem oddziału Wnioskodawcy, przy użyciu koparek lub fadrom, należy traktować jako przemieszczenie w rozumieniu ustawy;
  5. przewiezienie wyrobów węglowych z Kopalni do oddziału Wnioskodawcy, a następie przewiezienie całego ładunku, bez jego fizycznego rozładowania, do kolejnego kontrahenta, będą stanowiły dwa odrębne przemieszczenia towarów;
  6. dla każdego z ww. przemieszczeń należy wystawić odrębny dokument dostawy;
  7. w przypadku faktycznego przewożenia wyrobów węglowych na plac w obrębie oddziału Wnioskodawcy, a następnie zbycia przedmiotowych towarów, w treści, dokumentów dostawy tj. w dokumencie wystawionym przez kopalnie na Wnioskodawcę i przez Wnioskodawcę na kontrahenta, odpowiednio w poz. 10 i w poz. 2 tych dokumentów należy podać adres siedziby Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, że odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku jako 1-3 i 4-10 zawarta jest w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj