Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-649/10/ES
z 12 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-649/10/ES
Data
2010.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
częstotliwość
częstotliwość
działki
działki
grunt niezabudowany
grunt niezabudowany
sprzedaż gruntów
sprzedaż gruntów


Istota interpretacji
opodatkowanie sprzedaży działek



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2010r. (data wpływu 12 lipca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu 23 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 sierpnia 2010r. (data wpływu 23 sierpnia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 sierpnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z bratem w 1994r. zostali właścicielami działki o powierzchni 1,67 ha w S. Dwa lata temu Wnioskodawca wraz z bratem wydzielili geodezyjnie 1 ha z powyższej działki, bez zabudowań. Bracia zamierzają sprzedać tę część jako całość, ale poradzono im podzielenie tej powierzchni na mniejsze około 9 arowe działki wraz z drogą. Bracia wystąpili do Gminy Z. oraz odpowiednich organów o ustalenie warunków zabudowy wraz z infrastrukturą techniczną. Wnioskodawca wraz z bratem nie mają jeszcze wz na przedmiotową działkę.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Razem z bratem wszedł w posiadanie nieruchomości - działka nr 125/1 w S., o powierzchni 1,69 ha w drodze darowizny od babci w dniu 21.07.1994r. z której to geodezyjnie wydzielono 1 ha przeznaczony na sprzedaż (decyzja z dnia 07.04.2008).

Celem darowizny była wola babci aby bracia w przyszłości mieli coś od niej. Z chwilą otrzymania przedmiotowej działki zgodnie z obowiązującymi przepisami bracia opłacali podatek od nieruchomości.

Przyczynami sprzedaży geodezyjnie wydzielonej niezabudowanej części działki o powierzchni 1,0 ha są powody finansowe.

W momencie sprzedaży wydzielone działki będą niezabudowane. Wnioskodawca nie będzie budował żadnych zabudowań. Sprzedawane działki wytyczone zostaną z wydzielonego 1 ha, który nie był, nie jest i nie będzie przez Wnioskodawcę zabudowany, a więc nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku.

Wydzielona działka/działki od chwili wejścia przez Wnioskodawcę w posiadanie aż do chwili sprzedaży nie były i nie są przez niego uprawiane.

Działka/działki nie była/były wykorzystywane do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Działka/działki nie była/były wykorzystywane do żadnej działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży produktów rolnych.

Działka/działki nie była/były przedmiotem najmu lub dzierżawy. Wnioskodawca nigdy nie starał się i nie uzyskiwał żadnych dopłat unijnych, nie uatrakcyjnił działki/działek w żaden sposób, nie budował drogi, nie doprowadzał żadnych mediów do działek.

Wnioskodawca nie wystąpił jeszcze o geodezyjne wydzielenie działek z 1 ha.

W chwili obecnej nie ma planu zagospodarowania przestrzennego, który obejmowałby tę wydzieloną 1 ha działkę, w II Studium Zagospodarowania Gminy ten teren jest przeznaczony jako teren budowlany pod zabudowę jednorodzinną. W toku załatwiania są warunki zabudowy dla przedmiotowej działki. Z uwagi na sytuację przyszłościową Wnioskodawca nie jest w stanie powiedzieć czy w momencie sprzedaży będzie miał warunki zabudowy, czy Gmina uchwali plan zagospodarowania przestrzennego.

W chwili obecnej Wnioskodawca może określić przeznaczenie działek w momencie sprzedaży bazując na II Studium Zagospodarowania Przestrzennego, iż będzie to teren budowlany z przeznaczeniem na budownictwo jednorodzinne, z jednym domem na jednej działce o powierzchni min 7 arów. W złożonym wniosku o warunki zabudowy Wnioskodawca składał o podział na 11 działek o pow. 8 arów z domem jednorodzinnym z garażem.

Wnioskodawca nie posiada innych działek oprócz tych wymienionych we wniosku, nie dokonał wcześniej żadnych sprzedaży nieruchomości. Nie sprzedawał żadnych nieruchomości i nie zapłacił podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7 ani nie składał zgłoszenia na druku VAT-R.

Środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej działki/działek Wnioskodawca przeznaczy na cele osobiste: remont domu, nowe meble, wyposażenie AGD, RTV, samochód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze sprzedaż w całości 1 ha lub wydzielonych 10 działek Wnioskodawca prosi o podanie czy będzie płacił podatek VAT, czy będzie zwolniony z tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 20 sierpnia 2010r.), sprzedaż nieruchomości nabytej w formie darowizny do majątku osobistego przez osobę nieprowadzącą działalności gospodarczej nie spełnia przesłanek działalności gospodarczej, więc nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sprzedaż gruntu w świetle ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz w sytuacji gdy grunt został nabyty nie na potrzeby działalności gospodarczej lecz dla celów prywatnych i Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT, a więc nie jest to dostawa towaru przez podatnika. Mimo, że sprzedaż działek będzie dokonywana w sposób częstotliwy jednakże czynności te dotyczą majątku osobistego i Wnioskodawca nie jest podmiotem będącym handlowcem czy producentem, w związku z tym oznacza to, że nie jest to działalność handlowa, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe oznacza, że dostawa towarów, w tym także gruntów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonana będzie przez podmiot mający status podatnika tj. prowadzącego samodzielną działalność gospodarczą w rozumieniu powołanej wyżej definicji.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia „częstotliwości”, przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat) ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było dokonywanie tej czynności wielokrotnie.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Z przedstawionych przepisów wynika więc, że jeśli osoba fizyczna dokonuje sprzedaży ze swojego majątku prywatnego nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod zabudowę, a czynność ta wykonywana jest jednorazowo lub okazjonalnie, w warunkach wskazujących, iż działanie to nie jest czynione z zamiarem jego powtarzania (kontynuowania) i nie zmierza do nadania mu stałego charakteru, transakcja taka nie może być uznana za działalność gospodarczą, w rozumieniu cytowanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie okoliczności będące przyczyną transakcji sprzedaży nieruchomości gruntowych, nie wskazują, iż miałyby być one czynione w ramach działalności gospodarczej.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, w 1994r. w drodze darowizny od babci, Wnioskodawca i jego brat zostali właścicielami działki o powierzchni 1,67 ha, z której to geodezyjnie wydzielono 1 ha bez zabudowań przeznaczony na sprzedaż (decyzja z dnia 7 kwietnia 2008r.). Bracia wystąpili do Gminy o ustalenie warunków zabudowy wraz z infrastrukturą techniczną. W złożonym wniosku o warunki zabudowy Wnioskodawca wystąpił o podział gruntu na 11 działek o pow. 8 arów, każda z możliwością budowy domu jednorodzinnego z garażem. Wnioskodawca wraz z bratem nie mają jeszcze decyzji o warunkach zabudowy. Wnioskodawca nie wystąpił jeszcze o geodezyjne wydzielenie działek z 1 ha.

W momencie sprzedaży wydzielone działki będą niezabudowane. Wnioskodawca nie będzie budował żadnych zabudowań. Sprzedawane działki wytyczone zostaną z wydzielonego 1 ha, który nie był, nie jest i nie będzie przez Wnioskodawcę zabudowany.

Wydzielona działka/działki od chwili wejścia przez Wnioskodawcę w posiadanie aż do chwili sprzedaży nie były i nie są przez niego uprawiane. Działka/działki nie była/były wykorzystywane do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz nie była/były wykorzystywane do żadnej działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadził sprzedaży produktów rolnych. Działka/działki nie była/były przedmiotem najmu lub dzierżawy. Wnioskodawca nigdy nie starał się i nie uzyskiwał żadnych dopłat unijnych, nie uatrakcyjnił działki/działek w żaden sposób, nie budował drogi, nie doprowadzał żadnych mediów do działek.

Wnioskodawca nie posiada innych działek oprócz tych wymienionych we wniosku, nie dokonał wcześniej żadnych sprzedaży nieruchomości. Nie sprzedawał żadnych nieruchomości i nie zapłacił podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7 ani nie składał zgłoszenia na druku VAT-R. Wnioskodawca nie był i nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT.

Przyczynami sprzedaży geodezyjnie wydzielonej niezabudowanej części działki o powierzchni 1,0 ha są powody finansowe. Środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej działki/działek Wnioskodawca przeznaczy na cele osobiste: remont domu, nowe meble, wyposażenie AGD, RTV, samochód.

Mając na uwadze powyższe, planowaną sprzedaż przedmiotowej działki o pow. 1 ha (jak też powstałych z jej podziału działek) należy uznać za dokonaną z majątku osobistego, a tym samym za niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Wnioskodawcy nie można w tym zakresie uznać za podatnika podatku VAT, a okolicznościom dokonania okazjonalnej transakcji zbycia gruntu nie można przypisać znamion działalności gospodarczej. Wnioskodawca sprzedając grunt będzie korzystać zatem z przysługującego mu prawa do rozporządzenia własnym majątkiem.

Zatem w ocenie tut. organu nie można uznać przedmiotowej sprzedaży działek, która ma być dokonana z majątku osobistego za częstotliwą dostawę gruntów, a więc czynność ta w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie mieści się w definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, a co za tym idzie sprzedaż przedmiotowej działki o pow. 1 ha (powstałych z jej podziału działek) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na pisemny wniosek zainteresowanego i w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną) wydaje Minister właściwy do spraw finansów publicznych. W związku z powyższym niniejsza interpretacja indywidualna odnosi się jednie do Wnioskodawcy.

Natomiast jeżeli drugi z braci zainteresowany jest otrzymaniem interpretacji indywidualnej obowiązany jest do złożenia odrębnego wniosku i przedstawienia odpowiedniego dla niego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), zapytania i własnego stanowiska w sprawie oraz wniesienia odrębnej opłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj