Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1581/10-4/BA
z 16 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1581/10-4/BA
Data
2010.12.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
inwestycje
inwestycje
odliczenia
odliczenia
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT nie będąc podatnikiem tego podatku?
2. Czy Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizowanej inwestycji pn. „Remont kościoła”?



Wniosek ORD-IN 654 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2010 r. (data wpływu 27 września 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „Remont kościoła” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. „Remont kościoła”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zrealizował zadanie inwestycyjne pod nazwą „Remont kościoła”. Zadanie inwestycyjne zostanie dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 r. Podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym. Realizując zadanie Zainteresowany nie może odzyskać podatku w związku z tym, iż nie jest podatnikiem podatku VAT. Do rozliczenia ww. zadania należy dołączyć interpretację indywidualną w zakresie interpretacji prawa podatkowego w sprawie niemożliwości odzyskania poniesionego kosztu VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że w okresie od grudnia 2009 r. do września 2010 r. zrealizował projekt pn. „Remont kościoła”. Przedmiotowy projekt obejmował:

  1. Remont drewnianej więźby dachowej oraz wymiana pokrycia dachowego (usunięcie istniejącego pokrycia dachowego, usunięcie obróbek blacharskich, usunięcie starych rynien i rur spustowych, usunięcie uszkodzonych elementów więźby dachowej, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej, odtworzenie uszkodzonych elementów konstrukcji nośnej dachu, montaż folii wiatroizolacyjnej, montaż deskowania połaci dachowych, wykonanie nowych obróbek blacharskich, wykonanie impregnacji grzybo i owadobójczej drewnianych elementów konstrukcyjnych dachu, wykonanie pokrycia dachowego z blachy z cynku tytanowego, zamontowanie instalacji odgromowej, zamontowanie nowych rynien i rur spustowych).
  2. Remont i kolorystyka elewacji, wymiana stolarki okiennej oraz remont stolarki drzwiowej kościoła (oczyszczenie elewacji ze zniszczonego tynku, oczyszczenie elementów kamiennych, roboty murarskie, tynkarskie oraz sztukatorskie wykończeniowe, roboty izolacyjne i odwodnienie budynku, renowacja elementów kamiennych, wymiana stolarki okiennej, renowacja stolarki drzwiowej, renowacja elementów kamiennych).


Projekt został zrealizowany przy współfinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie „Odnowa i rozwój wsi”. Całkowite koszty realizacji projektu wyniosły: x zł, w tym dofinansowanie z EFRROW – x zł. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach inwestycji zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Zainteresowanego (faktura VAT nr X za roboty budowlane na kwotę brutto x zł oraz faktura VAT nr X za pełnienie funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego na kwotę brutto xzł). Wyremontowany w wyniku realizacji projektu obiekt sakralny, tj. kościół X stanowi własność Wnioskodawcy, jest ogólnie dostępny, korzystanie z tego obiektu jest całkowicie nieodpłatne. Efekty powstałe w związku z realizacją projektu (wyremontowany kościół) nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT nie będąc podatnikiem tego podatku... Czy Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo od obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie realizowanej inwestycji pn. „Remont kościoła”...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odzyskania podatku zgodnie z ustawą. Ponadto Zainteresowany uważa, że nie będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie zrealizowanej inwestycji pn: „Remont kościoła X”, z uwagi na to, iż towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (art. 86 ust. 1 i 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług). W przypadku Zainteresowanego nie znajdzie zastosowania ten artykuł.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. zadania nie służyły i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług. Z uwagi na to, iż Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, podatek VAT został zaliczony do kosztów kwalifikowalnych zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w okresie od grudnia 2009 r. do września 2010 r. zrealizował zadanie inwestycyjne pod nazwą „Remont kościoła”. Zadanie inwestycyjne zostanie dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 r., Działanie „Odnowa i rozwój wsi”. Realizując zadanie Wnioskodawca nie może odzyskać podatku w związku z tym, że nie jest podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowy projekt obejmował:

  1. Remont drewnianej więźby dachowej oraz wymiana pokrycia dachowego (usunięcie istniejącego pokrycia dachowego, usunięcie obróbek blacharskich, usunięcie starych rynien i rur spustowych, usunięcie uszkodzonych elementów więźby dachowej, wykonanie izolacji przeciwwilgociowej, odtworzenie uszkodzonych elementów konstrukcji nośnej dachu, montaż folii wiatroizolacyjnej, montaż deskowania połaci dachowych, wykonanie nowych obróbek blacharskich, wykonanie impregnacji grzybo i owadobójczej drewnianych elementów konstrukcyjnych dachu, wykonanie pokrycia dachowego z blachy z cynku tytanowego, zamontowanie instalacji odgromowej, zamontowanie nowych rynien i rur spustowych).
  2. Remont i kolorystyka elewacji, wymiana stolarki okiennej oraz remont stolarki drzwiowej kościoła (oczyszczenie elewacji ze zniszczonego tynku, oczyszczenie elementów kamiennych, roboty murarskie, tynkarskie oraz sztukatorskie wykończeniowe, roboty izolacyjne i odwodnienie budynku, renowacja elementów kamiennych, wymiana stolarki okiennej, renowacja stolarki drzwiowej, renowacja elementów kamiennych).


Całkowite koszty realizacji projektu wyniosły: x zł, w tym dofinansowanie z EFRROW – x. zł. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach inwestycji zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Zainteresowanego. Wyremontowany w wyniku realizacji projektu obiekt sakralny, tj. kościół X stanowi własność Wnioskodawcy, jest ogólnie dostępny, korzystanie z tego obiektu jest całkowicie nieodpłatne. Efekty powstałe w związku z realizacją projektu (wyremontowany kościół) nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „Remont kościoła”.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj