Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-39/11-4/MS
z 2 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-39/11-4/MS
Data
2011.03.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
kapitał ludzki
koszt kwalifikowany
koszt kwalifikowany
odliczenia
odliczenia
podatek naliczony
podatek naliczony
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług służących do realizacji celów projektu.



Wniosek ORD-IN 534 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „Autorski Program Aktywizacji Zawodowej (APAZ-3)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „Autorski Program Aktywizacji Zawodowej (APAZ-3)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 lutego 2011 r. o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką z o.o. powołaną w roku 2008 przez Stowarzyszenie, działające na rzecz osób chorujących psychicznie i wykluczonych społecznie, która ma na celu prowadzenie działalności gospodarczej zgodnej z założeniami firmy społecznej, tj. działając na wolnym rynku realizuje programy zmierzające do readaptacji zawodowej osób wykluczonych społecznie, reinwestując zysk w rozwój swój, ale przede wszystkim w rozwój osób wykluczonych społecznie, zwaną dalej „A” Sp. z o.o.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT. Podstawową działalnością jednostki jest działalność hotelarska (PKWiU 55.10.Z), gastronomiczna (56.10.A), szkoleniowa (85.59.B), organizacja imprez dydaktycznych, seminariów itp. (82.30.Z), usługi cateringowe (56.21.Z), usługi rekreacyjne (93.29.Z.).

Korzystając z posiadanego zaplecza, „A” dodatkowo realizuje projekt w ramach Priorytetu Nr VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Projekt Autorski Program Aktywizacji Zawodowej – 3 współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Instytucją bezpośrednio współpracującą z TPN w celu realizacji ww. programów jest Wojewódzki Urząd Pracy, stanowiący instytucję pośredniczącą II stopnia dla Priorytetu VII, w ramach którego realizowany jest przedmiotowy projekt Autorski Program Aktywizacji Zawodowej (APAZ-3) – powrót na rynek pracy osób niepełnosprawnych.

Celem głównym projektu jest aktywizacja społeczno-zawodowa i zwiększenie dostępu do rynku pracy 60 osób niepełnosprawnych (w tym 40 chorujących psychicznie), poprzez wdrożenie w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 28 lutego 2012 r. Autorskiego Programu Aktywizacji Zawodowej (APAZ-3) wypracowanego i testowanego wcześniej w projekcie „A” w ramach PIW EQUAL i wdrażanego w projektach: APAZ i APAZ.-2, Poddziałanie 7.2.1 POKL. Jest to kompleksowy program obejmujący: podniesienie kwalifikacji, zajęcia z psychologiem, praktyczną naukę zawodu (staże) oraz współpracę z pracodawcami. Dzięki realizacji projektu nastąpi aktywizacja społeczno-zawodowa oraz poprawa dostępu do zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (zgodnie z celami działania 7.2 POKL). Typ projektu zgodnie z dokumentacją konkursową Poddziałania 7.2.1 to „staże, subsydiowane zatrudnienie i zajęcia z reintegracji zawodowej u pracodawcy”, „rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych na rynku pracy” oraz „poradnictwo psychologiczne, psychospołeczne lub zawodowe, prowadzące do integracji społecznej i zawodowej”.

Cele szczegółowe projektu to podniesienie poziomu kwalifikacji zawodowych, zdobycie nowych kwalifikacji lub przekwalifikowanie beneficjentów ostatecznych w zawodach poszukiwanych na rynku pracy, stworzenie środowiska stażowego ułatwiającego reintegrację zawodową, zdobycie doświadczenia zawodowego w realnym środowisku pracy.

Pierwszym etapem realizacji będzie rekrutacja, zajęcia z zakresu reintegracji zawodowej, organizacja staży zawodowych, impreza promująca aktywizację zawodową niepełnosprawnych w ramach akcji „Schizofrenia-Otwórzcie drzwi”.

Korzystając z bazy jaką posiada „A” Sp. z o.o. zorganizowane zostaną w niej szkolenia i staże na stanowiskach: recepcjonista, pokojowa-sprzątaczka, pracownik gospodarczy/ogrodnik, pracownik stajni, pomoc kuchni, kelner, pracownik administracyjny/magazynier. Działalność gospodarcza prowadzona przez „A” Sp. z o.o. będzie odbywać się nadal, w ruchu ciągłym, zgodnie ze specyfiką branży hotelarskiej. Pracownicy Spółki będą bez zakłóceń wykonywać swoje obowiązki. Na potrzeby projektu zostaną zatrudnieni instruktorzy zawodów, którzy będą zaangażowani wyłącznie w opiekę nad beneficjentami projektu (czyli osobami zagrożonymi wykluczeniem) i przekazywaniem im umiejętności. W kosztach projektu ujęte są częściowe koszty utrzymania hotelu, które są efektem częściowego zwiększenia liczby osób przebywających na terenie Spółki „A”, przeznaczenia części pomieszczeń na realizację celów programu. Działalność gospodarcza Spółki będzie odbywać się na zasadach dotychczasowych. Projekt nie będzie miał wpływu ani na cenę usług wykonywanych przez „A” Sp. z o.o., ani nie zwiększy obrotu jednostki.

W uzupełnieniu z dnia 21 lutego 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż zakupione w ramach realizowanego projektu towary to jedynie materiały do prowadzenia szkoleń, materiały biurowe, materiały promocyjne oraz artykuły gospodarcze do sprzątania, sprzęt ogrodniczy i niskocenne sprzęty kuchenne niezbędne do wykonywania przy ich użyciu treningu przez beneficjentów projektu. Usługi, które przewiduje projekt to obsługa księgowa i obsługa prawna projektu, przygotowanie i projekt podstrony o projekcie, dowóz beneficjentów do miejsca odbywania staży, zakup odzieży roboczej dla beneficjentów, koszt szkoleń beneficjentów przez podmioty zewnętrzne. Usługi te ściśle dotyczą realizacji projektu. Projekt nie zakłada żadnego przychodu w ramach działalności gospodarczej.

Spółka prowadzi działalność opodatkowaną (jak już wcześniej pisano jest to działalność hotelarska, gastronomiczna, szkoleniowa, cateringowa), jednakże celem projektu nie jest świadczenie usług hotelarsko-gastronomicznych, ani tez dofinansowanie nawet w części tych usług. Realizacja projektu w żaden sposób nie wpływa na wykonywane usługi i ich cenę. Nie przewiduje również jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej. W ramach projektu Zainteresowany tworzy jedynie zaplecze, pozwalające beneficjentom przystosowywać się do wykonywania przez nich w przyszłości zawodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy VAT w ramach realizacji celów projektu jest możliwy do odliczenia, czy też należy wymieniony podatek uznać za kwalifikowany koszt projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT w ramach realizowanego projektu nie będzie możliwy do odzyskania na zasadach ogólnych, gdyż założenia i cele projektu nie dotyczą wykonywanych przez „A” Spółkę z o.o. usług opodatkowanych. Nie zachodzi tutaj związek pomiędzy podatkiem należnym, a naliczonym. Celem projektu nie jest świadczenie usług hotelarsko-gastronomicznych, ani też dofinansowanie nawet w części tych usług. Nie ma tutaj bezpośredniego związku z ceną.

Podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowany. Zgodnie z pismem podsekretarza stanu w ministerstwie finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1341/2004/BL skierowanego do dyrektorów izb skarbowych i dyrektorów urzędów kontroli skarbowej w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze wynika, że: „zgodnie z art. 29 ust. 1 zdanie czwarte ustawy o podatku od towarów usług, obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, jest stwierdzenie, czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania.”

Dofinansowanie w ramach realizowanego przez Wnioskodawcę projektu, w ogóle nie stanowi dofinansowania, choćby w części wykonywanych usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jest jedynie refundacją kosztów poniesionych na realizację jego podstawowych założeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego – stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. nadanym ustawą z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652) - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest spółką z o.o. powołaną w roku 2008 przez Stowarzyszenie, działające na rzecz osób chorujących psychicznie i wykluczonych społecznie, która ma na celu prowadzenie działalności gospodarczej zgodnej z założeniami firmy społecznej, tj. działając na wolnym rynku realizuje programy zmierzające do readaptacji zawodowej osób wykluczonych społecznie, reinwestując zysk w rozwój swój, ale przede wszystkim w rozwój osób wykluczonych społecznie, zwaną dalej „A” Sp. z o.o.

Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT.

Korzystając z posiadanego zaplecza „A” dodatkowo realizuje projekt w ramach Priorytetu Nr VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Projekt Autorski Program Aktywizacji Zawodowej – 3 współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Celem głównym projektu jest aktywizacja społeczno-zawodowa i zwiększenie dostępu do rynku pracy 60 osób niepełnosprawnych (w tym 40 chorujących psychicznie), poprzez wdrożenie w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 28 lutego 2012 r. Autorskiego Programu Aktywizacji Zawodowej (APAZ-3) wypracowanego i testowanego wcześniej w projekcie „A” w ramach PIW EQUAL i wdrażanego w projektach: APAZ i APAZ.-2, Poddziałanie 7.2.1 POKL. Jest to kompleksowy program obejmujący: podniesienie kwalifikacji, zajęcia z psychologiem, praktyczną naukę zawodu (staże) oraz współpracę z pracodawcami. Dzięki realizacji projektu nastąpi aktywizacja społeczno-zawodowa oraz poprawa dostępu do zatrudnienia osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (zgodnie z celami działania 7.2 POKL).

Korzystając z bazy jaką posiada „A” Sp. z o.o. zorganizowane zostaną w niej szkolenia i staże na stanowiskach: recepcjonista, pokojowa-sprzątaczka, pracownik gospodarczy/ogrodnik, pracownik stajni, pomoc kuchni, kelner, pracownik administracyjny/magazynier. Działalność gospodarcza prowadzona przez „A” Sp. z o.o. będzie odbywać się nadal, w ruchu ciągłym, zgodnie ze specyfiką branży hotelarskiej. Pracownicy Spółki będą bez zakłóceń wykonywać swoje obowiązki. Na potrzeby projektu zostaną zatrudnieni instruktorzy zawodów, którzy będą zaangażowani wyłącznie w opiekę nad beneficjentami projektu (czyli osoby zagrożone wykluczeniem) i przekazywaniem im umiejętności. W kosztach projektu ujęte są częściowe koszty utrzymania hotelu, które są efektem częściowego zwiększenia liczby osób przebywających na terenie Spółki „A” , przeznaczenia części pomieszczeń na realizację celów programu. Działalność gospodarcza Spółki będzie odbywać się na zasadach dotychczasowych. Projekt nie będzie miał wpływu ani na cenę usług wykonywanych przez „A” Sp. z o.o., ani nie zwiększy obrotu jednostki.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, iż zakupione w ramach realizowanego projektu towary to jedynie materiały do prowadzenia szkoleń, materiały biurowe, materiały promocyjne oraz artykuły gospodarcze do sprzątania, sprzęt ogrodniczy i niskocenne sprzęty kuchenne niezbędne do wykonywania przy ich użyciu treningu przez beneficjentów projektu. Usługi, które przewiduje projekt to obsługa księgowa i obsługa prawna projektu, przygotowanie i projekt podstrony o projekcie, dowóz beneficjentów do miejsca odbywania staży, zakup odzieży roboczej dla beneficjentów, koszt szkoleń beneficjentów przez podmioty zewnętrzne. Usługi te ściśle dotyczą realizacji projektu.

Spółka prowadzi działalność opodatkowaną, jednakże celem projektu nie jest świadczenie usług hotelarsko-gastronomicznych, ani tez dofinansowanie nawet w części tych usług. Realizacja projektu w żaden sposób nie wpływa na wykonywane usługi i ich cenę. Spółka nie przewiduje również jakiejkolwiek sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej. W ramach projektu tworzymy jedynie zaplecze, pozwalające beneficjentom przystosowywać się do wykonywania przez nich w przyszłości zawodu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jak wskazał bowiem Zainteresowany, realizacja projektu nie będzie skutkować jakąkolwiek sprzedażą opodatkowaną i nieopodatkowaną. Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu „Autorski Program Aktywizacji Zawodowej (APAZ-3)” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Ponadto zauważyć należy, ze organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie te rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym, pytanie w zakresie kosztów kwalifikowanych jest bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj