Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-161/11/AZ
z 30 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-161/11/AZ
Data
2011.03.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi kompleksowe
usługi weterynaryjne


Istota interpretacji
opodatkowania jednolitą stawką 8% podatku VAT świadczonej usługi weterynaryjnej do której wliczono wartości leków, preparatów weterynaryjnych i materiałów medycznych



Wniosek ORD-IN 887 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2011r. (data wpływu 27 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2011r. (data wpływu 18 lutego 2011r.) oraz pismem z dnia 23 marca 2011r. (data wpływu 25 marca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia do wartości świadczonej usługi weterynaryjnej wartości leków, preparatów weterynaryjnych i materiałów medycznych oraz opodatkowania jednolitą stawką 8% podatku VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia do wartości świadczonej usługi weterynaryjnej wartości leków, preparatów weterynaryjnych i materiałów medycznych oraz opodatkowania jednolitą stawką 8% podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lutego 2011r. oraz pismem z dnia 23 marca 2011r. (data wpływu 25 marca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-161/10/AZ z dnia 15 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Lekarz weterynarii prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży usług weterynaryjnych. Wnioskodawca stosuje 8% stawkę podatku VAT na wykonywane usługi. W wartość świadczonej usługi weterynaryjnej wliczone są również leki, preparaty weterynaryjne, materiały medyczne, w zdecydowanej większości opodatkowane 8% stawką VAT oraz nieliczne opodatkowane stawkami podatku 5% i 23%. Na paragonie lub fakturze wystawianej przez Wnioskodawcę widnieje tylko jedna pozycja – usługa weterynaryjna z podatkiem VAT 8% i nie są wyszczególnione na ww. dokumentach zużyte leki, preparaty weterynaryjne, materiały medyczne. Jako lekarz weterynarii Wnioskodawca nie może prowadzić odręcznej sprzedaży leków i materiałów medycznych.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż Wnioskodawcą jest spółka cywilna i przedstawione zdarzenie przyszłe dotyczy spółki cywilnej. Usługi weterynaryjne, będące przedmiotem wniosku od 1 stycznia 2011r. sklasyfikowane są pod symbolem 75 PKWiU.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest wliczenie w wartość świadczonej usługi weterynaryjnej wartość leków, preparatów weterynaryjnych i materiałów medycznych i opodatkowanie jednolitą 8% stawką podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku leków, preparatów weterynaryjnych i materiałów medycznych, powinny być one wliczone w wartość świadczonej usługi weterynaryjnej i na fakturze VAT lub paragonie powinna figurować tylko jedna pozycja – usługa weterynaryjna opodatkowana jako całość stawką właściwą dla tej usługi z pozycją 173 załącznika nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 5a powołanej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W oparciu o ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 173 załącznika wymieniono usługi weterynaryjne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 75 określonym zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011r.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest lekarzem weterynarii i prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży usług weterynaryjnych. Wnioskodawca stosuje 8% stawkę podatku VAT na wykonywane usługi. W wartość świadczonej usługi weterynaryjnej wliczone są również leki, preparaty weterynaryjne, materiały medyczne, w zdecydowanej większości opodatkowane 8% stawką VAT oraz nieliczne opodatkowane stawkami podatku 5% i 23%.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy na paragonie lub fakturze wystawianej przez Wnioskodawcę może widnieć tylko jedna pozycja – usługa weterynaryjna z podatkiem VAT 8% bez wyszczególniania w ww. dokumentach zużytych leków, preparatów weterynaryjnych, materiałów medycznych.

Mając powyższe na uwadze należy poddać analizie, czy w przedmiotowych okolicznościach mamy rzeczywiście do czynienia ze świadczeniem kompleksowym i wskazaniem w tym przypadku usługi głównej, nadającej świadczonej usłudze dominujący (przewodni) charakter, bowiem stawką właściwą dla świadczenia usługi kompleksowej staje się stawka jaką opodatkowana jest usługa główna.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast świadczenie należy uznać za pomocnicze, jeśli nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncze świadczenie traktowane jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez świadczenia pomocniczego. W tym konkretnym przypadku, niewątpliwie niemożliwe jest wykonanie usługi weterynaryjnej bez jednoczesnego zastosowania leków, preparatów weterynaryjnych, materiałów medycznych.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka czynności obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia świadczenia nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka czynności pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Na podstawie powyższych uregulowań, biorąc po uwagę opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie, leki, preparaty weterynaryjne, materiały medyczne jako środki niezbędne służą do osiągnięcia celu głównego, jakim jest realizacja usługi weterynaryjnej. Powyższe należy zatem traktować jako jedną usługę, podlegającą jednolitym zasadom opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w analizowanej sprawie można mówić o jednej (kompleksowej) usłudze weterynaryjnej, na wartość której składa się m.in. wartość leków, preparatów weterynaryjnych i materiałów medycznych.

Z uwagi zatem na fakt, iż Wnioskodawca sklasyfikował ją do grupowania PKWiU 75 jej świadczenie (w myśl art. 41 ust. 2 ustawy w związku z poz. 173 załącznika nr 3) będzie opodatkowane stawka podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj