Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-1344/10-2/MS
z 3 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-1344/10-2/MS
Data
2011.02.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odzyskanie podatku
odzyskanie podatku
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
stowarzyszenia
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją działania.



Wniosek ORD-IN 283 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia – brak daty (data wpływu 23 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT uiszczanego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2011-2013 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT uiszczanego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2011-2013 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie realizując zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 Leader (Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy), w latach 2011 - 2013, wykonując zadania statutowe zakupi towary i usługi, które zawierają podatek VAT. Zgodnie z zawartymi z Urzędem Marszałkowskim umowami w sprawie przyznania pomocy finansowej na realizację ww. działań, do kosztów kwalifikowanych można zaliczyć podatek VAT zawarty w cenie towarów i usług pod warunkiem, że nie może on być w żaden sposób odzyskany. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.

Stowarzyszenie jako Lokalna Grupa Działania, prowadzi działalność w zakresie rozwoju obszaru powiatu Gx, poprzez:

  • opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju dla Gmin: (…),
  • promocję obszarów położonych w gminach, o których mowa wyżej,
  • mobilizowanie ludności do wzięcia udziału w procesie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich,
  • podejmowanie inicjatyw i działań mających na celu pobudzanie aktywności społeczności lokalnych oraz ich czynny udział w opracowaniu i realizacji LSR.

Wg klasyfikacji PKWIU z roku 1997 – 91.33.14-00.00 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane.

Działalność prowadzona przez Stowarzyszenie wykonywania jest nieodpłatnie. W latach 2011 – 2013 Wnioskodawca nie przewiduje zmiany paragrafu 4 Statutu, ani wykonywania działalności odpłatnej czy podejmowania działalności, która mogłaby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie może odzyskać z urzędu skarbowego podatek VAT uiszczony przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2011 - 2013 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007 - 2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z par. 4 Statutu uchwalonego przez Walne Zebranie Członków w dniu 7 listopada 2008 r., Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. W latach 2011 - 2013 Zainteresowany nie planuje zmiany par. 4 Statutu, podejmowania działalności odpłatnej oraz żadnych innych zmian, które mogłyby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), Stowarzyszenie jest zwolnione od podatku z tytułu świadczenia na rzecz swoich członków usług w postaci szkoleń i imprez aktywizujących mieszkańców z obszaru działania LGD, a w związku z tym nie ma możliwości zwrotu podatku naliczonego, zawartego w cenie zakupywanych towarów i usług w latach 2011 – 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652) - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy, natomiast ograniczenia w prawie do odliczenia w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W związku z powyższym, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca realizując zadania w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, osi 4 Leader (Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy) w latach 2011 - 2013, wykonując zadania statutowe zakupi towary i usługi, które zawierają podatek VAT. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT oraz nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Stowarzyszenie jako Lokalna Grupa Działania, prowadzi działalność w zakresie rozwoju obszaru powiatu Gx. Działalność prowadzona przez Stowarzyszenie wykonywania jest nieodpłatnie i została zaklasyfikowana w PKWiU z roku 1997 pod symbolem 91.33.14-00.00 - usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane. W latach 2011 - 2013 Wnioskodawca nie przewiduje zmiany paragrafu 4 Statutu, ani wykonywania działalności odpłatnej czy podejmowania działalności, która mogłaby spowodować obowiązek odprowadzania podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary nabywane w ramach realizacji przedmiotowych działań nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanych działań.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT uiszczanego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2011-2013 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013, na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do przepisów wskazanych w stanowisku Wnioskodawcy należy zauważyć, że do dnia 31 grudnia 2010 r., w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwolnieniu od podatku podlegały usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 10 cyt. załącznika określano jako zwolnione od podatku „usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)” - PKWiU 91. Natomiast od dnia 1 stycznia 2011 r., na mocy ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), załącznik nr 4 do ustawy został uchylony, a usługi zwolnione od podatku ujęte zostały m. in. w art. 43 ust. 1 ustawy, przy czym w pkt 21 tego przepisu ujęto „usługi świadczone przez niezależne grupy osób, na rzecz swoich członków, których działalność jest zwolniona od podatku lub w zakresie której członkowie ci nie są uznawani za podatników, w celu świadczenia swoim członkom usług bezpośrednio niezbędnych do wykonywania tej działalności zwolnionej lub wyłączonej od podatku, w przypadku gdy grupy te ograniczają się do żądania od swoich członków zwrotu kosztów do wysokości kwoty indywidualnego udziału przypadającego na każdego z nich w ogólnych wydatkach tych grup, poniesionych we wspólnym interesie, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji”.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, § 2 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wobec tego, w niniejszej interpretacji zawarto rozstrzygnięcia odnoszące się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT, uiszczanego przy zakupie towarów i usług związanych z realizacją w latach 2011-2013 działania Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja oraz wdrażanie projektów współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013. Nie dokonano natomiast analizy, czy wykonywane przez Zainteresowanego czynności nie zobowiązują go do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego i czy korzystają one ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

W myśl art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym należy zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji odpowiedziano na pytanie zawarte we wniosku w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Zainteresowanego jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabywanych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj