Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-933/10-5/KG
z 14 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-933/10-5/KG
Data
2011.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> System zwrotu podatku podróżnym --> Sprzedawcy


Słowa kluczowe
aport
aport
podróżni
podróżni
sukcesja
sukcesja
zwrot podatku
zwrot podatku


Istota interpretacji
wniesienie wkładu w postaci całego przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, przez osobę fizyczną, która uprzednio nabyła prawo do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym daje również takie prawo spółce komandytowej, która w poprzednim roku nie osiągnęła wymaganych obrotów.



Wniosek ORD-IN 310 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01.12.2010r. (data wpływu 06.12.2010r.) uzupełnionym pismem z dnia 11.01.2011r. oraz pismem z dnia 01.02.2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uprawnienia do dokonywania zwrotu podatku podróżnym przez następcę prawnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.12.2010r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uprawnienia do dokonywania zwrotu podatku podróżnym przez następcę prawnego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11.01.2011r. (data wpływu 14.01.2011r., data nadania 12.01.2011r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 05.01.2011r. nr IPPP2/443-933/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 10.01.2011r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoba fizyczna wniosła aport do spółki komandytowej w postaci przedsiębiorstwa. Po wniesieniu aportu, działalność gospodarcza w dotychczas prowadzonym zakresie kontynuuje spółka komandytowa. Przedmiotem aportu są aktywa oraz przejęte zobowiązania.

Osoba fizyczna dokonuje zwrotu podatku podróżnym na podstawie dokumentów TAX FREE. Dokonywanie zwrotu podatku kontynuuje spółka komandytowa, po otrzymaniu aportu w postaci przedsiębiorstwa osoby fizycznej.

Spółka komandytowa w 2009r. nie uzyskiwała przychodu i obrotu. Pismem z dnia 01.02.2010r., Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy aport został dokonany w miesiącu kwietniu 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka komandytowa, po otrzymaniu aportu w postaci przedsiębiorstwa osoby fizycznej ma prawo dokonywania zwrotu podatku dla podróżnych na takich samych zasadach jak osoba fizyczna wnosząca aport, mimo iż spółka komandytowa nie spełnia warunku określonego w art. 127 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż spółka komandytowa ma prawo dokonywać zwrotów podatku dla podróżnych pomimo braku obrotu w roku poprzednim (art. 127 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług), gdyż zgodnie z art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa, wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki.

Mając na względzie, iż osoba fizyczna uzyskała prawo do zwrotu podatku VAT dla podróżnych, po wniesieniu przedsiębiorstwa tej osoby do spółki komandytowej, spółka ta uzyskała wszelkie prawa podatkowe przynależne dla osoby fizycznej, w tym prawo do zwrotu podatku VAT podróżnym, niezależnie od warunku dotyczącego obrotu za rok poprzedni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Warunki, które musi spełnić sprzedawca (nowy podmiot) aby dokonywać zwrotu podatku VAT podróżnym wymienione zostały w art. 127 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym zwrot podatku, o którym mowa w art. 126 ust.1, przysługuje w przypadku zakupu towarów u podatników, zwanych dalej „sprzedawcami”, którzy:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy podatku oraz
  2. prowadzą ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz
  3. zawarli umowy w sprawie zwrotu podatku przynajmniej z jednym z podmiotów, o których mowa w ust. 8 (podmioty dokonujące zwrotów VAT podróżnym).

Art. 127 ust. 4 ww. ustawy nakłada również na podatnika obowiązek pisemnego poinformowania naczelnika właściwego urzędu skarbowego o fakcie, iż jest sprzedawcą w rozumieniu ww. przepisów a także podania adresów punktów, w których podróżny może odebrać podatek. Sprzedawca winien także przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego kopie umów zawartych z podmiotami dokonującymi zwrotu podatku.

Ponadto w myśl art. 127 ust. 6 ww. ustawy sprzedawcy, o których mowa w ust.5, mogą dokonywać zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1, pod warunkiem że ich obroty za poprzedni rok podatkowy wyniosły powyżej 400 000 zł oraz, że dokonują zwrotu podatku wyłącznie w odniesieniu do towarów nabytych przez podróżnego u tego sprzedawcy.

Zagadnienie sukcesji podatkowej regulują przepisy Działu III, Rozdział 14 – Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił zamknięty katalog przypadków, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Zgodnie z art. 93a § 1 ww. ustawy osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Stosownie do art. 93a § 2 ww. ustawy przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    2. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że osoba fizyczna wniosła aport do spółki komandytowej w postaci przedsiębiorstwa. Po wniesieniu aportu, działalność gospodarcza w dotychczas prowadzonym zakresie kontynuuje spółka komandytowa. Przedmiotem aportu są wszystkie aktywa oraz przejęte zobowiązania. Osoba fizyczna dokonywała zwrotu podatku podróżnym na podstawie dokumentów TAX FREE. Dokonywanie zwrotu podatku kontynuuje spółka komandytowa, po otrzymaniu aportu w postaci przedsiębiorstwa osoby fizycznej.

Stosownie do art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) spółką komandytową jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a odpowiedzialność co najmniej jednego wspólnika (komandytariusza) jest ograniczona. Zatem czynność będąca przedmiotem wniosku stanowi zgodnie z art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej przypadek sukcesji praw i obowiązków, polegający na tym, że spółka niemająca osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki przedsiębiorstwa, które otrzymała w formie wkładu rzeczowego.

Reasumując, Spółka komandytowa jako spółka niemająca osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa jako następca prawny, na podstawie art. 93a § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, wstąpił we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki, w tym również wynikające z ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług tj. w zakresie prawa do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym, która nabyła wcześniej osoba fizyczna wnosząca wkład w postaci całego przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego) do spółki komandytowej.

W związku z powyższym wniesienie wkładu w postaci całego przedsiębiorstwa do spółki komandytowej, przez osobę fizyczną, która uprzednio nabyła prawo do dokonywania zwrotu podatku VAT podróżnym daje również takie prawo spółce komandytowej, która w poprzednim roku nie osiągnęła wymaganych obrotów.

Zatem należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj