Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-117/11-2/KOM
z 15 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-117/11-2/KOM
Data
2011.03.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
niepełnosprawni
niepełnosprawni
obowiązek ewidencyjny
obowiązek ewidencyjny
rozpoczęcie działalności gospodarczej
rozpoczęcie działalności gospodarczej


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, usługi przewozu osób niepełnosprawnych.



Wniosek ORD-IN 275 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 roku (data wpływu 31 stycznia 2011r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 roku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przestawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje rozpocząć działalność gospodarczą, której przedmiotem będzie przewóz osób niepełnosprawnych (PKD 49.39.Z, PKWiU 49.39) samochodem osobowym (do 9 osób łącznie z kierowcą). Nie będzie to przewóz taxi, bo będzie polegał na zabraniu osób/osoby niepełnosprawnej wraz z opiekunem/opiekunami z wyznaczonego przez nich miejsca (np. z domu) i transporcie do określonego punktu docelowego. Będzie to przewóz okazjonalny, a nie regularny (w rozumieniu ustawy o transporcie drogowym). Klientami będą osoby fizyczne z orzeczonym stopniem niepełnosprawności i klienci instytucjonalni (gminne ośrodki pomocy społecznej, domy pomocy społecznej, szkoły, urzędy gmin, organizacje pozarządowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma obowiązek zakupu kasy fiskalnej, jej legalizacji i ewidencjonowania za jej pomocą przychodów w momencie rozpoczęcia działalności, czy obowiązek ten powstanie dopiero po przekroczeniu przychodu w wysokości 20.000zł (zgodnie z § 3 ust.7 rozporządzenia MF w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących)...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek posiadania kasy fiskalnej przy przewozie osób niepełnosprawnych okazjonalnie, nieregularnie, będzie go dotyczył dopiero po przekroczeniu 20.000 zł przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl przepisu art. 111 ust. 1 tej ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Przedmiotowe rozporządzenie przewiduje generalnie dwa rodzaje zwolnień:

  • podmiotowe - zwalniające podatnika z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej prowadzonej przez niego działalności,
  • przedmiotowe - zwalniające z ewidencjonowania tylko ściśle określone czynności.

Stosownie do treści § 2 ust.1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Usługi, które zamierza świadczyć Wnioskodawca nie są wymienione w tym załączniku, jako usługi zwolnione z obowiązku rejestrowania ich na kasie.

Wymienione rozporządzenie wyłącza też niektóre czynności ze zwolnienia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 2 rozp. zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia, tj.:

  • poz.15 załącznika: ex 49.31.2 - pozostały transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski- dot. wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę lub związek komunalny
  • poz.16 załącznika: ex 49.39.1 - transport lądowy pasażerski, rozkładowy: międzymiastowy i specjalizowany - dot. wyłącznie przewozów miejskich rozkładowych pasażerskich, innych niż kolejowe, za które pobierane są ceny urzędowe ustalone przez gminę lub związek komunalny.

Podatnicy, którzy świadczą usługi przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji są obowiązani w tej sytuacji do stosowania kasy rejestrującej, bez względu na wielkość osiągniętego obrotu.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą, w przedmiocie przewozu osób niepełnosprawnych samochodem osobowym (do 9 osób), które to usługi nie będą regularne i nie będą przewozem taxi. Będą świadczone dla osób fizycznych z orzeczonym stopniem niepełnosprawności i klientów instytucjonalnych.

Wobec powyższego, Wnioskodawca będzie zobowiązany do ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej obrotu i kwot podatku należnego, wynikających ze sprzedaży świadczonych usług transportu lądowego pasażerskiego, dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych od pierwszego dnia prowadzonej działalności gospodarczej, co wynika z § 4 ust.1 pkt 2 rozp. Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Jednocześnie tut. organ nadmienia, że Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku rejestrowania przedmiotowych usług na kasie fiskalnej w przypadku, gdy będzie je świadczył na rzecz klientów instytucjonalnych, tj. gminnych ośrodków pomocy społecznej, domów pomocy społecznej, szkół, urzędów gmin, organizacji pozarządowych.

Tak więc stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj