Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-115/11-4/EC
z 1 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-115/11-4/EC
Data
2011.04.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Przepisy ogólne --> Podmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
likwidacja działalności
likwidacja działalności
najem
najem
podatek liniowy
podatek liniowy
ryczałt ewidencjonowany
ryczałt ewidencjonowany
składnik majątkowy
składnik majątkowy
umowa najmu
umowa najmu
wynajem
wynajem


Istota interpretacji
Czy opisany zakres korzystania z nieruchomości z uwzględnieniem planowanej inwestycji mającej na celu wybudowanie budynku z nowymi lokalami (bądź lokalem) pozwala na uznanie, iż po dokonaniu likwidacji działalności gospodarczej (wyrejestrowaniu z ewidencji działalności gospodarczej) nieruchomości te stanowić będą składniki majątkowe niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej?Czy Wnioskodawczyni może w dowolnym momencie roku zakończyć działalność gospodarczą „wynajem lokali” i przejść na rozliczenie przychodów na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego (tzw. „najem prywatny”)?Czy ze względu na treść przepisu art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) konieczne jest w sytuacji Wnioskodawczyni zawarcie nowych umów najmu?



Wniosek ORD-IN 278 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 01.02.2011 r. (data wpływu 03.02.2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10.03.2011 r. (data nadania 10.03.2011 r., data wpływu 14.03.2011 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-115/11-2/EC z dnia 28.02.2011r. (data doręczenia 04.03.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • zaliczenia wynajmowanych nieruchomości, w przypadku likwidacji działalności, do składników majątku niezwiązanego z prowadzoną działalnością – jest prawidłowe,
  • opodatkowania przychodów z najmu w ramach tzw. „najmu prywatnego” – jest prawidłowe,
  • konieczności zawarcia nowych umów najmu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.02.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia wynajmowanych nieruchomości, w przypadku likwidacji działalności, do składników majątku niezwiązanego z prowadzoną działalnością oraz możliwości opodatkowania przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni wskazała, iż najem prowadzi w ramach działalności gospodarczej opodatkowany podatkiem liniowym 19%. Wnioskodawczyni ma wątpliwość, czy może dokonać zmiany formy opodatkowania i rodzaju działalności. W najbliższym czasie Wnioskodawczyni zamierza zlikwidować tą działalność gospodarczą i opodatkować jako najem prywatny podatkiem zryczałtowanym 8,5% - art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawczyni oświadczyła, że jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawczyni pismem z dnia 10.03.2011 r. (data wpływu 14.03.2011 r.) doprecyzowała opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku ORD-IN oraz doprecyzowała zadane we wniosku pytanie.

Wnioskodawczyni w uzupełnieniu wniosku wskazała, iż jest współwłaścicielką wraz z bratem w udziałach wynoszących po 1/2 części trzech nieruchomościach położonych w W. Dla nieruchomości tych Sąd Rejonowy prowadzi księgi wieczyste: nr … dla niezabudowanej nieruchomości o powierzchni 0,0719 ha, nr … dla nieruchomości zabudowanej o powierzchni 0,0746 ha oraz nr … dla nieruchomości zabudowanej o pow. 0,0648 ha.

Na nieruchomościach zabudowanych posadowione są dwie kamienice oraz budynki o innym przeznaczeniu. W dwóch kamienicach, których Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką, znajduje się łącznie siedem lokali użytkowych oraz siedem lokali mieszkalnych. Lokale użytkowe wynajmowane są przedsiębiorcom na potrzeby prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, lokale mieszkalne wynajmowane są osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Nieruchomość niezabudowana dzierżawiona jest przedsiębiorcy prowadzącemu na niej działalność gospodarczą.

W związku z uzyskiwaniem przychodów z wynajmu i dzierżawy w kwotach przekraczających próg uprawniający do zastosowania tzw. „zwolnienia podmiotowego” od obowiązku rejestracyjnego Wnioskodawczyni jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Opisane powyżej udziały w nieruchomościach zabudowanych Wnioskodawczyni nabyła na podstawie dziedziczenia po wielu członkach rodziny oraz umowy o częściowy dział spadku z 18 marca 2004 roku. Udział w nieruchomości niezabudowanej Wnioskodawczyni nabyła na podstawie umowy darowizny z dnia 21 lipca 2004 roku. Podkreślenia wymaga, iż wszystkie udziały w nieruchomościach Wnioskodawczyni nabyła poza prowadzeniem działalności gospodarczej.

Początkowo, jako osoba fizyczna Wnioskodawczyni prowadziła tzw. najem prywatny i rozliczała się z tego tytułu na zasadach ogólnych.

W styczniu 2005 roku Wnioskodawczyni zarejestrowała działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 70.20.2 obecnie 6820Z). Jako formę opodatkowania wybrała podatek liniowy według stawki 19 procentowej. Od lipca 2008 roku Wnioskodawczyni jest emerytką.

Następnie Wnioskodawczyni wskazała, iż opisane powyżej nieruchomości zabudowane są starymi, ponad 100-letnimi budynkami oraz znajdują się w strefie ochrony konserwatorskiej, wymagają dużych nakładów finansowych na remonty i bieżące utrzymywanie. W związku z powyższym Wnioskodawczyni planuje wraz z bratem, po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń, zburzyć część starych budynków gospodarczych, które w tej chwili nie nadają się do użytkowania ze względów technicznych, a na ich miejscu wybudować nowe budynki, w których usytuowane będą lokale użytkowe przeznaczone na wynajem (od jednego do trzech nowych lokali użytkowych). Jednocześnie zamierza wyrejestrować działalność gospodarczą i przejść na rozliczanie przychodów z najmu na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego (tzw. „najem prywatny”), ze stawką 8,5%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy opisany zakres korzystania z nieruchomości z uwzględnieniem planowanej inwestycji mającej na celu wybudowanie budynku z nowymi lokalami (bądź lokalem) pozwala na uznanie, iż po dokonaniu likwidacji działalności gospodarczej (wyrejestrowaniu z ewidencji działalności gospodarczej) nieruchomości te stanowić będą składniki majątkowe niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej...
  2. Czy Wnioskodawczyni może w dowolnym momencie roku zakończyć działalność gospodarczą „wynajem lokali” i przejść na rozliczenie przychodów na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego (tzw. „najem prywatny”)...
  3. Czy ze względu na treść przepisu art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) konieczne jest w sytuacji Wnioskodawczyni zawarcie nowych umów najmu...

W opinii Wnioskodawczyni, w publikowanych pisemnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

W związku z powołanymi regulacjami prawnymi pisemne interpretacje zawierają stanowisko, iż wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzecz w najem (stanowisko zawarte w szczególności w piśmie z dnia 29 kwietnia 2010r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPBII/1/415-121/10/Asz, lex. 34435).

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Pojecie działalności gospodarczej dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych definiuje przepis art. 5a pkt 6 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz odwołując się do zaprezentowanego stanu faktycznego, w szczególności zaś do faktu, iż nieruchomości, których Wnioskodawczyni jest współwłaścicielką zostały nabyte poza prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, Wnioskodawczyni uważa, iż po zakończeniu działalności gospodarczej najem lokali oraz dzierżawa nieruchomości gruntowej nie będą nosiły znamion pozarolniczej działalności gospodarczej, a nieruchomości te stanowić będą składniki majątkowe niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Powyższej kwalifikacji w ocenie Wnioskodawczyni nie sprzeciwiają się plany dokonania rozbiórki części budynków położonych na nieruchomości oraz budowy nowego budynku z nowymi lokalami (bądź lokalem).

Jednocześnie w myśl art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze), przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym, że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do powołanego powyżej przepisu Wnioskodawczyni uważa, że po zakończeniu działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, przy zachowaniu terminu określonego w art. 9 ust 4 będzie uprawniona do złożenia stosownego oświadczenia i rozliczania wynajmu na zasadach ryczałtu. (analogiczne stanowisko zaprezentowano w piśmie Izby Skarbowej w Warszawie IPPB1/415-1143/10-2/EC, Rzeczpospolita z dnia 03 marca 2011 roku, str. C5)

W myśl art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) warunkiem rozliczenia podatkowego na zasadach tzw. „najmu prywatnego” jest to, by umowy te nie były zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W ocenie Wnioskodawczyni pomimo literalnego brzmienia przytoczonego przepisu, w sytuacji zakończenia działalności gospodarczej, przy uwzględnieniu, iż aktywność Wnioskodawczyni nie nosi znamion takiej działalności, nie jest konieczne zawarcie nowych umów najmu, które tym razem byłyby zawarte „poza działalnością gospodarczą”. O tym bowiem, czy są one zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje wyłącznie charakter działalności Wnioskodawczyni. Ponadto z punktu widzenia prawa cywilnego stroną umów są - niezależnie od kwestii podatkowych - współwłaściciele nieruchomości, a kwestia ewentualnego zakończenia przez jednego z nich działalności gospodarczej nie wpływa w jakikolwiek sposób na treść istniejącego zobowiązania (nie należy do elementów istotnych umowy). Niezasadne i niecelowe byłoby więc wymaganie dokonania czynności zmierzających do zmiany istniejących umów i zawarcia ich na nowo, tym razem „poza działalnością gospodarczą”.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawczyni wnosi o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego i uznanie mojego stanowiska w sprawie za prawidłowe.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje:

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307) wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:

  1. zarobkowym celu działalności,
  2. wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  3. prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Jednakże w przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, albo najem lub dzierżawa jest przedmiotem tej działalności, zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynajmowanie lub wydzierżawianie nieruchomości traktowane jest jako pozarolnicza działalność gospodarcza. W myśl bowiem tego przepisu przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 tejże ustawy dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, dla przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Aby skorzystać z ryczałtowej formy opodatkowania należy złożyć pisemne oświadczenie o jej wyborze (art. 9 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

W myśl tego przepisu, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak już wskazano, z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, iż najem dla celów podatkowych może być traktowany jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 tej ustawy. Co do zasady, możliwość dokonania wyboru w ww. zakresie, a co za tym idzie i sposobu rozliczenia przychodów z najmu, ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem. Jednakże wybór ten jest ograniczony istnieniem związku pomiędzy wynajmowanym składnikiem majątkowym a prowadzoną przez podatnika pozarolniczą działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem wynajmowany składnik majątku związany jest z tą działalnością, przychód z jego wynajmu stanowi zawsze przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż kwestią istotną dla zakwalifikowania przychodów z wynajmu, do odpowiedniego źródła przychodów jest ocena, czy umowa najmu nieruchomości, z której Wnioskodawca będzie uzyskiwał w 2011 r. przychody będzie zawierana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z wynajmu lokali w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni wraz z bratem jest współwłaścicielką trzech nieruchomości. Na nieruchomościach zabudowanych posadowione są dwie kamienice oraz budynki o innym przeznaczeniu. Wszystkie udziały w nieruchomościach Wnioskodawczyni nabyła poza prowadzeniem działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zamierza zburzyć część starych budynków gospodarczych, a na ich miejscu wybudować nowe budynki, w których usytuowane będą lokale użytkowe przeznaczone na wynajem. Jednocześnie Wnioskodawczyni zamierza zlikwidować tą działalność i rozpocząć wynajem w ramach najmu prywatnego opodatkowanego zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż:

  • w wyniku likwidacji działalności gospodarczej, będące przedmiotem wynajmu nieruchomości stanowić będą składniki majątkowe niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • Wnioskodawczyni może w dowolnie przez siebie wybranym terminie zakończyć działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości, wówczas przychody uzyskiwane z tego tytułu będą stanowić źródło przychodu, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 8,5%, o ile zostaną spełnione wymogi określone w cyt. wyżej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwłaszcza dotyczące wyboru tej formy opodatkowania,
  • zgodnie z treścią cyt. przepisu art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z najmu nieruchomości, będą mogły korzystać z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym jeżeli będą zawarte poza prowadzoną przez Wnioskodawczynię działalnością gospodarczą. Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami, a zatem umowy najmu zawierane były w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z powyższym po zlikwidowaniu działalności gospodarczej Wnioskodawczyni winna zawrzeć nowe umowy najmu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj