Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-87/11-2/IGo
z 21 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-87/11-2/IGo
Data
2011.03.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
nieruchomości
pierwsze zasiedlenie
pierwsze zasiedlenie
wydatki na ulepszenie
wydatki na ulepszenie
zbycie nieruchomości
zbycie nieruchomości


Istota interpretacji
Dokonując sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 (jeżeli do transakcji dojdzie po upływie 2 lat od daty nabycia nieruchomości) lub na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10a (jeżeli do transakcji dojdzie przed upływem 2 lat od daty nabycia nieruchomości).



Wniosek ORD-IN 396 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10.01.2011r. (data wpływu 20.01.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT transakcji zbycia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.01.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT transakcji zbycia nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zamierza nabyć udział w prawie wieczystego użytkowania oraz we współwłasności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość.

Budynek jest wybudowany w latach 70 i zbywany przez likwidatora spółdzielni. Zakup odbyłby się na podstawie faktury VAT ze stawką zwolnioną.

Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca ma zamiar wynajmować w ramach działalności gospodarczej. Nieruchomość zostałaby zaewidencjonowana jako środek trwały i amortyzowana. Miesięcznie wystawiane byłyby faktury VAT z tytułu najmu i odprowadzany byłby podatek VAT i dochodowy.

Wnioskodawca nie zamierza ponosić żadnych nakładów na modernizację. Jedynie wynajmujący poniósłby koszty adaptacji pomieszczeń.

W dalszej kolejności Zainteresowany chciałby dokonać sprzedaży nieruchomości, wystawić fakturę VAT i na zasadach ogólnych rozliczyć przychód ze sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonując sprzedaży nieruchomości prawidłowe będzie jeśli Wnioskodawca wystawi fakturę VAT i korzystając ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a będzie mógł zastosować stawkę zwolnioną ...

Zdaniem Wnioskodawcy możliwe jest zastosowanie zwolnienia, ponieważ podlegać będzie przepisom dotyczącym sprzedaży nieruchomości. Spełnione byłyby również przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a można byłoby zastosować stawkę zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 tej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 ustawy, obowiązującym od 01.01.2011r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy wskazać, iż art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz.U. nr 238, poz. 1578) zostały wprowadzone zmiany. I tak zgodnie z dodanym art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z zapisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że dla zastosowania powyższego zwolnienia od podatku istotne jest określenie, czy dostawa nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera definicję legalną tego pojęcia. Wynika z niej, że pierwsze zasiedlenie występuje wówczas, gdy budynek, budowla lub ich części są wydawane pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Istotne jest jednak to, że musi to nastąpić w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (np. sprzedaż, najem, dzierżawa).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Ponadto, jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części może korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a staje się bezzasadne.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli albo ich części trwale związanych z gruntem.

Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jeżeli natomiast dostawa budynku podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt.

W oparciu o przepis § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2010r. nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Zatem, zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że ze zwolnienia takiego korzysta dostawa budynku, budowli lub ich części, które się znajdują na gruncie oddanym w to użytkowanie. Oznacza to, że do dostawy prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczne zwolnienie od podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z gruntem.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą zamierza nabyć udział w prawie wieczystego użytkowania oraz we współwłasności budynku stanowiącego odrębną nieruchomość. Budynek został wybudowany w latach 70 i jest zbywany przez likwidatora spółdzielni. Zakup odbyłby się na podstawie faktury VAT ze stawką zwolnioną. Przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca ma zamiar wynajmować w ramach działalności gospodarczej. Nieruchomość zostałaby zaewidencjonowana jako środek trwały i amortyzowana. Miesięcznie wystawiane byłyby faktury VAT z tytułu najmu i odprowadzany byłby podatek VAT i dochodowy. Wnioskodawca nie zamierza ponosić żadnych nakładów na modernizację. Jedynie wynajmujący poniósłby koszty adaptacji pomieszczeń. W dalszej kolejności Zainteresowany chciałby dokonać sprzedaży nieruchomości, wystawić fakturę VAT i na zasadach ogólnych rozliczyć przychód ze sprzedaży. Wątpliwości Zainteresowanego sprowadzają się do kwestii opodatkowania sprzedawanej nieruchomości.

Zatem należy stwierdzić, iż do pierwszego zasiedlenia dojdzie w momencie nabycia przedmiotowej nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Jednakże, analizując całokształt sprawy, należy odnieść się do dwóch sytuacji, które mogą mieć odmienny wpływ tj. zastosowanie różnych przepisów, na przedmiotową sprawę będącą przedmiotem zapytania. Mianowicie istotne jest to kiedy Wnioskodawca dokona transakcji sprzedaży nieruchomości. Czy nastąpi to przed upływem dwóch lat, czy po ich upływie od momentu nabycia nieruchomości (czyli od momentu pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o VAT).

Gdy Wnioskodawca dokona sprzedaży nieruchomości po upływie 2 lat od momentu jej nabycia, skorzysta ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Bowiem nie zajdzie przesłanka zawarta w podpunkcie b, wykluczająca zwolnienie, w momencie gdyby pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Gdyby natomiast zaszła sytuacja, że Wnioskodawca zdecyduje się sprzedać nieruchomość przed upływem 2 lat od momentu jej nabycia, wówczas transakcja skorzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż w momencie nabycia nieruchomości korzystała ona ze zwolnienia z podatku VAT. Ponadto Zainteresowany nie będzie ponosił wydatków na ulepszenie nieruchomości.

Reasumując, należy stwierdzić, że dokonując sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca będzie korzystał ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 (jeżeli do transakcji dojdzie po upływie 2 lat od daty nabycia nieruchomości) lub na podstawie art. 43 ust.1 pkt 10a (jeżeli do transakcji dojdzie przed upływem 2 lat od daty nabycia nieruchomości).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy wskazać, że powyższa interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości opodatkowania transakcji sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, do której dojdzie między sprzedającym a Wnioskodawcą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj