Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1024/10-5/NS
z 15 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1024/10-5/NS
Data
2010.12.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
stawki podatku
zarządzanie nieruchomością
zarządzanie nieruchomością
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 308 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2010 r. (data wpływu 20 września 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu 17 listopada 2010 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, zgodnie z aktem założycielskim, wykonuje w ramach swojej działalności określone według nadal obowiązującej dla celów podatku VAT Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.), „usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonymi na zlecenie” – PKWiU 70.32.11. Według PKD wprowadzanej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 2004 r. (Dz. u. Nr 33, poz. 289 ze zm.), gdzie rozszerzono pojęcie zarządzania nieruchomościami na zlecenie, określając, iż podklasa ta obejmuje: działalność pobierania opłat za czynsz oraz zarządzanie nieruchomościami na zlecenie, polegającymi m. in. na: podejmowaniu działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość, obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość, utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw.

Spółka posiada podpisane umowy ze Wspólnotami o administrowanie i zarządzanie, w których oprócz ww. prac rozszerzony został zakres wykonywanych prac o prowadzenie ewidencji księgowej dla nieruchomości wspólnej, w tym odrębnej ewidencji kosztów i przychodów, oraz ewidencji wpłat na fundusz remontowy, otwieranie rachunków bankowych, prowadzenie sprawozdawczości, reprezentowanie Wspólnoty przed Urzędem Skarbowym, sporządzanie deklaracji z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z tym, iż usługi prowadzenia ksiąg posiadają PKWiU oznaczane symbolem 74.12 i nie są wykazane w ww. PKD, Zainteresowany dla tych czynności stosuje 22% stawkę VAT.

Ze złożonego w dniu 24 listopada 2010 r. uzupełnienia do wniosku wynika, iż symbol PKWiU dla czynności będących przedmiotem wniosku (obejmujących prowadzenie ksiąg oraz reprezentowanie Wspólnoty przed Urzędem Skarbowym) jest określony następująco – 70.32.11-00.00 (zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie).

Ponadto Zainteresowany wyjaśnił, że wszystkie wymienione we wniosku prace, tj. prowadzenie ewidencji dla nieruchomości wspólnej, w tym odrębnej ewidencji kosztów i przychodów oraz ewidencji wpłat na fundusz remontowy, otwieranie rachunków bankowych, prowadzenie sprawozdawczości, reprezentowanie Wspólnoty przed Urzędem Skarbowym, sporządzanie deklaracji z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, stanowią czynności pomocnicze do usługi podstawowej, tj. „usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonych na zlecenie”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka stosując dla pozostałych czynności, tj. prowadzenia ksiąg i reprezentowania Wspólnoty przed Urzędem Skarbowym, 22% stawkę będzie postępowała zgodnie z przepisami o podatku VAT, czy też powinna stosować zwolnienie od podatku VAT – przyjmując, że wszystkie wykonywane czynności w ramach kompleksowej umowy zarządzania nieruchomościami są zwolnione od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie postępował zgodnie z przepisami o VAT stosując 22% stawkę podatku VAT. Jednak czytając różne interpretacje wydawane przez inne Urzędy Skarbowe, Spółka ma wątpliwości co do słuszności swojego postępowania.

W opinii Zainteresowanego, problem wynika z wydanej interpretacji Urzędu Skarbowego Warszawa-Mokotów z dnia 3 listopada 2005 r., nr 1433/NG/GV/443-231/2005, w której stwierdza się, że ogólnie mamy do czynienia z jedną usługą sklasyfikowaną w grupowaniu ex 70.32.11, ponieważ usługi związane z prowadzeniem księgowości i usługi administracyjne są ściśle związane z zarządzaniem nieruchomością, a zatem zwolnione są od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień od podatku. Zaliczanie określonej usługi do właściwego grupowania należy jednak do obowiązków usługodawcy. Wynika to z faktu, że to właśnie on posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego sklasyfikowania wykonywanej usługi do odpowiedniego grupowania.

Nadmienia się, iż w oparciu o § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. u. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) – do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. u. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799), zwane dalej rozporządzeniem.

Jednym z przepisów szczególnych jest § 12 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11).

Należy podkreślić, że użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, zgodnie z aktem założycielskim, wykonuje w ramach swojej działalności określone według nadal obowiązującej dla celów podatku VAT Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., „usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonymi na zlecenie” PKWiU 70.32.11. Według PKD pojęcie zarządzania nieruchomościami na zlecenie, obejmuje: działalność pobierania opłat za czynsz oraz zarządzanie nieruchomościami na zlecenie, polegającymi m. in. na: podejmowaniu działań dla uzasadnionego inwestowania w nieruchomość, obsłudze nieruchomości i terenu otaczającego nieruchomość, utrzymania nieruchomości w stanie niepogorszonym, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw. Spółka posiada podpisane umowy ze Wspólnotami o administrowanie i zarządzanie, w której oprócz ww. prac rozszerzony został zakres wykonywanych prac o prowadzenie ewidencji księgowej dla nieruchomości wspólnej, w tym odrębnej ewidencji kosztów i przychodów, oraz ewidencji wpłat na fundusz remontowy, otwieranie rachunków bankowych, prowadzenie sprawozdawczości, reprezentowanie Wspólnoty przed Urzędem Skarbowym, sporządzanie deklaracji z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Jak wskazał Zainteresowany, symbol PKWiU dla czynności będących przedmiotem wniosku (obejmujących prowadzenie ksiąg oraz reprezentowanie Wspólnoty przed Urzędem Skarbowym) jest określony następująco – 70.32.11-00.00 (zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na zlecenie). Ponadto, wszystkie wymienione we wniosku prace, tj. prowadzenie ewidencji dla nieruchomości wspólnej, w tym odrębnej ewidencji kosztów i przychodów oraz ewidencji wpłat na fundusz remontowy, otwieranie rachunków bankowych, prowadzenie sprawozdawczości, reprezentowanie Wspólnoty przed Urzędem Skarbowym, sporządzanie deklaracji z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, stanowią czynności pomocnicze do usługi podstawowej, tj. „usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczonych na zlecenie”.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa zarządzania nieruchomościami mieszkaniowymi na zlecenie, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Mając na uwadze treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że świadczone przez Spółkę usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.32.11-00.00, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca realizując usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi na zlecenie, sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 70.32.11-00.00, wykonując jednocześnie w ramach jednej umowy wskazane we wniosku czynności prowadzenia ksiąg i reprezentowania Wspólnoty przed Urzędem Skarbowym, które są ściśle związane z zarządzaniem tymi nieruchomościami, będzie świadczył całościową usługę zarządzania nieruchomościami, która to czynność korzysta ze zwolnienia od podatku na mocy § 12 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia. Tym samym Zainteresowany nie będzie postępował prawidłowo stosując dla ww. czynności stawkę 22%.

Należy podkreślić, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania czynności wskazanych we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym, niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację PKWiU wskazaną przez Zainteresowanego.

Dodatkowo wskazać należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje zasad zawierania między stronami umów, natomiast organy podatkowe nie mają prawa ingerować w zawierane umowy i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w drodze postępowania podatkowego. Ponadto, strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT w zdarzeniu przyszłym. Natomiast kwestia dotycząca stawki podatku VAT w stanie faktycznym została rozstrzygnięta w interpretacji indywidualnej z dnia 15 grudnia 2010 r. nr ILPP1/443-1024/10-4/NS.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj