Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-820/10/ASz
z 7 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-820/10/ASz
Data
2011.01.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
księgowanie
księgowanie
rachunkowość
rachunkowość
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
czy rozszerzając zakres świadczonych przez siebie usług na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2010r. (data wpływu 7 października 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2011r. (data wpływu 5 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy rozszerzając zakres świadczonych przez siebie usług na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 stycznia 2011r. (data wpływu 5 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie ustalenia czy rozszerzając zakres świadczonych przez siebie usług na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Głównym przedmiotem działania Spółki z o.o., zarejestrowanej w 2008r. (Wnioskodawca), jest pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 6523Z) oraz pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 6499Z). Spółka nie jest podatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust.1 ustawy z dnia 11-03-2004r. o podatku od towarów i usług - dalej ustawa o VAT.

Wnioskodawca zamierza otworzyć biuro rachunkowe dla fundacji i stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, w którym będzie świadczył usługi takie jak: prowadzenie ksiąg rachunkowych i ewidencji podatkowych, kwalifikacja dowodów księgowych do ich ujęcia w księgach i ewidencjach, naliczanie wynagrodzeń dla zatrudnionych pracowników i ich rozliczania, prowadzenie ewidencji i rozliczeń środków trwałych i wyposażenia oraz sporządzanie deklaracji podatkowych i deklaracji rozliczeniowych z ZUS na podstawie danych zawartych w księgach rachunkowych obsługiwanych jednostek.

Wnioskodawca będzie swoje usługi świadczył wyłącznie na rzecz podmiotów nie prowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie zamierza, gdyż nie ma uprawnień, prowadzić czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1996r. o doradztwie podatkowym. Jednakże oprócz czynności wymienionych w art. 4 ust 1 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości spółka jako podmiot uprawniony do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wykonywać będzie na rzecz swoich klientów czynności, o których mowa w art. 76a ww. ustawy tj. prowadzenie, w imieniu i na rzecz klientów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz sporządzanie, w imieniu i na rzecz klientów, zeznań i deklaracji podatkowych.

W piśmie z dnia 5 stycznia 2011r Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Sporządzanie sprawozdania finansowego stanowi element kompleksowej obsługi księgowej i sporządzane będzie przez pracowników biura rachunkowego. Podpisywane będzie zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości – tj. przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki i kierownik jednostki (zarząd klienta).
  2. W przypadku organizacji pozarządowych nieprowadzących działalności gospodarczej (Wnioskodawca nie przewiduje innych klientów niż stowarzyszenia i fundacje nieprowadzące działalności gospodarczej)nie będą występowały comiesięczne deklaracje VAT. Wnioskodawca przewiduje, że jedynymi deklaracjami i zeznaniami będą PIT-4R, PIT-8AR, PCC-3 oraz CIT-8 i będą one podpisywane przez osoby upoważnione do reprezentowania klientów (z zarządu organizacji). Jedynie w poz. 101 części L zeznania CIT-8 tj. imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za obliczanie podatku pojawi się podpis pracownika biura rachunkowego.
  3. Symbol PKWiU usługi świadczonej przez Wnioskodawcę to:
    74.12.12 – Usługi w zakresie sprawdzania rachunków,
    74.12.13 – Usługi w zakresie sprawozdań finansowych,
    74.12.14 – Usługi w zakresie rachunkowości pozostałe,
    74.12.20 – Usługi w zakresie księgowości, z wyjątkiem deklaracji podatkowych.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że działalność będąca przedmiotem wniosku o wydanie interpretacja indywidualnej nie została jeszcze rozpoczęta. Wysokość obrotów Wnioskodawcy za rok 2009 wynosi 2.650 zł a w 2010r. – 0zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle powyższego, podatnik przy rozszerzeniu świadczonych przez siebie usług o usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, na które składa się:

  • prowadzenie ksiąg rachunkowych
  • kwalifikacja dowodów księgowych do ich ujęcia w księgach i ewidencjach
  • sporządzanie deklaracji podatkowych i deklaracji rozliczeniowych z ZUS
  • naliczanie wynagrodzeń dia zatrudnionych pracowników i ich rozliczenia
  • prowadzenie ewidencji i rozliczania środków trwałych i wyposażenia

może w dalszym ciągu korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ust.1 ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy: będzie mu przysługiwało w dalszym ciągu prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT regulowanego przepisami art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Podatnik bowiem będzie spełniać wymogi określone w tych przepisach. W przypadku podatnika nie znajdą zastosowania wyłączenia określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT oraz w poz. 37 załącznika do Rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zdaniem podatnika ww. czynności nie stanowią usług doradztwa, tym bardziej doradztwa podatkowego, gdyż zgodnie z art. 2 ust 3 ustawy o doradztwie podatkowym nie uważa się za czynności doradztwa podatkowego czynności wykonywanych w imieniu i na rzecz podatnika przez osoby uprawnione, zgodnie z odrębnymi przepisami, do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, polegających wyłącznie na prowadzeniu ksiąg rachunkowych bądź innych ksiąg i ewidencji do celów podatkowych oraz sporządzaniu zeznań i deklaracji na podstawie danych wynikających z tych ksiąg - a tylko takie usługi podatnik zamierza świadczyć. Spółka nie będzie świadczyła usług doradztwa gospodarczego, ekonomicznego itp.

Wobec powyższego spółka nie prowadząc czynności doradztwa podatkowego, ekonomicznego bądź gospodarczego itp. zdaniem wnioskodawcy, może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust 1 ustawy o VAT, ponieważ usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych nie zostało wyłączone ze zwolnienia na mocy art. 113 ust 13 pkt 2 ustawy o VAT.

Ujmowanie operacji gospodarczych w księgach rachunkowych jednostek jest operacją jedynie czysto techniczną, opierającą się na aktualnie obowiązujących przepisach prawnych a sposób księgowania, wypełniania deklaracji i prowadzenia poszczególnych ewidencji jest ściśle określony przepisami prawa i aktami wykonawczymi.

Ponadto WSA w Lublinie w swoim wyroku z dnia 15 lutego 2008r. sygn. akt 1 SA/LU710/07 w odwołaniu do wyroku TK uznał, "pojęcie /doradzenie/w potocznym rozumieniu oznacza właśnie udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Chodzi tu zatem o czynności polegające na opracowaniu pewnej koncepcji czy strategii, na podstawie której podatnik podejmować będzie konkretne działania <...> należy stwierdzić, że zakres uprawnień w sferze doradztwa podatkowego zastrzeżony dla osób wykonujących zawód zaufania publicznego dotyczy tylko i wyłącznie udzielania owych porad, opinii i wyjaśnień dotyczących obowiązków podatkowych podatników, płatników i inkasentów. Czynności polegające na prowadzeniu ksiąg i ewidencji podatkowych z istoty swej bliskie są działalności zawodowej osób uprawnionych do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, a czynności polegające na sporządzaniu deklaracji i zeznań podatkowych mają w znacznej mierze charakter techniczny, a nie prawny, choćby z tego względu, że sporządzane są na podstawie Innych dokumentów, w szczególności ksiąg rachunkowych. Ich wykonywanie wymaga zatem wiedzy z zakresu księgowości i podatków, którą to wiedzę mają podmioty uprawnione, zgodnie z odrębnymi przepisami, do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych." Wyjaśnienie zawarte w przytoczonym wyroku, potwierdza, że czynność wypełniania deklaracji nie powinna być traktowana jako "doradztwo", a jedynie jako wypełnienie rubryk danymi zawartymi we prowadzonych przez biuro rachunkowe księgach handlowych i ewidencjach podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak stanowi art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, obowiązujący do 31 grudnia 2010r., usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Art. 8 ust. 3 uchylony został przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 października 2010r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) zmieniającej ustawę o VAT, z dniem 1 stycznia 2011 r.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosowana była Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Od dnia 1 stycznia 2011r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010r. zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast na podstawie art. 113 ust. 1 od dnia 1 stycznia 2011r. na podstawie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), otrzymał brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jednakże art. 2 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, iż kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł.

Jak stanowi art. 2 ust. 4 cyt. wyżej ustawy, w 2011r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2010r. była wyższa niż 100.000 zł i nie przekroczyła 150.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2011r., z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowych są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ponadto na mocy art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011r. zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 cyt. ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Stosownie do § 26 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 13 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996r. o doradztwie podatkowym (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 73, poz. 443 ze zm.), zwanej dalej ustawą o doradztwie podatkowym (w brzmieniu obowiązującym do dnia 6 sierpnia 2010r.) czynności doradztwa podatkowego obejmują:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych;
  2. 2 prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.

Na mocy natomiast art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996r. o doradztwie podatkowym (w brzmieniu obowiązującym od dnia 7 sierpnia 2010r.), czynności doradztwa podatkowego obejmują:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Z kolei art. 2 ust. 2 ww. ustawy o doradztwie podatkowym stanowi, iż zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

Podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 ww. ustawy o doradztwie podatkowym, są osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni oraz biegli rewidenci (art. 3 ustawy o doradztwie podatkowym w brzemieniu obowiązującym do dnia 6 sierpnia 2010r.).

Zgodnie natomiast z art. 3 ustawy o doradztwie podatkowym (w brzmieniu obowiązującym od dnia 7 sierpnia 2010r.), podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni, biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.

Ponadto należy zaznaczyć, że w okresie od dnia 1 lutego 2005r. do dnia 31 grudnia 2008r. (z małymi zmianami w brzmieniu tego przepisu na przestrzeni tego okresu, pozostającymi bez znaczenia dla sprawy) w ustawie o doradztwie podatkowym obowiązywał przepis art. 3a, który stanowił, że podmioty uprawnione, zgodnie z odrębnymi przepisami, do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych mogą również wykonywać czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2a i 3.

Natomiast zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Zgodnie z art. 76a ust. 1 ww. ustawy o rachunkowości usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6.

W myśl ust. 2 ww. art. 76a ww. ustawy o rachunkowości przedsiębiorcy, wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej:

  1. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,
  2. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

-w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać:

  1. przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
  2. pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,

-czym stanowi art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości.

Stosownie do art. 76a ust. 4 ww. ustawy o rachunkowości uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Należy zaznaczyć, iż konstrukcja prawna przedmiotu opodatkowania, stawek podatkowych i zwolnień podatkowych w ustawie o VAT opiera się na właściwych klasyfikacjach statystycznych, tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z tego też względu sprawa klasyfikacji statystycznej towarów i usług nabiera szczególnego znaczenia.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku stwierdzić należy, że świadczenie usług określonych z nazwy w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jako usługi doradztwa, wyłącza prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji o tym, czy świadczone przez podatnika usługi mogą korzystać ze wspomnianego zwolnienia, decyduje ich zaklasyfikowanie do określonego grupowania PKWiU, jak również stan faktyczny/zdarzenie przyszłe konkretnej sprawy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Głównym przedmiotem działania Spółki z o.o., zarejestrowanej w 2008r. (Wnioskodawca), jest pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasytlkowane (PKD 6523Z) oraz pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 6499Z). Spółka nie jest podatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust.1 ustawy z dnia 11-03-2004r. o podatku od towarów i usług - dalej ustawa o VAT. Wnioskodawca zamierza otworzyć biuro rachunkowe dla fundacji i stowarzyszeń nieprowadzących działalności gospodarczej, w którym będzie świadczył usługi takie jak: prowadzenie ksiąg rachunkowych i ewidencji podatkowych, kwalifikacja dowodów księgowych do ich ujęcia w księgach i ewidencjach, naliczanie wynagrodzeń dla zatrudnionych pracowników i ich rozliczania, prowadzenie ewidencji i rozliczeń środków trwałych i wyposażenia oraz sporządzanie deklaracji podatkowych i deklaracji rozliczeniowych z ZUS na podstawie danych zawartych w księgach rachunkowych obsługiwanych jednostek. Wnioskodawca będzie swoje usługi świadczył wyłącznie na rzecz podmiotów nie prowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie zamierza, gdyż nie ma uprawnień, prowadzić czynności doradztwa podatkowego, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1996r. o doradztwie podatkowym. Jednakże oprócz czynności wymienionych w art. 4 ust 1 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości spółka jako podmiot uprawniony do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, wykonywać będzie na rzecz swoich klientów czynności, o których mowa w art. 76a ww. ustawy tj. prowadzenie, w imieniu i na rzecz klientów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz sporządzanie, w imieniu i na rzecz klientów, zeznań i deklaracji podatkowych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Sporządzanie sprawozdania finansowego stanowi element kompleksowej obsługi księgowej i sporządzane będzie przez pracowników biura rachunkowego. Podpisywane będzie zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości – tj. przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych jednostki i kierownik jednostki (zarząd klienta).
  2. W przypadku organizacji pozarządowych nieprowadzących działalności gospodarczej (Wnioskodawca nie przewiduje innych klientów niż stowarzyszenia i fundacje nieprowadzące działalności gospodarczej)nie będą występowały comiesięczne deklaracje VAT. Wnioskodawca przewiduje, że jedynymi deklaracjami i zeznaniami będą PIT-4R, PIT-8AR, PCC-3 oraz CIT-8 i będą one podpisywane przez osoby upoważnione do reprezentowania klientów (z zarządu organizacji). Jedynie w poz. 101 części L zeznania CIT-8 tj. imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za obliczanie podatku pojawi się podpis pracownika biura rachunkowego.
  3. Symbol PKWiU usługi świadczonej przez Wnioskodawcę to:
    74.12.12 – Usługi w zakresie sprawdzania rachunków,
    74.12.13 – Usługi w zakresie sprawozdań finansowych,
    74.12.14 – Usługi w zakresie rachunkowości pozostałe,
    74.12.20 – Usługi w zakresie księgowości, z wyjątkiem deklaracji podatkowych.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że działalność będąca przedmiotem wniosku o wydanie interpretacja indywidualnej nie została jeszcze rozpoczęta. Wysokość obrotów Wnioskodawcy za rok 2009 wynosi 2.650 zł a w 2010r. – 0zł.

Zatem jeżeli Wnioskodawca nie będzie wykonywał usług o charakterze doradczym ani nie będzie udzielał porad prawnych oraz pod warunkiem, że przygotowanie deklaracji podatkowych nie będzie realizowane w ramach odrębnego zlecenia lecz będzie stanowiło element kompleksowej usługi w zakresie rachunkowości i Wnioskodawca nie przekroczy kwoty obrotu określonej w art. 113 ust. 1 ww. ustawy, wówczas Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz przy założeniu, że Wnioskodawca nie wykonuje innych czynności, które ze zwolnienia korzystać nie mogą (art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w związku z § 26 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów).

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj